Mégane III

Koblenz

Nuorempi jäsen
Vs: Mégane III

Tatuu sanoi:
Farmariin kesärenkaat menossa vaihtoon. Suosituksia? Melutaso & kestävyys ja tietenkin hyvä hinta/laatu -suhde kiinnostaa. Ehkä eniten juuri melutaso, kun Meganen äänieristys ei ole mitenkään huikaiseva.

Aiempaan autoon tuli aikanaan ostettua Point S:n halpisrenkaat, kun oli tiedossa että auto menee lähiaikoina vaihtoon. Ne oli kuitenkin varsin positiivinen yllätys, ei huomattu meidän ajossa mitään vikaa. Renkaat-osiossa oli halpisrenkaista keskustelua, mutta aika laidasta laitaan oli mielipiteet. Nyt on toki tarkoitus ostaa kumit pidemmäksi aikaa ja voi olla ihan "laatumerkeiltäkin".

Omassani käytän Goodyearin renkaita (ei pidä sekoittaa kiinalaiseen Goodride-merkkiin). Kestävyys oli hyvä (2. sarja autossa 80 tkm -> 150 tkm), ja kun uusin ne 3-4 millin kohdalla samanlaisiin huomasi että uudet ovat hiljaisemmat. Ovat laatumerkeistä edullisimpia, 205/55 16" löytyy yhden firman sivuilla asennettuna 415 €/sarja. Matala vierinvastus renkaan ominaisuutena tarkoittaa sitä että tankatessa "saa rahaa takaisin".

Koblenz

Nuorempi jäsen

Vaihdoin 4 vuoden käytön jälkeen Megane III:n huomiovalot. Polttimona ovat 2 x P21W (sama teho kuin jarruvaloissa), ja vaihdon kustannus oli 2,50 € itse vaihdettuna. Työkaluna Torx-ruuvimeisseli, aikaa meni muutama minuutti.

Erityisen mukavaa se oli verrattuna Megane II-mallin H7-vaihtoon, lamput ovat 10 x kalliimmat ja aikaa meni myös 10 x pidempään. Tosin siihen ei tarvinnut työkaluja.

Kun ostin auton käytettynä huomasin että Megane III huomiovalojen käyttö oli estetty maahantuojan toimesta, koska niiden aktivointi oli maksullinen - 4 vuoden takuu ei kattanut toimimattomuuden korjausta. Oletan että syynä sille ettei käyttäjä itse voinut valita ajaako huomiovaloilla, hämäräkytkimeen luottaen tai aina H7:t kytkettynä, oli se että takavalot haluttiin pitää aktivoituna aina. Uudemmissa LED-huomiovaloilla varustetuissa malleissa estoa ei oltu enää tehty.

Koblenz

Nuorempi jäsen

Whee sanoi:
Kun kävit koodauttamassa nuo valot niin saiko siellä valita haluaako perävalot päälle vai perän pimeäksi. Vai oliko ainoa vaihtoehto tuo pimeänä ajo? Ja kun nuo valot oli kytketty toimintaan, niin tuliko sinne mittariston valikoihin valintaa, että ne saa itse pois/päälle tarvittaessa? Ohjekirjan mukaanhan valikossa pitäisi olla ruksi ruutuun valinta Auto dipped-beam headlights. Huomiovalojen kytkennän yhteydessä tuulilasin valoisuuden tunnistimen pitäisi alkaa toimia. Toimiiko tuo miten hyvin eli sytyttääkö hämärän aikaan tai tunnelissa kuinka herkästi valot. Olen vain tässä pyöritellyt ajatusta jos itsekin kytkettäisin nuo valot :D

En koe perän pimeyttä päiväsaikaan ongelmaksi, koska vilkut ja jarruvalot erottuvat paremmin pimeässä perässä, ja takana on heijastimetkin. En siis kysynyt.
Hämäräkytkin toimii erinomaisesti, se sytyttää valot nopeasti tunneleissa ja parkkihalleissa. Sateella pitää itse kytkeä valot ettei perä olisi pimeä.

Valoviiksessä on asennot
0 - huomiovalot
parkkivalot
ajovalot
automaatti eli hämäräkytkin.

