AD4004 vaihteisto & vetoakselit

Swavon

Jäsen
Kun katselin noita numerosarjoja jotka oli yhteiset sen romutetun laatikon ja tämän kunnostetun päällä - niin niiden perusteella löytyykin että kyseessä ois AD4006 eikä AD4004.

ysitoista

Jäsen
Meillä on -97 mallinen Scenic 1.6 automaatti ad4 laatikolla menossa romuun. Vetoakselit ovat autossa paikoillaan. Joutavat siitä kyllä jos vielä tarvetta. Itse purkaen. Sijaitsee Toijalassa.

Swavon

Jäsen
Meillä on -97 mallinen Scenic 1.6 automaatti ad4 laatikolla menossa romuun. Vetoakselit ovat autossa paikoillaan. Joutavat siitä kyllä jos vielä tarvetta. Itse purkaen. Sijaitsee Toijalassa.
Kauhian paljon kiitoksia :D. Pelkään kuitenkin että tilanne on sama kuin minulla: Väärä kiinnitys. Tuo akselin vaihdelaatikkoon tuleva kiinnityshän ei ole perinteinen tappi vaan kuppi josta tulee 6 pulttia vaihdelaatikossa oleviin reikiin.

Kuten tuossa ylhäällä olevan itänaapurin akselin kuvassa:

1580751416700.png

Olisikin erittäin mielenkiintoista tietää onko tuo kiinnitys vain AD4004 versioissa vai muissakin ad4-laatikoissa.

Minulla on nyt kokemusta kahdesta ad4-laatikosta joissa molemmissa oli se normaali-kiinnitys. Molemmat oli 97 Megane Scenicejä. Mutta näissäkin oli pieni ero: Rihlojen lukumäärä oli 2.0 l:ssa 23 (pyörään tuleva kiinnityspää) kun tässä nykyisessä projektikohteessa vain 21 kpl. Sen moottorikoko kun on 1.6. Eli noin pieni ero - ja heti olisivat yhteensopimattomat nuo kaksi akselia mitä minulla on!

Noitakin AD4004 malliin sopivia akseleita on 2 erilaista, joista toisessa se 23 rihlaa ja toisessa 21. mikä tarkoittaa sitä että jos 23-rihlaisen hankkii joutuu muuttamaan pyörän napakokoa.

Hankalinta minun kannalta on se että missään en ole nähnyt vielä mainintaa mikä AD4-malli milloinkin on kyseessä. Minulla on autotallissa tuo 23-rihlainen akseli ja luulin ilman muuta että se autossa oleva olisi samanlainen. Mutta sitten jostakin onnistuin kaivamaan minun autoni rihlakoon. Se oli jokin japanilainen varaosaluettelo. Tai venäläinen itse asiassa, räjäytyskuvien perusteella. Sinne kun laittoi alkuperäisen moottorin tunnuksen, niin löytyi nuo alkuperäiset akselit. Tästä löytyi se alkuperäinen tuotenumero. Mutta Venäjältä ei rihlojen lukumäärää löydy - se piti taas etsiä tuotenumeron perusteella Japanista, muistaakseni.

Vaihdelaatikon päällä oleva numerosarjakaan ei kerro kaikkea. Se erottaa kyllä laatikon uudemmasta ds0-mallista. Mutta juuri tuo romuttamani Renault Megane Scenic 2.0 l:n ad4-laatikko olikin sitten jokin muu kuin tämä nykyinen. Molemmissa oli täsmälleen sama numerosarja päällä mutta vain tämä kunnostettu on oikeasti ad4004. Päällä olevan numeron perusteella löyttyi netistä viittaus ad4006:een! Tuo minulla oleva ad4004 on ainoa ad4004 mitä olen tähän mennessä löytänyt ;)

Moppi

Aktiivinen jäsen
Kattoin ns pikaluettelosta missä autossa on ollut AD4-004 laatikko, Sitä on ollut R19-malleissa. Sen vetoakselien numerot ovat ABS-malleissa olleet 7701351749 ja 751. Sen vetoakselien pituus voikin olla jo vähän siinnepäin, mielestäni Clion ovat liian lyhyet. Ainakin Autodocista noita näyttää löytyvänkin.

Viimeksi muokattu:

Swavon

Jäsen
No voi sun - ettäkö liian lyhyet?

Ainakin se vasemman puoleinen oli ihan millien tarkkuudella sama. Verrattuna tuohon vanhaan.
ja minä kun kirjaimmellisesti minuutti sitten lähetin viestin Pietariin ystävälleni joka asuu siellä!

Siitä on nyt taas jo sen verran aikaa etten muista mikä se pituus oli. Mutta kovasti ainakin tutkin niitä.

O'key, nyt muistan. 700 mm sanoi asentaja. mutta siitä puuttui nuo kierreosat. Mitähän siihen pitikään lisätä... 8 cm oli kokonaispituus aivan kärjestä. Toisaalta tuo kuppiosa on tietenkin muutenkin lyhyempi kuin tappi. muistelen että...juu noin 83 cm sain tuon akselin pituudeksi mikä minulla on oikealle puolen.

eikös noiden pituus taas ollut jotain 76 cm? eli 7-8 cm liian vähän. mutta jos se tappi oli 8 cm ja kuppi tulee kiinni pulteilla niin olisi juurikin oikein.

Kiitos joka tapauksessa!

