Mégane III

tluaner

Jäsen
Vs: Mégane III

Onneksi olkoon tilauksesta, siitä se odotus alkaa. Oma Megane ST 1.5 DCI FAP manuaalilootalla saapui helmikuun lopuilla. Nyt on mittarissa liki 6000 km, mitään ongelmia ei ole toistaiseksi ollut. Mun Meganessa sama varustesetti + bluetooth handsfree, joka on upea toiminto tarpeisiini. Ja autohan on mukava, suht. hiljainen ja hyvä ajaa. Nyt pitäisi vielä päättää kesärenkaiden vaihtoaika, näitä yöpakkasia vielä riittää, mustaa jäätä siis samoin.

Jänkäjäärä

Nuorempi jäsen

Tervetuloa Ale82 Megane ST 1.5 DCI FAP EDC "kerhoon". Olen ajellut presis samalla reilun kuukauden (tosin ei ksenoneja ja tummia laseja). Ollut melkeinpä kokonaan kaupunkiajoa toistaiseksi ja kilometrejä kertynyt vain vaivaiset 1500 km. Teknisiä ongemia ei onneksi ole ollut, toivottavasti ei jatkossakaan. Automaattiin olen tykästynyt. Nyt tuppaa tosin työautossa vaan unohtua kytkimen painaminen risteykseen pysähdyttäessä.

Kulutuksesta vain yhden täyden tankkausvälin lukema 6,8 l/100 km. Lähempänä tehtaan ilmoittamia odotan vasta kesällä, kun kone hioutunut, kesäkumit ja -kelit sekä kunnon matka-ajoa. Miinuksena ratin otetuntuma ja istuin/ajoasento eivät vieläkään oikein miellytä. Tosin tulee väkisin vertailtua eri hintaluokan menopeliin (työauto Volvo V70).

Pappa

Jäsen

tluaner sanoi:
Ei ole eturoiskeläpät pahan näköiset. Mullon sellaset.

Näyttää olevan niin, että vekotin sottaa kylkensä varsin tehokkaasti ovikahvojen yläpuolella olevaan kanttaukseen asti ja perkules vallankin ne hantaakit. Minkälainen on käytös eturoiskeläppien kanssa?

Pappa

Jäsen

Harmi! Ajattelin, että läpyköistä voisi olla apua. Täytyy vissiin alkaa rättiä kuljettamaan perstaskussa rospuuttoaikoina. :(

Jakz

Aktiivinen jäsen

Itse kun kävin koeajamassa Megsun loskakeleillä olivat jopa ovenkahvat vähän sohjossa vaikka oli roiskeläpät :D

Ale82

Nuorempi jäsen

tluaner sanoi:
Onneksi olkoon tilauksesta, siitä se odotus alkaa. Oma Megane ST 1.5 DCI FAP manuaalilootalla saapui helmikuun lopuilla. Nyt on mittarissa liki 6000 km, mitään ongelmia ei ole toistaiseksi ollut. Mun Meganessa sama varustesetti + bluetooth handsfree, joka on upea toiminto tarpeisiini. Ja autohan on mukava, suht. hiljainen ja hyvä ajaa. Nyt pitäisi vielä päättää kesärenkaiden vaihtoaika, näitä yöpakkasia vielä riittää, mustaa jäätä siis samoin.

Kiitos, itse en tuota bluetoothia kaivannut kun on tottunut tuo BT handsfreehin puhumaan, noksun BT-904:ssa kestää akku pidempään kun jaksaa kertaistumalta puhua. Miten muuten onko tuossa setisssä Expression + perusmankka kuitenkin USB liitin vai olisiko se ollut tuon paremman rammarin lisäfeature ? Nykyisessä Cee´d ssä se on ollut ja havaittu hyödylliseksi laturipistokkeeksi puhelimelle + handsfreelle, ei tarvii mitään erillisiä latureita sillä normi USB-piuha riittää.

Omassa käytössäni en sen kautta musiikkia ole montaakaan kertaa kuunnellut joten siihen funktioon en sitä juurikaan kaipaa, tarvittaessa ämppärit soi CD:ltä (harvoin) Yleensä kuuntelen radiota.

