Mégane III

Petteri75

Jäsen
Vs: Mégane III

Tuo renu tuli hankittua sillä suurella suunnitelmalla, että nyt vuoteen ainakaan sitä ei tarvitsisi a) korjata eikä b) vaihtaa. Navigaattori lähti toimimaan normaalisti. Tosin sillä etelä-pohjanmaalaisella reitillä kaikkien navigaattorit alkoivat sekoilemaan, tiedä sitten miksi. Kartat on päivitetty elokuussa (se 1. ilmainen kerta), tämän jälkeen en ajatellut enää sitä tehdä. Edelleenkin kännykän navigaattori on luotettavampi, mutta kieltämättä integroiduilla järjestelmilläkin on puolensa.

Kai tuo menee. Uusi pölykapselikin on pysynyt kiinni ja se oli vain 20€. Ajomäärää heinäkuusta tullut n. 14tkm, hiukan enemmän kuin normaalisti. Xenon-valot, peruutus- ja sadetutka olisivat toivottavia lisävarusteita.

Kysymys: miksi pissapojan täyttöaukossa on se letku, jonka saa vedettyä ulos?

3Gee

Aktiivinen jäsen

Petteri75 sanoi:
Xenon-valot, peruutus- ja sadetutka olisivat toivottavia lisävarusteita.

Ainakin peruutustutka onnistuu ihan hyvin jälkiasennuksenakin jos pätäkkää riittää. Nuo kaksi muuta onkin hiukka haastavampia jälkiasennettavia. :-\

Petteri75 sanoi:

Kaipa siitä letkusta voi kurkistella, että onko sitä nestettä siellä ja kuinka paljon. Ei kovin toimiva kapistus kylläkään ja täydentää kokonaisuudessaan umpisurkean lasinpesujärjestelmän. :o Oman auton takalasiin on jo komeasti kulunut pyyhkijän pyyhkimä kuvio kun ei sitä vettä tule lasille riittävästi ja riittävän aikaisin. >:( Tuulilasi on kulutustavaraa ja tulee väkisinkin vaihdatettua jossain kohtaa mutta takalasia ei viitsisi turhan päiten vaihtaa. :-\

E

einari

Vieras

Petteri75 sanoi:
Oliskohan se jonkinlainen viritys paineen tasaamiseksi? Meinaan vaan, että jos sinne säiliöön tulee alipainetta tai tyhjiöntapainen, niin pissipoika alkaa yskähtelemään. Tietysti senkin voi testata nappaamalla sen letkun pois ja tukkimalla sen reiän vaikka puutapilla tai jeesusteipillä. 8)

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Eikös tämä ole yleisranskalainen systeemi, tai no varmaan jo kaikissa autoissa. Vanhempieni 306:ssa ja 206:ssa on sama letkusysteemi ja jos en väärin muista myös vuoden 2007 rolla farkussa. Eli innovointia malliin joku x-automerkki ja muut apinoi perässä.

E

einari

Vieras

Laguna00 sanoi:

Eikös tämä ole yleisranskalainen systeemi, tai no varmaan jo kaikissa autoissa. Vanhempieni 306:ssa ja 206:ssa on sama letkusysteemi ja jos en väärin muista myös vuoden 2007 rolla farkussa. Eli innovointia malliin joku x-automerkki ja muut apinoi perässä.
Itse asiassa tuossa on tapahtunut edistystä huomattavissa määrin. Vanhassa kuplassa otettiin pissapoikaan paineet vararenkaasta. 8)

RemuGS

KaikkiMerkkinen- niinkuin ruokainenkin!

einari sanoi:
Oliskohan se jonkinlainen viritys paineen tasaamiseksi? Meinaan vaan, että jos sinne säiliöön tulee alipainetta tai tyhjiöntapainen, niin pissipoika alkaa yskähtelemään. Tietysti senkin voi testata nappaamalla sen letkun pois ja tukkimalla sen reiän vaikka puutapilla tai jeesusteipillä. 8)

Eikös korkki tulppaa tuon letkun pään, niin ei kai siellä mitään tasaantumista tule. Muutkin autot kun tulee toimeen ilman letkua, vaikka niissä onkin sit tehokkaampi pumppu. Olen ajatellut ihan mittatikuksi- huonoksi sellaiseksi- yrittää paikata merkkivaloa, joka löytyy melkein jokaisesta kilpailijasta.

