Keskustelua auton pesemisestä. Vaahtopesut, vahat, kestopinnoitteet jne.

Tykkäyksiä
0
Hankinnassa on clion pesuja varten hyvä pesuaineen levitin painepesurille. Nykyisin on pikavahoja suihkepulloissa, tekeekö noilla mitään?

Laguna00 Kommentoi tätä säiettä:

Tämä on tuolta Petskun "Twingo III sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV." säikeestä irroitettu keskustelu auton pesukuvioihin liittyen. Keskustellaan täällä lisää itse pesemisestä jäsenen ajoneuvon sijaan :)
Eli lähtöpiste täällä : https://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=18890.msg122847#msg122847

Antti O

Clio Renaultsport 197 2007
Tykkäyksiä
0
Luisuu vähän offtopicciin, mutta jos foam lancea meinaat tilaa www.aliexpress.com mjjc foam lance ja katsot sieltä sopivan omaan pesuriisi. Kränzleen ja Kärcheriin ainaskin löytyy. Esipesuaineeksi bilt-hamber autofoam on parasta mitä olen testannut. Kuivaan autoon vaahtona päälle, 5-10min odottelu ja pesurilla huuhtelu. Sitten kintaalla ja shampoolla pesemään.
En osaa sanoa noista pikavahoista kun en itse käytä.. kai ne yhden pesun kestää.

Tykkäyksiä
0
Vs: Vs: Twingo III sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.

Itsekkin tukin hankkineeksi viime syksynä painepesuriin foam lancen. Kyseessä ei ole mikään kallis vempele, vaan Kärkkäisen myymä Arctic Auton vaahdotin, mikä taisi maksaa jotain 30 euroa. Hintaan sisältyi adapterisarja eri pesureihin. Varsin asiallinen tykki tuokin jo on säätöineen sekä metallirunkoineen.... ja ihan eri peli kuin vaikkapa Kärcherin pesurien mukana tuleva perusvaahdotin.

Itsekkin epäilin vaahdottamista pesukinnas.comilaisten vouhottamiseksi, mutta onhan muuten kätevä peli auton pesussa. Jos auto ei ole kovin likainen, pelkällä tehokkaalla esipesuaineella ja hyvin säädetyllä vaahdolla saa periaatteessa jo aivan riittävää jälkeä ns. välipesuissa.
Toki hiukankin likaisempi auto vaatii edelleen mekaanisen puhdistuksen. Jos lähtee oikein hifistelylinjalle, tuossakin kannattaa käyttää pesuämpäriä, jossa hiekkasihti. Itsellä niitä on kaksi kpl. Toinen autoshampooliuokselle ja toinen pesuvälineen huuhteluun. Lisäksi kaapista löytyy mikrokuituinen -sekä lampaanvillainen pesukinnas. Pieniä investointeja, mutta maalipinta pysyy pidempään vähemmän naarmuisena kuin hankaamalla hiekkaa sienellä, saatikka jollain likaisella harjalla. Kadjarkin on tullut uudesta asti pestyä useamman kerran lancella, kahden ämpärin tekniikalla sekä kintailla, enkä ole huomannut pesunaarmujen radikaalia lisääntymistä. Toki valkoinen väri on tuossa asiassa aika armelias.

Bilt-Hamberin esipesuaine on legendaarinen, mutta itselläni on tällä hetkellä kanisterillinen ylistettyä King Carthurin Snow Foam esipesuainetta. Erittäin hyvää tavaraa sekin, joskin aika arvokasta. Rinnalla olen kokeillut Kärcherin omaa esipesuainetta, eikä sekään ihan kelvotonta ole, kunhan vetää paksuna vaahtona, jolloin se ehtii tehota paremmin. Litrahinta kuitenkin sama kuin näillä alan tunnustetuilla aineilla, jolloin kannattaa satsata niihin.

