Laguna 1 abs vika

kimbe

Tunnettu jäsen
Kakkos Lagunaa alettiin myymään vasta 2001. Ykköslagunoitakin rekisteröitiin vielä silloin.
Pitihän tämä mielenkiinnosta oikein katsoa, niin 2.3.2001 ilmeisesti ensimmäiset neljä kakkoslagua rekisteröity. Ja joku ykköslagu vielä ainakin 30.3.2001 laitettu kilpiin.

MTI

Aktiivinen jäsen
Miten hyvä korroosiosuojaus Toyotissa on?
Itse olen jopa yllättynyt miten huonosti nykyiset omat renut ruostuvat kun on seurannut muita autoja, esim. volkkareita.
Ei oo renun tasoa. Olikohan -09 Yaris taka-akselin kiinnityspisteiden vieressä nyrkin kokoiset reiät, alta 200tkm ajettu. Turvallista matkaa...
-17 ja -19 yariksissa meni takapyöränlaakeri alta sadantonnin.

MTI

Aktiivinen jäsen
No itselläni on nyt vm:2006, elikkä voidaan sanoa viimeinen 100% japanin tojota. Ketjukoneinen Corolla sedan 1.6-VVTi, automaatti, kaikilla mahdollisilla herkuilla vaikka on corolla. :D Ja kaikki sähkö ym. heebelit toimii näissä lähes ikuisesti.

Kohta 300tkm mittarissa ja ei ruostepilkkuakaan missään. Ylivoimaisesti parhaita kestämään ruosteita nimenomaan 1997-2008 väliin osuvat tojotat.

Ainoa 2000-luvun tojo jota olen työssäni hitsannut on hiacen helmat.

Äärimmäisen yksinkertaista tekniikkaa joka toimii. Hintaviahan nämä ovat. Mutta mikä nyt sitten on kallista? 5800€ itse maksoin tästä viime vuonna.

Enemmän juovat bensaa kuin esim eurooppalaiset mutta pitkässä juoksussa niin hemmetisti halvempaa on ajaminen kun remontteihin uppoa rahaa lähes ollenkaan.

Näin olen ittekseni aatellu. Ja luotto on niin paljon kovempi. Ei tartte ressata. ;)
-06 corolla 300tkm ja 5800€.:eek:

Heikki.L.

Aktiivinen jäsen
Kuka sanoi että ostaessa oli lähes 300 mittarissa? ;)

Ajan noin 50tkm vuodessa ja kuten sanottu, tuo on paremmilla varusteilla kuin kuin moni ns. premium auto.

Tammer-Auton entinen esittelyauto 2-omistajalta. Eikä voi sanoa muuta kuin että näkisitpä kyseisen laitteen. Ei uutta häpeä ei.

hhelminen

Tunnettu jäsen
No itselläni on nyt vm:2006, elikkä voidaan sanoa viimeinen 100% japanin tojota. Ketjukoneinen Corolla sedan 1.6-VVTi, automaatti, kaikilla mahdollisilla herkuilla vaikka on corolla. :D Ja kaikki sähkö ym. heebelit toimii näissä lähes ikuisesti.

Kohta 300tkm mittarissa ja ei ruostepilkkuakaan missään. Ylivoimaisesti parhaita kestämään ruosteita nimenomaan 1997-2008 väliin osuvat tojotat.

Ainoa 2000-luvun tojo jota olen työssäni hitsannut on hiacen helmat.

Äärimmäisen yksinkertaista tekniikkaa joka toimii. Hintaviahan nämä ovat. Mutta mikä nyt sitten on kallista? 5800€ itse maksoin tästä viime vuonna.

Enemmän juovat bensaa kuin esim eurooppalaiset mutta pitkässä juoksussa niin hemmetisti halvempaa on ajaminen kun remontteihin uppoa rahaa lähes ollenkaan.

