Vs: 1.5 dCi huoltoväli: 30tkm/2v vai vuosittain?
Eli nyt jää enää mietittäväksi se luottaako tähän järjestelmään(niissä autoissa, joissa se on) vai haluaako tästä järjestelmästä huolimatta vaihtaa varmuuden vuoksi öljyt esim. vuosittain. :-\ Kyllähän tuo systeemi kuulostaa ihan järkevältä, vaikka sen toimivuudesta ei ole tietysti mitään takeita. Taidanpa itse jatkaa valmistajan suosittelemalla linjalla(30tkm/2v) kun OCS kuitenkin tarvittaessa aikaistaa öljynvaihtoa ainakin jonkin verran. 8)
$cenillac sanoi:"RENAULT OCS (Oil Control System) for lower running costs
Following its introduction on the dCi range, the Oil Control System (OCS) is now available for the TCe 100 and TCe 130 engines, too. This feature uses the engine's ECU to calculate servicing intervals as a function of the way the vehicle is used. Should running conditions be considered too severe (e.g. door-to-door type city motoring exclusively), a warning on the dashboard invites the driver to bring forward the next oil change. OCS enables Renault to recommend competitive oil change intervals, while at the same time providing a solution that protects those owners who stray from conventional use. OCS employs an algorhythm which notably takes into account the vehicle's road speed and engine speed. OCS is today fitted to the TCe 100 and is poised to be extended to all the Renault range's TCe and dCi powerplants."
Eli ei anturoi itse öljyn ominaisuuksia, vaan pirssin käyttötavan mukaan laskee öljyn vaihtohetken lähestymistä. Huolto-ohjelmassa luki muistaakseni, että tuo OCS tunnistaa esim. pätkä-ajon, kovemman poljetuksen ja esimerkiksi sen jos ajelee raskas kärry perässä, jolloin alkaa huolto lähestyä vauhdilla.
Eli nyt jää enää mietittäväksi se luottaako tähän järjestelmään(niissä autoissa, joissa se on) vai haluaako tästä järjestelmästä huolimatta vaihtaa varmuuden vuoksi öljyt esim. vuosittain. :-\ Kyllähän tuo systeemi kuulostaa ihan järkevältä, vaikka sen toimivuudesta ei ole tietysti mitään takeita. Taidanpa itse jatkaa valmistajan suosittelemalla linjalla(30tkm/2v) kun OCS kuitenkin tarvittaessa aikaistaa öljynvaihtoa ainakin jonkin verran. 8)