Megane E-Tech Electric

MarkusJ

Nuorempi jäsen
Tuo nettiyhteyden jako puhelimesta autoon on omassa käytössä toiminut parhaiten bluetoothin kautta (bluetooth-liitos, android 14)

Pitää vielä testata onko vika siinä, että mulla on ollut varmaan aina android auto samaan aikaan päällä, kun olen yrittänyt saada nettiä wifin tai bluetoothin kautta jaettua, mutta äskenkin istuin autossa jonkun 30 min asentelemassa ohjelmia ja aina vaan yhteys katkesi ja "no internet" tulee, kun laitoin jaon päälle joko wifistä tai bluetoothista. Puhelimen kautta kuitenkin olen jakanut nettiä monille muille laitteille vuosien varrella ja koskaan ei ole ollut mitään ongelmia.

Täytyy huomenna jatkaa ihmettelyä. En tosiaan muuta enää keksi kuin tuon Android Auton joka voisi sitä jotenkin sotkea.

MarkusJ

Nuorempi jäsen
Nyt se netin jako lähti tuosta bluetoothin kautta toimimaan aamulla. Ota näistä nyt selvää.
Edelleenkään Wifin kautta jako ei toiminut. Kokeilin kaikki taajuusalueet ja suojauskäytönnöt läpi, mutta ei se vaan siitä läpi kulje tuo InterNJET.

Juha Hellsten

Renault kuski
Terve
Nyt se pahin vika sitten tuli. Aamulla autossa 90% lataustaso ja eikun töihin. 10 km:n kohdalla MeganE ilmoittaa: AKUN LATAUS MAHDOTONTA. Vaimo jatkoi ajamista omalle työpaikalle. Soitin lohjanportin autoon ongelmasta. Kuulemma Sceniceissä tätä ongelmaa. Tiistaiksi sain ajan, onneksi rangea on yli 100km, että pääsen sinne. Huomasin vantaan huollon olevan klo 23 auki, soittoa sinne, en päässyt. Koiran kanssa ulos, sillä välin vaimo oli päässyt läpi. Sanoivat, että sinne on turha tulla. Kertoi, että yön yli kun odottaa, voi vika korjaantua. Autolla tuli ajettua 140 km tänään ja toimi normaalisti. Nähtäväksi jää. IMG_20250207_065420_HDR.jpg

Kojuvi

Jäsen
Minulla teki tosiaan Scenic tuota kaksi kertaa peräkkäin puoli vuotta sitten. Herja oli päällä pari tuntia ja hävisi sitten itsestään ja lataus toimi normaalisti. Sen jälkeen ei ole ilmennyt kertaakaan. Käytin huollossa ihmeteltävänä, mutta tuohon viittaavia vikakoodeja tms ei löytynyt. Eli nää on näitä.

Esme23

Jäsen
Minulla teki tosiaan Scenic tuota kaksi kertaa peräkkäin puoli vuotta sitten. Herja oli päällä pari tuntia ja hävisi sitten itsestään ja lataus toimi normaalisti. Sen jälkeen ei ole ilmennyt kertaakaan. Käytin huollossa ihmeteltävänä, mutta tuohon viittaavia vikakoodeja tms ei löytynyt. Eli nää on näitä.

Täälläkin näkynyt tuo sama virheilmoitus pari kertaa, hävinnyt sitten itsestään. Olen kuvitellut sen liittyvän jollain tavalla 12V akun lataamiseen, ei ajoakun. Voin olla väärässäkin, usein olen :rolleyes:

markkul

Jäsen

Mulla on hämärä muistikuva, että olisin facebookin Scenic-brittifoorumilla nähnyt screenshotin My Renaultin manuaalista, jossa mainittiin tuon ilmoituksen liittyvän vanhempiin (ennen 7/2024?) autoihin, ja että olisi just joskus ilmenevä. En muista, oliko siihen joku huollossa tehtävä päivitys ratkaisuna. Mutta sen muistan, että kun itse katsoin suomenkielisessä My Renaultissani samaa sivua, sitä huomautusta ei siellä ollut. Oma auto oli jo maahantuojan varastossa 9/2024 kun kaupat tehtiin, tuota ongelmaa ei ole ainakaan vielä ilmennyt.

