Espacen (IV koppa) kylmetyskone

Neloskoppa

Jäsen
Olipa mulla kerran (ja on piru vieköön vieläkin >:() muuan Espace johon tuntuu tarttuneen kaikki mahdolliset ongelmat!

Kompressori porsi viime keväänä. No, ei tietenkään aivan mahdotonta 11v autossa, jolla oli silloin ajettu n. 200tkm. Kompura vaihdettiin tarvikeversioon, tehdaskorjatun aidon Renault version liki 1k€ ei oikein napannut.

Jäähdytyksessä rupesi ilmenemään sattunnaista toimintaongelmaa vaihdon jälkeen. Vähän kuin korkeapainekytkin olisi katkonut; kun oli alle +25 niin pelasi, kun oli yli niin toiminta oli Matti Nykästä lainaten 50/60, eli väliin hyppy kulki, väliin ei. ;D

Sain sitten nyt tällä viimeisellä lomaviikollani asioikseni kysyä paikallisesta (auto on siis Espanjassa liki vakituisesti) merkkikorjaamosta (siitä samasta joka kompuran vaihtoi) että mikähän nyt mahtaa mättää??

Tuli huoltotyönjohtajalta tarinaa siitä, kuinka kompressorivaurion yhteydessä on saattanut lähteä liikelle metallisilpua, joka haittaa järjestelmän toimintaa?? Pitäisi vaihtaa varaaja? ja tehdä järjestelmälle täydellinen pesu, yhteensä 343,63€. Osasin kysyä, että miksi tätä ei tehty kompuran vaihdon yhteydessä? On kuulemma niin harvinaista (1:10) että ei kannata tehdä rutiininomaisesti?

Mitäs raati on täällä mieltä? Koitetaanko mua taas viedä kuin litran mittaa??

kurtsi

Kia Niro EV
Vs: Espacen (IV koppa) kylmetyskone

Kyllä.
Ei taida arvonsa tunteva epsanjalainen rautainen autoilualan ammattilainen olla ihan kaikessa ilmastointilaitteisiin liittyvassä tietämyksessä ajan tasalla ja asiakkaalle rehellinen.

Neloskoppa

Jäsen

Täytyy aloitusta hieman täsmentää, eivät siis veloittaneet tutkimuksista mitään, mutta ehdottivat tuota reilun 300€ juttua, jos kylmetys tökkii taas. Ehdin ajella Espanjassa vajaan viikon, ennen kuin piti palata tänne ihanaan Suomen syksyyn, pelasi ainakin sen aikaa.

Digip

Jäsen

Neloskoppa sanoi:
Olipa mulla kerran (ja on piru vieköön vieläkin >:() muuan Espace johon tuntuu tarttuneen kaikki mahdolliset ongelmat!

Kompressori porsi viime keväänä. No, ei tietenkään aivan mahdotonta 11v autossa, jolla oli silloin ajettu n. 200tkm. Kompura vaihdettiin tarvikeversioon, tehdaskorjatun aidon Renault version liki 1k€ ei oikein napannut.

Jäähdytyksessä rupesi ilmenemään sattunnaista toimintaongelmaa vaihdon jälkeen. Vähän kuin korkeapainekytkin olisi katkonut; kun oli alle +25 niin pelasi, kun oli yli niin toiminta oli Matti Nykästä lainaten 50/60, eli väliin hyppy kulki, väliin ei. ;D

Sain sitten nyt tällä viimeisellä lomaviikollani asioikseni kysyä paikallisesta (auto on siis Espanjassa liki vakituisesti) merkkikorjaamosta (siitä samasta joka kompuran vaihtoi) että mikähän nyt mahtaa mättää??

Tuli huoltotyönjohtajalta tarinaa siitä, kuinka kompressorivaurion yhteydessä on saattanut lähteä liikelle metallisilpua, joka haittaa järjestelmän toimintaa?? Pitäisi vaihtaa varaaja? ja tehdä järjestelmälle täydellinen pesu, yhteensä 343,63€. Osasin kysyä, että miksi tätä ei tehty kompuran vaihdon yhteydessä? On kuulemma niin harvinaista (1:10) että ei kannata tehdä rutiininomaisesti?

Mitäs raati on täällä mieltä? Koitetaanko mua taas viedä kuin litran mittaa??

Silloin kun aineet on päässy karkuun tai joudutaan avaamaan liitoksia, pitää kuivain vaihtaa samalla, toinen on myös se suodatin jos se on erikseen vaihdettavissa (huono kuva, uusi vs. vanha) niin se kannattaa vaihtaa.

12252924.t.jpg

Omassa ex autossa oli kanssa ongelmia vuotavan järjestelmän kanssa ja lopulta meni hermo ja vaihdatin kennon, kuivaimen anturit ja suodattimen ja järjestelmä putsattiin ja uudet aineet ja toimi 5v ilman mitään ongelmia.

Kompura oli alkuperäinen ja kun auto lähti pois oli se 13v vanha ja 300tkm ajettu että ihmettelen miten ihmiset saa rikottua noita kompuroita kun mulla ei ole 20v aikana yhdestäkään autosta hajonnut, toki mä huollatan ilmastointia parin kolmen vuoden välein eli siellä on aina hyvät öljyt kiertämässä eikä 10v vanhoja?

Neloskoppa

Jäsen

Sikäli kun espanjan kielistä laskua ymmärsin, niin nuo Digip mainitsemat suodattimet oli kyllä vaihdettu kompuran vaihdon yhteydessä.

Tuo öljynvaihto saattaa tosiaan lisätä kompuran kestoikää, jos järjestelmä on päässyt tyhjentymään kylmäaineesta. Suomessahan usein kompuran akselitiiviste saattaa kuivua, kun jäähdytystä ei käytetä talvella. Kuiva tiiviste vuotaa, mutta yleensä ulospäin, ainakin niin kauan kun järjestelmässä on painetta.

Muutenhan kylmäjärjestelmän öljy on "ikuista", eli jos vaan systeemi pysyy aina hermeettisenä, niin ei sitä tarvitse vaihtaa.

Ylös Bottom