Laguna Sport Tourer -11 2.0dCi 175hv A: DPF pois ja Dyno!

Luukkonen

Aktiivinen jäsen
Vs: Laguna Sport Tourer -11 2.0dCi 175hv A: Kesävanteet!

masi sanoi:
... mutta lopputulokseen olen tyytyväinen! 8)

Aluksi mietin että miten nämä istuu, mutta omasta mielestä sopii tosi hyvin. Eteen hommaan vielä 5-10mm kapeammat spacerit niin se on siinä.

Itse laittaisin taakse paksummat spaicerit! 8)

pasiv

Aktiivinen jäsen
Vs: Laguna Sport Tourer -11 2.0dCi 175hv A: Kesävanteet!

On kyllä tyylikäs! Kyllä tuollaiset "tykki"vanteet mielyttää omaa silmää :). Kohtalaisesti saa olla kohtalaisesti säätöpalikoita nurkissa kun tuollaiset laittaa paikoilleen näemmä ???.

masi

Jäsen
Vs: Laguna Sport Tourer -11 2.0dCi 175hv A: DPF pois ja Dyno!

Kuten jo aiemmassa threadissä kävi ilmi, auto alkoi temppuilemaan:
http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=15727.0

Koodit viittasivat liian suureen paine-ero DPF-pöntön tulossa ja poistossa. Ei muuta kuin vikakoodien nollaus, ja auto toimi taas hyvin 100km, mutta sitten kun piti työmatkalle lähteä, niin taas samat virheet. Samassa yhteydessä myös nopeudenrajoitin ja cruise herjasivat virhettä kun koitti laittaa päälle.

Auto pajalle, ja DPF pönttö tosiaan oli tukossa. Pönttö tyhjäksi ja uusi ohjelma sisään. Kaikki on nyt toiminut moitteetta, mutta cruise on hävinnyt :eek: Napista ei tapahdu mitään, ei tule valoa kojetauluun, eikä jää koodeja. Veikkaan uutta ohjelmaa, pitänee palata asiaan.

Mutta käytinpä taas samassa dynossa, jotta tiedän oliko vaikutusta. Kuulemma ohjelmaakin on ihan hitusen parannettu, mutta todella miedosti. Max ahtopaineet olivat pysyneet samana tai jopa tippuneet 0,1 (1.7 -> 1.6) torquesta seurattuna.

Mutta tässä käppyrä:

Tehot: max n. -1hp muta +15hp alakierroksille
Vääntö max n. +70Nm alakierroksille.

Tässä molemmat käppyrät (edellinen kerta ja tämä) päällekkäin:

Minusta on aina kivaa puhua faktojen kera :) Kyllähän tämä jo rykäisee lähtiessä. Suurin ongelma kuitenkin on, että kun on automaatti, niin meinaa aina puskea kick-downia, vaikka tehot ovat tuolla alempana. Eli jos joskus laitan parannettua ohjelmaa, niin varmaankin tehot nykyisissä lukemissa, mutta enemmän tasaisuutta tuohon vääntöön. Sitä ei tarvita yhtään lisää, vaan sen pitää vähentyä loivemmalla kulmalla.

jouni14

Nuorempi jäsen

Itsellä toi sama mutta -08 2.0dci 175hv 6-vaihteinen manuaali, ajetty nyt 190 tkm. On optimoitu noin 200hv ja noin 430Nm ja EGR-pois toiminnasta, ohjelmoinnin myötä katosi cruise ja nopeusrajoitin. Kuulemma ohjemoidessa olemassa olevat ohjelma kadottaa noi tiedot, siis ohjelma ei enää kerro että autossa on cruise ja nopeusrajoitin. Ne pitää vaan taas kertoa ohjelmassa että sellaiset autossa on. Vaatiin Renault ohjelmointilaitteen, saa aasiasta noin 100 eurolla, on harkinnan alla :)

Jaa . . että madallussarja, näytää hyvältä. Itse olen viime aikoina hieman kyllästynyt 18 tuuman renkaisen ääneen nastarenkaiden raiskaamilla teillä. Itsellä alla 235/40 18. Vaihdoin kanssa eteen noi samat iskari, katastuksessa sain
niille arvoin 67, olin hieman pettynyt. Vanhoista meni toiselta puolelta yhden suunnan vaimennus rikki moottoritiellä kun olivat ruopinee asfalttia ideaparkin kohdalla missä oli loiventämaton pykälä. Ja toinen etujoisintuen laakeri kanssa sanoi sopimuksen irti :(
Noilla mun Fulda exelero renkailla ainakin nykyään on melkoinen meteli, oletko itse huomannut rengasäänien nousseen.