Loskakelillä lienee sama mimmoset kuraläpät autossa on, likainen se on kuitenkin heti, varsinkaan perän likaantumista ei voi oikein millään estää. Näillä kurakeleillä alkaa kyllä kaipaamaan sähköllä aukeavaa / sulkeutuvaan takaluukkua kun on muutaman sata kilsaa painanu motarilla ja perillä pitäisi kontti avata... Harmi että ei ole vielä kovin yleinen edes lisävarusteena.

tluaner

Jäsen

Terve! Oma Megsuni on Experssion-varustelutason Extra-versio. USB-pistoke oli tässä versiossa valmiina, ja mankka on perustasoa parempi ja laadultaa varsin hyvä.

tuomas-82

Jäsen

Ale82 sanoi:
Kiitos, itse en tuota bluetoothia kaivannut kun on tottunut tuo BT handsfreehin puhumaan, noksun BT-904:ssa kestää akku pidempään kun jaksaa kertaistumalta puhua. Miten muuten onko tuossa setisssä Expression + perusmankka kuitenkin USB liitin vai olisiko se ollut tuon paremman rammarin lisäfeature ? Nykyisessä Cee´d ssä se on ollut ja havaittu hyödylliseksi laturipistokkeeksi puhelimelle + handsfreelle, ei tarvii mitään erillisiä latureita sillä normi USB-piuha riittää.

En ole 100% varma, mutta pelkään että usb ja aux liittimet eivät kuulu tuohon perusmankkaan, vaan tulevat vasta sen "Plug & Music" -version myötä. Tätä voisi koittaa kysyä automyyjältä jos tietäisi miten asia on, vähän kuitenkin epäilen, ettei myyjällä ole harmainta aavistusta. Ainakaan mulle auton myynyt ei tiennyt tuon paremman radion myötä tulevista usb ja aux -liitännöistä, vaan koitti myydä tuon päälle vielä erillisen audio connection boxin...

RemuGS

KaikkiMerkkinen- niinkuin ruokainenkin!

Ale82 sanoi:
Oli kyllä melko jännä homma että tuohon yhdistelmään ei nahkarattia saanut rahallakaan... No kai sitä muovistakin pyörittelee, sillä en kyllä tuota automaattia vaihtaisi nahkarattiin.

Omassa Grand Scenicissä extra paketti. Tilaussopimuksessakin luki että "nahkainen ratti ja vaihdekepinnuppi". Autossa oli kuitenkin nahkaa vain ratissa ja vaihdekeppi on muovia. Ilmeisesti ko nuppia ei löydy nahkaisena mistään. En tuosta alkanut myyjää kiusaamaan kun extra hinnastossa puhuttiin vain nahkaratista.

tuomas-82 sanoi:
Tämmösiä nää ranskalaiset ajoneuvot vaan on,

Täytyy GS säläisenä toivoa et "ranskalainen ranskalainen" on parempi kuin "espanjalainen ranskalainen" ;)
Niin kauanhan huollon kans pärjää kun uskovat että autossa on jokin vika. Sitten kun he alkavat pitää omistajaa luulotautisena on tilanne verenpainetta nostava. Itselle aikanaan Fordin huollossa kävi näin kun en pitänyt auton nykivästä etenemisestä. Samainen Ford piste oli toisen asiakkaan tietoihin kirjannut hiukan halventavan "luonnehdinnan"- pääsi oikein julkisuuteen sit myöhemmin.

ripa

Jäsen

RemuGS sanoi:
Ale82 sanoi:
Oli kyllä melko jännä homma että tuohon yhdistelmään ei nahkarattia saanut rahallakaan... No kai sitä muovistakin pyörittelee, sillä en kyllä tuota automaattia vaihtaisi nahkarattiin.

