Megane E-Tech Electric

juakoppi

Jäsen
^Ei ainakaan nyt ole mahdollisuutta. Tuohan on hyvä jos on mahdollisuus virran ulosottoon ja tuo saatais joskus vaikka ohjelmistopäivityksillä käyttöön. Eikö jossain (Hyundai Ioniq 6?) sähköä oteta latausliittimeen asetettavan adapterin avulla autosta? ...samanlainen kelpaisi Renuun:)

Nyt kävi taas alkuviikolla pakkanen kolmessakympissä ja nesteet pysyi sisällä. Mitään osia minulle ei tuohon ymmärtääkseni vaihdettu, elleivät sitten letkujen liittimiä vaihtaneet...

kimbe

Tunnettu jäsen
Kertokaapa onko Megane E-Tech iconic autossa sähkön ulosottoa.
On, 12V ja 5V ;-). Isompaa jännitettä varmaan tarkoitit, mutta eipä taida sitä saada.

Toinen kysymys: mitä tarkoittaa että tulevaisuudessa voi syöttää verkkoon päin virtaa..
No sitäpä juuri, kaksisuuntaista latausta, eli voi sen auton akun tyhjentää korvausta vastaan sinne sähköverkkoon. Sama periaate kuin aurinkopaneeleissa, että ylimääräisen tuoton, mitä ei itse kuluta, voi syöttää sinne siirtoverkkoyhtiön sähköverkkoon ja he maksavat siitä korvauksen. Ei toki kaikilla aurinkopaneelijärjestelmillä onnistu, kuten ei kaikilla patteriautoillakaan.

Hakkapeliitta

Jäsen
Ei ole V2L-ominaisuutta ainakaan vielä Meganessa, eikä kai tulekaan.

Vehicle-to-Grid (V2G) mahdollistaa virran syöttämisen auton akusta esim talon sähköverkkoon eli aurinkopaneeleilla voisi päivällä ladata auton akut ja yöllä syöttää sähköä verkkoon akusta.
Tämä V2G on kuulemma tulossa vasta Renault 5 Ev-malliin tänä vuonna.

Juha Hellsten

Renault kuski
Eilen tultiin Turusta Helsingin kautta kotiin Veikkolaan. Pakkanen kiristyi -13 asteesta -20 asteeseen. Katselin rangen riittävän kotiin. No kotiin päästiin normaalisti. Rangea 4%. 13 km, joka poistui kilometri ennen kotia. MeganE lataukseen, kaikki ok. Ennen päivityksiä rangen väri muuttui 8%:ssa keltaiseksi, nyt 5%:ssa , ja 4% punaiseksi. Kun kilometrit hävisi, prossat alkoi vilkkua. En huomannut mitään poikkeavaa. Illalla luin TM:n talviauto 2024 testin juttuja sähköautoista. MIELENKIINTOITA! Heräsi MeganE kysymys. Jos lataa autoa 1-vaiheisesti shuco pistorasiasta, niin lataako auto 12V akkua, jos ajoakun varaus alhainen? Luin MeganEn ohjekirjasta latauksesta, mutta siellä luki, ettei saa antaa virtaa 12V akkuun. Harmittaa ettei MeganElle tehty 2023 testissä samoja kokeita, kuin nyt 2024 testissä. Perjantaina (26.1) 60 tkm huolto + taakse naputuskumien vaihto. Hyvin on toiminut

Reino88

Jäsen
Mä luulen, että auto lämmittää akkua noilla pakkasilla ilman käyttäjän lupaakin, joten sillä ei taida olla väliä, koskeeko autoon vai ei. Mulla oli tiputtelu alkanut kun autoi seisoi kaks päivää koskemattomana. Varmaan siis ensi talvena vaihdetaan toinen solenoidiventtiili, jos tästä ei tule takaisinkutsua. Täytyy reklamoida ennen takuun päättymistä vähintään.
12-voltin akun latailu omatoimisesti on enemmän kuin hyvä asia Suomen oloissa, mutta.. Sehän tarkoittaa sitä, että auto sulkee omin päin ajoakun pääkontaktorit, jotta ajoakusta saadaan ladattua 12V akkua, eikö vain..?

Jysky

Megane Electric
Mitä mä olen mittaillut 12v akkua niin megane latailee sitä n. 15v jännitteellä vaikka auto ei ole latauksessa

Viimeksi muokattu:

Vastarakki

Jäsen
Ai niin. Piti kysyä, kuinka "kuivaksi" olette ajaneet akun ja mitä tuntemuksia on tullut?
Nollaan prosenttiin. Kyllä se vähän persuuksissa väristää, kun range häviää ja prossat vilkkuu punaisina, vaikka tilanne oli sellainen, että töihin olisi ollut korkeintaan kahden kilsan kävely, mulla ei ollut kiirettä ja majoituspaikassa oli saatavilla auto hinausta varten. Kylmällä kelillä tosiaan rangearvio häviää noin 4 % varauksella, lämpimällä kelillä se pysyy näkyvissä pidempään. Mitään kilpikonnamoodia tai tehonrajoitusta ei huomattavasti tule. Tuossa tilanteessa ajaa muutenkin tosi varovaisesti.