P

PM

Vieras

RemuGS sanoi:
Olen ajatellut ihan mittatikuksi- huonoksi sellaiseksi- yrittää paikata merkkivaloa, joka löytyy melkein jokaisesta kilpailijasta.

Mittatikkuhan se toki on, letkun sisäänjäävä nestepatsas kuvastaa säiliön täyttöastetta. Merkkivalo olisi aika paljon parempi ratkaisu.

E

einari

Vieras

En toki ole mikääm ekspertti näissä(kään) asioissa, mutta tuli mieleen muutaman vuoden takainen venevuokraus tuolla välimeren maassa. Vene meni ja kulki niin p*keleesti jonkin aikaa hyytyen sitten kokonaan. Minuutin tai parin päästä mentiin taas se muutama minuutti. Olin unohtanut / en ymmärtänyt avata sitä bensatankin korkissa olevaa "pikkukorkkia" eli ilmaventtiiliä (mikä lie se nimi onkaan). Sama sääntö on todistettu / havaittu myöhemminkin täällä kotivesillä.

jp68

Jäsen

No niin, aika palata ja tehdä pikavisiitti foorumille oikein kirjoittelun merkeissä. Foorumia on kyllä tullut seurailtua
ja luettua lähes päivittäin mutta tuota kirjoittelua ei oikein tahdo saada aikaiseksi.

Eli vuosi tulee täyteen heti ensi vuoden alussa omalla Renault Megane ST 1.6 Extra versiolla. Kilometrejä ei ole nyt hirveästi tullut,
mutta jonkin verran kumminkin.
Vuosi on kulunut auton kanssa hyvin. Ongelmia ei ole ollut ja huollossa/takuukorjauksissa ei ole tarvinnut käydä.
Tyytyväisiä ollaan oltu ja toivottavasti seuraava vuosi menee yhtä mukavasti hyvästä ja hiljaisesta kyydistä nauttien.

Plussia:
-Eli tosiaan hyvä ja hiljainen menopeli, varsinkin kitkarenkailla rengasäänet lähes olemattomat.
-Vaikka kone on tuo 1.6, niin mielestäni paljon pirteämpi kuin aikaisemmassa vastaava II-kopan lagunassa
Kilometrien myötä tuntuu että kone vain piristynyt.
-Lasikatto mukava lisävaruste. Varsinkin näissä Rellun malleissa, joissa se on kaksiosainen, eli etuosa aukeavaa mallia
ja takana sitten kiinteä.
-Yleensä ottaen varustetaso varsin kattava ainakin näissä extra-versioissa. Lisäksi otin tosiaan tuon Panorama-katon/tummennetut takalasit,
sekä automaattisen ilmastoinnin ja sadetunnistimen.
-Huoleton kaveri on ollut (ainakin tähän asti), ja se on varmaan tärkeimpiä asioita ellei tärkein näistä "plussista"

Täytyyhän jotain negatiivistäkin sitten keksiä.

Miinuksia:
-Näkyvyys taakse voisi olla parempi.
-Kun saatiin kerrankin valita autoon väri itse (uusi auto), niin otettiin musta, koska se näyttää hienolta.
mutta käytäntö on osoittanut ainakin näillä keleillä että musta auto on aina likaisen näköinen, siinä näkyy kaikki.
Eli väri voisi olla toinen jos uudestaan valittaisiin.
-Takaluukun yläreunasta tippuu (yhdestä kohtaa) sisään vesipisaroita, kun autoa käyttää huoltoasemalla
koneellisessa pesussa, jossa paineellinen vesisuihku tulee suoraan päältä. Kotona painepesurilla pestäessä
vastaavaa ongelmaa ei ole ollut. Ongelma ei ole suuri, mutta täytyy huomauttaa asiasta kun auton vie eka kerran huoltoon
Onko muilla ollut vastaavaa?

