auton vahaus

veikko

Jäsen
Viestejä
29
Vs: auton vahaus

Antti O sanoi:
veikko sanoi:
Tänään tuli vahailtua autoa hieman, pesin ihan astianpesuaineella ja kuivasin. Sitte pintaan mequiarsin cleaner ja sen jälkeen vahasin colliniten 476s ja kyllä nyt taas kiiltää ja on liukas pinta :)

Teitkö tervanpoiston ja raudanpoiston? Nehän on melko olennaisia juttuja että saa pohjat puhtaiksi. Fairyä en kyllä suosittele tuohon pesuhommaan missäänvaiheessa.
En tehny, milläs aineilla noi olis pitäny tehdä?
Ei ole tullu fairyä muuten käytettyä mutta aattelin että oli sillä hetkellä paras aine millä saa kaiken paskan pois maalipinnasta kun en vahashampootakaan viitsiny ennen vahausta käyttää :)
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
876
Vs: auton vahaus

veikko sanoi:
Antti O sanoi:
veikko sanoi:
Tänään tuli vahailtua autoa hieman, pesin ihan astianpesuaineella ja kuivasin. Sitte pintaan mequiarsin cleaner ja sen jälkeen vahasin colliniten 476s ja kyllä nyt taas kiiltää ja on liukas pinta :)

Teitkö tervanpoiston ja raudanpoiston? Nehän on melko olennaisia juttuja että saa pohjat puhtaiksi. Fairyä en kyllä suosittele tuohon pesuhommaan missäänvaiheessa.
En tehny, milläs aineilla noi olis pitäny tehdä?
Ei ole tullu fairyä muuten käytettyä mutta aattelin että oli sillä hetkellä paras aine millä saa kaiken paskan pois maalipinnasta kun en vahashampootakaan viitsiny ennen vahausta käyttää :)

Tervanpoistoon sopii vaikkapa ihan melkein jokapaikasta löytyvä autoglymin intensive tar remover, detailisanastossa ITR. Melko tehotonta, mutta ajaa asiansa. Sumuna pintaan, 2 min vaikutus ja sienellä pyyhintä. Muita tehokkaampia vaihtoehtoja valet pro tar&glue remover tai tardis. Raudanpoistoon sopii car pro iron-x tai wolf´s deironizer gel. Tässäpä video iron-x toiminnasta:

https://www.youtube.com/watch?v=VUQDQQfLXrE
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
876
Vs: auton vahaus

Saapui uk:sta hieman taas lisätarvikkeita. Sunnuntaina saatan jo päästä testailemaan tuota valet pro:n tar & glue removeria miten hyvin sillä piki ja pinttymät pinnalta irtoaa :)
Nuo vahalevityssienet on tosi edullisia, 1,60€ / 12 kpl postitettuna. Otin samalla omaa suosikkiani collinite 915 "hyllyyn" vaikka edellinenkin purkki on vielä kesken. Ihan vaan varalta ;)

_full.jpg
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
876
Vs: auton vahaus

Sunnuntaina tuli kokeiltua mustaan e-mersu farkkuun valet pron tar&glue removeria ja yllätyin aineen tehosta. Annostelin aineen meguairssin kemikaalinkestävään suihkepulloon ja levitin kuivalle pinnalle esipesun jälkeen. Aine vaikutti 2-3minuuttia minkä jälkeen kävin sienellä kyljet läpi. Aine tehosi hienosti ja saveen ei juurikaan jäänyt mitään. Näin ollen voinen todeta että aine on huomattavasti tehokkaampi kuin autoglymin ITR. Tuoksukin on parempi, sellainen sitruunamainen.
Autossa oli muutamassa paikassa hankalampia pihkatahroja mitä liottelin tällä samalla aineella pois ja ne lähtivät siististi.
Sen perään sitten välipesu ja wolfs deironizer gel jota sumutin hieman per paneeli ja levitin sienellä tasaiseksi kerrokseksi pintaan. Purkissa luki että aine saa kuivua pintaan ja näin myös toimin. Reilun 5 minuutin kuivumisen jälkeen huuhtelin aineen pois ja ei ainakaan kynnellä rautahippuja enää tuntunut lakassa. Toki mustasta pinnasta on muutenkin rautaa hieman vaikeampi nähdä kun vaikka hopeasta kun se muuttuu lilaksi aineen vaikutuksesta.
Lopuksi tietysti pesut ja vaha pintaan.