Itsellä oli viime talvena tyhjäkäynti ongelmia (ennen ohjelmointia), tärisytti niin pirusti tyhjäkäynnillä välillä. Optimoinnin jälkeen laitoin forte diesel turbo intaken ilmansuodattimen jälkeen olevaan imuletkuun ,ja tehot hävisi. Käytin Bosch huollossa (forten edustaja suositteli) jossa testailivat, mutta ei löytynyt vikaa. Epäilivät että olisiko pdf-mennyt tukkoon. Joten laitoin DIESEL TURBO CLEANER ja ADVANCED DIESEL FUEL CONDITIONER, ei auttanut. Kyllä harmittaa koko Forten tuotteet :(
Itse olen alkanut ajatella että tuo pdf on tukossa tai sitten paskana noiden käsittelyjen jälkeen.

Oonkohan nähnyt tuon sun auton jossain ? Koskissa ehkä ?

masi

Jäsen

jouni14 sanoi:
Itsellä toi sama mutta -08 2.0dci 175hv 6-vaihteinen manuaali, ajetty nyt 190 tkm. On optimoitu noin 200hv ja noin 430Nm ja EGR-pois toiminnasta,
Toi EGR-pois voisi kanssa olla ihan kiinnostava homma... Pitääkös siinä tehdä samalla jotain siihen EGR palikkaan vai pelkkää ohjelmointia?

jouni14 sanoi:
ohjelmoinnin myötä katosi cruise ja nopeusrajoitin. Kuulemma ohjemoidessa olemassa olevat ohjelma kadottaa noi tiedot, siis ohjelma ei enää kerro että autossa on cruise ja nopeusrajoitin. Ne pitää vaan taas kertoa ohjelmassa että sellaiset autossa on. Vaatiin Renault ohjelmointilaitteen, saa aasiasta noin 100 eurolla, on harkinnan alla :)
Ai clipillä vaan takaisin. No pitänee harkita tilausta. Saahan siitä muutakin infoa...

jouni14 sanoi:
Noilla mun Fulda exelero renkailla ainakin nykyään on melkoinen meteli, oletko itse huomannut rengasäänien nousseen.
Pikkasen autosta tuli pintakovempi, mutta kivempi ajaa kaarteissa ja kovemmilla nopeuksilla todella vakaa. Mulla on nexenit, ja kyllä nekin rengasmelua pitää, mutta kyllä suurin ongelma on teiden kunto. Ajoin tällä tai vaikka vaimon clipalla, niin silti rengasmelu pienenee puoleen kun ajaa toinen rengas melkein valkoisen viivan päällä, renkaat pois urista.

jouni14 sanoi:
Fortea kanssa harkitsin jossain vaiheessa, mutta ei taida maksaa vaivaa. Auto majailee Koskissa, ja ajelen melkein päivittäin Tampereelle töihin. Sekä tässä parin viikon sisään käyn / olen käynyt Porissa, Jyväskylässä, Turussa 3 kertaa, Hämeenlinna, Imatra...

Reino88

Jäsen

jouni14 sanoi:
Itsellä toi sama mutta -08 2.0dci 175hv 6-vaihteinen manuaali, ajetty nyt 190 tkm. On optimoitu noin 200hv ja noin 430Nm ja EGR-pois toiminnasta, ohjelmoinnin myötä katosi cruise ja nopeusrajoitin.
.
.
.
Oletko vielä ehtinyt ajella talvisaikaan tuo EGR poistettuna toiminnasta? Onko ratkaisevaa eroa lämpöjen nousussa? Se on oikeastaan ainoa asia, mikä tuossa EGR:n poistamisessa mietityttää. Internetin syövereissä kun monet valittavat ettei enää talvella päästä "normaaliin" lämpötilaan saakka. Se taas ei kuulosta erikoisen houkuttelevalta.. ::)

jouni14

Nuorempi jäsen

Minulla ei vaikuttanut yhtään moottorin lämpötilaan talvella, siis kone lämpiää yhtä hitaasti kuin ennenkin :)

Minulla ohjelmointi tehtiin niin että egr-liitin on nyt irti, ja kone toimii normaalisti eikä tule vikakoodeja. Ja halutessani
voin laittaa liittimen konehuoneen puolella kiinni ja egr on toiminnassa taas. Tehtiin näin siksi kun epäilin kanssa koneen lämpötiloja talvella.

jouni14

Nuorempi jäsen

masi sanoi:
jouni14 sanoi:
Itsellä toi sama mutta -08 2.0dci 175hv 6-vaihteinen manuaali, ajetty nyt 190 tkm. On optimoitu noin 200hv ja noin 430Nm ja EGR-pois toiminnasta,
Toi EGR-pois voisi kanssa olla ihan kiinnostava homma... Pitääkös siinä tehdä samalla jotain siihen EGR palikkaan vai pelkkää ohjelmointia?