Eli näin meillä.
Jos mielenkiintoa riittää pitkien joulunpyhien ajaksi, niin voisi muiltakin tulla tälle palstalle tähän väliin pientä
yhteenvetoa/ Galluppia oman auton osalta (esim plussia/ miinuksia). Osa on ehtinyt varmasti ajaa jo enemmänkin, koska
autoja on jo vuodesta 2009 lähtien. Onko esim joillakin ollut jo ongelmia etupään pyöränripustuksien kanssa ja millä kilometreillä?
Tämähän oli ainakin edellisten Meganen/Lagunan korimallien jonkinasteinen ongelma.

Lisäksi tällä palstalla voi vierailla myös sellaisia lukijoita, joita kiinnostaa uudet Meganen kampanjamallit Trend ja Groove. Ovat
nimittäin hyvin kilpailukykyisiä malleja kilpailijoihin nähden. Näin saisivat hekin lyhyttä ja ytimekästä palautetta autosta.

Ei muuta kuin hyvää ja rauhallista joulunaikaa kaikille.

Renuko

Nuorempi jäsen

Omaa kokemusta Megane III ST 1,5 dci EDC -11 autosta. Ajettu 9kk ja 24 000 kilsaa ilman ongelmia. Kerran olen käynyt myyjäliikkeessä lisäämässä jäähdytinnestettä kun oli hiukan alle minimin, eipä ole enää siitä vajonnut joten olisiko niukasti jo ollut tehtaalta lähtiessä.

Hiljainen, erinomaiset penkit ja kerrankin niskatuet joita saa säädettyä ja jotka oikeasti on niskatuet sanan varsinaisessa merkityksessä, mukava ja vaivaton ajaa, hyvät varusteet, huomiota on kiinnittänyt ihmeellisen pieni kääntösäde suht kookkaaksi autoksi joten vaivaton käsitellä. Sopivasti eli riittävästi tilaa myös takakontissa. Automaatista ei ole paluuta enää manuaaliin jos mahdollista. Pieni kulutus, sanoisin todella pieni. Dieselin tuleva hinnannousu toki korpeaa, olisi kravatista roikottamisen paikka joillekin päättäjille mutta se ei ole auton vika.
Minuakin tuo tummahko väri (olive green) välillä kurakeleillä harmittaa kun kaikki lika näkyy. Toki sen tiesinkin, ja onhan se nätti puhtaana...
Ensimmäinen Renault. Mutta ei välttämättä viimeinen.

3Gee

Aktiivinen jäsen

jp68 sanoi:
Eli vuosi tulee täyteen heti ensi vuoden alussa omalla Renault Megane ST 1.6 Extra versiolla. Kilometrejä ei ole nyt hirveästi tullut,
mutta jonkin verran kumminkin.
Vuosi on kulunut auton kanssa hyvin. Ongelmia ei ole ollut ja huollossa/takuukorjauksissa ei ole tarvinnut käydä.
Tyytyväisiä ollaan oltu ja toivottavasti seuraava vuosi menee yhtä mukavasti hyvästä ja hiljaisesta kyydistä nauttien.

Renuko sanoi:
Omaa kokemusta Megane III ST 1,5 dci EDC -11 autosta. Ajettu 9kk ja 24 000 kilsaa ilman ongelmia. Kerran olen käynyt myyjäliikkeessä lisäämässä jäähdytinnestettä kun oli hiukan alle minimin, eipä ole enää siitä vajonnut joten olisiko niukasti jo ollut tehtaalta lähtiessä.

Aika huolettomia autoja on näköjään Meganet olleet ainakin näissä kahdessa tapauksessa. Vaikka ei kai se enää merkin tunteville mikään yllätys olekaan. ;)

Eipä ole omassakaan autossa ollut yhtään ajoon vaikuttavaa vikaa. Pari kertaa olen autoa jostain viasta epäillyt mutta vika on löytynyt käyttäjästä tai auton lisävarusteiden asentajasta. :-[ Viime talvena ohjaustehostin temppuili käynnistettäessä pari kertaa. Tämäkin vika poistui itsestään tai viimeistään uudelleen käynnistettäessä.

