Captur takajarrut

Jaska59

Jäsen
Viestejä
36
Captur 2020 sähköinen käsijarru, rumpujarrut takana. Tuppaa näillä sadekeleillä tarttumaan kiinni jos seisoo pitempään. Jarrutha menee sähköisesti päälle kun pysäyttää. vika vai ominaisuus?
 

otto

tipan tuntija + R 19
Viestejä
1 187
enemmänkin ominaisuus, mutta ehkäpä kenkien vaihto saattais auttaa mutta mikä merkki?
 

Akseli

Aktiivinen jäsen
Viestejä
649
Ominaisuus on, tarttuvat kiinni kesät talvet.
Omassa Capturissa autopesun jälkeen tarttui kengät kiinni vaikka ei ollut käsijarru päällä, ilmeisesti niin lähellä rumpua kengät.
Samaa ongelmaa oli Dacia Dusterissa jossa rummut takana.
Automaattinen käsijarru kannattaa ottaa pois käytöstä.
 
Viimeksi muokattu:

teme565

Jäsen
Viestejä
366
Ominaisuus. Pakkasella pesun jälkeen kannattaa pyrkiä jarruttamaan muutaman kerran reippaasti niin että takajarrutkin osallistuvat jarrutukseen. Ainakaan silloin ei kannata laittaa käsijarrua päälle, voipi olla irroittelemista.

Automaattinen käsijarru on jostain syystä linkitetty autoholdiin. Sen kun ottaa pois päältä, poistuu automaattinen käsijarrukin.

Plugariversiossa on onneksi levyjarrut takanakin.
 

LP

Jäsen
Viestejä
140
Meillä jäätyy kans 2019 Dusterissa ja Cliossa ainakin pesun jälkeen pakkasella. Dusterissa irtoaa 4-vedon avulla heti ja Cliossa on kirves takakontissa, hamarapuolella kopautus peltivanteeseen, irtoaa kyllä.
 

Heikki.L.

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 155
Yksi vaihtoehto on huoltaa autoaan ja avata rummut edes kerran vuodessa ja putsata pölyt pois.

Esim renkaanvaihdon yhteydessä. MAX. 10-min per-puoli ei ole kaiketi liikaa.....

Sekä käyttää Boschin kenkiä.

Ja käyttääkää nyt sitä käsijarrua vaan eikä oteta mitään pois päältä!

Sitä varten se kässäri on.
 

jani1977

Jäsen
Viestejä
371
Yksi vaihtoehto on huoltaa autoaan ja avata rummut edes kerran vuodessa ja putsata pölyt pois.

Esim renkaanvaihdon yhteydessä. MAX. 10-min per-puoli ei ole kaiketi liikaa.....

Sekä käyttää Boschin kenkiä.

Ja käyttääkää nyt sitä käsijarrua vaan eikä oteta mitään pois päältä!

Sitä varten se kässäri on.
Puhallan renkaanvaihdon yhteydessä paineilmalla pultin reiästä pölyt pois. Ei ole jäätynyt kertaakaan.
 

Tipitce

Jäsen
Viestejä
164
Eihän tuo nyt normaalia ole että jarrut jumittavat jopa plusasteilla. Turha syyllistää huollon puutteesta.

Itselläni on ollut nykyistä Megane III:sta lukuunottamatta vain rumpujarrullisia autoja vuodesta 1986, ei ole yhdessäkään ollut jumittamisia. Edellinen Megane I oli minulla uudesta 11,5 vuotta ja hieman yli 200tkm. Takajarruista poistettiin kerran pölyt 90tkm kohdalla, ei muuta huoltoa ja toimivat edelleen kun aikanaan vaihdoin.

Meillä on myös Clio IV 2018 käyttöön otettu ajettu rapiat 40tkm. Jostain ihmeen syystä siinä ei ole takajarrut jumittaneet. Aina pesty koneessa, ajossa 2-3 kertaa viikossa. Käsijarru aina päällä pysäköitäessä niinkuin muissakin autoissani.

Täälläkin on ammatikseen huoltoja tekeviä, meneekö teiltä valmistajalle tieto että tälläinen ongelma on? Vai onko vaan helpompi syyllistää ja laskuttaa asiakasta kun auto jää pihaan.
 

Akseli

Aktiivinen jäsen
Viestejä
649
Eihän tuo nyt normaalia ole että jarrut jumittavat jopa plusasteilla. Turha syyllistää huollon puutteesta.
Näimpä, itsellä enimmäkseen kaupunkiajoa ja onko takajarrut edes kovin ”työllistettyjä” että sinne kovasti jarrupölyä kertyisi.
 

LP

Jäsen
Viestejä
140
Esimerkiksi Dusterin huolto-ohjelmassa on näin: ”Tarkasta rumpujarrun jarrukengät ja puhdista ne pölystä” ja tämä ohjeistetaan tekemään 120tkm välein. Ei ainakaan meillä ikinä yhdessäkään autossa ole noin paljoa kerennyt mittariin tulla kilometrejä, eikä ole puhdistettu. Että ei voi sanoa huollon puutteeksi, noudatettu kuitenkin huolto-ohjelmaa.
 

Akseli

Aktiivinen jäsen
Viestejä
649
”Tarkasta rumpujarrun jarrukengät ja puhdista ne pölystä” ja tämä ohjeistetaan tekemään 120tkm välein.
Dusterilla oli ajettu noin 90tkm ennen kuin vaihdoin pois, Cliolla vajaa 60tkm ja nykyisellä Capturilla 69tkm.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 288
Autoja on jatkuvasti suunniteltu vähemmän huoltoa vaativiksi, joten kyllä jarrujen jumittaminen normaalikäytössä johtuu huonosta suinnittelusta tai vääränlaisesta jarrukengän materiaalista.