_full.jpg
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
876
Vs: auton vahaus

Tälläkertaa Renault sai hieman maalipinnan pelastusta. Tämä auto on meidän toinen käyttöauto millä ajetaan myös talvella ja lakkapinta oli päässyt myös sen näköiseen kuntoon. Olipa muuten mukava auto kiillotella kun tämän ikäisen renun lakka oli niin pehmeää että jopa vihreä hex pystyi siihen. Parin kovemman bmw:n lakkapinnan jälkeen tuota työsti todella mielellään. Toki hologrammeja tuli tuohon helposti, mutta ne lähtivät todella siististi kun ajoi epäkeskolla viimeistelyn.

Esipesu bh-autofoam lancella
Pesu dodo btbm kintaalla
Pesu vahva pineline
de-tar valet pro tar & glue remover
de-iron wolfs de iron decon gel

Flex rotary / Vihreä hex + presta cutting compound
Shinemate epäkesko / Valkea shinemate tyyny + chemical guys 2
Sealant Finish-kare fk1000P

Sisustan pesu ja korin muut pinnat teen myöhemmin.

medium


medium


Raudanpoisto annettiin kuivua reilusti paneeleihin

medium


Tämmöstä naarmua oli ympäri auton

medium


medium


Ja työn tulosta: 8)

medium


medium


medium


medium


medium


medium
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 006
Vs: auton vahaus

Erittäin asiallista jälkeä taas Antti O:lla. 8) Meinasitko kiillottaa myös ajovalot?
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
876
Vs: auton vahaus

3Gee sanoi:
Erittäin asiallista jälkeä taas Antti O:lla. 8) Meinasitko kiillottaa myös ajovalot?

Vastaan ehkä hieman vanhaan juttuun.. mutta ei tullut kiilloteltua kun auto vaihdettiin uudempaan.

Tässä btw. hieman tyylikästä grand scenicin kiillottelua:

http://pesukinnas.com/viewtopic.php?f=17&t=2234
 

jaho

Aktiivinen jäsen
Viestejä
639
Vs: auton vahaus

Hyvältä GS näytti itellä olis samanlainen urakka edessä. Värinä vaan autolla on musta. :o
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
876
Vs: auton vahaus

Aihetta hieman sivuten, otin eilen tyypit uudesta CarPro merinovilla kintaasta. Kyllä muuten pesee laajalta alueelta ja istuu käteen hyvin.

small
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 006
Vs: auton vahaus

Antti O sanoi:
Ja muutama ruutu tämänpäivän tekosista 8)

Näitä tulikin jo katseltua tuolta toiselta sivustolta. Ei voi kyllä taas muuta sanoa kuin, että täydellistä jälkeä. ??? 8) Varsinkin tuo viimeinen kuva on kyllä ihan huippu. ;) Hommasin nyt sitten itsekin tuollaisen aloittelijan kiillotuskoneen käytettynä (vapaa epäkesko). Katsotaan tuleeko sellaista jälkeä, että kehtaa laittaa muidenkin nähtäville. ;D Tälle tasolle en tule pääsemään mutta jos saisi edes pahimmat naarmut pois ja kiillon takaisin. 8)
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
876
Vs: auton vahaus

3Gee sanoi:
Antti O sanoi:
Ja muutama ruutu tämänpäivän tekosista 8)

Näitä tulikin jo katseltua tuolta toiselta sivustolta. Ei voi kyllä taas muuta sanoa kuin, että täydellistä jälkeä. ??? 8) Varsinkin tuo viimeinen kuva on kyllä ihan huippu. ;) Hommasin nyt sitten itsekin tuollaisen aloittelijan kiillotuskoneen käytettynä (vapaa epäkesko). Katsotaan tuleeko sellaista jälkeä, että kehtaa laittaa muidenkin nähtäville. ;D Tälle tasolle en tule pääsemään mutta jos saisi edes pahimmat naarmut pois ja kiillon takaisin. 8)

