Apulaitehihna riekaleina 3 viikkoa vaihdosta

Artificial

Helsinki
Viestejä
113
Vm. 2020 1.3 160Tce vaihdettiin vuosihuollon yhteydessä apulaitehihna Rellun merkkihuollossa kilometreillä 107 tkm kolme viikkoa sitten. Nyt apulaitehihna meni yht'äkkiä aivan riekaleiksi käynnistettäessä. Karsea räpätys ja kihnutus. Ajoin lähimmälle pajalle paniikissa parin kilsan päähän ja pyysin tutkimaan mikä mättää. Diagnoosi oli että hihnasta puuttuu yli puolet leveyssuunnassa ja riekaleita myös mennyt kampiakselin stefan väliin josta vuotaa myös öljyä. Ei saa käynnistää ja auto vietävä hinurilla paikkaan missä hihna alunperin vaihdettu. Konetilasta löydetyt hihnanriekaleet kerätty apparin jalkatilaan. Soittelin huollon tehneeseen merkkihuoltoon ja selitin tilanteen. Huoltopäällikkö soitti heti takaisin ja pyysi auton sinne. Nyt ei ole pariin päivään kuulunut mitään joten otin yhteyttä ja kysyin mikä tilanne. Vastaus oli, että tule hakemaan vara-auto, ei maksa mitään. Ei vastannut kysymykseen mitä on rikki ja mitä pitää korjata. Sen muistan, että huoltoon viedessä kysyttiin minulta vaihdetaanko vain apulaitehihna eikä jotain rullia (?). Vastasin että mistä minä tiedän ja että mitä se kone näyttää ja kuuluu huolto-ohjelmaan näillä kilsoilla, ne vaihdetaan. Laskun mukaan oli vaihdettu apulaitehihna ja kampiakselin pyörän pultti. Mitä veikkaatte että tässä on tapahtunut? Kone on ilmeisesti se H5H? Voiko tuossa mennä jakohihnan väliin mitään palasia ja laittaa jaon sekaisin?
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 632
Aivan päivänselvä huoltovirhe, apulaitehihnan rullat jätetty vaihtamatta, siitä ei ole kahta kysymystäkään.

Tästä taisi Kokkolan Autohuollon Jessekin joskus tehdä videon, kuinka nuo miniurahihnarullan harjanteet kuluessaan terottuu veitsen teräviksi ja siksi ne leikkaa hyvinkin nopeasti sen uuden hihnan riekaleiksi, josta on sitten ne omat seurauksensa kun ne hihnan pätkät sinkoilee mikä mihinkin väliin. Eli todellakin aivan väärä paikka säästää jättämällä noi rullat vaihtamatta, ne ei niin kalliita ole - varsinkaan vrt. mitä nuo hihnariekaleet voi pahimmillaan saada aikaiseksi.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 019
Aivan päivänselvä huoltovirhe, apulaitehihnan rullat jätetty vaihtamatta, siitä ei ole kahta kysymystäkään.

Tästä taisi Kokkolan Autohuollon Jessekin joskus tehdä videon, kuinka nuo miniurahihnarullan harjanteet kuluessaan terottuu veitsen teräviksi ja siksi ne leikkaa hyvinkin nopeasti sen uuden hihnan riekaleiksi, josta on sitten ne omat seurauksensa kun ne hihnan pätkät sinkoilee mikä mihinkin väliin. Eli todellakin aivan väärä paikka säästää jättämällä noi rullat vaihtamatta, ne ei niin kalliita ole - varsinkaan vrt. mitä nuo hihnariekaleet voi pahimmillaan saada aikaiseksi.
Omissa autoissa ne harjanteet on vain kampiakselin-, laturin-, ja ilmasoinninkompuranhihnapyörällä. Nuo ovat terästä ja kuluvat tosi hitaasti normaaleissa olosuhteissa Kaikki hihnasarjan mukana tulevat apurullat ja kiristimet ottavat hihnan selkäpuolelle kiinni.

Onko sellaisiakin autoja joissa nuo on hihnan urapuolella?
Toki apurullat ja kiristimet on syytâ vaihtaa kun laakerit niissä kuluvat.
 

kimbe

Tunnettu jäsen
Viestejä
3 142
Laskun mukaan oli vaihdettu apulaitehihna ja kampiakselin pyörän pultti.
Se on tuossa(kin) koneessa jumalattoman piukka venytellä uusi hihna sinne hihnapyörien päälle, että sekin mahdollisuus on, että asentaja on jonkun viilloon hihnaan saanut hihnapyörän reunasta, kun sitä paikoilleen on väännellyt, ja siitä sitten revennyt lisää. Mikähän siinä on ollut syynä, että kampiakselin hihnapyörän pultti on vaihdettu...

Voiko tuossa mennä jakohihnan väliin mitään palasia ja laittaa jaon sekaisin?
Ketjukone tuo, eli ei sinänsä jakohihnan väliin mitään voi mennä.
 

Artificial

Helsinki
Viestejä
113
Sain auton korjattuna tänään mutta mitä tehtiin jää nyt mysteeriksi koska en itse päässyt hakemaan. Oli sanottu vain, että todennäköisesti oli hihna laitettu väärin. Eikä mitään kuitteja mukaan tullut. Pääasia että on nyt kunnossa, ainakin toistaiseksi. Ja paikkahan oli Sports Car Center Vantaan Tikkurilassa. Edellinen huolto meni siellä ok. Eipä täällä pääkaupunkiseudulla ole enää montaa joka relluja huoltaisi.
 

Meikä

Jäsen
Viestejä
266
Ainahan pitää ehdottomasti vaatia työseloste ja kuitti tehdystä työstä olkoon sitten millainen korjaamo tahansa. Sehän on aivan sama kuka korjattavan kohteen noutaa. Pyydä jälkikäteen tarvittavat dokumantit. Ne on toimitettava auton omistajalle tai hänen edustajalleen.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 019
Kuittiin kirjoitetaan nollasumma ja tieto takuukorjauksesta. Tämän pitäisi olla selviö kaikille.
Ok, ei se ole niille selviö jotka eivät ole takuukorjausta teettäneet.
Omissa huolloissa ja korjauksissa ei ole kovin paljon joutunut takuukorjauksia tekemään. Kerran jouduin kyllä kiristämään alapallonivelten kiinnityksen kun oli jäänyt löysälle.
 

hhelminen

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 676
Juu ei niistä takuun alaisista töistä eikä osista jää kuluttajalle mitään dokumenttiä, ei ainakaan meille ole annettu eikä auton huoltokirjaankaan ole mitään merkintää jäänyt..
 

Meikä

Jäsen
Viestejä
266
Juu ei niistä takuun alaisista töistä eikä osista jää kuluttajalle mitään dokumenttiä, ei ainakaan meille ole annettu eikä auton huoltokirjaankaan ole mitään merkintää jäänyt..
No, eihän niitä dokumentteja anneta, jos niitä ei pyydä ja osaa vaatia. Ja saa sitä olla vaatimatta jos niitä ei tarvitse. Mutta tositteet on annettava pyydettäessä tai vaadittaessa.
 
Ylös Bottom