Keskustelua auton pesemisestä. Vaahtopesut, vahat, kestopinnoitteet jne.

Antti O

Aktiivinen jäsen
Vs: Keskustelua auton pesemisestä. Vaahtopesut, vahat, kestopinnoitteet jne.

Näin se tosiaan on. Olen havainnut että pinnan kunnolla on suuri merkitys seuraaviin asioihin:

[list type=decimal]
[*]Foamin pesuteho
[*]Kinnastelun helppous
[*]Miten hyvin se oikeasti lähtee puhtaaksi kinnaspesulla
[*]Kuivauksen vaivattomuus
[/list]

Paras lähtökohta pesuihin on tietysti hiljattain koneellisesti kiillotettu (myllytetty pinta). Helpon ylläpidettävän pinnan monesti saavuttaa jo ns. 1-step kiilloituksella. Esimerkiksi Rupesin isoheittonen epäkesko kone, ja siihen sopiva tyyny. Ajaa keskikarkealla jollain 1-steppiin sopivalla tahnalla läpi. Myllytyksen jälkeen pinta tuntuu yleensä jo sileältä kun uusi lasipinta. Toki jos lähtökohta on kovin naarmuinen, nuo syvät naarmut harvoin lähtee 1-stepillä ja pinta ei ole vielä sillä tasolla mitä itse vaadin. Kuiteskin melko uudessa autossa, 1-stepillä saa jo tosi hyvää jälkeä. Siihen keraaminen pinnoite perään, tai jos ei muuta ole niin carnauba vaha tai hyvä sealant. Pesu on sen jälkeen mukavaa, ja kuivauskin on helppoa kun letkulla huuhtelee konepellin ja jää vain muutama pisara vettä.
Moni varmaan ajattelee että tuo myllyttäminen on kauhea urakka ja tunteja palaa (tottakai se on kova työ varsinkin jos aletaan todella tarkasti homma tekemään). Se vaan sitten palkitsee jatkossa kun autonpesu on niin mukavaa ja helppoa..
2012 lähtien olen itse tehnyt kiillotuksia pääasiassa omiin autoihin, ja se on kyllä melko palkitsevaa työtä. Suosittelen muillekin jos homma kiinnostaa, parin auton teettämisen hinnalla saa aika hyvän kaluston ostettua itselle. Sen jälkeen kun autoa vaihtaa saa sen itse tehtyä sen pinnan kuntoon.

Vielä yksi huomio, minulla kun nyt on molemmissa pinnoite. Toiseen autoon (ei renuun) meni hieman spray pölyä joka tuntui kädellä karheana. Yllätyin melkoisesti miten helposti pinnoitetusta autosta tuo maali lähti claybarilla irti. Lisäksi oon havainnut että linnunpaskat lähtee tosi siististi irti vedellä. Ehkä tässä ratkaisee just se kun pinnoitettu ja suojattu sileä pinta hylkii kaikkea vs naarmuinen ja karhea oikein tuntuu imasevan kaiken lian kiinni itseensä. ::)

JiiKoo_2081

Jäsen

Aiempaan keskusteluun kuivaamisesta liittyen:
Ostin talvella testiksi Ammo NYC Paint regimen -sarjan, joka sisältää tuon "Hydrate" -kuivausaineen. Pakko kehua tämän tuotteen mahtavuutta! Saa kuolemankielissäkin olevan pinnoitteen heräämään vielä muutaman pesukierron ajaksi henkiin, ehkäisee loistavasti "pisaratahroja" ja miellyttävän helppokäyttöinen. Kostea/märkä mikrokuituliina, ruiskaisu Hydratea päälle ja muutama paneeli kerrallaan.
Kevään mittaan ajattelin pinnoittaa autot uusiksi tuolla Ammo Skin -möhnällä. Tämän kanssa Hydraten toimivuus luulisi olevan vähintään yhtä hyvä. Larry Kosillan tuotteille ja kehitystyölle Keski-Suomesta suuri peukku!

Edinex

Nuorempi jäsen

Näihin kuivausaineisiin ja itse kuivauksiin ja miksipäs ei pesuihinkin voisin hieman yrittää opastaa.
Tietysti asiat voi aina tehdä ihan vimpan päälle, kuivata vaikka lehtipuhaltimella tms.
Järjenkäyttö on kuitenkin sallittua ja pesut sienellä ja kuivaukset lastalla kannattaa unohtaa. Ikkunoiden peseminen pesuaineella ja sanomalehdellä on edelleen toimiva ja hyvä ratkaisu, joka kylläkin värjää sormet musteeseen, mutta ikunoista tulee puhtaat ja rannuttomat :)
Kuivausapuna voidaan käyttää melkein mitä tahansa hydrate-kaltaisia Quick Detailereita. Omasta mielestäni yksi parhaista on nanolex final finish, joka sisältää etikkaa. Auttaa siten hyvin myös kuivaamisessa.
Itse kuivaan kuivaukseen tarkoitetulla mikrokuituliinalla.

Pesut itsessään menee esipesu foam lancella (Korrek ppclean) Kinnastelu Korrek Reloadilla ja sitten kuivaus. 3-4kk välein pistän pintaan vielä Korrek Polymatrix pesupinnotetta, jolla ylläpidän pinnoitetta (Korrek Cure)

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Näköjään Palokan Kärkkäisen valikoimaan on tullut 5 l kanisterissa Bilt Hamberin Autofoamia. Loistava juttu, tätähän ei aiemmin juuri ole markettien hyllyistä löytynyt. Hintakin on heillä ihan kilpailukykyinen. Eipähän tarvitse enää tilailla, vaan nappaa kannun suoraan hyllystä mukaan, kun muutenkin tulee tuolla usein käytyä.:)
Kärkkäinenhän myy melkoisella volyymillä myös noita Pro-Kleenin vaahtoja. Itsellä on ollut testissä tuo Pro Kleenin hajuton ja väritön neutral snow. Ei mitään jakoa pesutehossa edellä mainitulle klassikolle. Toki parempi kuin ei mitään, mutta vähänkään sitkeämpään likaan ei Pro-Kleen pysty.
Jatkossa taidan jättää tuon hieman ylihintaisen King Carthurin vaahdon pois käytöstä ja jatkaa vain BH:lla, kun saatavuuskin parani Kärkkäisen myötä. Pesutehokin kun on kahdella edellämainitulla aika samaa tasoa.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Hieno, lämmin kevätpäivä, niin tulipa Laguna pestyä. Vahattomalla pesuaineella pesu, sitten liuottimella bitumipilkkuja pois. Muutama kiveniskun paikkaus ja pintaan kevytkeraamipinnoite. Eihän se auta kyljissä kuin pari viikkoa kuran irtoamiseen mutta parempi sekin kuin ei mitään.

Marko S

Nuorempi jäsen
Välillä pinnottavalla shampoolla ja suurimmaks osaks Korrekin autopesulla tulee pestyy.Joskus pesun jälkee sieneen suoraan vahapesuu ja sillä käyn kyljet pääasias läpi.Nykyää ei tule enää perinteisii vahoja paljo käytettyy,kun suihkutettavat pinnotteet on melko hyviä ja autot tulee pestyy,kun ne likaantuu,noin viikon tai kahden välein.

Ylös Bottom