Antmek

Jäsen
Mulla Scenic ei ole tehnyt kertaakaan tuollaista ilmoitusta. Tähän mulla tuli sähkömoottori 3.1.0 påivitys OTA:na missä puhuttiin lataamisen estävästä ohjelmisto ongelman korjauksesta. Voi tuo ilmoitus toki olla ihan oikea vika myös. Eikös Juhan MeganE ollut jo ajettu yli satkun? Vika mahdollisuudethan tietenkin kasvaa kun kilometrejä ja aikaa kuluu.

markkul

Jäsen
Mulla Scenic ei ole tehnyt kertaakaan tuollaista ilmoitusta. Tähän mulla tuli sähkömoottori 3.1.0 påivitys OTA:na missä puhuttiin lataamisen estävästä ohjelmisto ongelman korjauksesta.

Mistä mahtaisi tietää, onko tuollainen 3.1.0 asennettu vai ei? Järjestelmätiedoissa ei ole mitään noin yksinkertaisia versiotietoja, on vain pitkiä rimpsuja.

Yhtään päivitystä ei ole tähän autoon nähdäkseni tullut, kun mitään kysymyksiä ei ole tullut. Päivityshistoriassa on vain joku merkintä käyttöönottopäivämäärällä 1.10.2024, ja senkin teksti ei varsinaisesti viitannut mihinkään päivityksen asennukseen vaan vain ikäänkuin tilannepäivitykseen.

juakoppi

Jäsen
Mielestäni autolla näyttäis olevan yhteydet palvelimeen kunnossa. Mutta ei ole käytössä sitä ns. huvinettipakettia?

Päivitykset tulee kun yhteydet on noin.

Antmek

Jäsen
Mulla ei ole itselläkään tuota datapakettia aktivoituna eikä kyllä puhelimenkautta edes netin jako päällä. Pöivitykset on tullut siitä huolimatta. Ne päivitykset näkyy kun menee asetusvalikkoon ja valitsee "ajoneuvon päivitys & avustaja" -> päivityshistoria josta näkee mitkä päivitykset on tullut ja tarkista päivitykset kohdasta auto tekee sen päivityskyselyn. Oma autoni varmaan aika niitä ensimmäisten joukossa tulleita. Se tuli jälleen myyjän pihaan heinäkuun alkupuolella. Käyttöönotto oli siellä heinäkuun lopussa. Varmaa vaihtelee yksilöittäin päivitykset mitkä autoon tulee. Ja sitten ne päivityksethän ei tule koskaan samaan aikaan autoihin vaan ne tulee jaotellusti ettei mene serverit nurin. Ei minullakaan montaa päivitystä ole tullut omistuksen aikana.

markkul

Jäsen
Entä oliko tässä ketään, kenellä olisi päivityksiä tietääkseen asennettu huollossa? Näkyykö ne päivityshistoriassa, vai mahtaneeko vain käyttäjän omat OTA-päivitykset olla siinä?

MarkusJ

Nuorempi jäsen
Eilen asensin Waze sovelluksen auton play kaupasta ja sen jälkeen lopetti navigointi (maps) toiminnan ja myöskään se sovellusikkuna (mistä näkee kaikki asennetut sovellukset) ei enää auennut. Eli käytännössä se android käyttöjärjestelmä ei enää latautunut. Mustaa ruutua tarjosi vaan molempiin näkymiin jos ylipäätään suostui niihin siirtymään. Ajoneuvonäkymä sentään edelleen toimi ja myös se "force boot" pitämällä virtanappia pitkään pohjassa. Boottasin myös safe moodiin jolloin järjestelmä taas lähti pelaamaan. Poistin safe modessa sen Waze:n mutta edelleen oli järjestelmä jumissa. Ainoastaan Factory reset pelasti tilanteen ja toki sitten kaikki asetukset ja _toimiviksi testatut_ sovellukset piti asentaa takaisin.

Olipahan taas seikkailu yhden _tuetun_ play kaupasta asennettavan sovelluksen vuoksi...

Juha Hellsten

Renault kuski
Terve
MeganE oli tiistaina korjattavana. Testeri luki viaksi; eristysvastusvika roottorissa. Nollasivat vian ja latasivat 2,5 tuntia diasnostiikka autossa kiinni. Olisi pitänyt tehdä eritysvastus mittaus moottoriin, mutta kallis mittari oli hajalla, joten jäi tekemättä. Mittaus vaatii vetoakselin irroituksen. Tehdas on tietoinen viasta, koska oli ohjeet asentajalle. Auto on toiminut normaalisti. Jos vika uusiutuu, pitää mennä Bassandonelle vantaalle, missä pystyy mittaamaan. Pahimmassa tapauksessa ajomoottori pitää vaihtaa. Sanoivat kilometrien olevan niin vähän takuun yli, että maahantuoja tulee mukaan kustannuksiin. Tuli juttua scenicin samaisesta vika ilmoituksesta, tiesivät sen tulevan auton latauspistokkeen johtosarjasta. Näistä olisi hyvä saada tietoa. Katselin huvikseni ovoko.fistä purkuosana moottoria ( 3200€ ). Pystyisiköhän kokkolan autohuolto korjaamaan moottorin? Ja mitäköhän sieltä menee rikki? Tavallisesti laakerit hajoavat ja tulisiko neste vuoto, kun lämpö otetaan talteen. No ei muuta, kuin ajoa vain, kun kerran pelaa.