Näin olen ittekseni aatellu. Ja luotto on niin paljon kovempi. Ei tartte ressata. ;)
Meilläkin on ollut toyotista 4 Corollaa ja yksi Hilux ja syy niiden luopumiseen oli juurikin ruostuminen, itse en enään viittinyt eikä loppujen lopuksi tuttavatkaan edes maksua vastaan.
Nyky Corollista nuo E10/11 ovat pahoja ruostumaan varsinkin taka-akselistoistaan ja muualtakin silmiltä piilosta, Corolla E12 on sitten jo paljon parempi mutta sitäkin vaivaa helmojen sisältäpäin ruostuminen ja tankin ruostuminen.
Tuo sisältä päin ruostuminen on siitä ikävää että kun huomaat pinnalla ensimmäiset pienen pienet pilkut on jo silloin myöhäistä pelastaa tilannetta..
9-10 vuotta vanhat Toyota Jaris, Avensis ja Auris (eikä Rav4 paljon parempi ole) onkin sitten ihan oma lukunsa ruostumisen suhteen koska niitä ei ole suojattu tehtaalta lainkaan, myös Auriksen ja Avensiksen taka-akselito ruostuu Suomen oloissa helposti hylkykuntoiseksi.
Muita yleisiä edellä mainitsemien Toyotien vikoja (jos puhutaan ei normaalisti kuluvista osista) on puola, abs viat ja imusarjavuodot, toisaalta omissa relluissa näitä ei ole ollut koskaan 25 vuoden aikana..

Heikki.L.

Aktiivinen jäsen
Meilläkin on ollut toyotista 4 Corollaa ja yksi Hilux ja syy niiden luopumiseen oli juurikin ruostuminen, itse en enään viittinyt eikä loppujen lopuksi tuttavatkaan edes maksua vastaan.
Nyky Corollista nuo E10/11 ovat pahoja ruostumaan varsinkin taka-akselistoistaan ja muualtakin silmiltä piilosta, Corolla E12 on sitten jo paljon parempi mutta sitäkin vaivaa helmojen sisältäpäin ruostuminen ja tankin ruostuminen.
Tuo sisältä päin ruostuminen on siitä ikävää että kun huomaat pinnalla ensimmäiset pienen pienet pilkut on jo silloin myöhäistä pelastaa tilannetta..
9-10 vuotta vanhat Toyota Jaris, Avensis ja Auris (eikä Rav4 paljon parempi ole) onkin sitten ihan oma lukunsa ruostumisen suhteen koska niitä ei ole suojattu tehtaalta lainkaan, myös Auriksen ja Avensiksen taka-akselito ruostuu Suomen oloissa helposti hylkykuntoiseksi.
Muita yleisiä edellä mainitsemien Toyotien vikoja (jos puhutaan ei normaalisti kuluvista osista) on puola, abs viat ja imusarjavuodot, toisaalta omissa relluissa näitä ei ole ollut koskaan 25 vuoden aikana..
No tuon huonompaa tuuria ei voi enää olla mitä sinulle on käynyt.

Toki mikä vaan auto mätänee ja hajoaa kun niistä ei huolehdi ja se missä auto on ollut, vaikuttaa myös paljon.

Esimerkiksi minä en ikinä tule ostamaan vähän ajettua autoa joka todennäkösesti ollut kaupungissa koko ikänsä, vaan enemmän ajetun ns. maantieauton maaseudulta.

Ja tuo teesi, ettei renuissa esiinny abs eikä puolavikoja ynnä muita sähkövikoja on huono vitsi. Sen nyt tietää kaikki.

hhelminen

Tunnettu jäsen
No tuon huonompaa tuuria ei voi enää olla mitä sinulle on käynyt.

Toki mikä vaan auto mätänee ja hajoaa kun niistä ei huolehdi ja se missä auto on ollut, vaikuttaa myös paljon.