Jotkuhan suosittelee levyjarrujakin herkistelemään jokaisen pyöränvaihdon yhteydessä. Ainoat todelliset jumit ovat johtuneet käsijarruvaijerin vaipan sisãän jäätyvästä vedestä. Siihen ei jarrujen hiplaaminen auta. Viimeksi laitoin silikoniöljyä vaijerin ja vaipan väliin, ainakin vähän aikaa hylkii vettä.
 
  • Tykkää
Reactions: LP

Akseli

Aktiivinen jäsen
Viestejä
649
Autoja on jatkuvasti suunniteltu vähemmän huoltoa vaativiksi, joten kyllä jarrujen jumittaminen normaalikäytössä johtuu huonosta suinnittelusta tai vääränlaisesta jarrukengän materiaalista.
Näinhän se taitaa olla, ei paljon puhaltelut auta.
Eikä takuun aikana ja vähän ajettuna kannata vaihtaa Boschin jarrukenkiäkään.
 

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 105
Outoa kyllä, tuo rumpujarrujen, tarttuminen. Nuorena, 1972 kävin autokoulun, jo kesken autokoulun ostin auton,uuden Ford Escortin kun alkoi tarvita autoa työmatkoille. Mopollakin alkoi matkat olla turhan pitkiä. Kävin kyllä vilkuilemassa Renault 17 ds,ää van sen hinta 32000 markkaa, vei haaveet pois. 1300 esko maksoi 12000 m Siinä eskossa oli rumpujarrut joka kulmassa, eikä ne jumineet. Seuraavassakin autossa oli rumpujarut takan, ei niissäkään ongelmia, kerran jäädyi etjarruissa palat levyyn, syynä oli järven jäällä ajo, vettä jäällä, jarrut kastui kunnolla. Niin vieläkin on kaksi autoa joissa rummut takana, ei nekään ole reistailleet, toisella ikää,35v Johtuneeko sitten siitä, en kyllä tiedä, olen joka kesä käyttänyt rummut auki, putsannut paikat. Ainakin Megane 1 käsijaruvipu tahtoo jäykistyä nivelestään, pitemmässä juoksussa, ellei sitä välillä herkistä. Muuten tuossa 35v autossa on alkuperäiset käsijarrun vaijerit, kenkiä on kyllä uusitu useita kertoja, kerran rummutkin.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 138
Yksi vaihtoehto on huoltaa autoaan ja avata rummut edes kerran vuodessa ja putsata pölyt pois.

Esim renkaanvaihdon yhteydessä. MAX. 10-min per-puoli ei ole kaiketi liikaa.....

Sekä käyttää Boschin kenkiä.

Ja käyttääkää nyt sitä käsijarrua vaan eikä oteta mitään pois päältä!

Sitä varten se kässäri on.
Syksyllä käytin rummun auki, putsasin pölyt, herkistelin käsijarruvivun ja säädin käsijarrun.
Nyt meni ratas jumiin. Ei ole jäätynyt eikä ole ajettu kässäri päällä.
Tämäkö on nyt sitä boschin laatua. 120tkm ajettu.
20251218-203101.jpg
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 288
Syksyllä käytin rummun auki, putsasin pölyt, herkistelin käsijarruvivun ja säädin käsijarrun.
Nyt meni ratas jumiin. Ei ole jäätynyt eikä ole ajettu kässäri päällä.
Tämäkö on nyt sitä boschin laatua. 120tkm ajettu.
20251218-203101.jpg
Bosch on kova, ensimmäinen kerta kun jäin Ranskassa suunnitellulla Renault-merkkisellä dieselautolla tienposkeen oli kun Saksassa valmistetusta Bosch-merkkisestä polttoaineensiirtopumpusta kului moottorin kollektori puhki. Kilometrejä oli silloin mittarissa 120tkm. Googlaamalla löytyi toinen vaataava tapaus Laatukomponentteja tekevät. Toisella kertaa kampiakselin asentoanturi hajosi, mutta jäi tarkistamatta oliko sekin Bosch-merkkinen. Seuraavilla autoilla ei ole tielle jäãnyt enää.
 

Heikki.L.

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 155
MTI: Eikö 120tkm ole muka tarpeeksi pitkä matka 30€ osille? Voi yhden kerran tätä ihmisten vaatimustasoa.........

Juntunen: Bosch, niinkuin muutkin teettää vehkeensä jossain muualla. Etenkin sähkölaitteet on paskaa kun ne tehdään Mexicossa valtaosin, siis Boschille.

Näitä Boschin pumppuja saa olla aina vaihtelemassa oli auto mikä tahansa.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 138
Lähes kulumaton jarrupinta. Kyllä rumpujarrut pitäisi pitempään kestää.
Varmaan tuo johtui kuitenkin siitä että käsijarru vipu jumitti kengän nivelestä aiemmin syksyllä, vähän lämpeni rumpu silloin.
Ei ole aiemmin tarvinnut remonttia tehdä rumpujarruun näillä kilsoilla.
Ei ole tarpeeksi pitkä matka 30 osille.
Megane I avasin rummut vasta 200tkm ajettuna, eikä silloinkaan vikaa ollut.
 
Ylös Bottom