Austral ja automaattinen seisontajarru

mikro

Jäsen
Viestejä
209
Tuo oli ainakin mulle uutuus silloin vuosi sitten autoa ostaessa. Myyjä neuvoi vain ykskantaan, että pysäköitäessä paina siitä vaihdevivun päässä olevasta napista tuo päälle. En tuota koskaan ollut tullut kokeilleeksi kun tuo jarru meni aina heti päälle omatoimisesti ja valot sytty taulussa ja siinä kytkimessä. Liikkeellelähtiessä tuo jarru aina vapautui ja valot sammu.. Nyt kuitenkin kun eka vuosi alkoi täyttyä tuo ensin ei enää irrottanutkaan vaan auto piti sammuttaa ja toisella kertaa irrotti. Sitten meni pari viikkoa vanhaan malliin kunnes ei enää mennytkään päälle omatoimisesti. Sitten piti yrittää alkaa tutustua noihin ohjekirjoihin. Nyt on kaikki taas toiminut kunhan muistaa painaa sitä nappia ennen moottorin sammuttamista. Näinköhän tuo on suunniteltu? Miksi se sitten toimi vuoden ilman tuota napinpainallusta? Auto oli vähän aikaa sitten eka huollossa eikä siellä ainakaan tuohon ollut kommenttia?
 

mikro

Jäsen
Viestejä
209
Tuli taas ilmi uusi toiminto tämän pysäköintijarrusysteemin kanssa. Vai kuuluuko tuon toimia myös näin kun olin pysähtynyt ja pidin autoa paikallaan ( moottori käynnissä. ja D-asennossa) jarrulla ehkä pari minuuttia, niin tuo pysäköintijarru kytkeytyi omatoimisesti päälle sekä merkkivalot syttyivät. Eihän tällä sinänsä mitään väliä kun se kuitenkin poistui taas liikkeelle lähtiessä.
En ole ainakaan ohjekirjasta löytänyt mitään mainintaa tällaisesta?
 

mikro

Jäsen
Viestejä
209
Taas "uutta opittua". Jos esim pihallasi haluat siirtää autoa vähänkin etkä laita turvavyötä päälle niin pysäköitäessä tuo jarru ei toimi. Näyttää siltä, että pitäisi aina autoon mennessä ensiksi muistaa laittaa turvavyö kiinni . Samoin pysäköitäessä vasta viimeiseksi tuo irrottaa. Näin se nyt ainakin toistaiseksi on toiminut.?
 

vieillard

Jäsen
Viestejä
58
Tuli taas ilmi uusi toiminto tämän pysäköintijarrusysteemin kanssa. Vai kuuluuko tuon toimia myös näin kun olin pysähtynyt ja pidin autoa paikallaan ( moottori käynnissä. ja D-asennossa) jarrulla ehkä pari minuuttia, niin tuo pysäköintijarru kytkeytyi omatoimisesti päälle sekä merkkivalot syttyivät. Eihän tällä sinänsä mitään väliä kun se kuitenkin poistui taas liikkeelle lähtiessä.
En ole ainakaan ohjekirjasta löytänyt mitään mainintaa tällaisesta?
Noin tuo Arkanassa on toiminut aina, kun on laittanut A-asennon päälle - keskikonsolissa on vipu toimintoa varten.
 

mikro

Jäsen
Viestejä
209
En osaa arvata,mutta omassani tuo autohold tuntuu toimivan aina pysähtyessä kun vaan autohold-katkaisija on joskus tullut laitettua päälle ja jarrua painaa vielä hetken pysähtymisen jälkeen. ( taulussa syttyy vihreäpohjainen A valo)
 
Viimeksi muokattu:

srout

Nuorempi jäsen
Viestejä
22
Varmaan sama juttu. Yhdistän vain pysäköintijarru-sanan perinteiseen käsijarruun joka Arkanassa (Esprit) napautettava päälle kun on parkkeerannut.
 

vieillard

Jäsen
Viestejä
58
Onkohan kyse samasta asiasta? Arkanassa ei syty P-valo vaan A ("autohold"?)
Kyllä Arkanassa on sekä automaattinen seieontajarru (P) sekä AutoHold-toiminto (A), molempia käytetään samasta vivusta - käsikirjan kohta 2.14.

Eiköhän tuo toimi nykyisissä malleissa samaan tapaan?

Renault 4:n koeajoa odotellessa lukaisin käsikirjan läpi ja sielläkin sivuilla 168-172 kuvataan sekä automaattisen seisontajarrun sekä Autohold-toiminnon kytkeminen.
 
Viimeksi muokattu:

mikro

Jäsen
Viestejä
209
Nuo sijaintiratkaisut näyttää olevan toteutettuna vähän eri tavalla tässä Australissa. Tuo autohold-kytkin sijaitsee aivan vasemmassa laidassa kojetaulun alareunalla olevassa kytkinrivissä. P-kytkin on vaihde-viiksen päässä. (noita "viiksiä" on tässä yht. 3kpl, tai oikeastaan 4, jos sen radio ym viiksen laskee mukaan)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom