auton vahaus

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
876
Vs: auton vahaus

mVm sanoi:
Minulla on vähän toisenlainen systeemi auton putsaukselle:
- ota vastaan mojova parkkipaikkakolhu
- vie auto korjaamolle
- kärvistele viikko (seisontavakuutus)
- hae putsattu ja vahattu auto korjaamolta

Kakkosauto on haettu uutena liikkeestä toukokuussa, sitä ei ole pesty vielä kertaakaan noin 5000km aikana mutta ikkunat on putsattu parin viikon välein ja pari kertaa imuroitu sisältä.
Käy se näinkin.... :P


Kakkosauto on haettu uutena liikkeestä toukokuussa, sitä ei ole pesty vielä kertaakaan noin 5000km aikana

Siis ihan oikeasti? :o
Meillä on pesuväli renaultsportille se 2-3 viikkoa riippuen hieman kilometreistä, ja kakkosauto saa foamin+shampoon ja kintaan pintaansa kerran kuussa. Ja silti tuntuu että ne on aina mun kriteereillä pesun tarpeessa.
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
876
Vs: auton vahaus

3Gee sanoi:
Talvi tulee ja sain kuin sainkin oman auton maalipinnan joten kuten säälliseen kuntoon. Tässä työlistaa foorumin puleerausgurua Antti O:ta mukaillen:

1. Bilt-Hamber Auto foam lancella pintaan
2. Huuhtelu painarilla
3. Pesu Bilt-Hamberin Auto wash autoshampoolla ja mikrokuitupesukintaalla
4. Huuhtelu painarilla
5. Kuivaus mikrokuitukuivausliinalla
6. Tervanpoisto autoglym tar removerilla, vaahtomuovilevittimellä levitystä
7. Pyyhintä mikrokuituliinalla
8. Savetus Meguiar´sin savella
9. Huuhtelu painarilla
10. Pesu Bilt-Hamberin Auto wash autoshampoolla
11. Huuhtelu painarilla
12. Kuivaus mikrokuitukuivausliinalla

Sitten Meguiar´sin kolmivaiheinen käsittely:
13. Maalipinnan puhdistusaine, vaahtomuovilevittimellä levitystä ja kiillotus mikrokuituliinalla
14. Maalipinnan kiillotusaine, vaahtomuovilevittimellä levitystä ja kiillotus mikrokuituliinalla
15. Carnaubavaha, vaahtomuovilevittimellä levitystä ja kiillotus mikrokuituliinalla
Ja lopuksi vielä:
16. Renkaiden kiillotus Autoglymin Instant Tyre Dressing

Aikaa meni ehkä n. 6 tuntia koko urakkaan. Työmäärä ei siis ole ihan vähäinen. Rahaa meni n. 100 euroa kun Meguiar´sin tavarat oli valmiina. Tuon satasen päälle tulee vielä vaahdotin Foam Lance 73 euroa. Painepesuria tarvitsee muutenkin kuin autonpesuun. Raudanpoisto jäi vielä kokeilematta ja sisäpuoli saa odottaa vielä puhdistusta. Sen saakin sitten tehdä joku muu.

Havaintoja:
- Auto foam on ihan näppärä keksintö. Luulen, että vahatussa autossa se toimii vieläkin paremmin.
- Pesukinnas on erittäin toimiva kapine. Sieni tms. tippuu helposti maahan ja kerää sieltä roskat ja hiekat pintaansa. Kintaan kanssa ei ole sitä vaaraa.
- Viidentoista euron autoshampoo on todella todella paljon parempaa kuin se markettishampoo! 8) Annostelin sen 5 millimetriä lääkeruiskulla ja se todella riittää.
- Tervanpoisto helpottaa savetusta kun osa liasta lähtee jo tässä pois. En silti jättäisi savetusta tekemättä vaan saveenkin kyllä jäi tavaraa.
- Vaahtomuovilevittimet tai padit olivat uusi tuttavuus ja todella kätevä sellainen. Helppoa levittää ainetta tarkasti rajoja myöten. Ja pyöreästä levittimestä saa hyvän otteen. :D
- Meguiar´sin tökötit ovat todella helppokäyttöisiä ja käyttäjäystävällisiä kaikin puolin. Kiilto on ehkä edelleen pieni pettymys. Kestosta en osaa sanoa mitään. Vesi tekee maalipinnalla pieniä pisaroita eikä valu kokonaan pois kuten Colliniten kanssa näyttää tekevän.