Omassa Grand Scenicissä extra paketti. Tilaussopimuksessakin luki että "nahkainen ratti ja vaihdekepinnuppi". Autossa oli kuitenkin nahkaa vain ratissa ja vaihdekeppi on muovia. Ilmeisesti ko nuppia ei löydy nahkaisena mistään. En tuosta alkanut myyjää kiusaamaan kun extra hinnastossa puhuttiin vain nahkaratista.

tuomas-82 sanoi:
Tämmösiä nää ranskalaiset ajoneuvot vaan on,

Täytyy GS säläisenä toivoa et "ranskalainen ranskalainen" on parempi kuin "espanjalainen ranskalainen" ;)
Niin kauanhan huollon kans pärjää kun uskovat että autossa on jokin vika. Sitten kun he alkavat pitää omistajaa luulotautisena on tilanne verenpainetta nostava. Itselle aikanaan Fordin huollossa kävi näin kun en pitänyt auton nykivästä etenemisestä. Samainen Ford piste oli toisen asiakkaan tietoihin kirjannut hiukan halventavan "luonnehdinnan"- pääsi oikein julkisuuteen sit myöhemmin.

Terve,
mulla ois nahkanen vaihekepinnuppi kaupan. Ja paljon muuta härpäkettä relluihin, osa ihan käyttämättömiä...ei muuta kuin pikaviestiä tulemaan. :)

Myyn pois kaikki edullisesti, kun automerkki vaihtui. Kysy ihmeessä! Sorry off topic

turncoat

Jäsen

3Gee sanoi:
Näinpä. Hölmöltä tuntuu ajella uudehkolla autolla, jossa on päivävalotoiminto mutta sitä ei ole kytketty käyttöön. Tuosta taloudellisesta säästöstä vielä sen verran, että jos ksenonpolttimon vaihdattaa liikkeessä, niin se ei ole mikään halpa reissu. Niitähän ei siis valmistajan ohjeiden mukaan saisi itse vaihtaa. Kaveri vaihdatti merkkiliikkeessä yhden ksenon-polttimon Volvoonsa ja lasku oli muistaakseni 235 euroa. ::) Oletan, että Renun kanssa pääsee halvemmalla, koska Renun ajovalo lähtee aika näppärästi irti ja polttimon vaihtoon ei pitkää aikaa saa tuhrautumaan. Mutta jos tuota polttimon vaihtoa saa lykättyä pitemmälle päivävalojen avulla, niin säästö on kuitenkin tätäkin kautta huomattava. Ja tähän päälle vielä polttoaineen säästö plus parempi valoteho pimeällä kun ksenonien parasta terää ei tuhlata päivänpaisteessa.

Täytyypä poiketa itsekin Hämeenlinnassa hoitamassa päivävalot kuntoon jos Mansessa ei homma onnistu. Ajattelin käyttää auton tuossa kahden vuoden huollossa ennen kesälomareissuja. Onpahan sitten öljytkin koneessa kohdallaan. Täytyy vielä varmistaa, että huollossa tosiaan käytetään asiallista ja valmistajan hyväksymää öljyä.

Siinä on siis muutakin käytännön hyötyä, kun AUTOMATIIKKA otetaan käyttöön. Ei pelkästään ajovalopolttimoiden säästö, tai takavalojen. Ainakin mittarivalot eivät killitä aina täysillä kun ajat vaikka tunneliin tai parkkihalliin, vaan menevät siihen asentoon mihin itse ole hämärää varten säätänyt ym. Toimii niin kuin sen joku viisas insinööri on tarkoittanutkin, ihan ihmisen elämää helpottamaan. Kunnes joku valopää on keksinyt että moinen hienostelu Suomessa pitää estää. Ilmeisesti jonkun keskiaikaisen pykälän vuoksi jota ei ole vuosiin enää ollutkaan voimassa.

