Mégane III

renu_mega

Jäsen
Vs: Mégane III

megano sanoi:
Miten pitkään teidän pitää ajaa, ennen kuin ensimmäinen palkki koneen lämpömittariin syttyy?

Näillä -20 keleillä kesti useita kilometrejä (ehkä 5)

Ja onko ero miten selvä lämmitetyllä/lämmittämättömällä koneella.

Ei mielestäni kovin suuri ero pienemmillä pakkasilla ainakaan ollut ajassa missä sisätilat ja moottori lämpesi. Näillä keleillä en ole viitsinyt kokeilla.

Tietääköhän muuten kukaan, mitä nuo palkit tuossa lämpömittarissa tarkoittavat?

Ei aavistustakaan mutta saisi olla 1-2 pykälää nykyistä enemmän normaalilämpöä kohti mentäessä. Tuollaisenaan se on liian summittainen jotta siitä talvikeleillä saisi mitään järkevää tietoa.

Mitenkä muilla Tce:n omistajilla kulutus on ollut näillä keleillä?

renu_mega

Jäsen

Pari mielenkiintoista tapahtumaa -28 pakkasella. Ajotietokoneen kulutuslukemat nollautuivat (ajokilometrit säilyivät) ja navigaattori oli itse keksinyt reitin jota alkoi minulle opastaa.

Ajotietokoneen näyttö oli todella jäässä (kaikki tuli pitkällä viiveellä hailakasti näkyviin) ja yritin vaihdella viiksestä näytöllä näkyviä tietoja ennen käynnistystä joten voi olla, että sen vahingossa nollasin itsekin mutta en kyllä pitänyt molempia nappeja pohjassa joten käyttäjän vika on epätodennäköistä. Näytön sulaminen kestää tuollaisessa pakkasessa todella kauan. Nopeusmittari ja navigaattorin näyttö pelasi paljon jouhevammin.

Navigaattoriin en sen sijaan edes koskenut eikä sitä ollut käytetty vähään aikaan. En katsonut tarkasti, että mihin osoitteeseen se oli minua viemässä mutta näytti ihan parin mutkan päässä olevan päämäärä. Poistin reitin ja se toimi normaalisti.

Kävin saman tien varalta tankkaamassa koska kulutustiedot hävisi. Muistan, että edellisenä iltana se väitti keskikulutuksen olevan tasan 10l/100km. Laskennallisesti oli vienyt "vain" 9,35l/100km. Ajotietokone näyttää reilusti yli mutta kyllä kulutus silti on kova ja kaiken lisäksi tämä oli 98 bensalla. Laitoin tällä kertaa kokeeksi 95:sta joten kohta nähdään nouseeko kulutus entisestään. Jo maantienopeuksilla hetkellinen kulutus tasaisella heittelee 5-10 litrassa ja jos on vähänkään edes loivaa nousua niin pyöritään 10-15 ja ylämäessä paljon lisää.

Kohtalaisesti vielä tällä pakkasella tarkenee autossa lyhyellä matkalla. Penkinlämmittimet ovat todella tehokkaat mutta puhallin on automaatilla ärsyttävä. Se huutaa käytännössä koko ajan täysillä ja soft-asentokaan ei pudota kuin puolikkaan pykälän nopeutta joten meteli on sen mukaista. Ehkä ongelma on puhallustehossa koska siellä ei sen täysillä ollessakaan tunnu sellaista hiuksia hulmuuttavaa ilmavirtaa, kuten lagunassa oli puhaltimen pyöriessä täysillä.

E

einari

Vieras

renu_mega sanoi:
Ajotietokoneen näyttö oli todella jäässä (kaikki tuli pitkällä viiveellä hailakasti näkyviin) ja yritin vaihdella viiksestä näytöllä näkyviä tietoja ennen käynnistystä joten voi olla, että sen vahingossa nollasin itsekin mutta en kyllä pitänyt molempia nappeja pohjassa joten käyttäjän vika on epätodennäköistä. Näytön sulaminen kestää tuollaisessa pakkasessa todella kauan. Nopeusmittari ja navigaattorin näyttö pelasi paljon jouhevammin.

