Clion etujarrulevyjen vaihto?

mme_akosuo

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
Kuinka usein vaihdatte Clioon etujarrulevyt?

Omalla Clipsullani on ajettu nyt noin 70k, ja etujarrulevyt vaihdettu ekan kerran viime kesänä (vm. 2016). Nyt käytin auton renkaanvaihdossa ja jäppinen sanoi että etujarrulevyt ovat aivan kuluneet ja pikaisesti vaihdon tarpeessa.

Kummallista, sillä auto on aika maltillisessa ajossa - ajan pääsääntöisesti maanteitä, oon ihan rauhallinen ajaja, eikä auto ole mulla edes päivittäisessä käytössä.

Olen nyt ollut Rellukuski pari vuotta, ja voin rehellisesti sanoa ettei mulla koskaan aikaisemmin ole ollut autoa jota ois pitänyt huoltaa ja fiksata niin paljon kuin tätä pippanaa. Vakavasti harkitsen vaihtoa, vaikka auto toki hyvä onkin ajossa ja vähällä kulkee. Vai tehdäänkö huollot nykyään huonoilla osilla, vai viilataanko naista kenties linssiin ja ehdotellaan remppoja vaikka ei tarve olisikaan?
 
Viimeksi muokattu:

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Viestejä
3 121
Noihin levyjen kulumisiin vaikuttaa tietenkin missä ajaa ja miten ajaa ja se että kanittaako mäntä niin että palat on päällä. Kannattaa mitata levyjen paksuus tietenkin. Satulan toiminta kannattaa myös tarkistaa. Missään huollossa ei tehdä tätä pyytämättä. Itse olen viime keväänä putsaustanut molemmat satulat paskasta ja kirjasta ja mäntää elvytettii , sillä jumissa oli ja levyt oli kyllä urilla. Nyt on toiminut,vajaa 50tkm ajettu. Voi olla että katsastus puuttuu levyihin ,koska täristä jarruttaessa ja voi olla jo alamittaset.

Kunnollinen nyrkkipaja kyllä huoltaa nuo kuntoon, merkkihuollossa rahastusta. Seuraavaksi vaihtuu levyt Bremboihin noista Motonet halpiksista.

Nyrkkisääntö on että palat kestää sen minkä kestää ja levyt sen 100tkm jos ei jalka ole jatkuvasti jarruilla.
 
Viimeksi muokattu:

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 288
Kuinka usein vaihdatte Clioon etujarrulevyt?

Omalla Clipsullani on ajettu nyt noin 70k, ja etujarrulevyt vaihdettu ekan kerran viime kesänä (vm. 2016). Nyt käytin auton renkaanvaihdossa ja jäppinen sanoi että etujarrulevyt ovat aivan kuluneet ja pikaisesti vaihdon tarpeessa.

Kummallista, sillä auto on aika maltillisessa ajossa - ajan pääsääntöisesti maanteitä, oon ihan rauhallinen ajaja, eikä auto ole mulla edes päivittäisessä käytössä.

Olen nyt ollut Rellukuski pari vuotta, ja voin rehellisesti sanoa ettei mulla koskaan aikaisemmin ole ollut autoa jota ois pitänyt huoltaa ja fiksata niin paljon kuin tätä pippanaa. Vakavasti harkitsen vaihtoa, vaikka auto toki hyvä onkin ajossa ja vähällä kulkee. Vai tehdäänkö huollot nykyään huonoilla osilla, vai viilataanko naista kenties linssiin ja ehdotellaan remppoja vaikka ei tarve olisikaan?
Mikä levyjen paksuus nyt on?
Aika erikoista että pyörienvaihtaja mittailee jarrulevyjä.

Tyypillisesti etulevyt saa kulua 2mm ja takalevyt 1mm. Mittaamatta ei levyn paksuudesta voi paljon sanoa koska joissain levyissä reunaan voi ruostua paksukin pykälä.
 

PikaClio

Jäsen
Viestejä
157
Mikä levyjen paksuus nyt on?
Aika erikoista että pyörienvaihtaja mittailee jarrulevyjä.