Samalla kun ajaa huomiovaloilla sammuu kojelaudasta turhat valot ja myös rekisterikilven valot. Mittarin valot palavat kirkkaammin huomiovaloilla.
Alkuperäinen asetus on mielestäni oikein hyvä, eli ihmettelin kovasti tätä pakkoasetusta kun vaihtoehtona on käyttää "ajovalot"-asentoa mikäli haluaisi käyttää H7-valoja perinteiseen tapaan aina päällä.

Anagonda67

Jäsen

Toimii kuten Koblenz kuvaillut ja itsekkin olen todella tytyväinen, tunnistin sytyttää ajovalot varsin herkästi. Paljon meinaan tulee vastaan vielä autoja päiväajovaloilla kun Rellu jos sytyttänyt ajovalot... Oikeastaan sadekeli on ainoa jolloin joutuu itse valoja kytkemään.

Valikoihin ei tule tuota auto dipped-beam headlights kohtaa vaikka ohjekirja siitä puhuukin.

t65

Jäsen

Onko kukaan laittanut kolmos meganeen led h7 polttimoita? Miten valokuvio?entä pitkissä valoissa? Laito(i)n itse pitkiin 80w osramit(halogen) ja tuntuu valoa tulee lisää muutaman kymmenen metrin alueelle auton eteen, ei kaivattua lisä näkyvyyttä kauas?

Renaultisti

Aktiivinen jäsen

Laita suosiolla xenon muutossarja jos haluat mahdollisimman paljon valoa. Kunnon led muutossarja hakkaa kyllä halogeenit mutta xenonit hakkaa kyllä leditkin. Tosin laittomat molemmat. Xenon tai led lisäpitkät ovat laillinen vaihtoehto.

Anagonda67

Jäsen

t65 sanoi:
Onko kukaan laittanut kolmos meganeen led h7 polttimoita? Miten valokuvio?entä pitkissä valoissa? Laito(i)n itse pitkiin 80w osramit(halogen) ja tuntuu valoa tulee lisää muutaman kymmenen metrin alueelle auton eteen, ei kaivattua lisä näkyvyyttä kauas?

Mun mielestä näissä III Meganeissa on pitkät suunnattu väärin ja sen takia valaisumatka jää lyhyeksi. En ole tutkinut oisko pitkille oma säätö vai säätyykö lyhkästen mukaan...

Noita 80W- polttimoita käyttäessä valaisumatka jää hyväs lykys lyhyemmäksi kuin normipolttimoilla, johdot liian ohkaset ja teho menee niitten lämpenemiseen... Ja saattaa ne umpiotkin kärsiä, muovia kun ovat.

Anagonda67

Jäsen

Juu, ny vaihtu ulompi raidetangonpää ja toinen koiranluu; vasta 250tkm mittarissa ;D ;D ;D

Kohta leima niin katsotaan mitä katsuri setä löytää ja kuinka tarkka on... Edestä toinen pohjaanlyöntikumi irronnut ollen nyt iskarin männänvarren päällä ja takana taitaa jarrulevyt, silmämääräisesti, olla liian ohuet ;)

Mutta vähällä se menee tuo Renu 1.9dCi; 4.4/100 maantie-/motariajoon painottuen... Raskaahkolla jalalla tosin 8)

Tipaton_Rellu

Jäsen

Morjesta!

Olen tässä talven edetessä huomannut että tuossa kolmos Maganessa tuntuu olevan aika heikko ja puutteellinen valoteho, jopa pitkät päälläkin. Onko lisävalosarjojen lisäksi muuta mahdollisuutta parantaa valaistusta, esim. tehokkaammat polttimot etc.?

Matka-ajossa tuntuu hieman turvattomalta painaa noilla lyysseillä ???

Tipaton_Rellu

Jäsen

Ok. Ei kyllä huvittas alkaa läpivientejä tuohon keulalle tekemään.

No pitääpä käydä katsomassa mitä Motonetistä löytyy. Kiitokset vastauksesta!