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tykkäyksiä
0
Kiitos Offtopicista. Voin siivota nämä keskustelut pesemisestä omaksi topikisi jos haluatte? Olen miettinyt tuossa Kärcherin kohtuullisen hyvän vaahdottimen (esim. terassin valokatteen pesussa juur oivallinen laite) lisäksi tuollaisen FoamLance tyyppisen hankkimista. Mutta jarrutellut ajatusta koska toi Kärcheri vaahdottaa kohtuu hyvin. Vaahtopesu on arjessa todella hyvä, kurapaskaroskalika valuu vaahdon kanssa alas todella isolla prosentilla. Mekaaninen pesu on kyllä ollut tarpeen - mutta jos käyttöautojen kanssa näin ei olisi niin missäs tapauksessa sitten. Kauppaan siis.

Antti O

Tykkäyksiä
0
Tee vaan joku autonpesu / detailingketju näistä viesteistä. Keskustelen mielelläni näistä kun on tullut 2012 lähtien vaahdotintakin käytettyä ja autoja käsinpestyä jostain 2000 luvun alusta.

Tykkäyksiä
0
Vs: Keskustelua auton pesemisestä. Vaahtopesut, vahat, kestopinnoitteet jne.

Laguna00 sanoi:
Kiitos Offtopicista. Voin siivota nämä keskustelut pesemisestä omaksi topikisi jos haluatte? Olen miettinyt tuossa Kärcherin kohtuullisen hyvän vaahdottimen (esim. terassin valokatteen pesussa juur oivallinen laite) lisäksi tuollaisen FoamLance tyyppisen hankkimista. Mutta jarrutellut ajatusta koska toi Kärcheri vaahdottaa kohtuu hyvin. Vaahtopesu on arjessa todella hyvä, kurapaskaroskalika valuu vaahdon kanssa alas todella isolla prosentilla. Mekaaninen pesu on kyllä ollut tarpeen - mutta jos käyttöautojen kanssa näin ei olisi niin missäs tapauksessa sitten. Kauppaan siis.
Itselläni on juuri tuo sama Arcticin foam Lance, eikä siitä ole pahaa sanottavaa. Tosin en ole päässyt vertailemaan mihinkään satasen vehkeisiin, onko tuloksessa eroa?? Tuo Arcticin tykki on vakiosuuttimella juuri sopiva virtaukseltaan pienitehoisten kotipainepesurien kanssa. Jos tuon aikoo naittaa yhteen jonkun teollisuuskäyttöön tarkoitetun tehomyllyn kanssa, voipi joku toinen vaihtoehto olla parempi. Nimittäin vaahdottimen suuttimen koolla vs. pesurin virtaus on myös merkitystä vaahdon muodostukseen.

Kärcherilläkin on tosiaan muutama erilainen foam lance omassa tuotesarjassaan ja se kallein taisi muistuttaa näitä metallirunkoisia parempia vehkeitä. Pari halvinta Kärcher-lancea ovat sellaisia muovirimpuloita, joita tulee pesurien mukana kaupanpäällisinä. Niilläkin toki pääsee homman makuun, mutta vaahdon koostumuksen säätö ei onnistu niin hyvin, kuin onnistuu jo vaikkapa tuolla Arcticin lancella kalliimmista puhumattakaan.

Tykkäyksiä
0

Työpaikan pesuriin hommattiin Foamlance ja kytkentä tapahtuu pikaliittimellä, kätevä ja helppo irroittaa ja kytkeä tarvittava pää kiinni.

Antti O

Tykkäyksiä
0

Tosiaan jos tätä lukee sellainen kellä on vasta lance harkinnassa suosittelisin tota mjjc foam lancea, esim täältä:

https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20180413012903&SearchText=mjjc+foam+lance

Pesuaineeksi Bilt-Hamber autofoam. Englannista just tilattiin kimppatilauksena jolloin jäi 17 euroa / 5 litraa hinnaksi. Todella riittoisaa, yhteen pesuun menee 1-2 desiä.

