AD4004 vaihteisto & vetoakselit

Swavon

Jäsen
No sitähän tietysti alusta asti on ensin yritetty. Siltä tiimoilta ne siellä Venäjälläkin löysin. Tosin en ole kyllä clio I:n akseleita Suomesta enää yrittänyt. Hmm. Se voisikin toimia? Laguna ym. yritettiin. Myös se korjaamon mies jonka pihalla se edelleen seisoo!

Eli kai sitten clio I, 1.4 l ja ad4...

Ruotsissa oli se pohjoismaiden suurin Autovaraosafirma. Sieltähän löysin sen ekan rellun moottorin todella edullisesti. Mutta juuri kun aioin tilata, niin sitten ei tullutkaan koskaan mitään vastausta. Ilmeisesti ruokatauon jälkeen kun butiikki taas avattiin, moottori oli myyty...
Oliko se nyt ... https://www.bildelsbasen.se/
Tanskassa tuo sama on näköjään lopetettu.

Pikkuhukka

Jäsen
No sitähän tietysti alusta asti on ensin yritetty. Siltä tiimoilta ne siellä Venäjälläkin löysin. Tosin en ole kyllä clio I:n akseleita Suomesta enää yrittänyt. Hmm. Se voisikin toimia? Laguna ym. yritettiin. Myös se korjaamon mies jonka pihalla se edelleen seisoo!

Eli kai sitten clio I, 1.4 l ja ad4...

Ruotsissa oli se pohjoismaiden suurin Autovaraosafirma. Sieltähän löysin sen ekan rellun moottorin todella edullisesti. Mutta juuri kun aioin tilata, niin sitten ei tullutkaan koskaan mitään vastausta. Ilmeisesti ruokatauon jälkeen kun butiikki taas avattiin, moottori oli myyty...
Oliko se nyt ... https://www.bildelsbasen.se/
Tanskassa tuo sama on näköjään lopetettu.
Niin siis tuo mun viesti sisälsi linkin suoraan tuonne Bildelsbaseniin, sekä Suomen Varaosahakuun - klikkaa ja tsekkaa. Bildelsbasen ei ole yksi firma vaan samanlainen kuin Suomen varaosahaku.

Melkoisen yksisarvisen olet noista vetareista löytänyt, oma hermo ei tuollaista kestäisi

Swavon

Jäsen
Aha. En älynnyt. Luulin vaan että siinä luki maat. Ei näy mitenkään ennen kuin klikkaa.
Kiitos.

Johan mä aattelin ettei se nyt noin helppoa voi olla.... Se Ruotsin akseli näytti ehkä sellaiselta... vaan kun katsoin vaihteistoa niin se oli käsivaihteisto 6 pykälää. Ja jos ne kerta ei ole yhteensopivia niin eipä sitten...

Swavon

Jäsen
Kiitos!

Täytyy kysyä Suomen autoromuttamoilta jos joku noista linkkisi akseleista on otettu juuri oikeasta ad4 automaatista

En älynnyt että ne oli linkkejä kun olivat vain tavallista tekstiä.

Juu, en olisi tilannut ko. vaihteistoa jos myyjä olisi laittanut tiedot oikein. Vaan kun ei itsekään tiennyt mistä autosta se on! lähettäminen Suomeen maksoi 250 €! Sarjanumero oli sama vaihteistossa kuin omassani. Ilman muuta luulin että ovat samanlaisia... Ja nytkään ei olis ongelmia jos asentaja olisi jättänyt laittamatta koska näki ettei vetarit sovi.

Nyt ei vaan huvittaisi luovuttaa enää kun auto on tosiaan maksanut 3-kertaisen hinnan...

Itse asiassa ihmettelin asiaa joskus 2016 kun katsoin kuvia siitä ja toisesta autosta jonka ad4-vaihteisto oli sökö. Mielestäni ulkonäkö vaikutti erilaiselta. Mutta ajattelin että asia johtuu turbiinista joka oli poissa kaverin vaihdelaatikosta. Senhän voi vaihtaa ja se oli irrallaan ehjänä. Juuri tässä vaihdelaatikossa oli se sama sarjanumero. Itse asiassa kaikki kolme eri numerosarjaa olivat samoja. Se auto sitten romutettiin kun kukaan ei osannut laittaa edes tavallisella kiinnityksellä olevaa automaattivaihteistoa paikalleen siihen. Tämä taas johtui siitä että edellinen omistaja oli katkaissut johdot kun ei ollut saanut laatikkoa helposti irti. Olis se sitten ollut ikävää jos joku olisi saanut sen paikalleen - vasta sitten olisi paljastunut sama asia kuin tämän auton kanssa...

