Katsastus!

jkinnune

Nuorempi jäsen
Vs: Katsastus!

Maanantaina kävin oman katsastamassa ja kehui että hienossa kunnossa on auto, kyseessä siis Megane 1.6 16V -00 farmari. Katsastus ei ole mielestäni mitenkään sen kummallisempi juttu renun kohdalla kunhan vaan pitää auton kunnossa niinkuin kuuluukin. ;-)

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

frost63 sanoi:
Ja jälleen Laguna 2 huononsi tilastoja. Seisontajarrun kokonaisvoima liian pieni. Myönnän että ottaa päähän. 2kN mitattu, vaatimus 2,9kN. Nätisti otti, molemmilta puolin tasaisesti. Koskaanhan tuo ei ole mikään voimajarru ollut ja kun dynamoissa ja käyttäjissä on eroja niin varsin hapan käsitys tästä kerrasta jäi. Eniten ottaa pattiin että tuon korjaaminen kotitallissa on haastavaa, en tiedä millä tuollaista 500N per puoli pystyisi havaitsemaan muuten kuin dynolla.

Vaikka kannatankin säännöllistä katsastusta liikenneturvallisuuden hyväksi, nykytouhusta on mennyt maku ja järki. Nytkin lopputarkastus oli pintapuolinen ja sama havaittu aikaisempina vuosina - alustaa syynätään tarkkaan kunnes löytyy hylkäyssyy, sitten liikenneturvallisuus ei enää vaadikaan samaa ahkerointia.

Saiko nykyään teettää jälkitarkastuksen toisellakin asemalla vai pitääkö vieläkin vielä takaisin samaan?

Mä käytin kaks kertaa Fiiattia (Uno) leimalla koska "liian heikko käsijarru".
Ihmettelin että mikäs siinä on, kun piirtää asfalttiin raitaa, jos hiemankin on epäpuhtautta pinnalla.. Saati soralla missä aina lukkoon.
No. Inssi nykäs, ja 0.5kn. Mä totesin että eihän se puolittaisella nostolla mitään ota, kahva pystyyn ja valmis. Sanoin että mä näytän mitä tässä autossa tapahtuu kun ottaa käppäristä kiinni. Nostin kahvan dynolla ja 1.1kn per puoli ja nousi rullilta.

Inssin repla oli ihan uskomaton "Ei kukaan nainen.voi tuota käsijarrua noin kovasti vetää."

Mä kysyin että luuleeko Inssi että tuota pommia ajaa joku nainen. Leima tuli.
Sama ongelma minulla oli tuossa hommassa, siis miten kotona voi varmistaa että ottaa tarpeeksi kovasti. No joillakin autokorjaamoilla voi käydä hyvin kohtuullista summaa vastaan mittauttamassa jarruvoimat, mä käytin sellaisessa jotain omista autoista kun en ollu varma onko tarpeeksi tehoa. Suositteleen myös sinulle samaa jippoa.

frost63

Jäsen

Viime vuonna hylättiin koska toiselta puolelta ei ottanut yhtään -> uusittu satulat pikkukorjaamolla. Sitä edellisenä korjauskehotus koska jarrukahva nousi liian korkealle. No saihan sen pystyyn kun oikein repi, mittarit meinasivat mennä ympäri..

Aikaisemmissa paikoissa arvot saatu reippaalla kiskaisulla ja 'peak'-arvo riittänyt. Täällä oli pikemminkin keskiarvoistava eli ainakin viisarit reagoivat todella hitaasti ja käsijarrua vastaan pyöritettiin heti niin pitkään että meinasin mennä pyytämään ettei niitä jarruja tarvitse yrittämällä rikkoa.

Jallmari

Clio IV TCe 90 Expression 04/2013

Clion ensimmäinen katsastus oli varsin helppo, ei vikoja. Mittarissa 53 tkm.