Ja tuo teesi, ettei renuissa esiinny abs eikä puolavikoja ynnä muita sähkövikoja on huono vitsi. Sen nyt tietää kaikki.
Miten niin huonoa tuuria, itsekin autojani nuorempana hitsanneena tiedän että sen ikävämpää autohommaa kuin ruosteisen pohjan hitsaaminen ei ole.
Esimerkiksi helmapellin paikkaaminen ei koskaa tee siitä uuden veroista, sillä saa vain muutaman vuoden lisäaikaa koska ko helmaa ei saa sisäpuolelta uuden veroiseksi hitsisauman vierestä palaneen maalin ja suoja-aineiden takia (voit ruiskuttaa suoja aineta sisälle mutta et saa poistettua alta ko palamisjätettä joten kotelosuojastakaan ei ole paljon pitkällä juoksulla hyötyä).
Tänä päivänä autokorjaamot joissa on hitsausvälineet ja jotka suostuvat hitsaamaan ruosteista pohjaa on yhtä todennäköinen kuin lottovoitto.
Siksi olenkin vaihtanut mieluusti hitsaushommat mm pallonivelien vaihdoksi.. ;)

Harvapa sitä uudesta asti pystyy huolehtimaan, yleensä on tyytyminen käytettyyn ja jos ensimmäinen omistaja ei ole japanilaistaan suojannut on peli ruostumisen eston vuoksi todennäköisesti menetetty varsinkin jos katsoit kuvat esim vuoden vanhan jariksen ruostumisesta.
Meille tuli 2016 mallin Clio Sport Tourer ja se oli 9 vuodenkin jälkeen pohjaltaan paremmassa kunnosssa kuin tuo vuoden vanha Jaris (ikävä kyllä Cliosta oli foorumilla kuvat ja kertomus ennen ja jälkeen suojauksen mutta ne menetettiin pienen ylläpidon vahingon vuoksi).

Jos olisit sisäistänyt kirjoittamani tekstini niin en yleistänyt etteikö rolisi puola tai abs vikoja renuissa, meidän noin 10 renun kohdalle ei vain niitä ole osunut (toki on ollut lasinn nostin, antennin jalka ja rattilukko vikoja mutta nekin vain yhdessä Megane II, R19 hajosi bensapumppu mutta kilometrejä oli takana jo 380tkm).

Juntunen

Aktiivinen jäsen
En ole vielä kauaa enkä paljon ajellut renuilla, reilu 20v ja 800tkm viidellä eri kulkineella. Megane I:ssä oli pari kertaa kontaktiongelmaa abs-anturin johdossa, kun niitä oli käytetty irti. Ei vaatinut osien vaihtoa vaan liittimen herkistelyä vain. Muissa ei ole ollut yhtään abs-vikaa. Puolavikoja ei ole ollut kun ovat dieselkoneella mutta hehkuja on toki vaihdeltu.

Ruostuvan automallin saa ehkä pidettyä kohtuu hyvin kunnossa jos Pari kertaa vuodessa ottaa kaikki alustan muovisuojat irti ja pesee kuran pois. Renuissa se ei ole välttämätöntä. 270tkm ajetusta 16 vuotiaasta Laguna 3:sta otin sisälokarit irti ja poistin taakse kerääntyneen kuran. Kuran alla ei ollut ruostetta, mutta ruostetta oli siinä mistä etupyorän hiekkasuihku syö maalin pois kun ei ollut roiskeläppiä laitettu. Nuo kun korjasi kunnolla ja laittoi roiskeläpät niin menee auton loppuiän.

Viimeksi muokattu:

