Megane 1.6 vm 1999 ... käynnistyksenesto meni itsestään päälle

pekval

Nuorempi jäsen
Viestejä
19
Viikko sitten 20 asteen pakkasessa auto käynnistyi ja ajoin 10km. Pysähdyin hetkeksi. Sitten auto ei enää käynnistynyt. Se pieni käynnistyksenestovalo vilkkui kojetaulussa. Auto kyllä pari kertaa (käynnistys yrityksiä noin 50) käynnistyi sekunniksi, mutta sammui itsestään ja sama hälytysvalo vilkkuu. Koitin putsailla liittimiä .. myös ECU boxin. Kokeilin eri avaimilla. Irroitin akun ja kytkin takaisin .. mikään ei auta. Käynnistyksen esto vilkkuu!
Minun OBDII lukija ei osaa 'puhua' tämänauton kanssa ... millainen koodin lukija pitäisi olla? Missä on käynnistyksenesto tietokone? Olisiko kenelläkään sellaista ECU-boksia, josta on käynnityksenesto poistettu? Voiko tuon eston koodata renault huollossa pois?
 

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 105
Vs: Megane 1.6 vm 1999 ... käynnistyksenesto meni itsestään päälle

Onko radio vai infra toiminen lukitusjärjestelmä? Jos infra ajoit 10 km sammutit auton?et käyttänyt ovia lukossa, auki? ei käynnistyksen esto poistu. Infra tosiaan vaatii aina ennen käynnistystä ovien lukinnan käytön. Tämä vain arvailua, mutta noinkin voisi käydä.
 

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Viestejä
3 121
Vs: Megane 1.6 vm 1999 ... käynnistyksenesto meni itsestään päälle

Näinhän se menee.. siksi vanhakoppasessa messussa 96-99 on tärkeää laittaa ovet kiinni kaukosäädöllä. Jos on phaselifti,eli 99-03 niin asia onkin jo erilainen. Yksi tärkeä asia on takakontinvalon poistaminen,eli polttimo pois. Jos virta akussa on heikossa,niin seuraavassa startissa se on jo niin heikko,että lyö välittömästi päälle ajoneston. Itsellä meni niin,että kesällä pien ajon jälkeen ei lähtenytkään enään käyntiin. Siinä ihmeteltiin kolari kytkintä ja akunnapoja. Ranskalainen kierrettävä versio sai lähteä.. Auto käynnistyi kun kiersin muovisia kiristimineen kireemmälle. Tällä kertaa syynä ei ollut asento tunnistin kampi eikä nokka-akselin. Bensapumppukin epäilin,mutta se hajosi vanhuuttaan yhtä aikaa katin kanssa kun sisuskalut karkasivat pakoputkesta..Kiristyksen jälkeen ajoin muutama sata kilsaa ja akkukin lataantui. Viat poistuivat oikeilla akunkengillä ja rasvauksella. Näiden jälkeen olen aina ostanut noita 70-80 amppeerisia akkuja.
 

Renumään

Aktiivinen jäsen
Viestejä
589
Vs: Megane 1.6 vm 1999 ... käynnistyksenesto meni itsestään päälle

pekval sanoi:
Viikko sitten 20 asteen pakkasessa auto käynnistyi ja ajoin 10km. Pysähdyin hetkeksi. Sitten auto ei enää käynnistynyt. Se pieni käynnistyksenestovalo vilkkui kojetaulussa. Auto kyllä pari kertaa (käynnistys yrityksiä noin 50) käynnistyi sekunniksi, mutta sammui itsestään ja sama hälytysvalo vilkkuu. Koitin putsailla liittimiä .. myös ECU boxin. Kokeilin eri avaimilla. Irroitin akun ja kytkin takaisin .. mikään ei auta. Käynnistyksen esto vilkkuu!
Minun OBDII lukija ei osaa 'puhua' tämänauton kanssa ... millainen koodin lukija pitäisi olla? Missä on käynnistyksenesto tietokone? Olisiko kenelläkään sellaista ECU-boksia, josta on käynnityksenesto poistettu? Voiko tuon eston koodata renault huollossa pois?

Samasta aiheesta löytyy juttua vaikka kuinka paljon foorumilta, jos viitsii käyttää hakua. Ajonesto on päällä ja mitä todennäköisimmin sisäinen vika UCH-yksikössä, joka akkujännitteen notkahtaessa alas tekee tämän vian. Merkkiliikkeessä voivat kyllä muuttaa tuon konfiguroinnin, mutta vika tulee uusiutumaan ennemmin tai myöhemmin.

Allekirjoittaneelta saa sitten pysyvämpää korjausta myös tähän vaivaan. ;)
 

pekval

Nuorempi jäsen
Viestejä
19
Vs: Megane 1.6 vm 1999 ... käynnistyksenesto meni itsestään päälle

Kiitos noista vastauksista. Koitin kyllä aluski lueskella keskusteluita, mutta mitään selvää korjusta ei tullut eteen. Hukuin erilaisiin tarinoihin mystisistä vioista liityen käynnistyksenestoon ... ja niiden syistä . Kuitenkin minulle jäi jäljelle käynti Renault liikkeessä nollaamassa vika ... ihan typerä, että auto itse keksii vikoja, joiden vuoksi ei tarvitse enää koskaan käynnistyä ... vaikka nyt on lämipässä tallissa ja akku täynnä. Tälläisiä ne ovat monet muutkin nykyajan autot .. tapelto on Audin, Alfan, Subarun kanssa. Omaan Meganeen liittyen minun pitää uusia akku ja varmistaa akkujen kengien kunto. Omassani todellakin akku lienee aika huono, joten se altisti vialle. Tuo takaluukun valo pitää tarkistaa .. jääkö palamaan? Eniten kiinnostaa tuo ehdotettu 'pysyvämpi korjaus'. Haluan välttää toistuvat käynnit vikoja nollaamassa.
 
Ylös Bottom