En usko, että tuolla schuko-latauksella on mitään merkitystä 12 V akun lataamisen kanssa, koska Rellu lataa sitä silloinkin kun auto ei oo piuhassa.

kaltsu2000

Nuorempi jäsen
En ainakaan äkkiseltään löytänyt tästä keskustelua vielä: Onko tuo normaalia, että varsinkin pidemmän ajomatkan jälkeen auto (lämpöpumppu?) jää hurisemaan pitkäksikin aikaa, 5-10 min virran sammuttamisen jälkeen, ja syö samalla muutaman prosentin varausta?

Jysky

Megane Electric
En ainakaan äkkiseltään löytänyt tästä keskustelua vielä: Onko tuo normaalia, että varsinkin pidemmän ajomatkan jälkeen auto (lämpöpumppu?) jää hurisemaan pitkäksikin aikaa, 5-10 min virran sammuttamisen jälkeen, ja syö samalla muutaman prosentin varausta?

Taitaa olla normaalia, kuivaa vissiin ilpin kennon

Vastarakki

Jäsen
Myös akun lämpöjä se taitaa tasata samalla kun kenno kuivataan/sulatetaan. Se muutaman prosentin varauksen heittely erityisesti matalalla varauksella on vielä eri ilmiö. Kun auton jättää vähän pidemmän ajon parkkiin vaikka 20 % varauksella, on työpäivän seisotuksen jälkeen jäljellä enää 15 % (tämä on esimerkki omista havainnoista, ei nyrkkisääntö).

Tsekkasin akun varauksen OBD-lukijalla, eikä varaus laske aivan tuota auton arvausmittarin ilmoittamaa viittä prosenttiyksikköä, vaan yleensä 1-2 prosenttiyksikköä. Akku jäähtyy auton seistessä, joten auto laskee rangearviota ja samalla prosentit putoavat. Periaatteessa ihan hyvä idea, mutta mulla kävi kerran niin, että jätin auton parkkiin 10 % varauksella ja työpäivän jälkeen auto ilmoitti DI-DUU 4 % ja range 0 km. Laturille oli onneksi alle kilsa.

Kyselin tästä huollosta, eivätkä tienneet mitään. Brittifoorumeilla (SpeakEV, https://www.speakev.com/threads/traction-battery-failure.182608/#post-3556309) autoihin on asentunut akkupäivitys 1.1.0, joka ilmeisesti muuttaa tätä arvausmittarin logiikkaa jotenkin.

Liitteet

Jamvais

Nuorempi jäsen
Onko tietoa saako autoon mitään muuta dataliittymää kuin tuo Orangen?

Mietin vaan sitten 5 vuoden päästä, kun tuo Googlen yhteyspalvelujen kokeilujakso päättyy, niin olisi kiva silti hyödyntää kaikkia ominaisuuksia.

Vastarakki

Jäsen
Ei toistaiseksi. Ymmärtääkseni ne Googlen palvelut ei kuitenkaan liity siihen Orangen pakettiin, vaan kulkee ihan omia reittejään. Eiköhän siihen tuu valmistajalta joku ratkaisu, joko sovelluksessa tai marmorilla.

Itse oon ratkaissut tuon Orange-ongelman kännykän hotspotilla. Toki ajan vain 2-3 krt viikossa ja paljon kerralla, joten sitä ei joka päivä tarvitse näpätä päälle.

juakoppi

Jäsen
ootkos tsekannut ajoneuvoasetusten yhteyden tilasta, että onko datajako hyväksytty Renaultin kanssa?
Nyt oli saanut auto taas yhteydet kuntoon...

Yhteys verkkoon oli auton mukaan tuon katkon aikanakin olemassa. Sen verran ehdin testata, että päivitysten tarkistaminen ei myöskään tuolloin onnistunut.

Luulin että minulla on aiemminkin ollut tämän kanssa vastaavia yhteyskatkoksia, mutta ne olikin kaikki Hyundain aikaisia. Siinä oli oikeastaan aika useastikin yhteys poikki (ja kaikilla)...

jhtolvan

Nuorempi jäsen
Ei toistaiseksi. Ymmärtääkseni ne Googlen palvelut ei kuitenkaan liity siihen Orangen pakettiin, vaan kulkee ihan omia reittejään. Eiköhän siihen tuu valmistajalta joku ratkaisu, joko sovelluksessa tai marmorilla.

Itse oon ratkaissut tuon Orange-ongelman kännykän hotspotilla. Toki ajan vain 2-3 krt viikossa ja paljon kerralla, joten sitä ei joka päivä tarvitse näpätä päälle.
Mihin sitä Orangen yhteyttä edes tarvitaan? Olen jotenkin käsittänyt, että se olisi vain sitä varten, että jos Android Automotiveen hakee sovelluksia (niitä vissiin saa jostain storesta), ne käyttäisivät sitä. En ole jaksanut aktivoida sitä ja ainakin yksi OTA-päivitys on tullut autoon (se, jossa puhuttiin jotain ECO-moodista), ja googlen kartta näyttää reaaliaikaisia liikennetilanteita mielestäni (ruuhkat punaisella).

Ylös Bottom