Eipä sitten muuta kuin jatkamaan harjoituksia.

Hyvältä työjärjestykseltä kuulostaa. Oisin tuohon lisännyt ehkä raudanpoiston vielä muttei se kyllä ole mitenkään välttämätöntä.
Ja ne 15e shampoot on todellakin aivan eri kamaa vrt. korrekit. Juuri sen riittoisuuden puolesta. Paketissa on odottamassa taas dodon btbm:ää. Kyselin Englannista ja sain ohjeita että 5ml riittää 10l ämpäriin, eli yksi teelusikka shampoota. Tähän asti olen laittanut n. 10ml ja se on vaahdonnut enempi kun on tarvista.
Tämä kesä on opettanut sen että autoa mitä ei ole myllytetty saa vahata melkein jatkuvasti. Isän 2005 E46 tuli keväällä tehtyä ja nyt tuntuu ettei autossa ole vahaa laisinkaan pinnassa. Se kun on normaali "suomi-auto" kaikkine pesunaarmuineen ja huonoine juttuineen. Menossa ensikesänä myllytykseen.
Sitävastoin oma rs clio ja puolison auto on myllytetty ja vahattu, molemmissa vesi helmeilee kun vastavahatuissa.. vieläkin. Pohjat ratkaisee niin paljon siinä miltä se lopputulos näyttää ja miten se kestää.

Viikonloppuna tehtiin yksi RS Octavia kun kaveri sellaisen osti, se oli juuri myllytetty. Savestusta ja pesua, + collinite 915 ohuelti pintaan.
Kuva nyt on otettu kännykällä mutta ehkä siitä hieman näkee. Kattoa oli oikein ilo sivellä kädellä kun siinä ei tunnu yhtään pihkapisteitä tai mitään muutakaan ylimäärästä. Aivan kuin kädellä sivelisi puhtaaksi pestyä lasia. Siinä on mielestäni hyvä lähtökohta onnistuneelle vahaukselle. Ei muuten paha auto muutenkaan, tdi:nä kuluttaa vähän ja kulkee hyvin. :)

http://aor.kuvat.fi/kuvat/IMG_2161.JPG/full
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 006
Vs: auton vahaus

Antti O sanoi:
Tämä kesä on opettanut sen että autoa mitä ei ole myllytetty saa vahata melkein jatkuvasti. Isän 2005 E46 tuli keväällä tehtyä ja nyt tuntuu ettei autossa ole vahaa laisinkaan pinnassa. Se kun on normaali "suomi-auto" kaikkine pesunaarmuineen ja huonoine juttuineen. Menossa ensikesänä myllytykseen.
Sitävastoin oma rs clio ja puolison auto on myllytetty ja vahattu, molemmissa vesi helmeilee kun vastavahatuissa.. vieläkin. Pohjat ratkaisee niin paljon siinä miltä se lopputulos näyttää ja miten se kestää.l

Kyllähän tuo oma kotterokin kriittisesti katsottuna myllytystä kaipaisi. Mutta en ainakaan talvea vasten sitä ala teettämään. Katsotaan sitten vaikka parin talven jälkeen. Varsinkin takaluukun maalipinta alkaa olla aika himmeä. Tosin peiliinkin voi tässä kohtaa katsoa kun auto oli mm. uutena ekan talven ilman vahakerrosta. :-[ Ja muutenkaan auton alkutaipaleen pesut ei ihan kestä päivänvaloa. Ja talvella tulee lumiharjasta naarmuja jne. ???

Täysin turhaa on kyllä kuvitella, että auton puunaaminen vaikuttaisi jälleenmyyntiarvoon tuon taivaallista. ::) Ainoa pointtihan tässä on siinä, että auto miellyttää omaa silmää. Ja jos autoa pitää itsellä pitempään, niin pysyyhän se paremmassa kunnossa.

