Mégane III

tluaner

Jäsen
Vs: Mégane III

Varmasti näin. Varmasti Focuksen ohjaus on parempi, mutta hinta ei. Uusi Focus farkku 1,6 disulla karvalakkiversio vajaat 26000 €, samoilla herkuilla kuin mun Megsu noin 31000 €. Turhan kallis tämän koko luokan peliksi.

3Gee

Aktiivinen jäsen

tuomas-82 sanoi:
Monesti isomman moottorin yhteydessä on painosta yms johtuen rankemmat iskarit/jouset, mikä saattaa tehdä ajettavuudesta paremman. Myös riittävä voiman määrä tuo "ison auton tuntua" ja helppoutta ajoon. Kyllähän tämä 1.5 110hv on ihan kelpo normaaliajoon, mutta yhtään ylimääräistä tehoreserviähän siinä ei ole, ja kiivaampi kuski varmasti kaipaisi hyvin nopeasti 1.9dci:n tuomaa lisävoimaa, sillä erityisesti kuormattuna tai kärryn kanssa 1.5 kone kyllä antautuu ihan täysin.

Eihän tuo 1.9dCi vielä mikään tykki ole mutta vääntöä siinä on sen verran, että käytännön ajotilanteet sujuvat vaivatta. Kuskin hermoja säästää sekin, että ei tarvitse paahtaa koko ajan kaasu pohjassa vaan todellakin sitä reserviäkin vielä jää. Varsinkin vastaantulijan kaistalla se on mukava tietää. ;) TM:n tila-autotestissähän oli GS 1.9dCi:llä ja moottori sai varsin hyvät arviot. Renun koneessa oli paras ohituskiihtyvyys vaikka kilpailijoilla oli laittaa rinnalle tehokkaampiakin koneita. :D

Saisihan tähän lisää tehoa ja vääntöä ohjelmoinnilla, hintaa tulisi kaiketi n. 500 euroa. Mutta hyvin pääsee tällä vakiollakin.

Uutta Focusta en ole itse vielä ajannut mutta edellinen oli ajettavuudeltaan kaiken hehkutuksen jälkeen pettymys. Ei siinä omasta mielestäni mitään erityistä ohjaustuntumaa ollut. Aika hajuton ja mauton omasta mielestäni ja se rengasmelu oli jotain infernaalista. :o Mondeo miellytti kyllä ajettavuudeltaan huomattavasti enemmän. Ja Focuksen hinta on turhan suolainen, vaikka se Ecoboost tms. vaikuttaakin mielenkiintoiselta.

bugenhagen

Jäsen

tuomas-82 sanoi:
Eihän tuo 1.9dCi vielä mikään tykki ole mutta vääntöä siinä on sen verran, että käytännön ajotilanteet sujuvat vaivatta. Kuskin hermoja säästää sekin, että ei tarvitse paahtaa koko ajan kaasu pohjassa vaan todellakin sitä reserviäkin vielä jää. Varsinkin vastaantulijan kaistalla se on mukava tietää. ;) TM:n tila-autotestissähän oli GS 1.9dCi:llä ja moottori sai varsin hyvät arviot. Renun koneessa oli paras ohituskiihtyvyys vaikka kilpailijoilla oli laittaa rinnalle tehokkaampiakin koneita. :D
En ole testiä lukenut, mutta tuo ohituskiihtyvyys kertoo vain lyhkäisimmistä välityksistä. Kuinkas oli kulutuksen laita kovemmissa vauhdeissa?

tuomas-82

Jäsen

3Gee sanoi:
tuomas-82 sanoi:
Monesti isomman moottorin yhteydessä on painosta yms johtuen rankemmat iskarit/jouset, mikä saattaa tehdä ajettavuudesta paremman. Myös riittävä voiman määrä tuo "ison auton tuntua" ja helppoutta ajoon. Kyllähän tämä 1.5 110hv on ihan kelpo normaaliajoon, mutta yhtään ylimääräistä tehoreserviähän siinä ei ole, ja kiivaampi kuski varmasti kaipaisi hyvin nopeasti 1.9dci:n tuomaa lisävoimaa, sillä erityisesti kuormattuna tai kärryn kanssa 1.5 kone kyllä antautuu ihan täysin.

