Jarrulevyjen käsittely

salla

Jäsen
Vs: Jarrulevyjen käsittely

Megane sanoi:
Mitähän tässä nyt tarkoitetaan "jarrulevyjen ruostumisella?"Kitkapinta ei ruostu jos palat kuluttavat levyä tasaisesti,jos eivät kuluta ja kitkapinta ruostuu niin se on hylky katsastuksessa,kun taas kitkapinnan ulkopuolinen osa saa ruostua niin paljon kuin haluaa...En ole itse törmännyt koskaan maalattuihin jarrulevyihin,onko niitäkin olemassa? 8)
Josko vastaan tähän jotain noin niin kuin ketjun aloittajana... ;)

Minulla on ollut ongelmia, jo nyt useamman viimeisen auton kanssa, jarrujen ruostumisen suhteen. Siis valtaosin autojen viat ovat olleet jarrujen "piloille" ruostumisesta johtuvia.

Olen sen tiedostavinani, että ajotapani ei ole urheilullinen (tosin autovalintanikaan ei sitä puolla) ja ennemminkin kovin rauhallinen. Jarruja ei tule normaalin liikenteen joukossa käytetyksi juurikaan muuhun kun vasta liikennevaloihin pysähtymiseen (täydelliseen pysähtymiseen). Pääsääntöisesti pyrin ennakoimaan liikennevirran nopeuden muutoksia ja "jarrutan" moottorilla. Tämän lisäksi ajamiseni on satunnaista ja pitkähköjä seisomisjaksoja tulee säännöllisesti. Ajelen autoa ehkä muutaman kerran kuukaudessa.

Hyvin harvoin ajossa tulee vastaan tilanne, että voisin kokea painavani jarrua (edes) voimakkaasti - täysjarrutuksesta puhumattakaan. En ole kuullut ABS-järjestelmän nakutusta kesäaikaan (sulan maan aikaan) vuosikausiin, en juurikaan edes talvella. Yleensä jarruttelen liikennevaloihin ensin moottorilla ja lopuksi ennen täyttä pysähtymistä "muutamalla varpaalla" - joskus käy mielessä, että mahtaakohan edes jarruvalot syttyä.

Johtuen rauhallisesta ajotavasta ja välillä pitkistäkin seisomisista, levyt tuppaavat ruostumaan. Tosin olen ollut ymmärtävinäni, että normaalissakin ajossa levyt ovat kevyessä ruosteessa jo yhden yön seisomisen jälkeen ihan näin kosteissa syysilloissa.

Minulle ei ole oikeastaan mitään (juurikaan) väliä ulkonäöllä. Jos levyt ovat ruosteessa, niin sitten ovat, ei se minua haittaa. Se mikä haittaa, on se, että se suikkamies herisyttää sormeaan ja kertoo, että tällä kulkupelillä ei nyt sitten enää ajetakaan :'(

Nyt tässä Rellussa olen siis tullut pisteeseen, että jarrulevyt pitää vaihtaa, suikkamies kertoi näin. Eikä ole ensimmäinen kerta kun on vaihdettu ko. autossa.

Ymmärrän sen, että jarrupala "puhdistaa" (hioo) levyn pinnan melko puhtaaksi jo ensimmäisessä jarrutuksessa liikkeellelähdön jälkeen. Siltikin jarrulevyssä on monia pintoja mitä mikään ei puhdista. Itselläni ongelmat ovat olleet lähinnä sitä, että levyn reunat (mitä palat eivät puhdista) ovat sen verran ruosteessa, että ruoste näyttäisi tunkeutuvan levyn pinnan alle (missä palat toimivat) levyn ulkokehältä - johtaen siihen, että levystä irtoaa suurehkojakin paloja "kulutuspintaa".

Minulla on ollut hyviä kokemuksia siitä kun autoja aikoinaan rakenneltiin (tuunailtiin) ja tehtiinpä jopa museoautoja", että levyt maalattiin säännöllisesti. Olivat sen lisäksi, että näyttivät hyviltä, melkoisen ruostevapaita. Tosin silloin maalaaminen tehtiin sillä maalilla mitä käsillä sattui olemaan, yhtään miettimättä sitä, että mitä maalia sinne pitäisi laittaa. Yleensä ne maalattiin niin, että vedettiin ruiskulla yli ja pala sitten "sorvasi" maalin pois siltä alueelta joka oli työpinta. Tämä systeemi toimi mielestäni hyvin.