Kohtalaisesti vielä tällä pakkasella tarkenee autossa lyhyellä matkalla. Penkinlämmittimet ovat todella tehokkaat mutta puhallin on automaatilla ärsyttävä. Se huutaa käytännössä koko ajan täysillä ja soft-asentokaan ei pudota kuin puolikkaan pykälän nopeutta joten meteli on sen mukaista. Ehkä ongelma on puhallustehossa koska siellä ei sen täysillä ollessakaan tunnu sellaista hiuksia hulmuuttavaa ilmavirtaa, kuten lagunassa oli puhaltimen pyöriessä täysillä.
Eilen katselin navigaattorin ulkolämpömittaria ja siinä oli pahimmillaan -30, joka lienee varsin lähellä totuutta. Puhallin kyllä pöhöttää kokolailla mukavasti sitä ilmaa, mutta saisi se kyllä hieman lämpimämpää olla. Mitenkään häiritsevän voimakasta ääntä se ei pidä kuin vähän aikaa alussa. Penkinlämmittimet ovat tuossa sellaiset jälkiasenteiset, kun jättivät tilauksesta pois koko lämmittimet ja sain nuo sitten jälkiasennettuna, jotkut Kahan viritykset ovat. Pienemmällä teholla eivät oikein lämmitä näillä keleillä, mutta täysillä miltei polttaa.

Mittaristo on tosiaan vähän jälkijättöinen näillä keleillä. Navigaattoria en ole kokeillut, kun olen nämä ajoni viime päivinä kulkenut tuttuja reittejä pitkin.

tekkie

Nuorempi jäsen

Pakkaset sai mun vakionopeudensäätimen sekaisin; kun sen määrää vaikka sataseen niin auto kiihdyttääkin 105 tai 106 nopeuteen ja sytyttää mittaristoon sen punaisen merkkivalon sen takia kun mennään liian kovaa ;D Eli itse itseään arvostelee. Ja pitää nätisti sen 5 tai 6 liikaa kun napeista muuttaa nopeutta. No pitää testailla nyt kun lauhtu...

sm72

Jäsen

tekkie sanoi:
Pakkaset sai mun vakionopeudensäätimen sekaisin; kun sen määrää vaikka sataseen niin auto kiihdyttääkin 105 tai 106 nopeuteen ja sytyttää mittaristoon sen punaisen merkkivalon sen takia kun mennään liian kovaa ;D Eli itse itseään arvostelee. Ja pitää nätisti sen 5 tai 6 liikaa kun napeista muuttaa nopeutta. No pitää testailla nyt kun lauhtu...
Mulla on tehnyt tuota alusta asti. Kun napsauttaa pois päältä ja takaisin niin toimii jälleen normaalisti. Tämä siis tapahtuu, jos pakkanen on yli 20°C

Matti Vain

Nuorempi jäsen

PM sanoi:
Meganen jäähdytysnesteen digitaalinen lämpömittari ei paljon kerro moottorin lämpenemisestä. Ensimmäinen pykälä osoittaa jonkinlaista osalämpöä ja seuraava pykälä onkin jo normaalilämpö. Jo osalämmöllä sisälle saa hyvin lämpöä, joten en ole kokenut ongelmaksi, vaikkei kone ehdi 10km työmatkalla kokonaan lämmetäkään.

Calixin 550W letkulämmitin tuntuu riittävän tehokkaalta. Ilman roikkaa yli -15 asteen pakkasesta käynnistettäessä kone käy melkoisella rohinalla pitkään. Esilämmitettynä ei. Myös ilmastointiautomatiikka huomaa esilämmityksen. Esilämmitettynä se alkaa puskea laseille ilmaa välittömästi käynnistyksen jälkeen. Ilman esilämmitystä se heräilee vasta 1-2 km ajon jälkeen.

Hei, kun nyt teillä muillakin on tuota Calixin letku lämmitintä, niin meidän Meganeen asennettiin jälki asennettuna kyseinen lämmitin. Ja nyt olen pähkäillyt että laite ei toimi oikein. Huoltoliikkeessä missä asennutin sen niin sanoivat kun sitä tarkisteli, että eivät ole sitä väärin laittaneet kun sitä ei kuulemma pysty väärin laittamaan.