Huolettomia mukavia, hiljaisia ja vaivattomia kilometrejä on siis riittänyt. Jotenkin sitä pitää tuota autoa vielä uudenkarheana, vaikka auto onkin vuosimallia 2009. :D Tarkoitus on jatkaa auton kanssa vielä pitkään jos sitten dieselauton pitäminen ei käy ihan tolkuttoman kalliiksi tai vaimo tee autosta lopullisesti selvää.

tuomas-82

Jäsen

jp68 sanoi:
Jos mielenkiintoa riittää pitkien joulunpyhien ajaksi, niin voisi muiltakin tulla tälle palstalle tähän väliin pientä
yhteenvetoa/ Galluppia oman auton osalta (esim plussia/ miinuksia). Osa on ehtinyt varmasti ajaa jo enemmänkin, koska
autoja on jo vuodesta 2009 lähtien. Onko esim joillakin ollut jo ongelmia etupään pyöränripustuksien kanssa ja millä kilometreillä?
Tämähän oli ainakin edellisten Meganen/Lagunan korimallien jonkinasteinen ongelma.

Oma Megane on nyt 11kk ikäinen ja 42tkm ajettu. Alkuunhan tossa oli muutama hankalasti korjattava pikkuvika mistä täälläkin olen kirjoitellut, mutta nyt viimeiset 32tkm on mennyt täysin ilman vikoja ja olen ihan tyytyväinen kärryyn.

Olen pitänyt kirjaa kulutuksesta uudesta lähtien ja tähän mennessä todellinen keskikulutus on 5,23 litraa/100km. Kesäkeleillä menee helposti alle 5 litran mutta jo näillä nollakeleillä tekee kyllä jo todella tiukkaa pysyä alle viiden litran.

Ajettavuus on ihan ok, kyllähän toi sivutuulen ja urat tuntee mutta silti ihan mukava peli ajella pidempääkin matkaa. Navigaattori-bluetooth laitteisto on ihan huippu ja rattikaukosäädin paras mitä olen missään autossa nähnyt, itse soitin ei ole kyllä äänenlaadultaan kaksinen mutta ajaa kyllä nippa nappa asiansa. Jos jotain voisi olla toisin, niin sitä nahkarattia kyllä kaipailen edelleen...

Väri on omassakin autossa musta ja siihen olen kyllä sen verran tyytyväinen että tiedän jo nyt seuraavankin olevan musta. Likainenhan se on aina näillä keleillä mutta sen kerran kun on puhtaana niin onpahan kerrassaan upea väri ja kun pitää maalipinnan hyvässä vahassa niin äkkiäkös ton roiskasee painepesurilla puhtaaksi.

tluaner

Jäsen

Toi Renaultin käyttämä rattikaukosäädin on tosiaankin huippu, samoin vakionopeudensäätimen käyttö. Monia autoja on ajettu ja juuri noiden asioiden käyttö on ollut hankalaa. Esimerkiksi Start-ohjelmassa näitä Rellun kaukosäätimiä ja viiksiä aina haukutaan, mutta parempia ne ovat kuin VAG-konsernin kärryissä. No kai se Renaultin logiikka menee yli keskiverto autotoimittajan hilseen 8)

E

einari

Vieras

tuomas-82 sanoi:
Ajettavuus on ihan ok, kyllähän toi sivutuulen ja urat tuntee mutta silti ihan mukava peli ajella pidempääkin matkaa. Navigaattori-bluetooth laitteisto on ihan huippu ja rattikaukosäädin paras mitä olen missään autossa nähnyt, itse soitin ei ole kyllä äänenlaadultaan kaksinen mutta ajaa kyllä nippa nappa asiansa. Jos jotain voisi olla toisin, niin sitä nahkarattia kyllä kaipailen edelleen...

Väri on omassakin autossa musta ja siihen olen kyllä sen verran tyytyväinen että tiedän jo nyt seuraavankin olevan musta. Likainenhan se on aina näillä keleillä mutta sen kerran kun on puhtaana niin onpahan kerrassaan upea väri ja kun pitää maalipinnan hyvässä vahassa niin äkkiäkös ton roiskasee painepesurilla puhtaaksi.

Se radio ei todellakaan ole mitään huippua. Äänentoisto on varsin vaatimatonta luokkaa eikä asematkaan oikein tahdo pysyä kohdallaan.