Antti O sanoi:
mVm sanoi:
Kakkosauto on haettu uutena liikkeestä toukokuussa, sitä ei ole pesty vielä kertaakaan noin 5000km aikana mutta ikkunat on putsattu parin viikon välein ja pari kertaa imuroitu sisältä.
Käy se näinkin.... :P
Meillä on pesuväli renaultsportille se 2-3 viikkoa riippuen hieman kilometreistä, ja kakkosauto saa foamin+shampoon ja kintaan pintaansa kerran kuussa. Ja silti tuntuu että ne on aina mun kriteereillä pesun tarpeessa.

Omani joudun pesemään lähes viikottain. Ei auto ajossa likaannu vaan pihassa seisoessa. Puista ja linnuista tulee moskaa auton päälle kiitettävällä tahdilla. >:( Eikä kyse tosiaan ole mistään hifistelystä vaan siitä autosta ei muuten oikeasti näe ulos. :o Talli tai katos olisi tietysti luksusta mutta eipä satu sellaista omassa pihassa ainakaan vielä olemaan.
 

mVm

Ex
Viestejä
288
Vs: auton vahaus

Antti O sanoi:
Kakkosauto on haettu uutena liikkeestä toukokuussa, sitä ei ole pesty vielä kertaakaan noin 5000km aikana

Siis ihan oikeasti? :o
Meillä on pesuväli renaultsportille se 2-3 viikkoa riippuen hieman kilometreistä, ja kakkosauto saa foamin+shampoon ja kintaan pintaansa kerran kuussa. Ja silti tuntuu että ne on aina mun kriteereillä pesun tarpeessa.
Kyllä. Kakkosautolle ei ole katospaikkaa joten puhdistuuhan se siinä sateessa... :P Tuossa ei ole edes metalliväriä niin se ei näytä kovin kummoiselta puhtaanakaan joten turha sitä on alvariinsa pestä. Seuraava omistaja kuorii sitten pinttyneen likakerroksen pois ja saa alta virheettömän maalipinnan pikkuvaivalla. En voi sietää likaisia laseja tai sisältä likaista ja roskaista autoa mutta jostain syystä ulkopinnalle ei ole niin väliä.
Sceniiliä on tullut pestyä useammin mutta nekin kerrat aina konepesussa (harjaton + harja) ja nyt kun se tulee vaihteeksi maalauksesta niin eihän sitä ihan heti saakaan kunnolla pestä ja vahata. Täytyy kyllä talveksi laittaa nyt oikea vaha kun rapa tarttuu muuten niin ikävästi kylkiin.
 

ArtOfLife

Jäsen
Viestejä
302
Vs: auton vahaus

3Gee sanoi:
mVm sanoi:
Minulla on vähän toisenlainen systeemi auton putsaukselle:
- ota vastaan mojova parkkipaikkakolhu
- vie auto korjaamolle
- kärvistele viikko (seisontavakuutus)
- hae putsattu ja vahattu auto korjaamolta

Hyvä systeemi tämäkin. 8) Tosin oman kokemukseni mukaan vauriokorjaamo ei vahannut autoa. Mutta uutta maalipintaa ja uutta osaa kyllä tuli. 8) Ei kylläkään ilmaiseksi kun bonukset paloivat. ::)
Vauriokorjaamossa eivät vahaa autoa. Juurikin sen takia että vastamaalattua autoa ei saa/suositella/pidä mennä heti vahaamaan. Ovat tähän asti sanoneet, että pari viikkoa maalauksesta voi vahata (silloinen auto vm -97).
Tosin en tiedä onko nämä uusimpien autojen "vesivärit" tässä suhteessa erilaisia... Ainakaan ei maali- ja lakkapinta kestä enää mitään >:(
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
876
Vs: auton vahaus

Mitä tarkoitat sillä etteivät ne kestä mitään? Oikein hoidettuna minulla on ainakin kestänyt pinta uudenveroisena.
Ensikeväänä on tarve ensimmäiselle myllytykselle ja silloinkin vain kevyesti megun viimeistelytahnalla. Eihän niitä naarmuja tule jos ei hankaile likasta pintaa lumiharjalla ja pesee oikeilla välineillä.