Moppi

Aktiivinen jäsen
Tälläinen yhdistelmä voi tottakai periaatteessa olla mahdollinen mutta harvinainen tietysti ja sisältää riskejä, tarkistaisin esimerkiksi laakerin vahvuuden, rihlan pituuden, sen kun on mentävä siihen napaan siten kuin kuuluu. Ei ole helppo netin tietojen valossa. Pituudessa on sisäpäässä jonkin verran pelivaraa. Käytetty akseli ei välttämättä pidä siitä että laakeri ajatuu erikohtaan kuin aiemmassa asennuksessa jos ja kun on hieman kulumaa jo tullut. Enemmän ongelmaksi voi tulla juuri tuo ulkopään, vetoakselin rihlan pituus ja sen asettuminen pyörän napaan. Niin ja pituudesta vielä sen verran että on ollut aiemminkin malleja poikittaismoottorisissa joissa toinen vetoakseli on eri koneisissa sama mutta toinen on eri mittainen. Tämä johtuu siis vaihdelaatikon tasauspyörästön leveydestä, ei vain auton raidevälistä tjms..

Swavon

Jäsen
Joten: Ei ole helppoa.

Olis kannattanut antaa auton olla sellainen kuin oli ja yrittää itse korjata se pakin luistaminen venttiiliä vaihtamalla. Kuten oli aikomus jo 2 v. Mutta se ei olisi ollut yhtä helppoa kuin dp0:ssa. Olkoonkin että tuo lopulta onnistui varsin hyvin siihen 2001 Sceniciin.

Eipä ole kukaan vastannut mitään Pietarista vielä...

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Tämä alkaa jo kuulostaan siltä että oisko helpompi soveltaa ne auton omat vetarit tähän laatikkoon.
Hommahan ei ole mikkään, sorvaa laipan ja poraa tarvittavat reijät ja hitsaa niveleen.

Swavon

Jäsen
Kiitos todella paljon! Nimittäin - tuotahan se asentaja ehdotti! Että ostan ne käytetyt ja hän hitsaa kiinni alkuperäisiin sen AD4004:n puoleisen pään.

Nyt olet siis jo toinen joka arvelee sen kestävän? itse kun en osaa edes kunnolla juottaa (yli 40 v jo harjoteltu - yliopiston elektroniikkakursseja myöten :)) niin turha kuvitella hitsaamista. Mutta asentajalta se varmaan onnistuu. Ja se sisältyy jo hintaan minkä maksoin.(on mulla kyllä jo hitsaajan lasit ja kintaat ostettuna :cool: )

Huomenna pitäis osallistua tehostettuun työnhaunohjaukseen. Ois työpaikkakin tiedossa kunhan vaan pääsisin haastatteluun asti. Ja jotta sinne pääsis, pitäis hakemuksen olla lyhyt. Eikä kilsan pituinen kuten yleensä.

Swavon

Jäsen
Kattoin ns pikaluettelosta missä autossa on ollut AD4-004 laatikko, Sitä on ollut R19-malleissa. Sen vetoakselien numerot ovat ABS-malleissa olleet 7701351749 ja 751. Sen vetoakselien pituus voikin olla jo vähän siinnepäin, mielestäni Clion ovat liian lyhyet. Ainakin Autodocista noita näyttää löytyvänkin.
Millaisesta 'pikaluettelosta' oli kyse?

Löysin juuri Alvadilta uusia nivelen osia eli sinne akselin pyöränpuoleiseen päähän. Nyt kun vain löytäisi sinne vaihteiston puoleiseen päähän!

Swavon

Jäsen
Mainitaanko siellä muitakin kuin ad4004 vaihteistotyyppejä? Mie kun en edelleenkään tiedä kummankaan auton ad4 version tyyppiä. Se toinen on tietysti myöhäistä kun meni auton mukana romutukseen. Mutta toinen on korjaamossa irrallisena.

Vaikeata on. Alvadi väittää että pituus vasemmalle akselille olisi 65 cm. Minä taas mittasin sen ja se oli suuruusluokkaa 55 cm. Ts. ei noiden ilmoittamiin pituuksiin voi ollenkaan luottaa. Alvadin ilmoittama pituus oli samaa luokkaa kaikille, oli sitten abs tai automaatti tai ei.

Nyt sentään kävi ilmi että clio I:n oikean puolen akseli pituus on paljon lyhyempi kuin tuon R19. Tai siis se on se sama Alvadi joka väittää että Clio 1:ssä olisi 705 mm oikean puolen pituus kun taas R19:ssa se 77 cm.

kimbe

Aktiivinen jäsen
Mie kun en edelleenkään tiedä kummankaan auton ad4 version tyyppiä.
Yksi keino kaivella niitä tarkempia tyyppejä ja renun tunnuksia on esim. tuo eri ketjuissa monesti mainittu https://partsouq.com/en/catalog/genuine/locate?c=Renault. Jos niistä autoista on tiedossa VIN-tunnukset, niin niistä saat sen nelimerkkisen tarkemman variantin. Sen kanssa kun haet tuolta oikean auton ja sen varaosaluettelot, niin osiosta 23 Automatic gearbox löytyy se laatikon tarkempi tyyppi. Tai osiosta 29 Driveshaft ne vetoakseleitten numerot.

Vastaavasti löytyy jokaisen mallin ylätasolta lueteltuna kussakin variantissa käytössä ollut laatikkomalli, eli jos haluaa kaivella niitä autoja, joissa ylipäätään on AD4-laatikko ollut, niin tuon kautta niitä saa kohtuu helposti kaiveltua. Edit: eli sen automallin valinnan jälkeen tulevan sivun filter-toiminnolla saa helposti suodatettua esim. pelkästään ne AD4-laatikot esiin.

Ylös Bottom