Nyt ajattelen että pitää kai vaan yrittää löytää käytettynä jotain saman näköistä uudemmasta autosta purettua. Käydä sitten vaikka paikanpäällä katsomassa näyttääkö samalta kuin nuo T49109 vetarit.

Swavon

Jäsen
Tuli yhtäkkiä suuri epäilys mahtaako nuo akselit sittenkään olla oikeita ad4004 automaattiin? Kai nyt sentään akselin tapin on pakko ottaa kiinni johonkin? Mun vaihteistossa (ad4004) on muovinen suojus sen aukon päällä. Ja noissa akseleissa(esim. 49109) ei näy mitään mikä työntyisi vaihteistoon. Ei kai se pelkkä pulttikiinnitys nyt riitä, vai riittääkö?

Swavon

Jäsen
Hei! hyvin auto on toiminut. Siis uutta vastaava tehdaskunnostettu ad4004 vaihteisto Renault R19 akseleissa kiinni. Mitä nyt viime keväänä etelästä 600 km ajaessani vaihtoi ilman syytä kolmoselle täydessä vauhdissa 4 kertaa. pysäytin ja sammutin aina. Ja vaihteisto toimi taas. Epäilen että syynä oli pikkuperäkärry jossa vain 200 kg kuormaa. kun ajoin 700 km kesällä ei ollut mitään ongelmia, ilman peräkärryä kun olin.

Mutta nyt on katsastus huomenna. Pelkään että laakeri etuoikealla voi olla väljä. Kesällä kuului hurinaa oikealta kun käänsi enemmän rattia jompaan kumpaan suuntaan. Päättelin että etupyörän laakeri ääntelee. Kuitenkin kun vaihdoin lokakuussa nastarenkaat ja ajoin taas etelään, ei mitään ääntä ole kesän jälkeen kuulunut.

Olin ostanut motonetista halvan (27€) laakerin valmiksi. Mutta vasta muutama päivä sitten huomasin että motonetissa oli toinenkin ja siinä luki automaattivaihteiston kera. 49€.

Eli. Eri laakeri ja eri sopivuus jos on manuaali tai automaatti kyseessä? Mitat ilmoitetaan kuitenkin samoina. leveys 38, sisäläpimitta 40, ulkoläpimitta 84.

Mutta. Sitten muistin: Eihän tähän 1997 Megane Scenicin laakerit sovi kun kerta akseli on R19 vuoden 1992 mallia!

Sitä ei helpolla Suomesta löydy? Paitsi jos tietäisi esim Lagunan tarkat tiedot kun näyttää siltä että Lagunan ja R19 laakerit ovat samat?

No motone.eu väittää että
PYÖRÄNLAAKERI RENAULT EDESSÄ CLIO LAGUNA R19 R21 16-141464049
sopisi R19 1992 malliin. Ebayssä toinen myyjä kertoo samalle tuotenumerolle...

RENAULT 19 I Chamade (L53_) 1.7 (L53C) 66 Kw / 90 HP 1988-07 - 1992-04 Braking / Drive Dynamics : for vehicles without ABS. RENAULT 19 II (B/C53_) 1.8 (5/353A) 66 Kw / 90 HP 1992-04 - 1995-12 Braking / Drive Dynamics : for vehicles without ABS.

Kooksi ilmoitetaan: Size Mm: H: 37, Inner Dia: 37, Outer Dia: 72

Samalla tuotenumerolla kun etsin, niin Autodoc väittää sen sopivan jopa scenic 1:een RENAULT Scénic I (JA0/1, FA0) (Valmistusvuosi 09.1999 - 10.2003) ja vaikka mihin muuhun Megane malleja kuten RENAULT Megane II Farmari (KM) (Valmistusvuosi 08.2003 - 08.2012) mutta ei tuohon autoon mikä minulla on eli 29.12.1997 rekisteröityyn Megane Scenic automaattiin.

Jaaha. Löysin ratkaisun itse.

Kun kerta Scenic 2001 kuuluu niihin joille ko. laakeri sopii, niin minullahan on se automalli. Sen rekisterinumerolla sitten löysin laakerin jossa samat mitat :) . Motonetista Suomessa. Kiertoteitse Motone.eu:ta käyttäen. Hyvää Joulua kaikille!

Ylös Bottom