Ajoneuvo tekee sitä kun pidät autoa lämmityksessä vaikka 45 min ja yrität käynnistää sitä niin se öykkii ja joskus saattaa olla lähtemättä käyntiin ja toisella kertaa hörähtää ihan suht ok. No, jos kylmiltään käynnistät niin auto lähtee ihan hiton hyvin...

Mietin että olisiko letkuihin jäänyt ilmaa, kun katsoin tuossa jokunen päivä sitten paisunta säiliötä, niin nesteet olivat min rajan alla... noh lisäsin ainetta... eikä vaikuttanut paremmalta... ja pystyykö sen ilmaamaan miten... onko tietoa...

ja tänään autoa tolpan päähän laittaessa kuuntelin että kuuluko minkän asteista porinaa... mutta ei kuulunut... aikaisemmin kyllä...

toisena ajatuksena tuli että onko sähköpiuha kunnossa....

Mutta vielä yhtenä murheena on vielä se että mitenkä takuu... eikai takuu mennyt umpeen kun käytin sen laitattamassa sen muualla kuin merkkiliikkeessä... muuta huoltoa ei siihen ole missään vielä tehty... vaikka itselläni on mennyt kyllä usko Lappeenrannan merkkiliikkeeseen, että ne hoitaisivat homman paremmin...

Katsotaan jos saan tuonne youtubeen video pätkän sujautettua käynnistys projektista niin liitän sen myöhemmin tänne...

Pappa

Jäsen

Matti Vain sanoi:
ja tänään autoa tolpan päähän laittaessa kuuntelin että kuuluko minkän asteista porinaa... mutta ei kuulunut... aikaisemmin kyllä...

Kyllä sieltä moottoritilasta valtakunnan verkkoon kytkettäessä alkaa kuulua lähes välittömästi tohina. Ikään kuin vedenkeittimen laittaisi päälle. Jos on aikaisemmin toiminut, niin sitten täytyy selvittää missä kohtaa sähkön kulku loppuu. Tuleeko 230V pistorasialle virta?

Eiköhän ne takuuasiat ole aivan kunnossa.

RemuGS

KaikkiMerkkinen- niinkuin ruokainenkin!

Matti Vain sanoi:
Ajoneuvo tekee sitä kun pidät autoa lämmityksessä vaikka 45 min ja yrität käynnistää sitä niin se öykkii ja joskus saattaa olla lähtemättä käyntiin ja toisella kertaa hörähtää ihan suht ok. No, jos kylmiltään käynnistät niin auto lähtee ihan hiton hyvin...

Tää on aika yleinen vaiva nykyautossa, kun lämmitetään lohkolla. Startatessa auton ohjainboksi luulee koneen olevan lämmin ja tekee säädöt sen mukaan. VW on kai pahin reagoija. Meillä golf ei käynnisty jos lämmitetty puol tuntia, mut jos yli tunti (tai ei ollenkaan ) niin pelaa.

jyha

Aktiivinen jäsen

kovasti vaikuttaa mihin kohtaan konetta vastus on asetettu. mikäli sijaitsee lähellä lämpöanturia, saattaa tulla merkittävä ero mittaustuloksen ja todellisen koneenlämmön välille.

Petteri75

Jäsen

Matti Vain sanoi:
PM sanoi:
Meganen jäähdytysnesteen digitaalinen lämpömittari ei paljon kerro moottorin lämpenemisestä. Ensimmäinen pykälä osoittaa jonkinlaista osalämpöä ja seuraava pykälä onkin jo normaalilämpö. Jo osalämmöllä sisälle saa hyvin lämpöä, joten en ole kokenut ongelmaksi, vaikkei kone ehdi 10km työmatkalla kokonaan lämmetäkään.

Calixin 550W letkulämmitin tuntuu riittävän tehokkaalta. Ilman roikkaa yli -15 asteen pakkasesta käynnistettäessä kone käy melkoisella rohinalla pitkään. Esilämmitettynä ei. Myös ilmastointiautomatiikka huomaa esilämmityksen. Esilämmitettynä se alkaa puskea laseille ilmaa välittömästi käynnistyksen jälkeen. Ilman esilämmitystä se heräilee vasta 1-2 km ajon jälkeen.

