Lohkolämppäreiden tehoista ja hyödyistä vääntöä

VAIMOLLARENU

Jäsen
Koodi:
Moderaattorin huomautukset:
Tämä lanka on irrotettu tästä keskustelusta: http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=14307.0
Koska tämä keskustelu vaihto koko alkuperäisen keskustelun aiheen toiseen. 
Joten jatkakaahan keskustelua lohkolämppäreiden, 
putkilämppäreiden jne eroista tässä ketjussa. 
Muistakaa pysyä asialinjalla. Mielipide ja näkemyseroja SAA olla. 
Yhden totuuden maailmaa ei olekaan, toiset tykkää valkoisesta toiset mustasta jne.

Tarkoitin kylläkin lohkolämmitintä joka kyllä lämmittää koko motin jos on tarpeeksi kauan päällä. Ainakin motin öljykanavissa oleva öljy lämpenee? Lämpömittarista näkee heti jos on ollut päällä?
Nuo öljypohjan "paistinpannut" on kyllä persiistä lohkikseen verrattuna?

VAIMOLLARENU

Jäsen
Vs: Lohkolämppäreiden tehoista ja hyödyistä vääntöä

Millä sinä keität potut? Minä keitän kattilalla. Lämmitän kattilaa joka taas lämmittää veden joka taas keittää potut.
Lämmitän lohkiksella vettä joka lämmittää mottia joka taas lämmittää öljyä kuten kattila vettä! Voiko tuo olla vaikeaa ymmärtää? 8)

muski

Aktiivinen jäsen

Niin, kyllähän öljykanavissa öljykin hieman lämpiää, jos nestettä lämmitetään vastuksella, mutta öljypohjassa oleva öljy ei varmaan lämpene juurikaan, kuin aikasemmin tutkittu asteen verran. Olin katsomassa korjaamolla, kun diesel Citan Mersuun laitettiin öljypohjan kylkeen Defan elementti. Kun tuo öljy on lämmitetty, niin sen kiertoon lähtiessä voitelee nopeammin ja käynnistys helpottuu, kun se on notkeampaa... Lämmityslaitteesta toki tulee hitaammin lämpöä, kun neste ei ole lämmentynyt yhtään. Minusta lämmitetty öljy on parempi ratkaisu, jos moottorin kestävyyttä mitataan.....

VAIMOLLARENU

Jäsen

Miksi sitten nuita "paistinpannuja" ohjeen mukaan pitää käyttää tupla-aika lohkikseen verrattuna?
Voin mitata lämpötilan kunhan pakastuu. Riittääkö -10 vai pitääkö olla kylmempää kun mittaan?
Tuossa lämpötilassa ainakin on takuuvarmasti plussalla myös öljypohjassa, konessa kiertävä yli! 8)

VAIMOLLARENU

Jäsen

Mie testaan mittarilla kunhan tulee pakkasia, toisessa kulkinessa on tuo onneton säteilijä luultavasti kun on mallia -14! Konepelliltä jäät sulaa ja motti tuntuu kädellä lämpimältä siis ihmettelen jos motin sisällä oleva öljy ei lämpene! 8)

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

!Piip!

Nyt eksytään siihen tahtiin aiheen alkuperäisestä ajatuksesta, että korjatkaas suuntaa takaisin aiheeseen. Jos ei muuten korjaudu, irrottelen tästä aiheesta nämä "lohkolämppärikeskustelut" omaksi säikeekseen.

Kiitos.

VAIMOLLARENU

Jäsen

Tosin öljy on "kattilassa" eli motissa jota lämmitän? 8)
Lisäksi renussa on alustamuovit joten tuuli ei pahemmin jäähdytä? :p

VAIMOLLARENU

Jäsen

bugenhagenille: Minulla ei ole letkulämmitintä autoissa, eikä omassakaan kuin vain vaimoni! :p
On kyllä ollut ja ne ovat teholtaan yhtä surkeita kuin "paistinpannut", siis autoissa! 8)
Testaan nuiden lämmittimien (en letkuläämmitintäni koska testailen sitä usein! 8)) erot kunhan pakastuu!
Ilmoitan kyllä tulokset rehellisesti eli minulla on kanttia myöntää mahdollinen erehtymiseni!
Kerran luulin erehtyneeni, mutta onneksi olin väärässä kuten Väyryspate yleensä! 8)

R-laguna

Jäsen

idiootti topicki, eiköhän vois jostain muualta hakea tietoa lohkolämmittien tehoista ym jos on idiootti. ei ole mitenkään autokohtaisia tehoja. kaikki samaa.

Tipitce

Jäsen

Sen verran kiinnosti, niin kaivoin tuollaisen opinnäytetyön aiheesta. Sivulta 24 alkaen löytyy käppyrät siitä, mitä ja miten nopeasti eri lämmitintyypit lämmittävät.

Selvästi näkee että letkulämmitin ja säteilylämmitin lämmittävät eri tavalla. Säteilylämmitin lämmittää öljypohjaa ja lämpöä ei juuri siirry sylinterinkanteen ja jäähdytysnesteeseen. Letkulämmitin lämmittää jäähdytysnestettä ja lämpöä ei juuri siirry moottoriöljyyn.

Kumpi on parempi, niin siitä voi jatkaa vääntämistä.