Koska tämä auto on ollut ennen minulle tuloa "merkkiliikkeen huolloissa" :mad: on sen jarrut varmaan niin huonossa kunnossa kun ylipäätään on mahdollista olla. Ruostetta on aivan joka paikassa ja murheitakin siis on ollut jo aikaisemminkin. Ymmärrän toki myös sen, että mäntien pitäisi liikkua tasaisesti ja ei saa jumittaa sekä palojenkin pitäisi olla liikkuvat ja liukutapit voideltuna, jotta jarru pystyisi toimimaan siten, että levyjen työpinta pysyy oikeasti puhtaana. Näin se nyt ei ainakaan tämän auton jarrujen osalta ole. Vaatii siis rankasti töitä - ja käytännössä itse tehtynä, sillä eihän mikään liike jaksa nähdä vaivaa tämän asian suhteen.

Minulla on vain sellainen hassu luulo asiassa, että jos levyn "yleiskunnosta" pitää huolen, siten, että sitä ruostetta ja ruostepölyä ei ole kaikkialla valtoimenaan, niin levyjen "ei työpintojen" maalaaminen saa ne kauemmin pysymään kunnossa ennen kun alkaa murheet rajoittamaan elämää.

Mutta tämähän on niin henkilökohtaista. Toisia kiinnostaa virittää autojaan - tämä ei enää kiinnosta minua. Yhdet haluaa puunata ja puleerata autoaan sekä ripustella "ihmepuita" ohjaamoon - tämäkään ei kiinnosta minua. Minua kiinnostaa, että auto on turvallinen ja käyttökuntoinen mahdollisimman pitkään. Siksipä jollekin tämä naurettavalta kuulostava halu maalailla jopa jarrulevyjä saattaa aiheuttaa naurunpyrskähdyksiä. Kuitenkin pitänee pitää mielessä, että valtaosa auton omistajista pyrkii toimimaan omasta mielestään oikein tai noudattaa hyväksi kokemiaan neuvoja vaikkapa tällaiselta keskustelupalstalta.

maanma

Aktiivinen jäsen

Joskus kun salla kurkit niitä takalevyjä rengaspaineita katsoessasi, niin näet ruostetilanteen.

Jos näyttää pahalta niin siirrät rauhallisessa paikassa kytkinjalan jarrulle ja painat sitä melko voimakkaasti sekä samalla lisäät kaasua pienellä vaihteella, jotta moottori jaksaa vetää. Muutaman sadan metrin toiminnan jälkeen levyt on takanakin yleensä varsin puhtaat.

Tämän teet ja lopputuloksen tarkistat aina ennen katsastusta. Lähinnä takalevyjä tarvitsee seurata.

Antti O

Aktiivinen jäsen

Saksassa ajellessa pysyy kyllä takantakin levyt kirkkaana.. 200kmh vauhdista kun jarruttaa ausfahrtiin siinä kyllä jarrut on toiminnassa.
Suomessa varsinkin jos ajaa aina vain körötellen eikä juuri koske jarruihin, ihan varmasti tulee ongelmia.

salla

Jäsen

maanma sanoi:
Joskus kun salla kurkit niitä takalevyjä rengaspaineita katsoessasi, niin näet ruostetilanteen.
Toki tietysti näin. Nyt kun sitä ikää ja tekemisen halun vähyyttä on viime aikoina esiintynyt, en viitsi/jaksa/huvita enää kauheasti auton alla makoilla. Eikä enää ole oikein tekopaikkaakaan.

Lisäksi renkaat pitävät niin hyvin ilmaa, että tarkastan paineet vain noin kuutisen kertaa vuodessa (parin kuukauden välein) - että ei siellä vanteiden luona kauheasti kyykistellä. Lisäksi levyjen takapuolelle ei näe. Siellä ne suurimmat ongelmat ovat perinteisesti olleet. Vaikka Rafikki ei mikään matala auto ole, niin ei sen alle juurikaan näe ilman erikoistoimia :(

Aikoinaan (80-luku) tuli varmaan asuttua autojen alla tai niin ainakin vanhemmat totesivat. Nykyisin saatan jopa teettää jonkun kiilahihnan vaihdon liikkeessä kun ei enää oikein huvita käsiään liata. Tosin enää ei ole paikkaa missä tehdä, työkaluista puhumattakaan.