Saisihan tähän lisää tehoa ja vääntöä ohjelmoinnilla, hintaa tulisi kaiketi n. 500 euroa. Mutta hyvin pääsee tällä vakiollakin.

Uutta Focusta en ole itse vielä ajannut mutta edellinen oli ajettavuudeltaan kaiken hehkutuksen jälkeen pettymys. Ei siinä omasta mielestäni mitään erityistä ohjaustuntumaa ollut. Aika hajuton ja mauton omasta mielestäni ja se rengasmelu oli jotain infernaalista. :o Mondeo miellytti kyllä ajettavuudeltaan huomattavasti enemmän. Ja Focuksen hinta on turhan suolainen, vaikka se Ecoboost tms. vaikuttaakin mielenkiintoiselta.

Mikä kone täyttää oikeesti tykin määritelmän, oon ajanut pari kertaa Bmw M5:sta missä on 400hv ja 500nm vääntöä ja kyllähän se nopea on mutta ei lisätehokaan pahaa tekis :) Tuota 1.9dci:tä olen ajanut ja jos ei tarvitsisi välittää kalliimmasta hankintahinnasta ja isommasta kulutuksesta sen olisin tottakai hommannut, ero 1.5 litraseen on kuitenkin yllättävänki iso, ei välttämättä missään 0-100 kiihdtyksessä, vaan juuri käytännön ajossa kun lähdetään vaikka kadunkulmasta kiihdyttämään 2. tai 3. vaihteilla tai sitten ohitetaan maantiellä 5. tai 6. vaihteilla. Ja sitten mitä enemmän autoa kuormataan, sen suuremmaksi isomman moottorin edut kasvaa.

3Gee

Aktiivinen jäsen

bugenhagen sanoi:
En ole testiä lukenut, mutta tuo ohituskiihtyvyys kertoo vain lyhkäisimmistä välityksistä. Kuinkas oli kulutuksen laita kovemmissa vauhdeissa?

Totta ja lisäksi vielä siitä, että painonhallinta on pysynyt kurissa. Kulutus oli muistaakseni 1.9dCi:llä hyvää keskitasoa. Eli ei piheimmästä päästä mutta ei janoisimmastakaan.

tuomas-82 sanoi:
Tuota 1.9dci:tä olen ajanut ja jos ei tarvitsisi välittää kalliimmasta hankintahinnasta ja isommasta kulutuksesta sen olisin tottakai hommannut, ero 1.5 litraseen on kuitenkin yllättävänki iso, ei välttämättä missään 0-100 kiihdtyksessä, vaan juuri käytännön ajossa kun lähdetään vaikka kadunkulmasta kiihdyttämään 2. tai 3. vaihteilla tai sitten ohitetaan maantiellä 5. tai 6. vaihteilla. Ja sitten mitä enemmän autoa kuormataan, sen suuremmaksi isomman moottorin edut kasvaa.

Täytyy tähän vielä lisätä, että riippuu täysin ajotavasta, millaiseen suorituskykyyn on tyytyväinen. Jos ajelee muiden mukana, eikä juuri ohittele maantiellä, niin pärjää pienelläkin koneella. Oma kärsivällisyys ei vaan tähän riitä. ;)

Hesarin autosivuilla oli joskus juttua liikennekäyttäytymisestä ja siinä verrattiin käytöstä liikenteessä käytökseen kassajonossa. Eli jos kaupan kassalla vaihdat koko ajan jonoa ja käyrä nousee jonottaessa ja jonon madellessa, niin käyttäydyt liikenteessä samoin. Tuo on kyllä niin totta, ainakin omalla kohdallani. :D

RemuGS

KaikkiMerkkinen- niinkuin ruokainenkin!

Varoitus- tää viesti menee nyt ihan offtopiciksi.

Olen nyt tämän vuoden ajanut 1.5 dCi llä. Edellinen auto oli 50 hv vahvempi S80. Ihmeen hyvin olen pärjännyt tälläkin- kertaakaan ei ole jäänyt ramppikiihdytys turhaksi. Tosin varmaan ei oo yritystäkään niin pieniin rakoihin kun nuorena.

