Laguna Sport Tourer -11 2.0dCi 175hv A: DPF pois ja Dyno!

masi

Jäsen
Vs: Laguna Sport Tourer -11 2.0dCi 175hv A: tarrat + koukusta

MTI sanoi:
Ostin itekki piuhasarjan merkkiliikkeestä :eek:, sain halvemmalla kuin tuolta ramederilta.
Oli yllätys yllätys eric jaeger renaultin logolla ;D
Kotona sitten huomasin että olikin 13pin, no tuli sitten vielä halvemmaksi ;D
Ja kyllä siinä on se tutkan poiskytkentä, ainakin kytkentäohjeet tutkalle ja ilman tutkaa.
Täytyy kokeilla vielä tingata koukkua sieltä, jos sais yhtä edullisesti kuin sähkösarjan...
Westfalia oli tarkoitus laittaa, mut täytyy tyytyä thuleen jos saa edullisesti
Aijai, tuon kun olisi tiennyt. No, pitänee tutkia mitä toi tutkan poiskytkentä tarkoittaa, kun se on vaan se yksi karva sinne tutkan boksiin lisää? Eli onko se vaan esim maadoitus, jolloin olisi helppo tehdä itsekin releellä parkkivalosta tms. No, tärkeimpänä saada koukku kiinni ja valot toimimaan.

masi

Jäsen

MTI sanoi:
Tuo rellun asennusohje poikkeaa hiukan tästähttp://img4.rameder.eu/assets/files/samples/106001_v1.pdf
Oikeassa takanurkassa on joku boksi jonka liittimeen koukun johdoista lisätään yksi johto
Joo, sen päättelin kanssa tuosta brittien ohjeesta jossa oli toi sama homma, tuossa ylemmässä viestissä. Mutta toi voi tosiaan olla joku aika yksinkertainen maadoitus tms, pitänee tutkia.

masi

Jäsen

Olisin tehnyt tästä artikkelin mutta toi foorumin jako on sellainene ettei löytynyt järkevää paikkaa...

Tilasin koukun ja sähkösarjan rameder sivustolta. Briteistä olisi saanut sähkösarjan mikä olisi kytkenyt parkkitutkan pois, mutta siinä olisi pitänyt porata konttiin 30mm reikä... Saksalainen irroittaa puskurin ja käyttää olemassa olevaa läpivientiä.

Aloitetaan!
PESE AUTON PERÄ JA MIELUITEN POHJAKIN, jäi minulta tekemättä :D Pesin kyllä sitten puskurin ja pohjapanssarin erikseen, varsinkin kun pohjapanssari piti leikellä. Kun kerrankin on mahku pestä kaikki lika pois niin se kannattaa hyödyntää.

Tarkistetaan että on oikea

Helpottaa jos auto rampeilla:

Pohjapanssarin irroitus, 8mm avaimella/hylsyllä 4kpl ruuveja

Pohjapanssarin takareunan klipsut lähtee tongeilla kiertämällä

Takapuskurin irroitaminen lähtee reunojen 2x 20 Torx ruuvien irroittamisella (jos ei pohjapanssaria irroita niin sitten pitää ne neljä ruuvia irroittaa alhaalta joka tapauksessa)

Tähän tuli nyt turhaan kuvia mutta ei saanut tarpeeksi hyvää yleiskuvaa (taas 20 Torx):
- Ylhäältä ruuvi
- Alhaalta ruuvi
- Venytetään sisälokaria sen verran että nähdään sisällä oleva ruuvi. Minun kuvissa näyttää turhan vaikealta, johtuu siitä että irroitin pohjan 2kpl ruuvia jälkeen päin, toisessa järjestyksessä olisi ollut paljon helpompoaa...

Otataan pois pohjalevy. Otetaan pois toinen pohjalevy. Otetaan pois reuna, lähtee nostamalla työkaluilla/repimällä, kuvastas näkee klipsut. Huomio että lenkit ovat siinä asennossa että lähtee irti...

Reunojen pehmusteet lähtee nostamalla alakulma tukiraudan ylitse, ja vetämällä reunan yläosaa alaspäin. Sitten tuetaan ne tavalla tai toisella :)

Valojen irroitus lähtee kiertämällä sivussa oleva siipiruuvi

... ja perässä olevat kaksi siipiruuvia

...irroittamalla liitin

...ja työkalulla irroittamalla. Oli sen verran tiukat että noi työkalut oli jees, vaikka voi olla että lähtee ihan repimällä

Puskurin irroittamisen viimeinen vaihe, nostetaan klipsun kanta ylös, ja sitten koko klipsu

Vedetään puskurin reunat irti

... ja irroitetaan parkkitutkan piuha (if applicable)

Vaihe 1, valmistelu, ohi! (PS tästä huomaa etten luota edes ramppeihin, vaan taka-akselin kohdalla on vielä pukit jos rampit jotenkin kyykähtäis tms.).

masi

Jäsen
Vs: Laguna Sport Tourer -11 2.0dCi 175hv A: Koukun asennus!