Kiitoksia, mukava oli tehdä kun oli hyvä lähtökohta.. ja todella pätevä kaveri kimpassa tekemässä.
Onnittelut koneen hankinnasta! Ostitko shinematen? Minullahan on se viimeistelykoneena, ja jos ei ole aivan vag/bmw tason kova lakka sillä kyllä saa ihan hyvää jälkeä.. aikaahan se toki ottaa. Esim. mustasta rs octaviasta lähti hienosti pesunaarmut sillä pois kun ei ollut pahaa. Sehän tossa ei-pakotetussa on huono jos annat painoa kunnolla koneelle niin se pysähtyy se pyörintä. Jos muistat tuon meidän edellisen clion (clio II) sininen, se tehtiin pääasiassa epäkeskoilla kun on pehmeä lakkapinta.
Millaisia laikkoja sulla siihen on ja tahnoja? Mitä autoa meinasit työstää?
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 006
Vs: auton vahaus

Antti O sanoi:
Onnittelut koneen hankinnasta! Ostitko shinematen? Minullahan on se viimeistelykoneena, ja jos ei ole aivan vag/bmw tason kova lakka sillä kyllä saa ihan hyvää jälkeä.. aikaahan se toki ottaa. Esim. mustasta rs octaviasta lähti hienosti pesunaarmut sillä pois kun ei ollut pahaa. Sehän tossa ei-pakotetussa on huono jos annat painoa kunnolla koneelle niin se pysähtyy se pyörintä. Jos muistat tuon meidän edellisen clion (clio II) sininen, se tehtiin pääasiassa epäkeskoilla kun on pehmeä lakkapinta.
Millaisia laikkoja sulla siihen on ja tahnoja? Mitä autoa meinasit työstää?

Kyllä Shine Maten hommasin käytettynä. Laikat ja aineet puuttuu vielä mutta ajatuksena on Scholl Conceptsin aineet S3 Gold, S17+ ja S30+ ja Hex Logic -laikat keltainen, vihreä ja sininen. Kun kiillotuskokemusta ei ole mistään aineista, niin ajattelin opetella nuo Schollit saman tien. ;) Jannelta kyselin jo vinkkejä, eikä hän ainakaan tyrmännyt ajatuksiani. 8) S17+ saattaisi jo toimia sopivalla laikalla ja jos ei toimi, niin sitten on tuo leikkaavampi S3 Gold.

Ensimmäinen uhri on tuo allekirjoituksen kottero, jossa siis punainen metalliväri. ::) Väri ei ole helpoimmasta päästä mutta ei sentään mustakaan. Lakkapintakaan tuskin on kovimmasta päästä. Katsotaan mitä hommasta tulee. Jos tänne ei ilmesty kuvia kesällä, niin sitten auto on maalattavana allekirjoittaneen kiillotusharjoitusten jäljiltä. ;D No joo, valitsin koneen osittain sen perusteella, että sillä tuskin ainakaan vahinkoa saa aikaan.
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
876
Vs: auton vahaus

Rellussa on kahenlaista lakkaa mihin oon ite törmännyt, nuo siniset olleet sellasia mitkä menee epäkeskolla hyvin. Sitten taas tuo RS hopea on sellainen että rotaryä ja oranssia hexiä ja omalla painolla saa nojata vielä.. sitten alkaa naarmua lähtemään. Eli ihan todella kova lakka, väittäisin että jopa kovempi kun audi/bmw.
Hyvältä paketilta tuo kuulostaa, schollin tahnatkin on melkoista mainetta niittänyt pesukintaalla. Minulla ei itellä ole niistä kokemuksia, olen ajanut edelleen noilla chemicalguysin tahnoilla mitkä tuli flexin rotary kitissä viime keväänä.

Oisin ehkä itse vielä pakkiin valinnut oranssin hexin, ja mustan mutta nehän saat jälkeenpäin hankittua. "Värisuora" x 2 olisi melko ideaali olla, noita kun joutuu pesemään käytännössä paneelin välein niin se vähän nopeuttaisi. Laitahan sitten kuvia ja kokemuksia tännekin miten homma onnistui - ja toki pesukintaalle näyttämötopic!