Muutama auto sitten oli 2.2 l Saabin (=opel) dieseli joka oli suurin piirtein samoilla arvoilla kuin tää rellu (heppoja vähän enemmän- vääntöä vähemmän). Kertooko tämä jotain moottoritekniikan kehityksestä 8 vuoden aikana?

Viime viikon perjantaina mulla nous "hattuun" kun aamuliikenteessä venäläinen bemu maasturi poukkoili miten sattuu. Yritti ohituksia mm oikeen puolen rampeilta. Sillon olis ollu hyvä kun ois ollu ees Volvon tehot- vaikka olis pian voinu olla pahaa jälkeä "koulutuksesta"! Ehkä parempi kun ajelee näil mopoilla...

tluaner

Jäsen

Minulle on tuo 1,5 l pikkudisu 110 heppaisen riittänyt vallan hyvin. Tuli tässä ajeltua erilaisia teitä erilaisilla nopeuksilla ihan koeajomielessä. Hyväksihän se Rellu taas piti todeta. Ja kun on kyseessä normaali ajo, ei mikään varsinaisesti häiritse matkan taittuessa vaan päin vastoin etenkin meluttomuus minun korviini tulee esille. Tässä olen jo miettinyt seuraavaa autoa muutaman vuoden päähän ennakoiden. Jos satun rikastumaan, Citroen C6 olisi kova sana 8)

liisanpuisto

Jäsen

Terve

Missä olette huollattaneet Rellunne ja paljoko on sylettäny?

Lupasivat aikoinaan, että huollot huokeita??

Onko kokemuksia Automaasta...kun nyt ostivat ME-auton kuljeksimasta?

Automaan huolloista ennen kauppoja kuullut, että luokattomia ja hintavia?!

3Gee

Aktiivinen jäsen

MJT sanoi:
Missä olette huollattaneet Rellunne ja paljoko on sylettäny?

Tuolta pitäisi löytyä jotain uudestakin Megsusta jos jaksaa tuosta tuoreemmasta päästä selailla:
http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=1992.0

tuomas-82

Jäsen

Nyt sitten tapahtui eilen varsinainen ihme, nimittäin Meganea uudesta asti vaivannut vaihdekepin resonointi saatiin kuntoon, eihän se vaatinut kuin 8 käyntiä korjaamolla, mutta nyt on hieno ajella kun ei rämise.

Osia siihen vaihdettiin melkoisesti, mm. isoimpana uudet vaijerit vaihdekepin ja laatikon välille, mutta lopullisesti tuli kuntoon kuulemma vaijerien kiinnityspisteen siirrolla, pääsivät kuulemma osumaan toisiinsa ja resonoimaan. Sinänsä mielenkiintoinen vika, että nähdäkseni kyseessä ei ollut edes ranskalaisille niin tyypillinen kasausvirhe tehtaalla, vaan vaijerit olivat kuulemma tehtaan jäljiltä juuri kuten pitääkin, ja ongelman aiheuttaja oli täysi mysteeri.

Niin tai näin, nyt auto on kunnossa ja ihan kiva ajella. Sisusta natisee ja nitisee edelleen, mutta siitä en viitsi edes mainita huollossa, ääntä tuntuu tulevan niin monesta eri kohdasta, että taitaa olla kyse ihan ominaisuudesta ja ääni on kuitenkin niin pieni että voin elää sen kanssa ihan hyvin.

Nyt sitten seuraavat 2 vuotta vaan kovaa ajoa ja sitten noin 100tkm ajettuna käyn vaihtamassa tän johonkin Tojotaan :)

Pappa

Jäsen

tuomas-82 sanoi:
Niin tai näin, nyt auto on kunnossa ja ihan kiva ajella. Sisusta natisee ja nitisee edelleen, mutta siitä en viitsi edes mainita huollossa, ääntä tuntuu tulevan niin monesta eri kohdasta, että taitaa olla kyse ihan ominaisuudesta ja ääni on kuitenkin niin pieni että voin elää sen kanssa ihan hyvin.

Omassa vekottimessa miellyttää juuri sen äänettömyys. Ei natise eikä nitise mistään päin. Lieneekö merkin ominaisuus vai poikkeusyksilö? Tiedä näistä.

tluaner

Jäsen

Sica sanoi:
tuomas-82 sanoi:

Omassa vekottimessa miellyttää juuri sen äänettömyys. Ei natise eikä nitise mistään päin. Lieneekö merkin ominaisuus vai poikkeusyksilö? Tiedä näistä.