Tyypillisesti etulevyt saa kulua 2mm ja takalevyt 1mm. Mittaamatta ei levyn paksuudesta voi paljon sanoa koska joissain levyissä reunaan voi ruostua paksukin pykälä.
Juurikin näin.
Pikku kuuklailulla, tosin tietämättä tarkkaa versiota kyseisestå Renusta, etulevyjen minimipaksuus olis 19,8 mm ja takalevyjen 7mm.
Levyn paksuuden mittaaminen ei luotettavasti onnistu oikein muulla vehkeellä kuin siihen tehdyllä mittalaitteella. Työntömitalla ei saa kuin hyvin pieneltä alueelta ja siitäkin tulee aina paksuin kohta...kiitos mittaleukojen rakenteen

Vuodessa ei voi levyt kulua vaihtokuntoon jollei ole jotan luokatonta shaibaa laadultaan tai sitten on satulat jumissa. Ja näin tuskin on alle 10v autossa
 

Relluu

Jäsen
Viestejä
135
Saman vuotisella cliolla 154tkm nyt ajettu alkuperäisillä jarrulevyillä, eikä vieläkään tarvetta vaihtaa. Aika erikoiselta kuulostaa 70tkm ajetussa jos toinen levyjen uusiminen...
 

Pudezzio

Jäsen
Viestejä
155
Ei kyllä voi millään olla levyt loppu, jos on kaikki kunnossa. Palat tietenkin voi olla. 314000 km Kadjarissa ja alkuperäiset levyt. Paloja vaihdettu 70-90t välein...
 

romumatti1

Jäsen
Viestejä
121
Kyse voi ehkä olla linssiin viilauksesta , ei olis eka eikä viimeinen kerta , että sellaista tapahtuu . Milloinhan tämä kyseinen auto on viimeksi katsastettu ?
 

Meikä

Jäsen
Viestejä
292
Juurikin näin.
Pikku kuuklailulla, tosin tietämättä tarkkaa versiota kyseisestå Renusta, etulevyjen minimipaksuus olis 19,8 mm ja takalevyjen 7mm.
Levyn paksuuden mittaaminen ei luotettavasti onnistu oikein muulla vehkeellä kuin siihen tehdyllä mittalaitteella. Työntömitalla ei saa kuin hyvin pieneltä alueelta ja siitäkin tulee aina paksuin kohta...kiitos mittaleukojen rakenteen

Vuodessa ei voi levyt kulua vaihtokuntoon jollei ole jotan luokatonta shaibaa laadultaan tai sitten on satulat jumissa. Ja näin tuskin on alle 10v autossa
Kärkiväärällä mittaillaan sellaista, johon ei työntömitta pysty eli jotain missä on ensin paksumpaa ja sitten ohuempaa. Näin esim. juuri jarrulevy, joka ei koskaan kulu koko matkaltaan. Kärkivääriä on sekä ulkomittojen että sisämittojen mittaamiseen.

Mutta itse levyn vaihtimisväliin niin en kyllä rengasliikeen kommentteihin ja ammattitaitoon kovin paljon luottaisi.
 

PikaClio

Jäsen
Viestejä
157

Itse mittailen tuollaisella. Halpa ja nopea. Digitaaleja en mielellään kuraisen auton alustassa viitsi käyttää, mutta jos pitää olla erityisen tarkka niin voihan tuon luotettavuuden toki tarkastaa mikrolla. Tosin, ei ne katsurien vehkeetkään mitään erityisen tarkkoja ole...kympin tarkkuus riittää
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 138
Digitönäri on ihan hyvä levyn mittauksessa. Laittaa vaikka mutterit molemmille puolille väliin niin ei reunapykälä ole haitolla.
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 200
Älä madame hätäile, ei levyt vuodessa eikä kahdessa kulu loppuun.
Sitten saa hätäillä jos jarruttaessa jarrupolkimeen tulee tärinää tai juputusta tjsp.
Katsastushenkilökin kertoo jos levyt on loppu.
 