Sitten vielä varoitus .. tohon hommaan kun pääsee sellai kunnolla kiinni, huomaa kohta että on rotaryt ja pakit täys laikkoja jne ja kädet oikein syyhyää millon pääsis taas myllyttämään :D Kivaa se on kun ei tarvi työkseen sitä tehä, harrastuksena siis..
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 006
Vs: auton vahaus

Antti O sanoi:
Rellussa on kahenlaista lakkaa mihin oon ite törmännyt, nuo siniset olleet sellasia mitkä menee epäkeskolla hyvin. Sitten taas tuo RS hopea on sellainen että rotaryä ja oranssia hexiä ja omalla painolla saa nojata vielä.. sitten alkaa naarmua lähtemään. Eli ihan todella kova lakka, väittäisin että jopa kovempi kun audi/bmw.
Hyvältä paketilta tuo kuulostaa, schollin tahnatkin on melkoista mainetta niittänyt pesukintaalla. Minulla ei itellä ole niistä kokemuksia, olen ajanut edelleen noilla chemicalguysin tahnoilla mitkä tuli flexin rotary kitissä viime keväänä.

Oisin ehkä itse vielä pakkiin valinnut oranssin hexin, ja mustan mutta nehän saat jälkeenpäin hankittua. "Värisuora" x 2 olisi melko ideaali olla, noita kun joutuu pesemään käytännössä paneelin välein niin se vähän nopeuttaisi. Laitahan sitten kuvia ja kokemuksia tännekin miten homma onnistui - ja toki pesukintaalle näyttämötopic!

Sitten vielä varoitus .. tohon hommaan kun pääsee sellai kunnolla kiinni, huomaa kohta että on rotaryt ja pakit täys laikkoja jne ja kädet oikein syyhyää millon pääsis taas myllyttämään :D Kivaa se on kun ei tarvi työkseen sitä tehä, harrastuksena siis..

Kiitos vinkeistä! Ja varoituksesta! 8) Kyllä tauti on jo vakava, eikä parantumisesta enää haaveilla. Tekstiilipesurikin on jo melkein tilattu. ::) :-[

Lakan kovuudenhan näkee sitten kun alkaa tekemään. Eli pientä testialuetta ensin ja katsotaan miten homma alkaa pelittää. Oma veikkaus on, että tuo oman auton lakka ei ole kovimmasta päästä mutta katsellaan. Laikat on vielä hommaamatta ja helpompihan se on kerralla tilata kaikki eli laitetaan sitten tuo ehdottamasi 2 x värisuora. ;) Se varmaan tosiaan nopeuttaa ja helpottaa hommaa edes vähäsen. Laitan kuvia kun pääsen aiheeseen kiinni. Onhan tässä näitä arkipyhiä tulossa huhti- toukokuussa. Jos kelit suosii, niin voisi sieltä pyhittää pari päivää tähän tarkoitukseen.
 

Renaultisti

Aktiivinen jäsen
Viestejä
551
Vs: auton vahaus

Kevät lähestyy ja sormet syyhyää jo että saa Rellun ulkokuoren nätiksi. Tällaisen operaation kelien salliessa ajattelin tehdä, niinkuin joka kevät ja syksy. Eli:

1. Huuhtelu painepesurilla.
2. Pesuriin kiinni foam lance ja esipesuaineeksi bilt hamber autofoam, vaikutus 5-10 min.
3. Huuhtelu painepesurilla.
4. Pesu kintaalla ja aineena bilt hamber surfex hd.
5. Tässä vaiheessa vaihdan jo pelkkään letkulla huhteluun.
6. Rautapitoisen lian poisto auto finesse iron out contaminant removerilla.
7. Huuhtelu.
8. Pinttyneen lian poisto bilt hamber auto clay regular savella+liukaste.
9. Huuhtelu.
10. Kinnaspesu aineena auto finesse lather car shampoo.
11. Huuhtelu.
12. Auto talliin ja huolellinen kuivaus mikrokuituliinoilla.
13. Jos kiveniskemiä, täppään maalipilkun päälle tai täytän puikolla jos on pienempi iskemä.
14. Mustiin muoviosiin laitan bilt hamber auto qd, ei varsinaisesti tähän tarkoitettu mutta kiillottaa ne hyvin.
15. Vahaksi tulee bilt hamber auto balm, on muuten työläs vaha käsipelillä tehtäväksi mutta se todella kannattaa, peittää pesunaarmut todella hyvin varsinkin tummissa väreissä vaikutus näkyy erinomaisesti. Jos käden kunto ja aika sen sallii niin toinen kerros päälle.
16. Ihastelen lopputulosta. Takana 6-8h työtä ja paikat kipeänä.(kiroan mielessä kun kohta auto taas likainen 8) )

Mikrokuituliinoina käytän sonusin tuotteita levittimet auto finesse.