Ei munkaan Megsussa mitään ihmeempiä natinoita ole, muutenkin on mukavan hiljainen peli. Seuraava autoni ei ainakaan ole Tojota, se on selvä. Jos Megane ST toimii hyvin, niin seuraava kärry voisi ollakin Laguna. Todennäköisesti Lagunasta tulee uusi malliversio autonvaihtoaikaan mennessä.

3Gee

Aktiivinen jäsen

tluaner sanoi:
Sica sanoi:

Ei munkaan Megsussa mitään ihmeempiä natinoita ole, muutenkin on mukavan hiljainen peli. Seuraava autoni ei ainakaan ole Tojota, se on selvä. Jos Megane ST toimii hyvin, niin seuraava kärry voisi ollakin Laguna. Todennäköisesti Lagunasta tulee uusi malliversio autonvaihtoaikaan mennessä.

Ei natise munkaan pirssi mistään suunnasta, mitä nyt kanssamatkustajat papattavat välillä. ;) Meganella kurvaillessa voisi hyvinkin kuvitella ajavansa jotain ihan eri hintaluokan autoa. Halvempaa luksusta! ;D

P

PM

Vieras

PM sanoi:
Laitoin pari viikkoa sitten tilaukseen ST 1.4 TCE Dynamiquen. Tehdaslisävarusteina otin vain kaksoisksenonit ja metallivärin. Paikallisina varusteina tulee talvivarusteiden lisäksi irroitettava vetokoukku ja roiskeläpät eteen.

Ensimmäiset 1000km autolla takana ja olen erittäin tyytyväinen. Auto vastaa koeajosta jäänyttä positiivista kuvaa ja kaikilla osa-alueilla on tapahtunut selkeää parannusta II-versioon verrattuna. Miinuspuolelta pitää kuitenkin mainita bensakoneen janoisuus. Päiväajovalot eivät vieläkään olleet valmiiksi toiminnassa, mutta sekin on luvattu hoitaa kuntoon.

3Gee

Aktiivinen jäsen

PM sanoi:
PM sanoi:
Laitoin pari viikkoa sitten tilaukseen ST 1.4 TCE Dynamiquen. Tehdaslisävarusteina otin vain kaksoisksenonit ja metallivärin. Paikallisina varusteina tulee talvivarusteiden lisäksi irroitettava vetokoukku ja roiskeläpät eteen.

Ensimmäiset 1000km autolla takana ja olen erittäin tyytyväinen. Auto vastaa koeajosta jäänyttä positiivista kuvaa ja kaikilla osa-alueilla on tapahtunut selkeää parannusta II-versioon verrattuna. Miinuspuolelta pitää kuitenkin mainita bensakoneen janoisuus. Päiväajovalot eivät vieläkään olleet valmiiksi toiminnassa, mutta sekin on luvattu hoitaa kuntoon.

Tuo bensaturbo Dymamique-varusteilla on mielestäni hinta-laatusuhteeltaan todellinen helmi. :D Varusteisiin ja moottorin ominaisuuksiin nähden hinta on hyvinkin kohtuullinen. Toki kulutus saisi olla hitusen pienempi. Kulutukseen vaikuttaa osaltaan turhan lyhyet välitykset vaihdelaatikossa.

Mulla taitaa olla täsmälleen sama setti varusteita tuossa omassa nokivasarassa. Olisihan siellä ollut vielä se toinen varustepaketti ruksittavana lisävarustelistalla ja nahkapenkit ja lasikatto jne. mutta hyvin näilläkin pärjää. Ksenonit ovat vallan mainiot ja metalliväri tietty kruunaa koko komeuden. Jälkikäteen hankin näiden lisäksi vielä 17" Schussit pyörimään kesärenkaiden kavereiksi. :-*

essentia-

Nuorempi jäsen

mulla vajaa 7000km takana, eikä valittamista.
Hiljainen, kulutus ei ole paha (5,7l/100km pääosin kaupunkia/moottoritietä), ei natise ja nitise,
puhelimen vaihdon myötä bt-hf - systeemi toimii kuin unelma.
Automaatin toiminta sopii mulle paremmin kuin emännän Volvossa, Megane vaihtaa silloin kun pitää,
Volvo haluaa kiertää hirveän korkealle ja vaihtaa nykäyksin.