Joo kannattaa varmistaa se öljyasia tosiaankin etukäteen, itselle ei tullut edes mieleenkään että väärää käytettäisi merkkihuollossa. Jälkeenpäin selvisi, että ei siellä huollossa tajuttu yhtään mitään koko asiasta kun kyselin että oletteko oikeasti laittaneet tuota mitä kuitissa lukee. Semmoinen vaikutelma mulle jäi, että kuulivat sanan "hiukkassuodatin" ensimmäistä kertaa. No sen verran sieltä sai tietoa, että kyllä, se on sitä mitä kuitissakin lukee. Eli Mobil 1 0W-40 Protection Formulaa. (löytyy esim tuolta: https://www.karkkainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=10551&productId=135551&langId=-11&parent_category_rn=31251&top_category=31249&selectedTopCategory=18937&selectedSecondLevel=31174&selectedThirdLevel=31249&categoryId=31251&searchMethod=brand&fourthLevelTerm=MOBIL). Tosin moninkertaisella hinnalla sitä minulle myytiin. Tätä sitten laitetaan autoon kuin autoon, ihan sama onko hiukkassuodatin, 15 vai 30tkm vaihtoväli. Se nimittäin kyllä se on sitä juu mitä suositellaankin, on se.

Tänne jo aikaisemmin linkkasinkin Hesarin artikkelin, sehän voi olla että seuraukset näkyvät vasta esim. 70tkm jälkeen tai pahimmassa tapauksessa yli 100000/4v takuun jo loputtua ja lasku uudesta hiukkassuodattimesta on 2000-4000 euroa. Joskus kai se suodatin on vaihdettava kuitenkin, en tiedä miten on, mutta ei sen käyttöikää pitäisi ihan tahallaan yrittää lyhentää. Se että se on huoltovapaa niin kuin luvataan, edellyttää juuri sitä oikean "matalatuhkaisen" öljyn käyttämistä. Bensavehkeisiin tuo kyseinen Mobil sopii kai ihan hyvin, on varmasti ihan kunnon öljyä muuten sitä en epäile. Enkä välitä siitä merkistäkään sinänsä, kunhan täyttäisi vaatimukset. En esim. laittaisi perämoottoriini sopivaa öljyä autooni ainakaan talveksi, käyttötarkoitukseen sopivaa pitää olla.

Asian käsittely on sikäli vielä kesken, että minulle on luvattu soitella takaisin (tuskinpa koskaan oikeasti) ja maahantuojalta olen myös asiaa selvittänyt ja heidän mielestään minulla olisi oikeus saada oikeat öljyt koneeseen, mutta siihen puheeseen se on kuitenkin jäänyt. Ei taida jaksaa valittaa enempää, katsotaan kuka maksaa ja mitä sitten myöhemmin. Seuraava huolto tapahtuu sitten tietenkin eri paikassa ja oikeilla öljyillä.

Ranskanpulla

Nuorempi jäsen

Kuinkahan paljon päivävalotoiminto käytännössä pidentää ksenonien ellinaikaa? Eikös ksenonin sytyttäminen "syö" ksenonia kaikkein eniten. Päivävalotoimintoautomatiikka sytyttää ksenonin porttikongissa/tunnelissa/parkkihallissa jne jne. Puhumattakaan illalla ja aamulla, kun mennään valoisuuden raja-arvoilla. Hyvin huomaa itsekin joskus, kun navigaattorin päivä/yöasento menee edestakaisin. Samassa tilanteessa ksenonit sammuisivat/syttyisivät/sammuisivat/syttyisivät, jos olen oikein ymmärtänyt.

3Gee

Aktiivinen jäsen

turncoat sanoi:
Joo kannattaa varmistaa se öljyasia tosiaankin etukäteen, itselle ei tullut edes mieleenkään että väärää käytettäisi merkkihuollossa.
Tänne jo aikaisemmin linkkasinkin Hesarin artikkelin, sehän voi olla että seuraukset näkyvät vasta esim. 70tkm jälkeen tai pahimmassa tapauksessa yli 100000/4v
takuun jo loputtua ja lasku uudesta hiukkassuodattimesta on 2000-4000 euroa.