Olen maalauttanut satunnaisia osia uusiksi, kuten vanteet ja oikean helmalevikkeen. Olen antanut pariviikkoa kovettua ja sitten 915 pintaan.
 

mVm

Ex
Viestejä
288
Vs: auton vahaus

ArtOfLife sanoi:
Vauriokorjaamossa eivät vahaa autoa.
Jotain ne siellä tekee kun auto kestää puhtaana tuommoisen jälkeen yllättävän pitkään. Nyt oli kolmas kerta parin vuoden sisään eli jotain kokemusta on.
:-\
 

ArtOfLife

Jäsen
Viestejä
302
Vs: auton vahaus

Antti O sanoi:
Mitä tarkoitat sillä etteivät ne kestä mitään? Oikein hoidettuna minulla on ainakin kestänyt pinta uudenveroisena.
Ensikeväänä on tarve ensimmäiselle myllytykselle ja silloinkin vain kevyesti megun viimeistelytahnalla. Eihän niitä naarmuja tule jos ei hankaile likasta pintaa lumiharjalla ja pesee oikeilla välineillä.
Edelliseen vm -97 megsuun ei kiveniskemiä konepeltiin ja keulaan tullut juuri millään ilveellä ja auto sentään oli yli kymmenen vuotta (ja metallinhohto väri siinäkin oli). Tässä uudessa noita oli jo liuta edellisen omistajan jäljiltä ja lisää on minun aikanakin ilmaantunut vaikka ajotyyli ja ajomatkat ei ole miksikään muuttuneet. >:(
Joku on myös onnistunut hiusnaarmuttamaan lakkapintaa takaoven ja takarenkaan väliseltä alueelta. Pitäisi myllyttää jotenkin, mutta kun ei osaa... Vai lähtiskö varovasti kliinerillä?

Samoin kun noita hiusnaarmuja kynnysten lakkapintaan on ilmaantunut vaikka tervejalkaisena nostan jalat reilusti kynnyksen yli. Varmaan sitten alareunan tiiviste naarmuttaa auton ollessa kurainen...
Hopeiset keulan alasäleikön päätykoristeet (lisävaruste) on muuten melkolailla mattaantuneet jo 35000 km jälkeen... ovathan tosin melkoiselle kurakylvylle altiina.
No autojahan nämä vain on ja rahalla saisi fiksattua :-\ Nyt hyvää vauhtia keski-ikäistyvänä ei jotenkin jaksa enää stressata kaikesta.

Niin esipesen Valet Pro snow foam combolla (biltema paineruisku) ja pesen pesukintaalla ja kahden ämpärin tekniikalla.
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 006
Vs: auton vahaus

Nyt on sitten auton sisäpesu teetetty. Hinta operaatiolle oli 80 euroa ja hintaan nähden lopputulos oli ihan ok, vaikka vähän jäi vielä itsellekin siivottavaa. ::) Kaikki penkit, verhoilut, matot ja muoviosat käytiin läpi. Ei ollut itsellä innostusta, välineitä tai osaamista ryhtyä tähän puuhaan. 8)

Vielä pitäisi tehdä muutama pieni korjausmaalaus ja vahata ovien välit. Ja öljyt voisi vaihdattaa, vaikka ne pitäisi vielä vuoden kestääkin. Sitten vaan jännäämään läpäiseekö tämä oma kottero katsastusmiehen tarkan syynäyksen. :P
 

jaho

Aktiivinen jäsen
Viestejä
639
Vs: auton vahaus

Sainpa tuossa viikonloppuna lagunan myös talveksi kuntoon eli seuraavanlaisen listan itse tein:

Talvi tulee ja sain kuin sainkin oman auton maalipinnan joten kuten säälliseen kuntoon. Tässä työlistaa foorumin puleerausgurua Antti O:ta mukaillen:

1. Huuhtelu hiekka suurimmat liat pois
2. Big Orange autoshampoolla pesu
3. Huuhtelu
4. Pesu tehopesulla ja mikrokuitupesukintaalla
5. Huuhtelu
6. Kuivaus mikrokuitupyyhe
7. Tervanpoisto autoglym tar removerilla
8. Raudanpoisto Iron x
9. Huuhtelu
10. Savetus Meguiar´sin savella
11. Huuhtelu
12. Kuivaus mikrokuitupyyhe
13. vahaus collinite 915
14. Muoviosien kiillotus Autoglym Bumper & Trim Gel

Vielä pitäisi toiseen autoon tehdä samanlainen käsittely ensi viikonloppuna.