Tämän teet ja lopputuloksen tarkistat aina ennen katsastusta. Lähinnä takalevyjä tarvitsee seurata.
Katsastukseen teen (valitettavasti) aina muutaman asian, ennen kun käyn edes kokeilemassa.

1) Jos on kyseessä dieselauto, niin pakoputki pitää käydä "ajamassa" puhtaaksi. Miksei tietysti toimi bensiini autossakin ja katalysaattorin suhteen (tosin taitaahan näissä uusimmissa Euro 5 ja 6 dieseleissäkin olla jotkin katalysaattorit = hiukkassuodatin ?), eli kone pitää saada kuumaksi (tasaisesti kuumaksi) ja sitten ainakin dieselissä mahdollisimman suuret virtaukset putkeen ("lämä tiskiin") hieman pidemmäksi aikaa.

Itse teen niin, että vähintään puolisen tuntia sekalaista ajoa, että kone on varmasti käyntilämpöinen. Sitten esim. moottoritielle ja tasaiset rauhalliset kiihdytykset aina kierrosluvun rajoittimeen asti. Olikohan se nyt Trafikissa niin, että 3. vaihteella tuli 4 200 kierroksen rajalla noin 90...95 km/h joka on sopiva nopeus moottoritielläkin. Tätä ajetaan muutaman minuutin ajan. Lopuksi, kun kone on varsin kuuma olen uskaltanut tehdä tiukempia kiihdytyksiä "lämä tiskiin" periaatteella muutamia kertoja ja tulokseksi tuli viimeksi K-arvo 0,04 - josta pitäisi varmaan olla tyytyväinen?

2) Tietäen oman ajotyylini, niin jarrut pitää herkistää. Yllensä olen ajamassa tuota karstaa putkesta pois jo muutenkin yöaikaan (mahdollisimman vähäinen liikenne) niin sitten saa mukavasti samalla tehtyä näitä "täysjarrutuksia" (ja samalla kiihdytyksiä) vähän suuremmasta nopeudesta.

Itse olen havainnut, että tuolta noin 100 km/h nopeudesta tehtyjä "täysjarrutuksia" kun tekee, niin 2...3 kerralla saa levyt suhteellisen puhtaiksi ja palat varmasti liikkumaan. Jotenkin tämä kova jarrutus saa kiillottumat pois levyistä ja palojen pintaa tuoretta materiaalia, eli pitokin tulee usein varsin hyväksi (=jarrut ottavat jämäkästi ja herkästi). Ei tosin siis sellaisia jarrutuksia missä ABS tulee mukaan vaan pidolla niin kova jarrutus kun pystyy tekemään. Tosin pysähtymisen jälkeen ei kannata jäädä paikalleen seisomaan kovin pitkäksi aikaa, koska levyt eivät jäähdy kun nopeus on nollassa. Tällä tavalla kun noi jarrujen lämpötilat nousee todelle korkeiksi.

3) Sitten pitää käydä lävitse sellaiset asiat mitä katsastuksessa "ei saa olla", eli poistetaan kaikki navigaattorit ikkunoista ja puhelimen telineet pois näkökentästä. Kyllähän te tiedätte... ;D

Kyllä, katsastaja on valittanut minulle, että kun navigaattori on tuulilasissa kiinni, että "kun on näkökentässä..." onneksi suostui perumaan hylyt, kun nappasin ensimmäisellä kerralla pois sieltä ikkunasta ja sanoin, että mitä siellä nyt siis oli...? Sen jälkeen ei niitä siellä katsastuksessa ole ollutkaan... ::)

Kyllähän siis näitä asioita tehdään, mutta lähtökohtaisesti haluaisin tuon auton olevan hyvässä kunnossa (=turvallinen) ihan ajettaessakin eikä sitten vaan ja ainoastaan katsastuksessa.