Tuossa onkin kuluttaja aika heikoilla yrittäessään todentaa, että hiukkassuodattimen ennen aikainen rikkoutuminen johtui merkkihuollon vaihtamasta väärästä öljystä. :-\
Jos vika siis ilmenee mahdollisesti vasta vuosien kuluttua. Kuinka moni edes ymmärtää kysellä, mitä öljyä autoon laitetaan. Kyllähän ammattiosaaminen pitäisi olla huollossa
eikä asiakkaalla. :(

Toivottavasti jostain Etelä-Suomesta löytyy asiallinen Rellu-korjaamo jota uskaltaa käyttää. Ainakin Hämeenlinnan merkkihuoltoa on täällä kehuttu.
Itse ajattelin kesällä kokeilla sitä.

tuomas-82

Jäsen

Ranskanpulla sanoi:
Kuinkahan paljon päivävalotoiminto käytännössä pidentää ksenonien ellinaikaa? Eikös ksenonin sytyttäminen "syö" ksenonia kaikkein eniten. Päivävalotoimintoautomatiikka sytyttää ksenonin porttikongissa/tunnelissa/parkkihallissa jne jne. Puhumattakaan illalla ja aamulla, kun mennään valoisuuden raja-arvoilla. Hyvin huomaa itsekin joskus, kun navigaattorin päivä/yöasento menee edestakaisin. Samassa tilanteessa ksenonit sammuisivat/syttyisivät/sammuisivat/syttyisivät, jos olen oikein ymmärtänyt.

Toisaaltaan parkkitalot, tunnelit yms ovat paikkoja, joissa lähivalojen on syytäkin palaa jotta näkee mihin ajaa. Siinä mielessä automatiikka toimii kuten pitääkin. Mitä itse olen seurannut automatiikan toimintaa, se ei kyllä iltaisin ja aamuisin renkkaa valoja edestakaisin hämärän rajamailla, vaan kyllä ne pysyy sammuksissa tai päällä, eli jotain "älyä" tunnistimessa kyllä on.
Todelliseen polttimoiden säästöön tuskin kukaan osaa ottaa kantaa, mutta on ihan selvä, että päivävaloautomatiikan ansiosta vuotuisella tasolla lähivalot palavat vähemmän ja sytytyskertoja on vähemmän kuin ilman automatiikkaa toimittaessa. Esimerkiksi keskikesällä kun päivät ovat pitkiä suurin osa ajoista menee ihan pelkästään päivävaloilla.

Vielä säästöäkin parempaa päivävaloautomatiikassa on sen järkevä mittarivalaistuksen säätö kuten joku aiempi kirjoittaja jo mainitsikin, ilman automatiikkaahan niitä joutuu käsin säätämään koko ajan, päivällä ovat liian himmeät ettei näe ajotietokoneen tekstejä ja sitten taas pimeällä ovat helposti liian kirkkaat. Nyt automatiikka pitää ne päivällä kirkkaana ja kun lähivalot syttyy, mittarivalot himmenee automaattisesti rullalla säädettyyn arvoon.
Olis kiva tietää kuka on vastuussa siitäkin, että tämä toiminto on kytketty pois päältä Suomi-autoissa, kyllä meinaan on kyseinen taho potkassut auton käyttäjiä nilkkaan oikeen huolella...

tuomas-82

Jäsen

3Gee sanoi:
Toivottavasti jostain Etelä-Suomesta löytyy asiallinen Rellu-korjaamo jota uskaltaa käyttää. Ainakin Hämeenlinnan merkkihuoltoa on täällä kehuttu.

Mulla on pelkkiä hyviä kokemuksia mainitsemasi firman Hyvinkään toimipisteestä, sekä myynnistä että huollosta.

3Gee

Aktiivinen jäsen

tuomas-82 sanoi:
3Gee sanoi:

Mulla on pelkkiä hyviä kokemuksia mainitsemasi firman Hyvinkään toimipisteestä, sekä myynnistä että huollosta.