Hieman jäi kylkiin vielä näkymään muutamat parkkipaikka naarmut, mutta nuo ovatkin ilman myllytystä ilmeisesti mahdottomat poistaa. Tuo Big Orange shamppoo on mielestäni hinta-laatusuhteeltaan ylivoimainen.
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 006
Vs: auton vahaus

Vahasin vielä auton kertaalleen ja tällä kertää puhdistin ja vahasin myös ovien väliköt niin hyvin kuin se nyt on mahdollista. Paikkamaalaukset jää nyt sitten kevääseen. :-[

Täytyy vielä kehua tuota Auto-foamia. Vahatussa autossa tuo toimii ihan mielettömän hyvin. 8) Sen jälkeen sitten tarvii vain käydä kevyesti kintaalla ja shampoolla auto läpi, huuhdella ja kuivata ja se on siinä. Sitten jos haluaa hienostella, niin käy vielä Megun Quick Detailerilla tai vastaavalla pinnat läpi.

Keväällä täytyy kokeilla saisiko ilman koneellista myllytystä maalipinnan vielä paremmaksi. Pieniä naarmuja maalipinnassa näkyy kun tarkasti katsoo. Jossain kohtaa menee väkisinkin myllytyshommiksi mutta jos vielä kokeilisi kotikonsteja. :-\

Mitenkäs Antti O ja muut ovat suunnitelleet talven pesut? Pitäisikö hankkia joku pumppupullo, jolla saisi IT-hallissa foamit levitettyä ennen pesua? Nuo itsepalveluhallien harjat on kyllä myrkkyä maalipinnalle joka tapauksessa, vaikka koneellista pesua pienempi paha ovatkin. :-\
 

jaho

Aktiivinen jäsen
Viestejä
639
Vs: auton vahaus

Tuo auto-foamin hankinnan voisi pistää kyllä seuraavaksi listalle. Pitäähän sitä kokeilla jos noi suuresti kehutaan.

Itsellä talven ja myös pesut hoituvat paljolti kotona lämpimässä tallissa. 8)
 

ArtOfLife

Jäsen
Viestejä
302
Vs: auton vahaus

3Gee sanoi:
Mitenkäs Antti O ja muut ovat suunnitelleet talven pesut? Pitäisikö hankkia joku pumppupullo, jolla saisi IT-hallissa foamit levitettyä ennen pesua? Nuo itsepalveluhallien harjat on kyllä myrkkyä maalipinnalle joka tapauksessa, vaikka koneellista pesua pienempi paha ovatkin. :-\

Itse olen käyttänyt Bilteman isompaa oranssia ruiskua. Saahan sillä aineen levitettyä, mutta ei se kyllä juurikaan vaahtoa tee. Pumppu itsessään (vielä) ok, mutta se säädettävä messinkinen suutin on surkea >:( Ei saa kunnon viuhkaa eikä juurikaan vaahdota. Pitäs löytää joku parempi ei painepesuri ratkaisu...
Olen käyttänyt aineena Valet pro snow foam comboa.

Tampereen seudulla onneksi löytyy itsepalveluhalleja joissa ns "letkupaikka" ja hanasta tulee lämmintä vettä. Voi pestä ihan omalla kintaalla :)
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 006
Vs: auton vahaus

ArtOfLife sanoi:
Tampereen seudulla onneksi löytyy itsepalveluhalleja joissa ns "letkupaikka" ja hanasta tulee lämmintä vettä. Voi pestä ihan omalla kintaalla :)

Mitä paikkaa olet käyttänyt? Itse olen käynyt Sammonkadun Nesteellä mutta siellä on juurikin tuo painepesuri/harjasysteemi..
 