Viimeisessä katsastuksessa jarrujen voimat olivat lähes tasan ja eroja oli vain prosenttiluokkaa - tulos siis varsin kiitettävä, eli sen puoleen ei pysähtymisessä (=turvallisuudessa) pitäisi olla mitään ongelmia. Eniten vaan pelkään, että juurikin tuo jarrujen herkistely oli saanut levystä lohkeamaan sen palan joka nyt aiheutti sen hylyn... :'(

En tosin tuntenut mitään eroa jarrutuksessa (eikä mittaritkaan siis mitään näyttäneet) vaikka yhdestä levystä puuttui palanen.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)

Antti O sanoi:
Suomessa varsinkin jos ajaa aina vain körötellen eikä juuri koske jarruihin, ihan varmasti tulee ongelmia.
Tässä mielessä tuo uusi Leaf kaksitoimisine kaasupolkimineen onkin ihan oma juttunsa, tuossa autossa kun se nimenomainen tarkoitus on ettei jarruja tarttisi käyttää about ikinä, vaan jalan höllääminen kaasulta aiheuttaa niin voimakkaan akkujen lataamisen jarruenergialla, että se auto stoppaa about aina jo pelkästään silläkin ???

salla

Jäsen

HiTec sanoi:
... tuossa autossa kun se nimenomainen tarkoitus on ettei jarruja tarttisi käyttää about ikinä, vaan jalan höllääminen kaasulta aiheuttaa niin voimakkaan akkujen lataamisen jarruenergialla, että se auto stoppaa about aina jo pelkästään silläkin ???
... tai siten ajat ristikudosrenkaallisella maasturilla jossa metsätyökoneen tyyliset kylkisuojatut renkaat alla, niin kun kytkimen survaisee pohjaan, niin ei liikennevaloihin paremmin tarvitse jarrutella, on tuo hidastuminen meinaan sen verran rajua :D

Rengas...

Taitaa suurin osa liike-energiasta muuttua suoraan lämmöksi renkaissa ;) ja luonto kiittää :-[ Ilmankos on ollut näitä syysmyrskyjä ja Tornadoja...

Megane

Aktiivinen jäsen

Pakko lisätä vielä,että kun tuli hylky "ruostuneista jarrulevyistä"(muistelen lukeneeni jostain että korkeintaan 1/3 kitkapinnasta saa olla ruosteessa) vaikka jarruvoimat olivat tasaiset,niin nukuin yön yli ja hiekkapuhalsin aamulla levyt,vein saman tien jälkitarkastukseen,jarruvoimat edelleen tasaiset ja sanoinkin katsastusmiehelle että hiekkapuhalsin sitten levyt,jarruvoimat edelleen tasaiset ja katsastusmies kokeili vielä kädellä etten vain ole maalannut levyjä harmaaksi,eipä mahtanut mitään vaan "leima tuli" ;D ;D ;D

Flameball

Jäsen

Itse nykyään puhdistan levyt kunnolla bräkleenillä&nukkaamattomalla rätillä ja vedän ensin happovärin pohjalle esim. maston etch primer ja sen jälkeen vaikka vannehopeata niskaan jos ei ole levyt valmiiksi maalattuja olleet. Nykysin saa kovia akryylimaaleja sprayna ja ne toimii kans noissa käyttötarkotuksissa hyvin pintavärinä. Maalaus ennen vanhojen irroitusta ja asennus kun vanhat jarruhilut irroitettu, puhdistettu ja herkistelty. Happoväri poraa ittensä alustaan ja pysyy paremmin kuin tavan pohjamaali. Toistaiseksi ei maalit ole ikinä kärsineet vaikka ei ole mitään kuumankestoa laitettukaan. Käyttöautoissa kestää siis kun jarrut ei vaan laahaa.

Ja alla oleva offtopiccina kun rassaatte niitä takajarruja vimpan päälle kuntoon niin tässä hyvä lisäohje siihen touhuun.