Hei, kun nyt teillä muillakin on tuota Calixin letku lämmitintä, niin meidän Meganeen asennettiin jälki asennettuna kyseinen lämmitin. Ja nyt olen pähkäillyt että laite ei toimi oikein. Huoltoliikkeessä missä asennutin sen niin sanoivat kun sitä tarkisteli, että eivät ole sitä väärin laittaneet kun sitä ei kuulemma pysty väärin laittamaan.

Mietin että olisiko letkuihin jäänyt ilmaa, kun katsoin tuossa jokunen päivä sitten paisunta säiliötä, niin nesteet olivat min rajan alla... noh lisäsin ainetta... eikä vaikuttanut paremmalta... ja pystyykö sen ilmaamaan miten... onko tietoa...

toisena ajatuksena tuli että onko sähköpiuha kunnossa....

Mutta vielä yhtenä murheena on vielä se että mitenkä takuu... eikai takuu mennyt umpeen kun käytin sen laitattamassa sen muualla kuin merkkiliikkeessä... muuta huoltoa ei siihen ole missään vielä tehty... vaikka itselläni on mennyt kyllä usko Lappeenrannan merkkiliikkeeseen, että ne hoitaisivat homman paremmin...

Katsotaan jos saan tuonne youtubeen video pätkän sujautettua käynnistys projektista niin liitän sen myöhemmin tänne...

Itselläni on sigun -09 Megane, johon oli maahantuojalla asennettu Defan letkulämmiti. Asennus oli ns. juosten kustu, josta laitoin oman ketjunaloituksenkin tuolle muuale foorumiin. Lämmittimestä juoksevat alempi letku oli nyrhitty poikki rumasti aiheuttaen sen, että liitos ei koskaan voinutkaan olla tiivis. Jäähdytysnestettä olikin viim. vuoden aikana lisätty vajaa litra, mitään vikaa ei korjaamo eikä merkkihuoltamo huomannut.

Koska sitä jäähdytysnestettä tihkusi hiljalleen läpi, oli sitten viimeisenä kertana autoa lämmitetty vajaalla nesteellä tjsp, vastus kuiva -> vastus rikki -> 256e (?) rahaa typerän ja huonon työnjäljen korjaamiseen. Tietenkin takuu ei korvaa mitään, kun se päättyi jo 10/2011. Lämmitin ei siis lämmittänyt moottoria, minkä huomasi siitä että se käynnyistyi hyvin. Lämmittimen kanssa moottorinohjaus olettaa auton aina olevan jo käyntilämmin.

Kaikki letkulämmitteisen III-meganen omistajat, tarkistakaa letkulämmittimen liitokset. Letkujen päiden tulee olla katkaistut suoraan ja siististi! Varsinkin jos sitä jäähdytysnestettä häviää "kummallisesti", niin katsokaa sitä lämmitintä ja auto korjaukseen takuuaikana heti.

tekkie

Nuorempi jäsen

Rupee tuntumaan että tollanen parjattu säteilylämmitin onkin aika hyvä vaihtoehto näihin ylifiksuihin nykyautoihin, vaikkei se yhtä tehokkaasti konetta lämmitäkään.

Petteri75

Jäsen

tekkie sanoi:
Rupee tuntumaan että tollanen parjattu säteilylämmitin onkin aika hyvä vaihtoehto näihin ylifiksuihin nykyautoihin, vaikkei se yhtä tehokkaasti konetta lämmitäkään.

Itse olen asennuttanut kerran säteilyämmittimen ja se oli yllättävän tehokas, kovillakin pakkasilla moottorin lämpötilamittarin neula oli jo koholla ja mikä tärkeintä, öljy oli jo hiukan liikkuvaisempaa. Jos tuohon 1.6-litraiseen olisi saanut säteilylämmittimet, olisin todennäköisesti sellaisen vaihdattanut.

Asennustyö on kriittinen, täytyy olla oikeassa kohtaa sekä kohta johon piiliima tulee, täysin puhdas. Mutta tämän jälkeen, käyttökelpoisempi ainakin omasta mielestäni tähän letkulämmittimeen verrattuna. Lämmin oma tallihan se olisi kaikkein paras, nosturilla ja pesumahdollisuudella sisälläkin..ah.

megano

Kadjar dCi 110 EDC Bose

Jatketaan tuota lämmitinasiaa vielä vähän.