3Gee

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
0

Antti O sanoi:
Pesuaineeksi Bilt-Hamber autofoam. Englannista just tilattiin kimppatilauksena jolloin jäi 17 euroa / 5 litraa hinnaksi. Todella riittoisaa, yhteen pesuun menee 1-2 desiä.
Mullakin on ollut foam lance käytössä nyt muutaman vuoden ja Bilt-Hamberin autofoamin lisäksi en ole muuta kokeillutkaan. Se on tosiaan riittoisaa ja edullista tavaraa ja isojen poikien mukaan parasta. ;) 5 litran pänikällä pesee todella pitkään. Mutta mulla ei kyllä mene yhteen pesuun kuin ehkä 0,5 desiä. En sitten tiedä käytänkö liian vetistä seosta mutta olen yrittänyt pitää seoksen vahaturvallisena. Hyvin tuntuu toimivan noinkin. Vaahdotan siis auton vain yhden kerran per pesukerta. Ja tosiaan välillä teen minäkin välipesun pelkällä foamilla kuten Petsku76 tuossa mainitsikin. Painarina mulla on ihan 250 euron perus-Kärscher.

Tykkäyksiä
0

3Gee sanoi:
Antti O sanoi:
Mullakin on ollut foam lance käytössä nyt muutaman vuoden ja Bilt-Hamberin autofoamin lisäksi en ole muuta kokeillutkaan. Se on tosiaan riittoisaa ja edullista tavaraa ja isojen poikien mukaan parasta. ;) 5 litran pänikällä pesee todella pitkään. Mutta mulla ei kyllä mene yhteen pesuun kuin ehkä 0,5 desiä. En sitten tiedä käytänkö liian vetistä seosta mutta olen yrittänyt pitää seoksen vahaturvallisena. Hyvin tuntuu toimivan noinkin. Vaahdotan siis auton vain yhden kerran per pesukerta. Ja tosiaan välillä teen minäkin välipesun pelkällä foamilla kuten Petsku76 tuossa mainitsikin. Painarina mulla on ihan 250 euron perus-Kärscher.
Aika kiitettävän vähällä määrällä saat auton pestyä, jos tosiaan puol desiä riittää. Itsellä menee Kadjarin pesuun ripeillä liikkeillä ja paksuhkolla vaahdolla noin 1,5-2 desiä. Lunarikohtalon kokeneen Clion pesuun meni samoilla otteilla hieman vähemmän, kenties 1-1,5 desiä.

Sellaisenkin ohjeen voisi foam lancea harkitseville antaa, että kannattanee pysyä erossa - niin hauskoja kuin ovatkin - värjätyistä vaahdoista. Netissä on tullut vastaan kokemuksia, joissa värivaahdot ovat tehneet vaikeasti poistettavia kuivumisläiskiä väärille pinnoille joutuessaan. Luottaa vain hyväksi havaittuihin värittömiin vaahtoihin, joita tässäkin topicissa on yllä pari mainittu.

Antti O

Tykkäyksiä
0

Meilläpäin on niin paljon kalkkia vedessä, ettei kyllä pysty tekemään pesuja ilman kinnasteluita ja kuivaamisia.. Niin houkuttelevaa kun se olisikin kurakaudella.
Jää tosi rumia kalkkiläiskiä, ei oo ihan helppo saada niitä pois.
Joten nykysin pesen aina pitkän kaavan mukaan, tosin ei siihen tuntia pitempään saa menemään silti.

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tykkäyksiä
0

Joo tosiaan toi huomio niistä pinkeistä vaahdoista on itselleni myös pistänyt silmään. Mä itseasiassa uskaltauduin ostamaan motonetistä sitä "vaahtoava autoshampoo" nimistä talon oman merkin autopesuainetta. Vaahtosi hyvin ja tuon Krääkkenin omalla vaahdottimella (siinä on sentääs säätö jotta kuinka paksua vaahtoa haluaa tehdä) ammuin sitä autojen pintaan. Vaikka aine on oranssia, se ei jätä vaahtoa oranssiksi.
Meillä on kalkin suhteen likimain sama tilanne täällä kuin Antilla. Mieluiten kuivaa auton jottei jää "pisaratahroja", vahaamalla ne tosin aina lähtee kuikkaan..

Voisinkin hakasta tuon Virtasen Lancen ja verrata sitä samalla shampoolla tuohon Kärcheriin ja laittaa tänne kuvatuksia jos kiinnostaa? Ja ei mä ole hifisteljiä pesijä. Ei riitä harrastuneisuus sellaiseen.