Takajarrujen käytössä/toiminnassa tärkeimpänä seikkana pidän sitä, että käsijarru on herkkä, toimii ja se on oikein säädetty. Erityisesti jarruvaijerit tuntuu olevan max. 10v ja sitten ne viimeistään takkuaa eivätkä toimi enää oikein eli eivät palaudu enää kunnolla ja jäätyvät talvella juuri silloin kun sitä vähiten toivoisit. Huonoista vaijereista seuraa tämän tyyppisissä jarrusatuloissa, että automaattisäätö ei toimi kunnolla ja siihen vielä yhdistettynä väärät säädöt kireyksissä, niin takajarruissa ei tapahdu enää oikein mitään kunnolla/tehokkaasti. Ei toimi käyttöjarrut eikä käsijarru enää tasaisesti. Kun vaihtelette niitä vaijereita, niin voidelkaa ne silikoniöljyllä (rc-autopuolelta löytyy eri viskositeetilla olevia edukkaasti) ennen asennusta, niin toimii säällä kuin säällä eikä jäädy talvisin, koska silikoniöljy estää jään/veden/kosteuden muodostumisen vaijereihin. Älä käytä silikonisprayta! Se ei oo tässä hommassa oikea aine ja sisältää tosi vähän sitä silikonia. Silikoniöljyn lupsuttaminen vaijerinkuoren väliin on hiton tylsää, mutta laittakaa vaikka apupoika/tyttö tekemään sitä hommaa sillä välin kun nyitte vanhat vaijerit irti tai sitten ottakaa virvoke viereen ja teette vaikka edellisenä iltana valmiiks. Säätäkää ne vaijerit sisältä sitten siten, että ne ovat kireällä, mutta kahvasta nykäisyn jälkeen molemmin puolin käyttövivut palautuvat satuloissa takaisin paluurajoittimia vasten. Yleensä puolet toimivat hieman eri tavalla eli sen vuoksi tärkeätä tarkastaa, että varmasti asettuu käyttövivut rajoittimia vasten molemmin puolin. Leimasetä kiittää ja uskomattoman hyvin pitää käsijarru tuon jälkeen vaikka käyttö hyvinkin pehmeää kahvasta. Varsinkin jos vaijerit ovat jumitelleet eikä käsijarru ole ollut herkkä, niin kevyt käsijarru tuntuu aluksi oudolta vaan käykääs nykäsemässä ajossa sen kanssa sitten ni tiedätte, että toimii kans. Ohjeet toki edellyttää, että takajarrut toimivat muutenkin eli palat ovat irtonaiset, liukuosat puhtaat ja mahdolliset liukutapit siistitty ja voideltu hyvin. Nää ohjeet on yleispätevät kaikkiin takajarruihin autoissa, joissa integroitu käsijarrumekanismi. Samaa ideaa soveltaen toimii kaikissa. Monesti tulee kiristettyä käsijarruvaijereita liikaa, jolloin vääntömomentti jää vajaaksi, säädöt kärsivät ja kahva on jäykkä.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)

Flameball sanoi:
Nää ohjeet on yleispätevät kaikkiin takajarruihin autoissa, joissa integroitu käsijarrumekanismi. Samaa ideaa soveltaen toimii kaikissa. Monesti tulee kiristettyä käsijarruvaijereita liikaa, jolloin vääntömomentti jää vajaaksi, säädöt kärsivät ja kahva on jäykkä.
Muuten tosiaan ihan bueno ohje, vaan kun noissa uusissa sähkökäkällisissä on jo ne sähkömoottoritkin suoraan jo siellä satuloissa, niin ei ole noita jumiutuvia vaijereitakaan lainkaan enää välissä - vaan on huomattavasti kinkkisemmät sähkömoottorit muovisine vaihderattaineen ja hapertuvine kontakteineen ;)

Flameball

Jäsen

HiTec sanoi:
Flameball sanoi:
Nää ohjeet on yleispätevät kaikkiin takajarruihin autoissa, joissa integroitu käsijarrumekanismi. Samaa ideaa soveltaen toimii kaikissa. Monesti tulee kiristettyä käsijarruvaijereita liikaa, jolloin vääntömomentti jää vajaaksi, säädöt kärsivät ja kahva on jäykkä.
Muuten tosiaan ihan bueno ohje, vaan kun noissa uusissa sähkökäkällisissä on jo ne sähkömoottoritkin suoraan jo siellä satuloissa, niin ei ole noita jumiutuvia vaijereitakaan lainkaan enää välissä - vaan on huomattavasti kinkkisemmät sähkömoottorit muovisine vaihderattaineen ja hapertuvine kontakteineen ;)
noh. oikastaan sen verran, että ohje pätee mekaanisiin malleihin. Ja voihan sähkömoottorilliset jos muovia täynnä :(

Ylös Bottom