Eikä hintakaan paha: 43€ sis. päästöt & OBD

maximi

Jäsen

Allekirjoituksen mukainen -08 Laguna-farkku, ja tänään läpi katsastuksesta. Hieman sanomista oli jarrulevyjen kuluneisuudessa (melkein alamittaiset) ja takavilkkujen väristä (liian valkoiset, varmaan alkuperäiset polttimot vielä), muuten kaikki OK. Hintaa tuli tasan 50 egeä (Turku, K1 ja Autoliiton alennus).

ake

Jäsen

Megane Break 1,6 vm 2001 läpi ilman huomautuksia,katsastusmies totesi että ompa hyväkuntoinen alusta,no eihän sillä ole ajettukaa kuin159000 km.Hintaa tuli 75 € K1 kuopio.

jd69dj

Jäsen

Mintsauce sanoi:
Megane 2 2003 215tkm heikensi tilastoja saamalla hylsyn katkenneista takajousista. ::)
Ettäs kehtasitkin pilata hyvän maineen :o
Se on jännä kuinka jenkki kotteronkorjaussarjoissa jatkuvasti vedetään jousia rälläkällä matalammiksi ja kun mulla pakussa oli puoli kierrettä poikki, niin eikun uusiksi...

hhelminen

Tunnettu jäsen

jd69dj sanoi:
Se on jännä kuinka jenkki kotteronkorjaussarjoissa jatkuvasti vedetään jousia rälläkällä matalammiksi ja kun mulla pakussa oli puoli kierrettä poikki, niin eikun uusiksi...
Lain mukaa jousen saa lyhentää katkaisemalla (eli autoa madaltaa), tosin siinä lakipykälässä on ehto että katkennutta jousta ei saa lyhentää.
Eli jos katkenneesta jousesta tulee hylsy sitä et saa korjata jousta lyhentämällä, toisaalta mistä katsastusmies näkee jos ennen leimaa lyhennät katkenneen jousen (ei mistään)?

frost63

Jäsen

Laguna 2 jälkitarkastuksesta läpi. Käsijarru siis piti liian heikosti. Putsasin ja herkistelin takajarrut - ulommat palat olivat jumissa. Otin räikkälenkin mukaan jälkitarkastukseen ja pyysin saada säätää vaijerit jarrudynossa. Olin jättänyt vaijerit aivan järkyttävän löysälle. Itseäni nauratti kun just ja just muistaa katsastukset Hakuninmaalla valtion viranomaistoimintana.

Tosi tasaisesti otti - mutta jälleen eroja kässärin käyttäjässä. Oma kiskaisu tuotti lopussa 3kN, katsurin max 2,5 kN.

kurkimies

Aktiivinen jäsen

frost63 sanoi:
Laguna 2 jälkitarkastuksesta läpi. Käsijarru siis piti liian heikosti. Putsasin ja herkistelin takajarrut - ulommat palat olivat jumissa. Otin räikkälenkin mukaan jälkitarkastukseen ja pyysin saada säätää vaijerit jarrudynossa. Olin jättänyt vaijerit aivan järkyttävän löysälle. Itseäni nauratti kun just ja just muistaa katsastukset Hakuninmaalla valtion viranomaistoimintana.

Tosi tasaisesti otti - mutta jälleen eroja kässärin käyttäjässä. Oma kiskaisu tuotti lopussa 3kN, katsurin max 2,5 kN.

Eli voisi sanoa, että nyt on"riittävästi" voimaa käsijarruissa ;)

Jame

Jäsen

Elmo R10 sanoi:
Meni tänään G Scenic´06 kerralla läpi katsastuksesta. :)

Ja täällä tänään -07 mallinen GS. Ainut huolto edellisen katsastuksen jälkeen oli öljynvaihto. Itse vaihdoin palaneen parkkivalopolttimon ennen katsastusta.

Jarrut OK, iskunvaimennus OK, päästöt OK => inssi toivotti kovaa ajoa ja tervetuloa takaisin taas vuoden päästä :)

RenLag99

"Ei voita, jos ei koita."