MarkusJ

Nuorempi jäsen
Ajattelin taas kirjoitella vähän päivityksiä tämän päivän seikkailuista. Ajoin aamulla Espoosta Kotkaan ja matkalla kuuntelin musiikkia Spotifystä ja Youtube Musicista. Sen jälkeen, kun olin hetken kuunnellut musiikkia Youtube Musicin kautta niin tapahtui taas tuo sama kuin maanantaina Wazen asennuksen jälkeen. Ja Wazen asennuksen aikana/jälkeen kuunneltiin myös musiikkia Youtube Musicista. Näytöt meni siis taas pimeäksi tai ainakin se maps, music ja apps välilehdet. Musiikki kuului koko ajan ja biisitkin vaihtui, mutta mihinkään painalluksiin ei vastannut noissa näkymissä. Näistä nyt sitten päättelin, että se maanatainkaan syyllinen ei siis ollutkaan Waze vaikka ajoitus asennuksen ja jumiutumisen kanssa oli täydellinen. Wazen poistettaessahan tuo ongelma ei korjaantunut, mutta Youtube Musicin poistettaessa järjestelmä palautui ennalleen.

Eli Youtube Music saattaa jumittaa tuon Android käyttöjärjestelmän. Kannattaa pitää mielessä, jos alkaa "radio" reistailemaan.

Toinen hauskuus sattui paluumatkalla Kotkasta Espooseen, kun pysähdyin nesteen pikalaturille ja koska en ole kovinkaan kokenut pikalataaja niin siinä sitten jalka painui jarrulle ja painoin virta nappia. Noh lataushan siinä tietysti pysähtyi. En onnistunut aloittamaan latausta uudelleen samasta laturista vaan piti siirtyä seuraavaan. Onneksi siinä keskellä yötä oli kaikki laturi vapaana. Huomasin sitten autoon sisään palatessa, että valittelee valojen vikaa ja se viihdenäyttö on nyt ihan pimeänä. Musiikki kuitenkin edelleen soi Spotifyn kautta. En kyllä saanut sitten valoja pelaamaan, mutta ajattelin ladata kuitenkin sen määrän mitä kotiin pääsemiseksi vaaditaan. Tyhmänä ja uhkarohkeana päätin lähteä pimeää valtatietä pitkin jatkamaan matkaa ja eihän siitä toki mitään parkkivalot päällä tullut ja seuraavasta rampista sitten takaisin valojen äärelle. Pysähdyin huoltoaseman pihaan ja soitin Renault tiepalveluun. Sitä kautta sitten tilattiin hinauspalvelu. Epäilin sulakkeen palaneen.... Aikani istuin autossa ja kuuntelin musiikkia odotellen hinaajaa, kun keksin sitten, että mitä jos kokeilisin ihan vaan sammuttaa auton kunnolla ja käynnistää uudelleen. Noh auto sammuksiin ja neppailin siinä huoltoaseman pihalla hyvän matkan päässä jonkun 5 minuuttia ja sitten lähestyin autoa. Tervetulovalosekvenssistä jo näin, että ajovalothan toimii ja siihen isoon näyttöönkin tuli kuva ihan nätisti. Soitin sitten hinausliikkeelle ja sanoin, että voidaan peruuttaa hinaus sillä auto pelaa, piti vain "sammuttaa se ja käynnistää uudelleen"... Loppumatka kotiin menikin sitten ihan ilman sen ihmeellisempiä.

Onhan tämä varsin persoonallinen ajopeli sanotaan nyt näin. Ensi kerralla tiedän olla painamatta virtanappia, kun auto on latauksessa.

juakoppi

Jäsen
Käytätkö Markus J puhelimen sovelluksia (Apple CarPlay tai android auto) kautta? Joillain multimedianäyttö tuntuu sekoilevan noiden kanssa...

MarkusJ

Nuorempi jäsen
Käytätkö Markus J puhelimen sovelluksia (Apple CarPlay tai android auto) kautta? Joillain multimedianäyttö tuntuu sekoilevan noiden kanssa...

Puhelimesta olen käyttänyt vain bluetoothia netin jakamiseen ja puheluiden soittamiseen.
Käytän siis sovelluksia suoraan autossa, en puhelimen kautta.

Ylös Bottom