Clio 2016 farkku takarrut panee hanttiin

TiJuKo

Jäsen
Viestejä
78
Moi,

Katsuri pompautti Clioparan mm laahaavan takajarru vuoksi ja sitä tässä on nyt koitettu fiksailla.
Rumpu lähti nätisti irti ulosvetäjällä. Paikat herkistelty ja säädetty.
Rumpu ei vaan suostu menemään millään takaisin. Ei ota kenkiin, vaan akselitappiin jymähtää laakeri jumiin.
Väärinpäin solahtaa nätisti, mutta ulompi laakeri jämähtää heti jumiin eikä suostu liikkumaan syvemmälle.
Kun tarraa kiinni, rummun joutuu repimään pientä väkivaltaa käyttäen irti.

Mitä ihmettä?

Kiitos ja anteeksi!
-Timo
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 620
Moi,

Katsuri pompautti Clioparan mm laahaavan takajarru vuoksi ja sitä tässä on nyt koitettu fiksailla.
Rumpu lähti nätisti irti ulosvetäjällä. Paikat herkistelty ja säädetty.
Rumpu ei vaan suostu menemään millään takaisin. Ei ota kenkiin, vaan akselitappiin jymähtää laakeri jumiin.
Väärinpäin solahtaa nätisti, mutta ulompi laakeri jämähtää heti jumiin eikä suostu liikkumaan syvemmälle.
Kun tarraa kiinni, rummun joutuu repimään pientä väkivaltaa käyttäen irti.

Mitä ihmettä?

Kiitos ja anteeksi!
-Timo
Jos se onkin sisempi laakeri mikä jumittaa,joku orkonen tullut akseliin?
 

TiJuKo

Jäsen
Viestejä
78
Jos se onkin sisempi laakeri mikä jumittaa,joku orkonen tullut akseliin?

Molemmat laakerit ovat ihan herkät, eikä akselitapissa tai laakerien sisäkehällä ole mitään knöölejä. Jotenkin se rumpu vaan sitten kuitenkin solahti paikalleen. Muuten hyvä, mutta käppäri ei ota sillä puolella enää ollenkaan. Enää ei jaksa alkaa vinttaamaan irti ja säätää. Täytyy huomenna hakea kuukaus lisää säätöaikaa ja seisköön ryökäle pihassa, kunnes harmitus on laantunut. Täytyy välillä lähteä ihan palkkatöihin.
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 620
Molemmat laakerit ovat ihan herkät, eikä akselitapissa tai laakerien sisäkehällä ole mitään knöölejä. Jotenkin se rumpu vaan sitten kuitenkin solahti paikalleen. Muuten hyvä, mutta käppäri ei ota sillä puolella enää ollenkaan. Enää ei jaksa alkaa vinttaamaan irti ja säätää. Täytyy huomenna hakea kuukaus lisää säätöaikaa ja seisköön ryökäle pihassa, kunnes harmitus on laantunut. Täytyy välillä lähteä ihan palkkatöihin.
Tuli välillä ajatusvirhe,neuvoin levyjarrullista mutta tuossahan onkin rumpujarru...Ensimmäinen edellytys rumpujarrullisen käsijarrun toimivuudelle on että vaijeri palautuu ääriasentoosa,muuten kaareva vipu missä vaijeri on kiinni ottaa käsijarrukahvaa vedettäessä kiinni rummun sisäreunaan eikä liikevara riitä...Ne jarrukengät pitäisi vain saada kehittyä tarpeeksi lähelle rumpua,kai männät liikkuvat sentään?Jos jalkajarru on ollut hyvä,niin liikkuuhan ne...Ja katso että ne vaijerit liikkuvat herkästi,ei tarvitse iso halkeama olla vaijerin kuoressa kun vesi ja kura pääsee sisään,ja jumiminen alkaa. :cool:
 
Viimeksi muokattu:

TiJuKo

Jäsen
Viestejä
78
Tuli välillä ajatusvirhe,neuvoin levyjarrullista mutta tuossahan onkin rumpujarru...Ensimmäinen edellytys rumpujarrullisen käsijarrun toimivuudelle on että vaijeri palautuu ääriasentoosa,muuten kaareva vipu missä vaijeri on kiinni ottaa käsijarrukahvaa vedettäessä kiinni rummun sisäreunaan eikä liikevara riitä...Ne jarrukengät pitäisi vain saada kehittyä tarpeeksi lähelle rumpua,kai männät liikkuvat sentään?Jos jalkajarru on ollut hyvä,niin liikkuuhan ne...