Osa 2:

Irroitetaan runkopalkkien suojatulpat. Minulla oli toisessa 4kpl, toisessa vaan 2kpl...

Kiinnitetään koukun jalat. Tässä minulla kesti kauan ennen kuin tajusin miten tämä kuuluu mennä (kai?). Ihmettelin että miksi on vaahtomuoviprikat sarjassa (kts eka kuva)... Eli sen mitä itse päättelin pimeällä yöllä oli se, että tulee pitkä pultti, siihen heti prikka ja sitten vaahtomuoviprikka. Tämä estää sen ettei pultti heilu ja kolise runkopalkin ulomassa reunassa, kun se ei siihen tule kiinni millään tavalla. Sitten tulee se pitkä holkki joka menee runkopalkin sisäreunaan kiinni. Toisella puolella tulee ohjeen mukaisesti 5mm prikka, ja sitten jalka. Sitten tulee toi sahalaitaprikka ja mutteri. Mutta vituttaa ettei valmistaja voinut laittaa järjestystä ohjeeseen, aika kauan kesti ennen kuin tuon päätteli...

Seuraavaksi koukun kiinnitys jalkaan

Ensin kaikki about kohdalleen, sitten kaikki momenttiin. Tai kun minulla ei ollut avainta, niin saat%&€# kireälle ::)

Ja minä kiinnitin vasta tässä vaiheessa tämän sähkötulpan kiinnityslaipan...

Kaikki tämä tämän läpivientikumin takia, brittiläiset olis vaan vetänyt kontista läpi ja ollut irroittamatta puskuria...

Sitten koukun piuha läpi laipasta ja kiinnitys.

Piuhasarjan mukana tuli siis uusi läpivientikumi joka oli jo piuhassa oikeassa kohdassa kiinni

Piuha vielä kunnolla nippusiteillä kiinni ettei se roiku tai putki polta

Seuraavaksi (pestyn) pohjapanssarin kimppuun. Leikkaantui ihan hyvin peltisaksilla. Tehdään kaksi koloa ohjeiden mittojen mukaan, sekä poistetaan 3 neljästä pystypilarista (kuvassa). Lisäksi kuvassa näkyy reikä ja leikkaus jonka tein, jota ei ollut ohjeissa. Ohjeissa ei huomioitu mitenkään johtosarjaa, joka tulee sitten tuosta läpi (seuraavasta kuvasta ymmärtää)...

Aika hyvin meni, ja tosiaan toi laippa kääntyy sivulle piiloon, siksi noin iso reikä. Ja tässä näkyy tosiaan tuon johtosarjan vaatimareikä ja hahlo että sen sai sinne...

Ei pahalta näytä, ja tämä on vielä perä ilmassa! Ihan pikkuisen leikkasin peltisaksilla vielä tuotapuskuria jotta se ei irvistä yhtään...

Kiinnitetään johtosarjan maa olemassa olevaan pisteeseen

Ja ohjeiden mukaisesti, kun teki viillon alkuperäiseen johtosarjaan tuossa kohtaa missä on keltainen teippi, sieltä paljastui punainen piuha käytettäväksi tässä johtosarjassa, mihin oli sitten päät valmiina!

Boksin vedin nippusiteillä, samoin kuin piuhasarjan. Sitten vaan alkuperäinen valon piuha piuhasarjaan, ja piuhasarjan liitin takavaloon...

... ja sama toisella puolella

Lopuksi vielä ohjeiden mukaisesti nippusiteet ja teipit että piuha pysyy paikallaan.

Lopuksi sitten kasaaminen päinvastaisessa järjsestyksessä. Viimeistely tehdään lisäämällä sulake sulakerasiin. Itse vielä imuroin (kuten näkyy vikassa kuvassa) kaikki ne kohdat mitä ei tule normaalisti käytyä läpi).

Nyt pitäis saada joku kärry perään että näkee toimiiko johtosarja. Ja ottaa kunnon kuvat kun koukku irti, että miltä se auto näyttää...