Ohjelman täytyy tehdä muutoksia, joko niin että egr on aina pois (ja liitin kiinni) tai niin että voi valita onko liitin kiinni (egr toiminassa) tai niin että liitin irti, auto toimii ja normaalisti. Taisi olla tuo ohjelmointi 100e.

jouni14 sanoi:
ohjelmoinnin myötä katosi cruise ja nopeusrajoitin. Kuulemma ohjemoidessa olemassa olevat ohjelma kadottaa noi tiedot, siis ohjelma ei enää kerro että autossa on cruise ja nopeusrajoitin. Ne pitää vaan taas kertoa ohjelmassa että sellaiset autossa on. Vaatiin Renault ohjelmointilaitteen, saa aasiasta noin 100 eurolla, on harkinnan alla :)
Ai clipillä vaan takaisin. No pitänee harkita tilausta. Saahan siitä muutakin infoa...

jouni14 sanoi:
Pikkasen autosta tuli pintakovempi, mutta kivempi ajaa kaarteissa ja kovemmilla nopeuksilla todella vakaa. Mulla on nexenit, ja kyllä nekin rengasmelua pitää, mutta kyllä suurin ongelma on teiden kunto. Ajoin tällä tai vaikka vaimon clipalla, niin silti rengasmelu pienenee puoleen kun ajaa toinen rengas melkein valkoisen viivan päällä, renkaat pois urista.

Niin tiet on kyllä niin "ruvella", itsekin koitan ajaa urien ulkopuolella. Vaihdoin renkaatkin just pari päivää sitten Landsail 588 HTP 235/45 18 joiden dB luku oli 68. Ei kauheasti vaikuttanut meluun, hieman hiljeni, ja hieman pehmeämmältä tuntuu kyyti verrattuna vanhoihin kumeihin. Oli pettymys :( vaikka uudet renkaat (dot 14) on selvästi pehmeämpää kumia kuin vanhat (dot 10) kumit.
Itse olen ihmetellyt kovaa jousitusta suoralla teillä, mutta kovaa mutkaan ajettaessa jossa on loivia pöyssyjä alkaa etupää "niiaamaan", tosin nyt vähän rauhoittu iskareiden vaihdon jälkeen.
Meillä on myös Laguna II, ja on kyllä kiva kyyti verrattuna laguna III, tosin kakkonen on 1.8 122hv n. 160Nm, joten ei ole hurraamista menossa maantiellä :)
No nyt auton takapää ylhäällä, ja alkaa lokasuojien äänieristys projekti. Ja jatkuu sitten etu lokasuojiin ja sisällekin jos ja kun aikaa riittää.

jouni14 sanoi:
Fortea kanssa harkitsin jossain vaiheessa, mutta ei taida maksaa vaivaa. Auto majailee Koskissa, ja ajelen melkein päivittäin Tampereelle töihin. Sekä tässä parin viikon sisään käyn / olen käynyt Porissa, Jyväskylässä, Turussa 3 kertaa, Hämeenlinna, Imatra...
Itse en laita Forten tuotteita enää mihinkään autoon.
Niin koskissa tämäkin auto majailee, ja Tampereella käyn itsekin töissä :)

masi

Jäsen

Käytinpä auton katsastuksessa, ja mitään huomauttamista ei ollut. Ainoastsaan päästöistä ei meinannut mennä läpi. Savustustestissä missä kolmen mittauksen keskiarvon pitää olla 1,5 tai alle, niin koko ajan oli lukemat n. 1,6. Kun koitti vielä toisen kerran, niin viimeisellä polkaisulla oli yhtäkkiä jotain 0,3 tms., joten meni sitten läpi. Ensi kerralla (ja mitä muutenkin normaalisti teen) vien ensin päästömittaukseen korjaamolle, ja vetelen katin kuumaksi kunnon ajolla.

Nyt mittarissa jotain 195tkm, tyytyväinen olen. Eniten mietityttää mitä kuuluu oikeaan huolto-ohjelmaan 180tkm ja 210tkm huolloissa... Pitääkö jotain ketjunkiristimiä tms. vaihdella jossain vaiheessa...

masi

Jäsen

Ja itselleni vastaten, 150tkm tai jotain vuosia, niin pitää vaihtaa apulaitehihna ja kiristin, jotka tehty Auto-Salpa:ssa kun soittelin. Eli kovaa ajoa! :D

Ylös Bottom