Jees, se vipu oli ihan jumissa puolen vuoden seisonnan jälkeen. Liuotusta lämpöä ja liuotusta ja herkistelyä, niin nyt on hyvä. Männistä toinen oli jumissa. Sekin herkistyi, kun vähän avitti. En mä usko, että siinä oikein muuta vikaa enää ole kuin että perussäätö kengille taitaa olla nyt liian kaukana.
 

hhelminen

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 791
En mä usko, että siinä oikein muuta vikaa enää ole kuin että perussäätö kengille taitaa olla nyt liian kaukana.

Siinähän on automaattisäätö ja käsijarrun käyttö liikutta kengät lähemmäksi rumpua, toki sillä edellytyksellä että käsijarrua ei ole säädetty vaijerista (vaijerin säädöllä saa säätää vain ja ainoastaan löysän pois vaijerista)..
 

TiJuKo

Jäsen
Viestejä
78
Moi,

Mistähän vois löytää kunnon räjäytyskuvan ko vekottimen takarummusta? Se on ainakin selvää että se automaatisäädön tanko ei enää toimi ja sitten kiinnostaa vielä laakeripesän osat.

-Kiitos!
 

hhelminen

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 791
Moi,

Mistähän vois löytää kunnon räjäytyskuvan ko vekottimen takarummusta? Se on ainakin selvää että se automaatisäädön tanko ei enää toimi ja sitten kiinnostaa vielä laakeripesän osat.

-Kiitos!
Takarumpu ja laakeripesä on yksi ja sama osa, eli laakeripesä (ja laakeri) lähtee rummun mukana.
Jos automaattisäätö ei toimi on syy yleensä liian tiukalla oleva käsijarruvaijeri joka ei pääse palautumaan tarpeeksi.
Alla kuva, jos sinisellä ympäröity käsijarrun vipuvarsi ei pääse täysin palautumaan (kuvassa vasempaan laitaan) ei sen liikevara riitä (punaisen nuolen osoittamaan suuntaan) siirtämään automaattisäädön hammaspyörää (joka ympyröity keltaisella) niin että automaattisäätö siirtää jarrukengät lähemmäksi rumpua.
Näin käy mm jos käsijarrua mennään säätämään vaijerista, vaijerissa oleva säätö on vain että vaijerista otetaan ylimääräiset löysät pois (käsijarruvaijeriin siis täytyy jättää hivenen löysää jotta automaattisäätö toimii).

takajarru.png
 

TiJuKo

Jäsen
Viestejä
78
Jeah! Tuo atraimen mallinen, keltaisella ympyröity metallilirpake on poikki, joten eipä taida automaattisäätö toimia. Saiskohan tuon marmorilta? Kaikki muu kun on uutta laakeria myöten. Käppärin vaijeria ei ole kiristetty.
 

TiJuKo

Jäsen
Viestejä
78
Tapauksesta oppineena en suosittele seisottamaan autoa joulukuusta kesäkuuhun nurmikolla. Ei oo auton vika vaan mun.
 

hhelminen

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 791
Saiskohan tuon marmorilta? Kaikki muu kun on uutta laakeria myöten.

Motonetistä löytyy..

3DB8AB30F1B538856E71D9231CDF71C233789AB5.jarrukenkien-saatolaite-23-1548-23-1548.webp
 

TiJuKo

Jäsen
Viestejä
78
Tänks vinkistä!

Jarrut nipussa, mutta käppäri ottaa huonosti sille puolelle, mihin vaihdettiin kaikki uutta.
Yks kyssäri vielä. Yritin kaivella jakohihnan vaihtoväliä huonolla menestyksellä.
Viimeks vaihdettu 60 tkm -21, nyt ajettu 127 tkm.

Kiitos!
-Timo
 
Ylös Bottom