Laguna 3. Valojen korkeudensäätö ei toimi.

pajavasara

Jäsen
Olen vaihtanut molemmat moottorit lampuille. Katkaisimen olen vaihtanut. Ei toimi ei. Mittasin moottorille menevästä liittimen johdoista, yhdestä reipas 12v. toisesta 0,051v. ja reunimmaisesta ei mitään.(varmaan maa) 5ampeerin sulakkeen olen tarkastanut ehjäksi hytin sulaketaulusta...vikakoodit olen nollannut.. ei mitään valoihin liittyvää.. mistä etsiä vikaa? Johtoja on todella vaikea alkaa tutkimaan koska menevät aika hankalissa paikoissa. Niin valot ovat h7. Ei ole tasaisuus antureita etupyörien takana. Piuhat löytyy kyllä kuskin pyörän takaa..

Viimeksi muokattu:

kaale

Jäsen
Kun ajovaloina on halogeenivalot niin silloin ei automaattista valojen korkeussäätöä ole eli tasoantureita ei ole etu- eikä taka-akselilla. H7 valojen säätö tapahtuu ainakin scenicissä kojetaulussa sijaitsevalla rullasäätimellä ja kyllä niihin molempiin moottoreihin pitäisi tulla 12V jännite.

pajavasara

Jäsen
Tarkoitin että molempien moottorien johtojen liittimiin tulee nuo jännitteet. eli kolme johtoa per/liitin. 12v toiseen reunaan, keskelle 0.050v, toiselle reunalle ei mitään. olen Ymmärtänyt et yhteen pitäisi tulla vähän enemmän, riippuen missä asennossa hytissä oleva säätöpyörä on...

kaale

Jäsen
Vaihdoit säätökatkaisimen, uusi vai käytetty? Mittasitko siihen 0,051v tulevan johdon jännitteen säätörullan eri asennoissa? Pitäisi muuttua rullaa pyöritettäessä, mielestäni.

pajavasara

Jäsen
Käytetty oli säätökatkaisin. Mittailin kyllä. se pieneni vaan. Olisiko ollut 0,046v. Pienin luku. Uskon että katkaisin toimii. Pitää olla kyllä huono tuuri että samaten olisi hajonnut katkaisija. Ymmärsin ostaessa että on testattu. Täytyy vielä avata ja tutkia uusi katkaisin että onko likainen sisältä ja kosketuspinnat hyvät.

kaale

Jäsen
Kai olet varmistanut että moottorit on asennettu niin että moottorin säätötappi on siellä hahlossa kunnolla kiinni? Voihan sen toiminnan tarkistaa moottori irrotettuna umpiosta niin ainakin näkee liikkuuko moottorin säätötappi kun rullaa pyöritetään.

pajavasara

Jäsen
Tuli koitettua.. Tai en koittanut tällä uudella katkaisimella. Säädin mekaanisesti noin suunnilleen oikeaan kohtaan siitä päältä olevasta säätöruuvista mikä menee säätömoottoriin. Sitä pyörittämällä lamppu liikkuu kyllä ylös ja alas, siitä päättelin että olisi hahlossa paikallaan. Olen ymmärtänyt että siihen yhteen johtoon pitäisi tulla 0-6v jännitettä, riippuen missä asennossa katkaisin on. Tuo mitä mulla tulee on niin älyttömän pieni jännite, etten usko sillä minkään liikkuvan. Ja sama tulee molemmille säätömoottoreille.. Tietäisi vaan mihin ne johdot menee sulakeboksissa, jotta vois koittaa löytää vikakohdan tai ainakin rajata sitä. Hankala alkaa purkaa johtonippuja joissa menee kymmeniä johtoja. Niitä kun purkaa niin varmasti saa vanhan 0,75 johdon jostain poikki. Sitten joku toinen paikka ei enää toimi.:eek:. Nyt tuli mieleen yks juttu.. Miten se tunnistaa että valot on päällä.. meinaan hullu ajatus tuli mieleen, että se ei saa tietoa siitä et olisi ajovalot päällä. Silloinhan ne ei liiku jos valot ei ole päällä..

Viimeksi muokattu:

kimbe

Tunnettu jäsen
Tietäisi vaan mihin ne johdot menee sulakeboksissa, jotta vois koittaa löytää vikakohdan tai ainakin rajata sitä.
Kaavioitten perusteella jännitesyöttö menee konehuoneen sulake- ja relerasialta säätöpyörälle ja sieltä R265-liittimen (konehuoneessa) kautta sitten säätömoottoreille. Ja myös UCH on yhdellä piuhalla mukana (säätörulla<->UCH).

Jos se konehuoneen sulakeboksi on tuon liitekuvan mukainen, niin keltaisella ympyröity 10A sulake F1 on se, jonka takana valojen säätörullakin on (ja monta muuta laitetta). Ja tuo toinen (liittimestä CN) keltaisella ympyröity, sininen piuha, pitäisi olla se säätimelle menevä johto. Tosin haarautuu vielä matkalla kolmeen, eli säätimelle menee johdot tuplana. Kolmannesta haarasta jatkaa sitten R265-liittimelle, haarautuu sen jälkeen uudelleen ja menee molemmille säätömoottoreille (sinne liittimien toiseen reunaan se 12V). Ja se säätömoottoreitten liittimen keskimmäinen piuha, ohjaussignaali, menee myös R265-liittimen kautta säätörullalta säätömoottoreille.