Eli letkulämmittimen (Calix) itse asennutin joku viikko sitten. Olen miettinyt tuon tehokkuutta, kun tuntuu, ettei sillä ole juuri mitenkään havaittavaa vaikutusta auton/moottorin lämpiämisnopeuteen. Olen nyt kuitenkin uskotellut itselleni, että kyllä se ihan aavistuksen nopeammin alkaa haaleaa ilmaa puhaltaa.

Aloin vain miettimään, kun tunnustelin konetta pakkasaamuna lämmityksen jälkeen. Kone (lohko) oli aivan kylmä, mutta paisuntasäiliölle menevä letku varsin lämmin ja paisuntasäiliö oli hyvinkin perusteellisesti lämmennyt. Mitenkähän tuossa tuo vesikierto menee? Lämmittääkö minun lämmitin nyt tavallaan termostaatin "väärällä puolella", eli syylärikiertoa? Vai toimiiko tuo kuitenkin juuri niin kuin pitää?

Itse pitäisi kaikki tehdä, niin tietäisi ainakin onko tullut tehtyä hutilointeja vai ei...

P

PM

Vieras

Noniin, minulta tuo Calixin letkulämmitin pamahti tänään rikki, käryn saattelemana. Noin parikymmentä käyttöpäivää se kestikin... Liekö ollut väärin asennettu vai valmistusviallinen. Asennus tapahtui merkkiliikkeessä uuteen autoon.

Ale82

Nuorempi jäsen

Dodi. Tänään tuo pahamaineinen Engine Failure Hazard ilmaantui.
Auto pajalle ja odottelemaan.

Minulla vika ilmaantui noin 120km ajon jälkeen (Lahden suunnalta - Helsinkiin) juuri kun oli saapumassa perille. Vein auton päiväksi lämpimään parkkihalliin josko vika poistuisi, mutta eihän se poistunut.
Nyt odotellaan sitten tuomiota.

ArtOfLife

Jäsen

megano sanoi:
Jatketaan tuota lämmitinasiaa vielä vähän.

Eli letkulämmittimen (Calix) itse asennutin joku viikko sitten. Olen miettinyt tuon tehokkuutta, kun tuntuu, ettei sillä ole juuri mitenkään havaittavaa vaikutusta auton/moottorin lämpiämisnopeuteen. Olen nyt kuitenkin uskotellut itselleni, että kyllä se ihan aavistuksen nopeammin alkaa haaleaa ilmaa puhaltaa.

Aloin vain miettimään, kun tunnustelin konetta pakkasaamuna lämmityksen jälkeen. Kone (lohko) oli aivan kylmä, mutta paisuntasäiliölle menevä letku varsin lämmin ja paisuntasäiliö oli hyvinkin perusteellisesti lämmennyt. Mitenkähän tuossa tuo vesikierto menee? Lämmittääkö minun lämmitin nyt tavallaan termostaatin "väärällä puolella", eli syylärikiertoa? Vai toimiiko tuo kuitenkin juuri niin kuin pitää?

Itse pitäisi kaikki tehdä, niin tietäisi ainakin onko tullut tehtyä hutilointeja vai ei...

Calixin sivuilla on Tuotehaku ja sitä kautta näkee mikä malli käy mihinkin autoon. Sieltä saa myös PDF:n jossa olevinaan on asennusohjeita. En kyllä äkkiseltään löytänyt mitään kuvaa mihin väliin MeganeIII:ssa se tulee... Lähinnä oli vain Rellun dieselkoneiden ohjeita. Joten ei ihme vaikka väärään väliin olisikin asennettu :o

tekkie

Nuorempi jäsen

Petteri75 sanoi:
tekkie sanoi:

Itse olen asennuttanut kerran säteilyämmittimen ja se oli yllättävän tehokas, kovillakin pakkasilla moottorin lämpötilamittarin neula oli jo koholla ja mikä tärkeintä, öljy oli jo hiukan liikkuvaisempaa. Jos tuohon 1.6-litraiseen olisi saanut säteilylämmittimet, olisin todennäköisesti sellaisen vaihdattanut.