Päiväajovalot kävin ohjelmoimassa paikallisessa liikkeessä, systeemi toimii hyvin. Aamusella töihin ajellessa ei välillä tahdo pudottaa lähivaloja pois vaikka aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta...
Muutaman kerran ajellut pidempää matkaa täydellä kuormalla, tuo 110hp-kone jaksaa vetää tosi hyvin!

RemuGS

KaikkiMerkkinen- niinkuin ruokainenkin!

essentia- sanoi:
Päiväajovalot kävin ohjelmoimassa paikallisessa liikkeessä, systeemi toimii hyvin. Aamusella töihin ajellessa ei välillä tahdo pudottaa lähivaloja pois vaikka aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta...

Ajelin eilen aikamoisessa vesisateessa. Auto -asennolla pysyi päiväajovalot päällä vaikka itse ei meinannut nähdä edessä ajavien perävaloja- piti kääntää valot päälle kun ei uskaltanut painaa ilman takavaloja.

emanuel gretan

Nuorempi jäsen

RemuGS sanoi:
essentia- sanoi:

Ajelin eilen aikamoisessa vesisateessa. Auto -asennolla pysyi päiväajovalot päällä vaikka itse ei meinannut nähdä edessä ajavien perävaloja- piti kääntää valot päälle kun ei uskaltanut painaa ilman takavaloja.

Tuossa kun olisi systeemi, joka katsoisi sitä, että pyyhkijät ovat päällä esim. tietyn ajan, sytyttäisi se normi ajovalot päälle... Mutta täytyyhän autossa joku puutekin olla :). Muuten kun ei voi olla kuin kaikinpuolin tyytyväinen, ajo-ominaisuudet, kulutus (mulla seka-ajoa, 5,2l/100km), varusteet (extraan itse ruksin lisäksi handsfree avainzydeemin ja lasikaton), ulkonäkö jne... Saa nähdä tuleeko sitten joskus vaihtotilanteessa tylsää, ainakin paikallinen chevyopelhondaseatjne megadiileri varoitti ostamasta rellua. No ei se mitään, en minä aio heidän liikkeeseensä enää astuakaan. Kyllä asiakaspalvelullakin on merkitystä.

tluaner

Jäsen

emanuel gretan sanoi:
RemuGS sanoi:
essentia- sanoi:

Tuossa kun olisi systeemi, joka katsoisi sitä, että pyyhkijät ovat päällä esim. tietyn ajan, sytyttäisi se normi ajovalot päälle... Mutta täytyyhän autossa joku puutekin olla :). Muuten kun ei voi olla kuin kaikinpuolin tyytyväinen, ajo-ominaisuudet, kulutus (mulla seka-ajoa, 5,2l/100km), varusteet (extraan itse ruksin lisäksi handsfree avainzydeemin ja lasikaton), ulkonäkö jne... Saa nähdä tuleeko sitten joskus vaihtotilanteessa tylsää, ainakin paikallinen chevyopelhondaseatjne megadiileri varoitti ostamasta rellua. No ei se mitään, en minä aio heidän liikkeeseensä enää astuakaan. Kyllä asiakaspalvelullakin on merkitystä.

Niinpä. Vaihtotilanteessa käännyn jälleen Renault-myyjän puoleen. Lagunasta tulee noin kolmen vuoden päästä kokonaan uusi malliversio, joten eipä tartte paljoa miettiä mihin Megane ST 1,5 dCi vaihtuu. Tyytynäinen olen toki Meganeenkin.

mVm

Ex

emanuel gretan sanoi:
Saa nähdä tuleeko sitten joskus vaihtotilanteessa tylsää, ainakin paikallinen chevyopelhondaseatjne megadiileri varoitti ostamasta rellua.
Ei varmaan käy tylsäksi kun yrittää vääntää vaihtotarjousta asialliseksi. ;D
No omissa vaihdoissa on ihan asialliseksi saatu loppusummat pikku jumpan jälkeen. Vai olisko sitä sittenkin jääty tappiolle kun myyjät vielä moikkaa.. :-\

Ylös Bottom