Petteri75

Jäsen
Viestejä
229
Vs: auton vahaus

Megane III:n on kovavahattu, uusi kun on. Autoa tullaan pesemään tarpeen (vapaa-ajan) mukaan pesuvahalla, Korrekilla tai AG:n aineilla, mitä nyt pesukassiin on jäänyt. Mutta millä aineella voisi tuon kovavahan vahata vielä, eli joku vaha jossa ei ole lainkaan hiovia ainesosia?

Lähinnä yritetään pidentää kovavahauksen kestoa talven yli, sitten kun P-paikan yläpuolella oleva koivu alkaa tuottamaan koivunsiemeniä, siitepölyä ja mahlaa niin, että joka-aamuinen linnunkakka kruunaa näyn.
 

ArtOfLife

Jäsen
Viestejä
302
Vs: auton vahaus

3Gee sanoi:
ArtOfLife sanoi:
Tampereen seudulla onneksi löytyy itsepalveluhalleja joissa ns "letkupaikka" ja hanasta tulee lämmintä vettä. Voi pestä ihan omalla kintaalla :)

Mitä paikkaa olet käyttänyt? Itse olen käynyt Sammonkadun Nesteellä mutta siellä on juurikin tuo painepesuri/harjasysteemi..

Herwoodissa Wanha bensis, aikaan perustuva veloitus. Letku ilman suuttimia ja ämpäri löytyy talon puolesta.
Nokian Nesteelläkin on vastaava mahdollisuus ollut, tai ainakin oli jokunen vuosi sitten kun kävin.
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 006
Vs: auton vahaus

ArtOfLife sanoi:
3Gee sanoi:
Mitenkäs Antti O ja muut ovat suunnitelleet talven pesut? Pitäisikö hankkia joku pumppupullo, jolla saisi IT-hallissa foamit levitettyä ennen pesua? Nuo itsepalveluhallien harjat on kyllä myrkkyä maalipinnalle joka tapauksessa, vaikka koneellista pesua pienempi paha ovatkin. :-\

Itse olen käyttänyt Bilteman isompaa oranssia ruiskua. Saahan sillä aineen levitettyä, mutta ei se kyllä juurikaan vaahtoa tee. Pumppu itsessään (vielä) ok, mutta se säädettävä messinkinen suutin on surkea >:( Ei saa kunnon viuhkaa eikä juurikaan vaahdota. Pitäs löytää joku parempi ei painepesuri ratkaisu...

Maanantaina tuli sitten pestyä auto viimeisen kerran tälle suvelle omassa pihassa. Olisiko raadilla mitään vinkkejä talven pesuihin foamin kanssa tuon ArtOfLifen esittämän Bilteman vaihtoehdon lisäksi?
 

veikko

Jäsen
Viestejä
29
Vs: auton vahaus

Tänään tuli vahailtua autoa hieman, pesin ihan astianpesuaineella ja kuivasin. Sitte pintaan mequiarsin cleaner ja sen jälkeen vahasin colliniten 476s ja kyllä nyt taas kiiltää ja on liukas pinta :)
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
876
Vs: auton vahaus

veikko sanoi:
Tänään tuli vahailtua autoa hieman, pesin ihan astianpesuaineella ja kuivasin. Sitte pintaan mequiarsin cleaner ja sen jälkeen vahasin colliniten 476s ja kyllä nyt taas kiiltää ja on liukas pinta :)

Teitkö tervanpoiston ja raudanpoiston? Nehän on melko olennaisia juttuja että saa pohjat puhtaiksi. Fairyä en kyllä suosittele tuohon pesuhommaan missäänvaiheessa.
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
876
Vs: auton vahaus

Tässä muuten hieman tän kesän puuhasteluista pari ruutua:

Näennäisesti todella siisti maalipinta, halogeenivalot paljastaa totuuden:

Ensin kunnolla pohjat, sitten käteen flexin rotary ja 3-steppinä:

Oranssi Hex + CG 3 tahna
Sininen Hex + CG 2 tahna
Musta Hex + CG 1 tahna

IPA pyyhintä & FK1000P vaha

_full.jpg


_full.jpg


Valmista:

medium


medium


medium
 
Ylös Bottom