1634634352668.png

pajavasara

Jäsen
Ei ollut aivan samanlainen sulakerasia mulla. Mulla on 2012 vuosimallin 2.0dci. Ei ole löytynyt vielä vikaa.. Kaikki sulakkeet olen tarkastanut mitä olen löytänyt. Ja johtoja tutkinut minkä olen suinkin pystynyt tutkii. Ei vaan taho löytyä vikaa..

otto

tipan tuntija + R 19
josko maavika, ei ainakaan säätöpotikkaan yleensä ongelmaa tule, ja se maapiste lienee kaukana umpioista!

kimbe

Tunnettu jäsen
Ei ollut aivan samanlainen sulakerasia mulla.
Nämä on välillä hankalia, kun palikat vaihtuu vähän milloin sattuu. Jos noita kytkentöjä vielä metsästät, niin kuva olisi tietenkin kiva, joko siitä omastasi tai netistä vastaava, niin nähdään ainakin että millä layoutilla oleva rasia tässä on kyseessä. Tuskin se sulakevika kuitenkaan on, kun ei tuolle omaa sulaketta pitäisi olla ja palanut sulake näkyisi varmasti muuallakin, mutta oletko mittarilla katsonut nuo sulakkeet? Sulakkeetkin toisinaan näyttää näön varassa katsottuna ehjiltä, vaikka ovat kuitenkin poikki.

pajavasara

Jäsen
Nyt sain otettua sen kuvan tuosta minun boxista.. Niin sitä en ole testannut et saako maata tarpeeksi. Säätömoottorille tulee sininen johto johon tulee se rapiat 12v. Keskimmäinen on vihreä johon tulee se 0,058v. reunassa on musta jonka uskon olevan maa.. siihen ei tule mitään..20211108_162039.jpg

pajavasara

Jäsen
Ja jos oikein katsoin niin F1 sulake olisi kuvan vasemassa ylänurkassa alin kolmen sulakkeen ryppäässä.(30A) Siihen sulakkeeseen en ole saanut elonmerkkejä. Ehjältä näyttää. ja en saanut vaikka mittasin sulakkeen pohjastakin ilman sulaketta..ja auto kävi mihinkään vaikuttamatta. Tiedä sitten mitä varten tuo sulake on. Kaikki muut toimii virtakynällä testattuna. mennee virta sulakkeitten läpi.

kimbe

Tunnettu jäsen
Varmistuksena sen verran, että ootko siis missään vaiheessa mitannut suoraan sieltä korkeussäätimeltä/rullalta, että mitä sinne menee sisään/ulos, vai ainoastaan sieltä loppupäästä moottoreitten liittimiltä?

pajavasara

Jäsen
Jos tarkoitat auton sisällä olevaa säädintä, niin olen sen verran mittaillut että virta tulee säätimelle. Sitä mitä siitä pitäisi lähteä en ole mitannut. Täytyy koittaa työntää liittimen juureen mittari kiinni ja mennä joka johto läpi. Olisiko 5-6 johtoa. Osahan menee mittariston valojen säätimelle, niin joutuu pyörittämään molempia rullia että näkee mikä menee minnekin.

pajavasara

Jäsen
Kävin mittaamassa. Liitin oli paikallaan säätimessä. Punaiseen ja siniseen johtoon sain aikalailla samat luvut. 0,112v suurimmillaan ja pienimmillään oli jotain 0.50v. Riippuen missä asennossa oli säädinrulla. Valkoinen johto näytti menevän mittariston valoille. Siinä oli jo useampi voltti. Olisiko ollut jotain 8v. luokkaa. Riippuu oliko valot himmeällä vai kirkkaalla. Musta johto varmaan maa. Harmaaseen tuli auton latausvirta rapiat 14v. Olevinaan on aika pieni tuo virta mikä vaikuttaa tuohon korkeussäätimen rullaan. En kyllä tiedä mitä ne pitäisi olla, mutta jos vertaa tuohon mittariston valoihin vaikuttavaan rullaan niin ero on aika suuri.

kimbe

Tunnettu jäsen
Jos tarkoitat auton sisällä olevaa säädintä...
Sitä tarkoitin joo. Melkeinpä se kannattaisi nyt varmistaa, että lähtee se ohjaus sieltä ihan ok. Jos se katkos on jo siellä alkupäässä säätimessä, niin turhaahan se sieltä konehuoneen puolelta on vikaa koittaa metsästää. Jospa se "uusi" käytettykin on heikosti toimiva yksilö.

pajavasara

Jäsen
Hei. Tein pienen testin :) . Otin korkeudensäätimen irti ja syötin 9v. patterilla virtaa siniseen johtoon. Valot laskivat alas päin aina kun syötin virtaa. Nyt ovat ihan ala asennossa.:( Elikkä laitoin patterin miinuksen liittimen mustaan johtoon ja plussan siniseen johtoon. Nyt pitäisi saada ne jotenkin takasi ylöspäin. Alla kuva liittimestä. Kysymys kuuluu minne menee tuo punainen johto. Mittaamalla siinä on samavirta kuin viereisessä sinisessä ja muuttuu samaten rullaa pyörittäessä. Harmaaseen tulee auton jännite 14V. Musta maa. Valkonen mittariston valoihin. Sinisellä ainakin laskee valot, eli se menee valojen säätömoottorille. Mutta mitäs tuolle punaiselle johdolle.. Paljonko siihen pitäisi tulla virtaa et säätökatkaisin toimisi..20211110_203841.jpg

Ylös Bottom