3Gee

Aktiivinen jäsen

Halogeenit ei Megsu kolmosessa tosiaan kummoiset teholtaan ole ja aika harvaan autoon on ruksittu lisävarusteiset xenonit. Aika monessa autossa näyttää nykyään lisävaloina olevan sellainen ledipalkki keulalla. Mielestäni tyylikkäämpi toteutus kuin perinteiset lisävalot jos nyt lisävaloja koskaan kovin tyylikkäiksi voi sanoa..

Anagonda67

Jäsen

Anagonda67 sanoi:
Juu, ny vaihtu ulompi raidetangonpää ja toinen koiranluu; vasta 250tkm mittarissa ;D ;D ;D

Kohta leima niin katsotaan mitä katsuri setä löytää ja kuinka tarkka on... Edestä toinen pohjaanlyöntikumi irronnut ollen nyt iskarin männänvarren päällä ja takana taitaa jarrulevyt, silmämääräisesti, olla liian ohuet ;)

Mutta vähällä se menee tuo Renu 1.9dCi; 4.4/100 maantie-/motariajoon painottuen... Raskaahkolla jalalla tosin 8)

Eihän se inssi muuta todennut kuin tervetuloa vuoden päästä uudelleen...

Sitä vaan itse hämmästelin nuita päästöjä 1.15 tänä vuonna, viime vuonna 0.01. Vaikuttaako koneen lämpötila noin paljon? Ei ollut täysin lämmin tänä vuonna...

J.P.

Nuorempi jäsen

Ratkausu tehottomaan pissapoikaan.
Aihetta on täällä käsitelty mutta en muista onko ratkaisu löytynyt. Tässä yksi vaihtoehto ongelman tarkaisemiseksi.
Vaihda musta kuminen letku muoviletkuksi pumpulta saakka ja lisää väliin takaiskuventtiili.
Näin vettä tulee heti ja tehoa riittää. Suihku tulee melko lailla samaan kohtaan lasia nopeudesta riippumatta.

Digip

Jäsen

Megane 3 vm. 2015 milläs tuosta nollataan huoltovalo? Netissä oli sen kymmenen eri videota aiheesta, yksikään ei toimi mulla?

Edit: pitää olla avainkortti autossa kiinni näköjään, mutta silti en saa valoa sammumaan? Eli huoltonäyttö tuli näkyviin ja painoin viikset päästä nappia pitkään jolloin kilometrimäärä muuttui mutta milläs kuittaan tuon kun valo mollottaa silti?

Eli tähän asti pääsen mutta milläs mä tuon nyt hyväksytän että valo sammuu, kaikkia nappeja olen painanut ja valo vain palaa ja ilmoittaa että tarvitaan huolto?

mIOldhfl.jpg

Digip

Jäsen

Whee sanoi:
Mulla nollautui kun laittoi kortin pesään, auto sammuksissa ja huoltovalikon kohdalla painoi pyyhkimenviiksen nappia pohjassa.

Niin se vanhemmissa tekee, tässä siis kortti pesään, auto sammuksissa, tulee huoltovalikko ja siitä aukesi tuo mun kuvan kohta missä oli jotain kilometreja mutta 0 kuukautta, painan nappia pitkään niin muuttuu kuvan mukaiseksi mutta ei muuta?

Digip

Jäsen

No nyt!

Siinä on kaksi eri huolto kohtaa! :o Öljynvaihto 24kk/30tkm ja pelkkä service 12kk/30tkm, eli ensin tulee toi öljynvaihto, mikä nollataan niin että luku vilkkuu kolme kertaa, sitten painetaan nappia kerran niin tulee toi huolto ja taas nappi pohjaan, kolme vilkutusta ja sitten sammui jakoavain.

Ensimmäistä kertaa muuten laitoin tässä autossa kortin itse autoon kiinni ;D

Ei ihan hirveästi tule tuota korttia koskettua, tuossa se lompakossa tulee mukana.