Tykkäyksiä
0

Nyt kun mainitsitte kalkin, millä kuivaatte autonne? Kuivaushan on kunnollisen pesun päälle hyvä tehdä, jottei niitä pölyä kerääviä vesihelmiä ja kalkkiläiskiä jää heti pesun jäljiltä pintaan. Ja korostettakoon, että kuivaus vain mekaanisesti huolella kinnastellun auton pintaan.
Itse kuivaan ihan perinteisillä puhtailla frotee-pyyhkeillä (vaimo kiittelee) vetämällä pintaa pitkin kevyesti. Ei hankausta, eikä kovaa painamista.
Tarkoitukseen on olemassa myös kumilastoja, mutta pienikin - vaikkapa tuulen mukana, tai jonkun pokkauksen alta liikkeelle lähtevä hiekanjyvä tekee lastan kanssa helposti pahaa jälkeä. Pyyhe ei ole tuon suhteen niin herkkä, vaikka varoen silläkin saa pyyhkiä. Lastaa voinee käyttää ikkunoihin, etenkin jos on pahasti tuota kalkkiongelmaa?
Kostutetuilla mikrokuituliinoilla varovasti hankaamalla lähtee itikan jäämät hyvin irti esim. konepellin etureunasta.

Ja kyllä, useat noista laadukkaistakin vaahtopesuaineista näyttäisi olevan nesteenä värillisiä, mutta itse vaahto ei ole minkään väristä. Näin se on tuossa King Carthurissakin. Kärcherin oma foam on nesteenä kirkkaan sinistä, mutta vaahtona väritön.
Ongelma lienee niissä tuotteissa, jossa valmis vaahtokin on värillistä.

3Gee

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
0

Petsku76 sanoi:
Nyt kun mainitsitte kalkin, millä kuivaatte autonne?
Mikrokuituisella kuivausliinalla taputtelemalla eli ei hankaamalla eikä vetämällä liinaa pintoja pitkin. 8) Tuulilasin kanssa en tosin ole niin tarkka kun se on kulutustavaraa muutenkin.

Kalkin kanssa ei ole mulla ollut mitään ongelmia mutta riippuu varmaan tosiaan paljon siitä minkälaista vettä kullakin paikkakunnalla nyt sattuu olemaan.

Antti O

Tykkäyksiä
0

No siis suurimmat vedet lähtee puutarhaletkulla

https://www.youtube.com/watch?v=5KVT3kyBvT8

Ja ne tipat mitä jää Autofinessen Aqua deluxella

https://www.youtube.com/watch?v=Nm2NzL9ic14

Ikkunat kuivaan silikoonilastalla, tällä ei missään nimessä mitään muita maalattuja osia..
Ovenväleihin on oma paksu kuivausliinansa mikä on vaan siihen pyhitetty. Sillä kuivaan myös vanteet.

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tykkäyksiä
0

Mä olen kuivannut lähinnä juuri vanhoilla "autotallikäyttöön" kelpaavilla froteepyyhkeillä. Vedän, painamatta, pyyhtettä auton pinnalla ja tuleepi tarpeeksi hyvä, omaan makuuni. Hakasin tuon Arctic Lancen, kiinan vehjeshän tuo on. Ilmeisen vastaava kuin MJJC. MEssinkiä tms melkoisen raskasta materiaalia. Kun vertasi sen toimivuutta tuohon Kärcheriin, niin se tekee kuivempaa vaahtoa. Tai sanotaanko niin että Kärcherin vaahdotin tekee vetisempää vaahtoa. Säätö mahdollisuus on rahtusen parempi. Melko vähän tuota itse saippuaa tarvitsee laittaa pesuainepulloon, ja silti aine vaahtoaa hyvin. 2desiä saippuaa ja loput 8dl vettä alkaa olla ehkä hieman laiha seos, mutta hyvin tuo vielä vaahtoaa.