Akseli

Aktiivinen jäsen
Noin 20v Renaulteilla ajanut eikä ole ollut ABS- tai puolavikoja.
12 vuoden aikana -02 Lagunan taka-akselin puslia sai vaihtaa aika monet. Vasta orkkispuslat alkoi kestään.
Nuo Lagunan puslat ja kaasuläppäkotelo ja jäätyvät takajarrut(Clio V ja Captur II) pahimmat ongelmat itellä ollut.
Aikanaan -90 Corollaa sai hitsata ihan tarpeeksi.
Tänä päivänä autokorjaamot joissa on hitsausvälineet ja jotka suostuvat hitsaamaan ruosteista pohjaa on yhtä todennäköinen kuin lottovoitto.
Tuon huomasin viime kesänä kun naisystävän -02 Corollaan etsittiin helman hitsaajaa.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Noin 20v Renaulteilla ajanut eikä ole ollut ABS- tai puolavikoja.
12 vuoden aikana -02 Lagunan taka-akselin puslia sai vaihtaa aika monet. Vasta orkkispuslat alkoi kestään.
Nuo Lagunan puslat ja kaasuläppäkotelo ja jäätyvät takajarrut(Clio V ja Captur II) pahimmat ongelmat itellä ollut.
Aikanaan -90 Corollaa sai hitsata ihan tarpeeksi.

Tuon huomasin viime kesänä kun naisystävän -02 Corollaan etsittiin helman hitsaajaa.
Tämä tuli itsellä jo vastaan 20v sitten kun ooppeliin etsin hitsaajaa. Lopputulos oli se, että hommasin migin ja hitsasin itse. Tuon auton jälkeen olen mielelläni vaihtanut renuihin vain osia koska ruostevaurioiden korjaaminen ei ole mukavaa ja se on loputon suo.

Megane

Aktiivinen jäsen
Tämä tuli itsellä jo vastaan 20v sitten kun ooppeliin etsin hitsaajaa. Lopputulos oli se, että hommasin migin ja hitsasin itse. Tuon auton jälkeen olen mielelläni vaihtanut renuihin vain osia koska ruostevaurioiden korjaaminen ei ole mukavaa ja se on loputon suo.
Kyllä hitsaajia löytyy.mutta hitsauksen maksajia on vähemmän jos hitsaaminen maksaa triplasti auton arvoon verrattuna... :cool:Itse noita parsin harrastuksena,mutta meneehän siinä aikaa jos ja kun kaikki lattiamatosta lähtien on purettava ettei pala koko auto...Ja silti pari kertaa on ollut tulessa :D :p:cool:Eikun siis kolmesti,yksi kerta oli hamassa nuoruudessa kun olin korjaamolla vähän aikaa töissä... :cool:

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Kyllä hitsaajia löytyy.mutta hitsauksen maksajia on vähemmän jos hitsaaminen maksaa triplasti auton arvoon verrattuna... :cool:Itse noita parsin harrastuksena,mutta meneehän siinä aikaa jos ja kun kaikki lattiamatosta lähtien on purettava ettei pala koko auto...Ja silti pari kertaa on ollut tulessa :D :p:cool:Eikun siis kolmesti,yksi kerta oli hamassa nuoruudessa kun olin korjaamolla vähän aikaa töissä... :cool:
Se on varmaan kun hitsaajatkin tekee mieluiten järkeviä hommia, mitä vanhojen käyttöautojen hitsaaminen ei oikein nykypäivänä ole kun autot on halpoja verrattuna työn hintaan. Autojen entisöinti on sitten erikseen, siitä ollaan valmiita maksamaan hyvälle tekijälle.

Heikki.L.

Aktiivinen jäsen
Kaasu ja hitsauslaitteiden pitäminen ei oo nykyään ihan yksiselitteinen juttu korjaamoilla.

Paloturvallisuus laittaa hanttiin niin paljon, jonka ymmärrän. Nykyään on moni yrittäjä ns. soluhallissa muiden yritysten seassa.

Megane

Aktiivinen jäsen
Kaasu ja hitsauslaitteiden pitäminen ei oo nykyään ihan yksiselitteinen juttu korjaamoilla.