Seuraava pesu aikanaan foamilla ja varovainen kinnaspesu päälle. Sen jälkeen auton pintaan bilt hamber auto qd viimeistely, tulee sen verran liukas pinta ettei lika hirveästi ota kiinni, koko kesän pärjää melkeinpä pelkällä auto foam pesulla. Joka toisella pesulla vielä auto qd pintaan.

Työkaverin myötä innostuin tällaisesta, kerran kysyin häneltä että onko autosi maalattu 8) Ei oltu maalattu vaan maalipinta oli hoidettu huolellisesti.
 

Renaultisti

Aktiivinen jäsen
Viestejä
551
Vs: auton vahaus

Renaultisti sanoi:
Kevät lähestyy ja sormet syyhyää jo että saa Rellun ulkokuoren nätiksi. Tällaisen operaation kelien salliessa ajattelin tehdä, niinkuin joka kevät ja syksy. Eli:

1. Huuhtelu painepesurilla.
2. Pesuriin kiinni foam lance ja esipesuaineeksi bilt hamber autofoam, vaikutus 5-10 min.
3. Huuhtelu painepesurilla.
4. Pesu kintaalla ja aineena bilt hamber surfex hd.
5. Tässä vaiheessa vaihdan jo pelkkään letkulla huhteluun.
6. Rautapitoisen lian poisto auto finesse iron out contaminant removerilla.
7. Huuhtelu.
8. Pinttyneen lian poisto bilt hamber auto clay regular savella+liukaste.
9. Huuhtelu.
10. Kinnaspesu aineena auto finesse lather car shampoo.
11. Huuhtelu.
12. Auto talliin ja huolellinen kuivaus mikrokuituliinoilla.
13. Jos kiveniskemiä, täppään maalipilkun päälle tai täytän puikolla jos on pienempi iskemä.
14. Mustiin muoviosiin laitan bilt hamber auto qd, ei varsinaisesti tähän tarkoitettu mutta kiillottaa ne hyvin.
15. Vahaksi tulee bilt hamber auto balm, on muuten työläs vaha käsipelillä tehtäväksi mutta se todella kannattaa, peittää pesunaarmut todella hyvin varsinkin tummissa väreissä vaikutus näkyy erinomaisesti. Jos käden kunto ja aika sen sallii niin toinen kerros päälle.
16. Ihastelen lopputulosta. Takana 6-8h työtä ja paikat kipeänä.(kiroan mielessä kun kohta auto taas likainen 8) )

Mikrokuituliinoina käytän sonusin tuotteita levittimet auto finesse.

Seuraava pesu aikanaan foamilla ja varovainen kinnaspesu päälle. Sen jälkeen auton pintaan bilt hamber auto qd viimeistely, tulee sen verran liukas pinta ettei lika hirveästi ota kiinni, koko kesän pärjää melkeinpä pelkällä auto foam pesulla. Joka toisella pesulla vielä auto qd pintaan.

Työkaverin myötä innostuin tällaisesta, kerran kysyin häneltä että onko autosi maalattu 8) Ei oltu maalattu vaan maalipinta oli hoidettu huolellisesti.

Tämä urakka tuli tehtyä tänään. Mukavaa saada aikaiseksi oikeasti puhdas ja kiiltävä pinta. Vedinkin nyt samantien vahan päälle vielä auto qd:n. Nyt on muuten liukas :) Lähikuvaa maalipinnasta valoa vasten en sentään kehdannut ottaa kun autoa ei ole myllytetty, näkyisi mikronaarmuja. Mutta peilataan sitten konepellistä autiotaloa ja taivasta, pilvenhaituvatkin erottuvat 8)
 

Liitteet

  • IMG_20150524_191003.jpg
    IMG_20150524_191003.jpg
    64,7 KB · Katsottu: 28

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 072
Vs: auton vahaus

Millaiset UV suojaukset vahoissa tai kestovahoissa noin yleisesti ottaen on?

Lasikuitukoppaisen lasikuitu tai siis ne hartsit hajoaa/katoaa hitaasti auringonvalossa.
 
Ylös Bottom