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/64467/Opinnaytetyo_Jan_Rautalin.pdf?sequence=1

VAIMOLLARENU

Jäsen

Harmi kun mukana ei ollut lohkolämmitintä joten pitää itse testata kunhan pakastuu. Kokeilin tänä aamuna huvikseni toisen kulkineemme lämmittimen tehoa. Pakkasta aamulla -8 kun kytkin lämmittimen, laski siitä asteen tai pari tunnin lämmityksen aikana. Lohkon lämpötila oli +20 (+-1 aste paikasta riippuen), öljypohjan lämpötila oli +12. Joten tuossa on kait lohkolämmitin kierukalla tai säteilijällä, en ole tutkinut. Mittaamalla varmaan selviäisi koska kierukat ovat kait 600W ja säteilijät 300W siis yleensä?

bugenhagen

Jäsen

http://files.defa.com/wup/bilder/DEFATestReportDEFAEnginepre-heaters.pdf
Eipä se öljy näytä lämpeevän lohkolämmittimellä (Blockheater)

VAIMOLLARENU

Jäsen

Tuossa oli öljy vain reilut +20 astetta eli ei mennyt kuumaksi?
Tosin huonosti ymmärrän tuota kolmatta kotimaista! :-[
Mutta testaan itse ja ilmoitan tulokset! 8)

bugenhagen

Jäsen

VAIMOLLARENU sanoi:
Tuossa oli öljy vain reilut +20 astetta eli ei mennyt kuumaksi?
Tosin huonosti ymmärrän tuota kolmatta kotimaista! :-[
Mutta testaan itse ja ilmoitan tulokset! 8)
Taisit katsoa säteilylämmittimen tuloksia. Katso auton tuloksia joissa on block heater(lohkolämmitin). Ei water hose(letkulämmitin) tai contact heater (säteilylämmitin)
Esim. mb 290 oli lohkolämmittimellä, ja -20 asteen pakkasessa öljytikun kohdalta öljypohjassa öljyn lämpö oli 180min. lämmittämisen jälkeen oli -12,3 astetta. 120 min jälkeen öljyn lämpö oli -15,6 pakkasella.

VAIMOLLARENU

Jäsen

Eli öljy lämpeni vain reilut 10 astetta joten Defaa ei kannata ostaa? :-[
Jotkut väitti että öljy ei lämpene eli oliko tuo palturia? 8)
Testaan itse koska suomalainen jästipää ei usko jos ei itse näe, ei edes näkymätöntä miestä! 8)

bugenhagen

Jäsen

VAIMOLLARENU sanoi:
Eli öljy lämpeni vain reilut 10 astetta joten Defaa ei kannata ostaa? :-[
Jotkut väitti että öljy ei lämpene eli oliko tuo palturia? 8)
Testaan itse koska suomalainen jästipää ei usko jos ei itse näe, ei edes näkymätöntä miestä! 8)
Ei kun se kylmeni 100 astetta. -20- -12,3= reilu 10 :eek: :eek: :eek:

bugenhagen

Jäsen

VAIMOLLARENU sanoi:
Päässä laskettuna 20 - 9,6 = 10,4? Eli lämpeni hieman?
Mistä sä noita lukuja kaivat ::) Nuo lämmöt on otettu vielä öljytikun kohdalta. Öljyt on oljypohjan pohjalla vielä kylmempiä. Corollan öljyt lämpes 20 asteen pakkasella 3 tunnin lohkolämmitykse jälkeen 5,4 astetta. eli oli -15.6.

maximi

Jäsen

Ottamatta kantaa sen enempää mitattuihin öljyn lämpötiloihin, niin voisin kertoa omat kokemukset säteilylämmittimestä. Auto oli 2-litranen bensa-Xsara (joo, tiedän että on vääränmerkkinen, mutta se oli silloin kun en vielä tiennyt paremmasta...), ja kyseessä siis Defan silitysrauta öölipohjassa. Auto oli minulla 6 talvea.

Lämmitys aamuisin vajaat 2 tuntia (kerrostalon sähkötolpan maksimi) ja iltapäivällä lähtö töistä "kylmiltään". Aamuisin startti jaksoi hyvin pyörittää, vaikka ulkolämpötila oli usein huomattavasti alempi kuin iltapäivällä. I-päivällä taas startti oli huomattavasti tahmeampaa, vaikka akku oli uusi. Siis, hyvin jaksoi pyörittää, piuhan päässä olleessa tosin vain hieman vikkelämmin. Itse moottorin lämpenemisessä en huomannut eroja, eli minun mielikuva on se, että säteilylämmitin lämmittää nimenomaan öljyä eikä jäähdytysnestettä. Mikä sitten on parempi, siihen varmaan jokaisella on oma mielipiteensä. Minä henk.koht. olen sitä mieltä että palelen itse mielummin jotta kone saa hieman lämpimämmän ja juoksevamman öölin startissa.

PS. En ole edes kurkannut onko nykyisessä Lagunassa normi "lohkis" vai "silitysrauta" ::) (veikkaan lohkista...)

Jame

Jäsen

Muistan kun kortin saatuani ajelin faijan -88 Mitsu Galantilla. Kun oli 25 pakkasta niin auto lähti ilman lohkolämppäriä käyntiin ihan OK. Mutta kun auton käynnistyttyä päästi kytkimen niin se sammuikin välittömästi. Eli sen aikaiset (mineraali?)öljyt olivat tuossa lämpötilassa niin jäykkiä että vastus aiheutti koneen "stumppaamisen".

Ylös Bottom