MTI

Aktiivinen jäsen

Asiallista touhua ;D
Tilasin myös westfalian, pfjonesilta. Tällä viikolla pitäisi tulla.
Pitää vaan saaha ensin kasaan edellinen rojekti että saa talliin sisään :eek:

zeikki90

Kyllä se kuumaliimalla pysyy

Huhhuh kun ihailtavaa oli lukea :) kauan suunilleen meni projektissa? itse mietin Megane II peräkoukkua mutta saas nähdä :)

masi

Jäsen

Zeikki sanoi:
kauan suunilleen meni projektissa? itse mietin Megane II peräkoukkua mutta saas nähdä :)
Vaikea sanoa, edellisenä iltana ajoin auton rampeille, irroittelin noi pohjamuovit ja pesin ne yms valmistelua, avasin paketit ja katoin että kaikki tallessa jne. Ei tossa oikeasti montaa tuntia mene jos haluaa nopeasti tehdä, ja varsinkin jos on joku toinen siinä auttamassa esim puskurin irroittamisessa ja siirtelyssä. Ja toki toi mallikohtainen piuhasarja oli niin helppo ja hyvillä ohjeilla ettei siinäkään mennyt aikaa. Ja mä luin noi ohjeet jo ennen tilaamista jotta näin millä tarkkuustasolla se oli...

Nyt olen trailerilla vedelly pari autoa ja kuomukärryllä tavaroita siirrelly, niin ei se siinä peruuttelussa niin haittaa se piippaus. Ärsyttävä, mutta enemmän sitä joutuu keskittymään siihen peruuttamiseen.

masi

Jäsen

Alkaa olemaan talon (ja tallin!) luovutus lähipäivinä, tänään vielä tyhjennän viimeisen kerran autotallia. Oli muuten aika paljon tavaraa osittain tallissa, ja paaaljon varastossa. Laguna toimi hyvin uskollisena muuttoautona, mm. kaatopaikalle vein 0,5t jätettä. Aika monta kuormaa...

Mutta, nyt voi keskittyä taas autoon vaikka ei välttis pysty niin paljoa tekemään itse. Selkeä visio on jo mielessä. Auton väri on erittäin haastava niin yleisilmeen kuin tulevien vanteiden valintaa silmälläpitäen. Mutta verkkopiuha on käynyt kuumana, ja uutta osaa tilattu Ranskasta ja Saksasta. Vanteet tulossa briteistä kunhan saan osat ja auton tonttiin ja saan laskettua oikeat ET:t ja leveydet. Ehkä ei 10" leveätä tulossa, mutta ei kaukana ;)

masi

Jäsen
Vs: Laguna Sport Tourer -11 2.0dCi 175hv A: mitä seuraavaksi...

Joulupukki tuli hieman myöhässä... ::)

masi

Jäsen
Vs: Laguna Sport Tourer -11 2.0dCi 175hv A: Jouset...

Kiitokset Laguna00 jotta sain vahvistukset tästä kokoonpanosta:

Ei muuta kuin availemaan laatikoita...

...ja tavaraa pöydälle:

Pieni suojus liutetaan tolpan yläpäähän...

... ja käännetään 90 astetta jotta lukittuu. Sitten vielä isompi suojus päälle:

Puristetaan jousi...

... ja laitetaan se iskariin, lisätään kääntölaakeri ja sit yläpää:

Kiristetään iskarin yläpään mutteri (normaalisti vedän pulttipyssyllä mutta nyt ei ole mahkuja).

Ja tolppa kasattu:

Jouset on Cobran -40mm. Päätin vaihtaa myös iskarit kun autolla kuitenkin ajettu jo yli 160tkm, ne olis mennyt madalluksen myötä saman tien. Ja nyt saa etuosan vaihdettua pakettina, ja jos joskus myy tai haluaa muuten vaan vaihtaa (jos vaikka kw:lta tulis korkeussäädettävä), niin sitten saa taas pakettina eteenpäin.

Tekis mieli vaihtaa itse tohon autoon, löysin hyvän videon, mutta ulkona kuitenkin jotain -10C ja ei ole tallia ja tässä rivarin pihalla joku tulee vielä ihmettelemään. Ja suurin osa työkaluista on keskustan autotallissa (lue varastossa jonne ei auto mahdu), joten varmasti jää jotakin jota pitää sit hakea sieltä. Mutta toisaalta, totakin arvostaa enemmän kun tekee itse ja säästää vähäsen... :)

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Olehan hyvä masi ;)

Toi Excel-G Mulla on ollu omassa Lagunassa vuosia noi alla ja pelkkää hyvää sanottavaa niistä. GTS:n sarjassa tulivat mukana.

Mutta tosiaan kannattaa kunnon työkaluilla noita puuhastella paikalleen, vajailla kaluilla ei tuu kun meisseli ottaan ja puolivalmista.

masi

Jäsen

Nyt näyttää siltä että vien pajalle ens viikolla. Jos vaikka tekis noi alustavat hommat etukäteen, tossahan pitää irroittaa tuulilasinpyyhkimet, niiden suojalevy, ja pari poikittaista suojaa sekä suojat reunoilla ennenkuin pääsee irroittelee tolppia...

masi

Jäsen
Vs: Laguna Sport Tourer -11 2.0dCi 175hv A: Tolppien kasaus

Tehty! 8)

Varasin korjaamopaikan tälle päivälle töiden jälkeen, aikaa olisi reilu pari tuntia (20e/h). Eli ei muuta kuin valmistelemaan edellisenä iltana.