Musta auton väri taitaa olla yhtä hankala kuin valkoinen. :(

Petteri75

Jäsen

Musta väri varsinkin farmarinmallisena on kesäkuumalla aivan oikeasti kuuma. Siinä ei välttämättä enää ristituuletuskaan auto, jos auto on seissyt päivän auringossa ja sisällä vain edestä tulee kylmää, missään ei ole raitisilmasuuttimia takana (takajalkatila?). Joten, jos aivan pakko olisi valita, niin valkoinen. Beigellä sisustuksella se ei ole puhtaana lainkaan pahan näköinen. Musta taas on siitä hyvä, että jos ei tilaa mitään lisävarusteita ja esim. ovenkahvatkin ovat maalaamatonta muovia, niin mustaan hukkuu kaikki. Jos saan valita, niin mustaa ei enää tule, mutta eihän minun pitänyt farmariakaan enää ottaa..

Ihan OK auto. 1.6 110hv:n pilaa älyttömän lyhyet välitykset. Manuaali-ilmastoinnissa AC:n pakkokäynnistys ärsyttää (jos puhaltaa missään asennossa tuulilasille) aivan oikeasti. Tässä vaiheessa itse pärjään tuolla, tosin kun 40tkm alkaa lähestymään, niin pakosti alkaa miettimään paljonko auton arvosta on jo kadonnut ja olisiko järkevää katsella jo viimeisiä 2011-malleja? Porraperä, sen haluaisin..

einari sanoi:
tuomas-82 sanoi:

Se radio ei todellakaan ole mitään huippua. Äänentoisto on varsin vaatimatonta luokkaa eikä asematkaan oikein tahdo pysyä kohdallaan.

Musta auton väri taitaa olla yhtä hankala kuin valkoinen. :(

renu_mega

Jäsen

Tuli hankittua otsikon mukainen vähän ajettu auto 1.4tce farkkuna. Aikaisempi oli lagu 2 facelift 2.0 bensa.

Muutaman päivän ja vähän yli 200 km ajokokemuksella tehtyjä havaintoja. Turbokone on todella tehokas ja vastaa hyvin lagussa ollutta 2-litraista konetta. Vääntää selvästi alempaa ja on hyvin dieselimäinen. Miinuksena kulutus, joka on tällä n. 8,8 litraa satasella. Vanha lagu vei n. 9,1 litraa. Minulla on aika raskas kaasujalka mutta uudella on tullut ajettua vähän kevyemmällä jalalla. Isohko kulutus ei tullut yllätyksenä koska koeajoin uutta Groove-mallia ja sitten tätä omaani seuraten kulutusta (nollasin kulutusmittarin ennen ajoa). Groovella koeajolenkki meni yli 11 litran kulutuksella ja käytetty vei litran vähemmän. Vaikuttaakohan polttoaine asiaan? Lagussa käytin 98E:tä mutta meksuissa oli E10:ä tankissa. Ajattelin seuraavan tankillisen kokeilla 98E:tä. Onko muilla kokemuksia tce:n kulutuksesta ja mahdollisista 95E10 / 98E5 eroista tässä autossa?

Vaihteisto on mukava kuutosella kierrokset ovat jonkin verran alemmat kuin lagussa oli vitosella. Vanhassa jäi kuudetta vaihdetta kaipaamaan usein.

Meksuni on tienpinnasta ja vauhdista riippuen hieman-selkeästi äänekkäämpi kuin vanha autoni oli. Ei paha kuitenkaan. Jotain eroa varusteluiden ja vuosimallin välillä saattaa olla koska uutta Groovea koeajettuani meinasin hylätä koko mallin koska se oli todella äänekäs. Nopeudesta riippuen sisällä oli kumiseva todella ärsyttävä korviin sattuva ääni aivan kuin olisi peltitynnyrissä ollut. Tässä omistamassani 2010 Dynamiquessa taas ajomelu on paljon alhasempi eikä kumise. Groovessa oli alla kitkat ja minun autossa nastat.