Paloturvallisuus laittaa hanttiin niin paljon, jonka ymmärrän. Nykyään on moni yrittäjä ns. soluhallissa muiden yritysten seassa.
Ahaaa,tuota en tiennytkään....Alan tuntea olevani etuoikeutettu,kun kukaan ei ole tullut sanomaan tuossa omassa peltisessä auton sateensuojassa mitä saisi tai ei saisi tehdä... :D :D

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Ahaaa,tuota en tiennytkään....Alan tuntea olevani etuoikeutettu,kun kukaan ei ole tullut sanomaan tuossa omassa peltisessä auton sateensuojassa mitä saisi tai ei saisi tehdä... :D :D
Kai sitä omissa tiloissa saa tehdä mitä haluaa. Sitten jos sattuu jotain josta sitten haluaa vakuutusyhtiön kanssa keskustella niin sitten tarkistetaan mitä on tehty tai jätetty tekemättä ja mikä vaikutus niillä on. Jos ei ole vakuutusta niin sitten ei tarvitse vakuutusyhtiötäkään vaivata.

kimbe

Tunnettu jäsen

Megane

Aktiivinen jäsen
On se koomista, kun jopa Daciat on luotettavampia kuin nuo ylihypetetyt tojotat [humour].
Ei ole itselläni Tojotaa,mutta pakko kommentoida tuota ADAC:in tilastoa...

Yleisin syy avuntarpeeseen on ollut sekä bensiini-, diesel- että sähköautoissa 12 voltin akku, joka on tielle jäämisen syynä lähes 45 prosentissa tapauksista.
Kakkossijalla komeilevat puolestaan erilaiset moottoriongelmat reilun 22 prosentin osuudella ja kolmannella rengasrikko vajaalla yhdeksällä prosentilla.

12 voltin akku syynä 45 prosentissa,rengasrikko 9 prosentissa...Mikä Tojotissa syö akkuja ja renkaita??Halpoja vikoja nuo vielä.Moottoriongelmat syynä 22 prosentissa,olisi mielenkiintoista tietää mikä moottoreissa on ongelmana? :rolleyes:

hhelminen

Tunnettu jäsen
12 voltin akku syynä 45 prosentissa,rengasrikko 9 prosentissa...Mikä Tojotissa syö akkuja ja renkaita??Halpoja vikoja nuo vielä.Moottoriongelmat syynä 22 prosentissa,olisi mielenkiintoista tietää mikä moottoreissa on ongelmana? :rolleyes:
Tuttavani Rav4 on jättänyt tien päälle, tai tarkemmin sanottuna parkkipaikalle koska hän ajoi pienen matkan täällä keskustassa sähköllä ja 12v akulle ei ole mitään latauksen hallintaa ajoakulta vaan vain bensiinimoottori voi ladata 12v akkua, arvanette siis kuinka siinä käy..
Syys siis ei ollut akun huonous vaan auton sähköjärjestelmien suunnittelun huonous joka ei akun vaihtamisella parane.
Yleisesti ottaen tuo Start & Stop "syö" 12v akkuja vähän kaikissa merkeissä paitsi niissä hybrideissä joissa ko toiminto on hoidettua ajoakulla.

Heikki.L.

Aktiivinen jäsen
Ja suurin syy tähän akkuongelmaan on käyttäjä. JA EN SANO TÄTÄ SIKSI ETTÄ MINULLA ON TOJO!!! :)

Ja tämä perustuu nyt tietoon, koska pari kaveria Tammer-Autossa töissä.

Kun ihmiset ei ymmärrä vieläkään miten näitä hyrpiitejä pitää käyttää, saatikka viitsisivät lukea käyttöohjetta.

Etenkin pätkittäisessä kaupunkiajossa lähes kaikki ajaa eco/battery modella säästääkseen polttoainetta. Tällöin polttomoottori käynnistyy todella harvoin.

Muija on kotihoidossa töissä, niillä on pelkkiä tojota hybridejä, ajo luonnollisesti TODELLA pätkittäistä.

Kahdesta niiden tojosta heti uutena kyykkäs 12-V akku kun ei osattu käyttää oikeaa moodia. Oikean ajomoodin valinnan jälkeen ei ole ongelmia ollu.

Suomalaisen on vaan niin vaikea lukea minkään vekottimen käyttöohjetta.

Ylös Bottom