Asennustyö on kriittinen, täytyy olla oikeassa kohtaa sekä kohta johon piiliima tulee, täysin puhdas. Mutta tämän jälkeen, käyttökelpoisempi ainakin omasta mielestäni tähän letkulämmittimeen verrattuna. Lämmin oma tallihan se olisi kaikkein paras, nosturilla ja pesumahdollisuudella sisälläkin..ah.

Mulla on juuri toi 1.6 vapari megsussa ja mun käsityksen ja kauppiaan sanan mukaan sinne pistettiin oston yhteydessä just se säteilijä. Ei se ainakaan mitään porise kun johdon pistää kiinni. Ja on todistetusti toiminnassakin. Kerran kun lämmitin koko päivän duunin pihassa (semmonen outo on-off systeemi mikä lämmittelee sillontällöin) niin lähtiessä koneessa oli jo yks palkki lämpömittarissa, ja rupes puhaltamaan heti lämmintä. Pitäs varmaan kurkata kun seuraavan kerran tulee auton alle asiaa.

megano

Kadjar dCi 110 EDC Bose

renu_mega sanoi:
Mitenkä muilla Tce:n omistajilla kulutus on ollut näillä keleillä?

Viimeisin tankkaus merkitsi laskennallisesti noin 9 litran kulutusta sadalla. Ajotietokoneen mukaan ainetta oli mennyt 9,9l/100km. Suurin heitto tähän mennessä.

Vähän harmittaa, kun ei ole pistänyt noita tankkauksia muistiin, niin voisi laskea useamman tankkauksen avulla tuon kulutuksen. Tietäisi tarkemmin tuon oikean kulutuksen.

Nyt töihin tullessa vilkaisin keskimääräistä kulutusta, niin 10,1 näytti ajotietokone. Ajot siis viime aikoina ovat olleet pääasiassa kaupunkiajoja ja silloin tällöin pieniä pätkiä maantietä.

renu_mega

Jäsen

Ale82 sanoi:
Dodi. Tänään tuo pahamaineinen Engine Failure Hazard ilmaantui.
Auto pajalle ja odottelemaan.

Minulla ei vielä tätä ilmoitusta ole tullut mutta kovimmilla pakkasilla tuli kesken ajon hetkeksi battery charging failure ilmoitus ja jakarin kuva syttyi. Virheilmoitus poistui hetken kuluttua itsekseen mutta ajotietokone lopetti kulutuksen mittauksen joka korjaantui myös itsestään, kun auto seisoi parkissa päivän. Selvästi jotain outoa elektroniikassa on, kun pakkanen menee yli -25. Virheilmoitusta edelsi esp:n käynti toiminnassa liukkaassa kaarteessa.

renu_mega

Jäsen

megano sanoi:
Viimeisin tankkaus merkitsi laskennallisesti noin 9 litran kulutusta sadalla. Ajotietokoneen mukaan ainetta oli mennyt 9,9l/100km. Suurin heitto tähän mennessä.

Vähän harmittaa, kun ei ole pistänyt noita tankkauksia muistiin, niin voisi laskea useamman tankkauksen avulla tuon kulutuksen. Tietäisi tarkemmin tuon oikean kulutuksen.

Nyt töihin tullessa vilkaisin keskimääräistä kulutusta, niin 10,1 näytti ajotietokone. Ajot siis viime aikoina ovat olleet pääasiassa kaupunkiajoja ja silloin tällöin pieniä pätkiä maantietä.

Hyvin näyttää bensa maistuvan vaikka ajotietokone liioittelee. Miten lie ajotietokoneen mittaus toteutettu mutta pakkasilla liioittelee selkeästi enemmän. Vuosikymmen sitten japseissa jo mitattiin kulutus polttoaineen virtausmittauksella joka on hyvin tarkka. Mielestäni lagu2:ssa ei myös näyttänyt näin kovasti yli. Mittaustapa taitaa olla erilainen uusissa meksuissa.

Siirryin takaisin 95:een eikä kulutus vaikuta muuttuneen havaittavasti. Selkeästi pienintä kulutus on n. 60-70km/h tasaisessa vauhdissa ja se nousee rajusti, kun mennään yli 90km/h tai puhtaassa kaupunki ajossa jatkuvasti pysähdellen liikennevaloihin.

Ylös Bottom