Aina on hyvä sää ropata ::)

Eil ei muuta kuin pyyhkijät irti, muovit reunoilta irti, iso poikittain menevä suojus irti, ja sitten vielä toinen niin sai näkyviin iskarin yläpäät. No, yksi suoja kevyesti takaisin ja pyyhkimet, ja unten maille.

Piiitkän työpäivän jälkeen pajalle:

Kamat vaihtoon...

Kivaa oli kun oli uusi auto niin ei tarvinnut taistella ruostuneiden pulttien yms. kanssa. Ja todella helppoa vaihtaa... Koko hommaan meni pajalla sellainen reilu tunti, etu- ja takapää.

Ja tulokseen erittäin tyytyväinen. -40mm jouset, nyt ollaan jossain -25-30mm luokkaa mikä on ihan jees.

Nyt vaan pitäis saada parempia kuvia. Ja vanteet tuuman verran ulospäin.

masi

Jäsen
Vs: Laguna Sport Tourer -11 2.0dCi 175hv A: Madallusta!

Nämä saapuivat Italiasta perjantaina, en kyllä malttanut odottaa vaan saman tien illalla etupihalla piti laittaa paikalleen...

Tänään kerkesin ottamaan muutaman kuvan. Tässä on nyt siis 40mm madallusta ja 40mm levitystä (+20mm per puoli).

Eipä ole ajokäyttäytyminen suuremmin muuttunut, hieman jäykempi alusta mutta edelleen mukava. Käytin toki jo aurauskulmien säädössä ja madalluskin on jo otteessa...

MTI

Aktiivinen jäsen
Vs: Laguna Sport Tourer -11 2.0dCi 175hv A: 40mm alas, 40mm levitystä!

Hyvältä näyttää. Vetokuokun alla ei oo paljoo maavaraa kun se on paikoillaan, kun ei sitä oo tuossa mun madaltamattomassakaan ;D

Toinen parkki sulla on palanut. Tsekkaappa ettei oo sulanut läpi umpiosta. Mulla tulee uusi umpio takuuseen. Samanpuoleinen vielä... Oli se polttimon kanta ihan horo sinne koloon oli sulanut hiukan se kantakin ja lamppu tehnyt reijän heijastinpintaan. :(

masi

Jäsen
Vs: Laguna Sport Tourer -11 2.0dCi 175hv A: 40mm alas, 40mm levitystä!

Lapset voivat sotkea auton todella nopeasti ::)

No pienen (eli ison) siivouksen jälkeen pientä päivitystä takapenkkien prinsessoille.

Näissä Biltsun suojissa on vetoketjut, eli voin edelleen kaataa takapenkit 1/3-2/3 erikseen.

MTI

Aktiivinen jäsen
Vs: Laguna Sport Tourer -11 2.0dCi 175hv A: Takapenkkien prinsessat

Mulla näytti ihan samalta kun tein pääsiäissiivuoksen ;D

masi

Jäsen
Vs: Laguna Sport Tourer -11 2.0dCi 175hv A: Takapenkkien prinsessat

Ja nyt kun on pääsiäinen ja lunta tulee vain vähän, niin kesävanteet alle!

... jos ne suostuu menemään :eek:

Ihan ensimmäiseksi haastetta tuo toki kehään se, että jos mukana toimitetut pultit on liian ohkaiset!

Tietenkin maanantai ja kaikki kaupat kiinni. Jos laittaa orkkispultit, niin niissä on se prikka pohjassa, mikä tekee sen että jää pulttien pää liian ylös ja keskilätkää ei saa paikalleen. No, kävin kakkostallilla ja satuin löytämään pränikät oikean kokoiset pultit. Homma jatkuu...

... saan kaikki paikalleen, ja tyytyväisenä lähden liikkeelle...

... mutta en lähdekään!

Aika vaikeata on auton liikkuminen jos vanteet ottaa jarrusatulaan kiinni...

Ja taas kakkostallille, mutta sieltä löytyneet 3,5mm spacerit ei auta. Eikä riitä edes 7mm kun kokeilin laittaa samalle puolelle. Eli ei muuta kuin noi 20mm spacerit paikalleen ja homma skulaa taas.

masi

Jäsen
Vs: Laguna Sport Tourer -11 2.0dCi 175hv A: Kesävanteet!

... mutta lopputulokseen olen tyytyväinen! 8)

Aluksi mietin että miten nämä istuu, mutta omasta mielestä sopii tosi hyvin. Eteen hommaan vielä 5-10mm kapeammat spacerit niin se on siinä.

Ylös Bottom