C'mon, ystävät. Ostin oman Laguni heinäkuussa -12. Käytin nyt 7.3 katsastuksessa. Kaikki neljä omaa katsastuskäyntiä autoni on mennyt läpi moitteetta. En ole vaihtanut autooni muuta kun molemmat ajovalon polttimot ja laturin. Nyt on vuorossa startti, mutta sekään ei tietty katsastukseen vaikuttanut. En kai voi muuta sanoa, kun että olen saanut erinomaisen yksilön. Tiedoksi, että olen eläkkeellä ja ajan vain n.3500 km/vuosi. Siksi jarrutkin ovat vielä niin hyvät. Ruosteeton peli. Elämäni paras auto.

renonen

Jäsen

A-katsastus julkaisi hylkäystilaston jossa myös Renaultit oli joita yllättävän paljon hylätään ihan yksinkertaisien vikojen vuoksi. Esim. etuakselisto johon pallonivelet kuuluvat. Myös käyttö ja käsijarru ovat yleisiä hylkäys syitä. Miten se on palstan jäsenet jos teillä on hieman halvempi kulkine käyttäkö te hakemassa korjaus listan ja sitten vasta ryhdytään tekemään listassa mainittu korjaukset! ....No onhan sieltä jotain kolinaa kuulunut mutta jospa se katsuri ei huomais sitä muutamankympin alapalloa ja sais ajella vielä vuojen. Minua ei pienet kolinat haittaa lisätään poppikoneeseen tehoja eipä kuulu kolinat 8)

No eihän täällä palstalla varmaan tällaisia jäseniä oo vai onko?

jd69dj

Jäsen

Minä en koskaan sillä mielellä leimalle lähde, usein vaan niin käy, että juurikin pallot tai laakerit on jäänyt huomaamatta. Tosin relluani ei niistä narautettu, vaan liiansuuresta nastojen erosta yhtenä vuonna ja vääräntyyppisestä sumuvalon polttimoista toisena, muuten aina leima heltisi.
En käsitä kuinka ystäväni kuulee tai tuntee omasta autostaan jonkun, vaikka takalaakerin orastavan kuluman, ennekuin välystä edes huomaa, samoin hän esim. kuulee milloin ilmastoinnin kompura ei käy oikein, ajossa. Hänen pitäisi ryhtya autokuiskaajaksi, päivystää konttorin pihalla ja luetella leimalle tuleville viat heidän autoistaan pihaanajoa kuuntelemalla.

renonen

Jäsen

Vikojen paikallistaminen on joskus arpapeliä kun jurnuttava ääni kuuluu mutta mistä pyörän laakerista. Monesti vaatii ammattilaisen vikojen etsimiseen.
Sitten kun palloniveliä, raidetangon päitä tai pyöränlaakereita haetaan tarvikeliikkeistä niin tuottaa tiskille laadukasta tavaraa sitten vasta rupeaa tinkaamaan hinnasta. Jos tinkaus tapahtuu ennen niin saa huonointa ja halvinta. . :-[

Juntunen

Aktiivinen jäsen

Niinhän se vain 5 vuotta vanha Laguna meni katsastuksesta läpi ilman mitään huomautusta. Ainoa toteamus katsastusinssiltä oli, että jossain vaiheessa pitää etujarrulevyt vaihtaa, kun on vähän pykälää tullut. 100 tkm mittarissa, joten ehkä niillä sen toisen 100 tkm vielä ajelee, kun ei turhia jarruttele. Hiukkaspäästöt oli 0.01, yksikköä en nyt muista mutta raja on 1.5 eli hiukkaskiihdytin edelleen hävittää hiukkaset riittävän hyvin toiseen todellisuuteen. Jarrutkin oli kaikki 6% erolla.
Pienoinen yllätys oli, että näinkään uusista dieselautoista ei lueta vikakoodeja vaikka OBD-tuki on kai pitänyt olla näissä jo jostain vuodesta 2004 asti. OBD-dataa käytettiin vain päästömittauksessa kierrosluvun kertomiseen mittauksen aikana.

Ylös Bottom