Penkit on oikein mukavan jämäkät ja hyvin sivusta tuetut verrattuna lagun pehmeisiin lähes sivutuettomiin sohviin. Sisätilojen ja tavaratilan koossa ei vaikuta olevan havaittavaa eroa laguun. Nahkainen ratti on oikein mukavasti muotoiltu ja mukavampi kuin lagussa. Groovessa oli ikävän tuntoinen muoviratti.

Eniten jäin kaipaamaan lagussani ollutta hands free-avainkorttia. On tullut melkein joka kerta vedettyä ovenkahvoja ihmeissään, että miksi ei ovi aukea kunnes muistaa kaivaa avaimen taskusta. Samoin tahtoo unohtua kortin laitto lukijaan ja taas painellaan nappia ihmeissään eikä autosta poistuessa tahdo muistaa lukita ovia. Manuaaliseen käsijarruun totuin helpommin paitsi liikkeellelähdössä. Saakohan hands freetä jälkiasennuksena järjelliseen hintaan?

Toinen ikävä asia on kovat muoviset eturoiskeläpät jotka ovat melko pitkät ja muotoiltu siten, että niihin tarttuu lumi ja loska todella lujaan jäätyessään. Läpät on aika huterasti kiinni joten niiden puhdistaminen on aika haastavaa. Lagussa läpät oli vain semmoiset tyngät ja kiinni niin lujasti (ei heiluneet käsin lainkaan), että jäät saattoi huoletta potkia irti.
Meksussa taas läpät heiluu jo käsin selvästi, toisella puolella enemmän toisella vähemmän. Ehjälle näyttävät mutta niiden kiinnitystä jäin ihmettelemään enkä huomannut niissä mitään kiristettäviä ruuveja. Onko muilla kokemuksia alkuperäisistä roiskeläpistä ja miten ne on kiinnitetty? Tuleeko ne edes vakiona mukana?

sepetius

Nuorempi jäsen

Onko renaultiin tulevassa Carminat TomTom navigaattorissa perustuskamera ominaisuus?. Navigaattorin ohjekirjassa on ainakin maininta ja kuva kameran näytöstä....!!!!!

jp68

Jäsen

Liittyen renu_megan kirjoitukseen roiskeläpistä, olen itse juuri samaa mieltä noista.

Minun autooni ne laitettiin heti uutena. Saman olen joutunut toteamaan, että heikosti ovat kiinni.

Viime kesänä peruutin autoa ja apukuskin puoleinen läppä otti johonkin esteeseen ja osa kiinnikkeistähän
sieltä heti lensi. Ei se roiskeläppä ole muulla kiinni kuin muutamalla ruuvilla yläreunasta muovisessa lokarissa
ja alta muovilokarin kanssa jollain muovitulpalla auton pohjassa olevassa reiässä. Tuo muovitulppa omastani lensi
ja vastaavaa ei tunnu löytyvän mistään, ainakaan sellaista joka reikään hyvin sopisi.

Samoin huomasin nyt lumen tultua, että jää paakkuuntuu tosi lujasti tuohon pitkään, jo valmiiksi heikosti kiinni
olevaan roiskeläppään. Harkitsinkin jo että ottaisiko koko roiskeläpät pois.

E

einari

Vieras

sepetius sanoi:
Onko renaultiin tulevassa Carminat TomTom navigaattorissa perustuskamera ominaisuus?. Navigaattorin ohjekirjassa on ainakin maininta ja kuva kameran näytöstä....!!!!!
Minulla pitäisi olla se viimeisin tomppa tuossa kulkineessani, mutta mitään kuvaa siinä ei ole. Piipitys kertoo takana olevan esteen olemassaolosta, piippaus alkaa jostain vajaan metrin etäisyydellä olevasta esteestä ja muuttuu yhtenäineksi esteen ollessa 10-20 cm etäisyydellä. Ihan toimiva tuokin on, kun se näkyväisyys sinne taakse ei ole oikein hääppöinen.

RemuGS

KaikkiMerkkinen- niinkuin ruokainenkin!

sepetius sanoi:

Meganesta en tiedä- Scenicissä kameran saa Dynamigue malliin, johon ei mielestäni saa tuota piippaavaa versiota ollenkaan.

Ylös Bottom