Digip

Jäsen

Whee sanoi:
-20c pakkanen teki tehtävänsä ja käsijarru jäi päälle, eikä erilaisista yrityksistä huolimatta vapautunut. Oireita oli ollut jo muutamien kuukausien ajan havaittavissa. Välillä kahvasta vetäessä tuntui ettei jarrut ota yhtään ja toisinaan vapauttaessa tunsi kuinka vaijeri hankasi vastaan. Parkkihalli sulattelun jälkeen käsijarru toimi kuitenkin ihan normaalisti.

Eipä tarvinnut paljoa arvuutella kummalla puolella vika oli, riitti kun vähän haisteli renkaiden vieressä. Kuskinpuolen jarruhan se siellä kärysi. Oikealle puolelle vaijeri on vaihdettu muutama vuosi takaperin, niin se toimii ainakin toistaiseksi. Tähänhän voi joku todeta, että käsijarrua ei kannata käyttää talvella, mutta ainakin omassa tapauksessa se on pakko. Parkkipaikka on mäessä enkä oikein luota pelkkään vaihdepäällä pysäköintiin.

Saksasta lähti uudet ATE:n vaijerit tilaukseen 17€ kappale hintaan ja sama vaijeri käy molemmille puolille. Vaihtaa sitten kummatkin kerralla, niin ei tarvi ensi vuonna jumppailla saman homman kanssa. Viimeksi kun ainoastaan oikealle puolelle vaihdettiin vaijeri, niin käsijarru oli hyvin pitkään toispuoleinen ennen kuin vaijerien pituudet tasaantuivat ja jarru alkoi ottaa tasaisesti.

Mä käytän aina käsijarrua ja yhdessäkään autossa ei ole ollut ongelmia koskaan! Ongelmat käsijarrussa johtuu vain ja ainoastaan huonosta huollosta ja käyttämättömyydestä.

Laita rasvaa sinne uusien vaijereiden sisään niin pysyy kosteus poissa, se kosteus aiheuttaa ne ongelmat ja aloittaa ruostumisen ja jumittamisen.

Digip

Jäsen

Whee sanoi:
Ei tuo nyt ainakaan käyttämättömyydestä johdu. Käytän käsijarrua joka pysäköinnin yhteydessä. Ja välillä nyin sitä huvikseni tyhjällä parkkipaikalla rinkiä ajellessa ;D Vaijeri kuitenkin on kuluva osa, eikä sitä oikein pysty mitenkään huoltamaan. Kosteutta eristävän tiivisteen rikkouduttua se on vain ajan kysymys koska vaijeri alkaa jumittaa. Vaijerin rasvaamista tai voitelua ei taideta suositella näiden muovipinnoitettujen vaijereiden kanssa. Ne toimivat paremmin kuivina.

No mutta itsehän sen sanoit että sitten se on vain kulunut eli kaipaa vain huoltoa kuten jokainen liikkuva osa autossa. Eihän se ole käsijarrun huonoutta tai ilmasta johtuvaa jos vaijeri kuluu ja alkaa jumittamaan.

Huoltoa vain niin taas toimii.

lemmentalja

Jäsen

Digip sanoi:
Whee sanoi:
Ei tuo nyt ainakaan käyttämättömyydestä johdu. Käytän käsijarrua joka pysäköinnin yhteydessä. Ja välillä nyin sitä huvikseni tyhjällä parkkipaikalla rinkiä ajellessa ;D Vaijeri kuitenkin on kuluva osa, eikä sitä oikein pysty mitenkään huoltamaan. Kosteutta eristävän tiivisteen rikkouduttua se on vain ajan kysymys koska vaijeri alkaa jumittaa. Vaijerin rasvaamista tai voitelua ei taideta suositella näiden muovipinnoitettujen vaijereiden kanssa. Ne toimivat paremmin kuivina.

No mutta itsehän sen sanoit että sitten se on vain kulunut eli kaipaa vain huoltoa kuten jokainen liikkuva osa autossa. Eihän se ole käsijarrun huonoutta tai ilmasta johtuvaa jos vaijeri kuluu ja alkaa jumittamaan.

Huoltoa vain niin taas toimii.

Niin ja tässä tapauksessa se vaijerin huolto on sen vaihto kuorineen.

Satulat voi huoltaa jos alkaa jarrut laahaamaan.

Ylös Bottom