Hyvä tietää. Liityin tuon putiikin uutiskirjelistallekin jos sieltä vaikka putkahtaisi hyviä huolto- tai tarviketarjouksia. Vanteista sain tuolta mielestäni ihan kohtuullisen tarjouksen. Oman paikkakunnan merkkiliike, josta siis auton ostin, ei tietysti vastannut tarjouspyyntöön mitään. :( Aikanaan sain Forssan suunnalta hyvän tarjouksen Meganesta mutta en sitten jaksanut lähteä sinne asti kauppaa tekemään. Jatkossa ajattelin kilpailuttaa huoltoliikkeitä tässä 200 kilometrin säteellä. Tuleepahan samalla tehtyä maakuntamatkailua jos huoltoreissu venähtää vähän pitemmäksi. :D Tuon diesel-Megsun kanssa viihtyy niin mainiosti maantietaipaleella. ;D

Eilen muuten katselin liikennevaloissa seisovaa GS-taksia, jossa näytti tuikkivan hienosti päivävalot. Olisikohan nuo jo uusissa malleissa toiminnassa vai oliko sitten taksikuski käynyt jossain erikseen asian hoitamassa kuntoon.

essentia-

Nuorempi jäsen

Hellurei!

Jonkin aikaa keskustelua sivusta seuranneena ajattelin pistää lusikkani tähänkin soppaan...
Viiden Opelin jälkeen ajattelin vaihtaa johonkin muuhun ja mukaan tarttui allekirjoituksen mukainen Rellu.
"Leidi" oli liikkeessä näyttelyautona joten sain sen mukaan suhteellisen nopeasti.
Tuntumat ovat olleet 95% hyvät, mutta muutama miinus joukkoon toki mahtuu...

Tammikuun lopussa olleen Luovutuksen jälkeen kovilla (-30) pakkasilla turbon säätöventtiili tilttasi ja tilalle asennettiin uusi. Tämän jälkeen ei mitään probleemaa sillä saralla. Vettä oli jäätynyt venttiiliin ja se aiheutti häiriön, huono alihankintaosa kuulemma...

Mutta sitten: täällä on paljon kehuttu tuota bluetooth-systeemiä, mutta mulla se ei tunnu pelaavan. Sekä puhelimeen (Nokian E52) että autoon on ajettu uusimmat softat mitä löytyy, mutta silti bt pätkäisee yhteyden aika ajoin (esim. 3km ajolla noin 3 kertaa) eikä aina palauta sitä uudestaan vaan puhelimesta pitää kytkeä bt pois ja takaisin päälle jonka jälkeen auto löytää yhteyden. Tätä on testattu parillakin Nokialaisella. Voiko vika olla Nokian päässä vai onko autossa joku feelu mitä ei yksinkertaisesti ole tajunnut ajatella? Vika ei ole iso, mutta sitäkin ärsyttävämpi. Välillä yhteys katkeaa puhelun aikana ja välillä muuten vaan. Olen myös pakottanut puhelimen käyttämään vain gsm-verkkoa huollon ohjeen mukaisesti, mutta sama pätkiminen jatkuu aina vaan. Onko täällä viisaammilla ideoita ongelman ratkaisuun?

Ajossa auto on mukava ja automaatti pelaa kuin unelma. 4000km ajon jälkeen kulutus on vielä vähän korkea luvattuun vähden (6l/100) mutta eiköhän se siitä hiljalleen tipu...

tluaner

Jäsen

Moi! Kiva, että ajo Rellulla maistuu. Oma puhelimeni on HTC Desire HD eikä mitään ongelmia ole BT-yhteyden kanssa ollut. Yhteyden muodostuminenkin auton ja kännyn välille tapahtuu silmänräpäyksessä. Laitan aina puhelimeni BT:n päälle ennen autoon menoa, jolloin yhteys muodostuu automaattisesti soittimimen ja navin mennessä päälle. Ja muodostuu yhteys toisinkinpäin toimittaessasa. Olisikohan ongelma kuitenkin Nokialaisessasi?

Pappa

Jäsen

tluaner sanoi:
Laitan aina puhelimeni BT:n päälle ennen autoon menoa....

Onko joku syy, miksi BT-toiminto ei voi olla puhelimessa koko ajan päällä?
Itsellä Nokian E51 ja pelittää hyvin. Samoin rouvan 6267.
Ja sitten tuttuakin tutumpaa valoasiaa. Mitkä valot palavat valokytkimen asennolla 0, kun huomiovalot on ohjelmoitu?

Ylös Bottom