jani1977

Jäsen
Viestejä
371
28v autoillut. Autoja ollut takuulla yli 100 kpl. Katsastuksia vielä enemmän. 1 kerran on mitattu ja hylätty levyjen takia, silloinkin menin parin päivän päästä eri konttorille ja siellä kelpas. Siinä autossa oli myös pintaruostetta jarruputkissa niin määräs uusimaan kaikki putket oli ruostetta tai ei.
 

teekeepee

Jäsen
Viestejä
280
28v autoillut. Autoja ollut takuulla yli 100 kpl. Katsastuksia vielä enemmän. 1 kerran on mitattu ja hylätty levyjen takia, silloinkin menin parin päivän päästä eri konttorille ja siellä kelpas. Siinä autossa oli myös pintaruostetta jarruputkissa niin määräs uusimaan kaikki putket oli ruostetta tai ei.

No ei sun jani 1977 autot ainakaan mitään hyviä ole, kun 28 vuodessa on ollut noin paljon autoja ja katsastuksiakin vielä enemmän. Siis joutunut usein uusintakatsastukseenkin. Hommaa nyt hyvä mies (nykyisin henkilö) Rellu, niin pääset paljon vähemmällä.
 

teekeepee

Jäsen
Viestejä
280
Hyvä asia. Tämä meikäläisen kommentti oli pientä kevennystä. Itsekin olen käynyt katsastuksessa monia, monia kertoja työn puolesta. Niistä aika paljon ajoittuu rumpujarrukauteen. Ei tarvinnut levyjä mittailla. Kokeiltiin vaan, että meneekö jarrut lukkoon soratiellä.
 

enins

Jäsen
Viestejä
139
Levyjen kulumiseen kommentti, jota ei vielä mainittu; aika paljon näkee autoja, joissa jarruvalo palaa huomattavan kauan; eli jalka lepää jarrupolkimella. Tuollainen tapa ainakin kuluttaa jarrut hyvin nopeasti.
Jumiutuvat männät/liu`ut on toinen jarruja kuluttava asia. Jarrujen jumiintuminen näkyy nopeasta vanteen likaantumisesta (mustaa jarrupölyä).
Ja hieman outo kommentti, etteikö renkaanvaihtajat osaisi katsoa jarrulevyjen paksuutta.
 

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Viestejä
3 121
Jarruvalo palaa kauan, aika useinkin " minä ensin tyylillä" varsinkin premium merkeillä ja sähköautoilla. Tuntuu , että uusilla autoilla on eri säännöt ja nopeusrajoitukset. Huomattu on kyllä vaikka ajaisi navigaattorin mukaisesti valtatiellä ja + 10 km/h , niin ohi mennään ja vilkutellaan edessä jarrua. Automaatilla kun on helppo vilkutella kaikille muille ( lue tientukoille). No meni off topikiksi kyllä nyt.

Itse huomasin tuon mäntien jumiutumisen sillä, että jarrupölyä tuli reilusti enemmän toiselle puolelle kuin toiselle puolelle. Jopa levy päässyt kulumaan ja lämpiin niin että huomaa pinnan epätasaisuutena.
 

mme_akosuo

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
Joo, pelkät palat oli vaihdettu vuosi sitten ja nyt sitten vaihdettiin molemmat, palat ja levyt. Katsastuksesta kyllä meni läpi eivätkä maininneet jarruista mitään, itse huomasin ainoastaan niin että jarrutusaika oli hieman pidempi kuin aikaisemmin.

Tosin eivät jarrut nytkään jarruttaessa ole mitenkään "hätäset", odotin että nyt rempan jälkeen jarrua painattaessa pysähtyis kuin seinään, mutta ei.

Toivottavasti ei nyt tarvitse hetkeen jarruja miettiä. Ja noin 2 viikkoa tän jarrurempan jälkeen on alkanut etu oikea rengas kolista töyssyissä. Vuosi sitten autoon vaihdettiin alatukivarret ja pallonivelet, et en tiedä onko taas jotain häikkää etuakselistossa.

Aina jotain Rellun kanssa.
 
Ylös Bottom