Tykkäyksiä
0

Laguna00 sanoi:
Melko vähän tuota itse saippuaa tarvitsee laittaa pesuainepulloon, ja silti aine vaahtoaa hyvin. 2desiä saippuaa ja loput 8dl vettä alkaa olla ehkä hieman laiha seos, mutta hyvin tuo vielä vaahtoaa.
Itse annostelen vaahdottimen säiliöön esipesuaineen ihan raakana ilman lanttausta. Silloin vaahdottimen potikalla saa jo riittävästi säätöaluetta vaahdon kovuuteen. Alan spesialistit taitavat suosia vaahtoa, joka on hieman valuvaa ja aavistuksen löysähköä.
Liian kiinteä "partavaahto" ei vie likaa mennessään, kuten on tarkoitettu ja taas liian löysä vaahto ei anna pesuaineelle tarpeeksi aikaa tehota. Hyvät säädöt ja sopivalta tuntuva vaahto kullekkin käytettävälle aineelle ja tykki/pesuri-yhdistelmälle löytyy ajan kanssa kokeilemalla.

Itseltäkin löytyy Kärcherin vaahtotykki, sellainen muovinen missä on säätökin, mutta vaahto tuppaa jäämään kireimmälläkin asetuksella mielestäni aivan liian löysäksi.

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tykkäyksiä
0

Petsku76 sanoi:
--
Liian kiinteä "partavaahto" ei vie likaa mennessään, kuten on tarkoitettu ja taas liian löysä vaahto ei anna pesuaineelle tarpeeksi aikaa tehota. --
Tää on se Kärcherin ja tuon Arctic Lancen ero. Kärcheristä en saa ihan tarpeeksi paksua vaahtoa ulos - tai jos saan niin pesuaineen kulutus on niin rajua että ei siinä ole mielestäni järjen hiventä. Mutta just se mihin tuon Kärcherin alunperin hankin - valokatteiden pesu + terassin pesu, siihen tuon saa säädettyä hiton hyvin kohdalleen tuon vaahdon/pesuaineen määrän ja tulee muuten puhdasta. Kevyenä muovisena tuotteena uskallan tuon viedä katolle helpommin kuin raskaamman metallirunkoisen..

Noi pesuaineet mitä käytin, niistä mielestäni toi Motonentin pesi irti paremmin / helpommin lian kuin "Snow Foam Orange, Pro-Kleen" jota kokeilin toisena aineena -- JOSKIN iso huutomerkki tähän kohtaan että tämä voi todellakin olla käyttäjätason ongelma. En vaan vielä osaa :) Pitänee vielä harrastaa erishampoita (joita tässäkin ketjussa mainittu) ja opetella sitä vaahdottamista. Onneksi on kaksi autoa minkä kanssa harjoitella.

Antti O

Tykkäyksiä
0

Bilt-Hamber autofoamia raakana lanceen ja ainaskin omalla pikku painepesurilla (Kränzle 799 Quadro), käännän säädön plussalle aivan tappiin, ja siitä kierros aukipäin. Tulee sellaista vaahtoa että se 5-7min kestää hyvin auton päällä ja valuu pikkuhiljaa alas. Kun vaihdan suihkuputken kiinni ja alan huuhtelemaan on autosta 80% vaahdosta valunut lattialle.
Tuo bilt-hamberi on kyllä ylivoimaisen hyvää pesutulokseltaan, mutta aina pitää muistaa että sitä paremmin vaahto pesee mitä parempi pinta on. Omassa kun on molemmissa keraaminen pinnoite ja pesuväli lyhyt, se lähtee näillä keleillä kun ei ole suolaa jo pelkällä vaahdolla todella puhtaaksi. Käyn silti kintaalla aina läpi, koska ei autoa voi kuivata muuten.

Tykkäyksiä
0

Ilman pinnoitetta alla on turha kuvitella että pelkkä vaahto saa likaa pois pinnasta, edes vahalla ei saa sellaista pintaa aikaiseksi että lika lähtisi yhtä pesua enempää pois pinnasta vaan vaatii aina kintaalla mekaanisen pesun jos oikeasti haluaa puhtaan auton.

Ylös Bottom