Lakkasipa Modus yllättäen starttaamasta tyttären ajettua pohjan kiveen tai muuhun kovaan esteeseen. Siis pohjan ei moottoria. Oli kuulema kolahtanut kohtalaisen kovaa. Auto toimi kuitenkin kolhun jälkeen vielä 80 km, ilman mitään moitteita tai hälytyksiä. Pysähdyksen jälkeen käynistyi kerran, mutta sammui heti. Tämän jälkeen alkoi palaa virran ollessa päällä moottorin stop-valo, huoltoavaimen kuva, öljykannu ja akun kuva. Huoltonäytössä esiintyi tekstit Oil pressure low ja Battery charge fault. Öljyä on kuitenkin riittävästi ja akussa oli virtaa, kuten myös uudessa akussa, jonka kokeeksi vaihdoin.Tutkittuani pohjakosketusta auto allakin sen ollessa nosturilla, en löytänyt muuta vikaa kuin että isku oli irrottanut lamda- anturin johdon pistokeliittimen. joka on lämpöpellin alla kuljettajan istuimen etureunan kohdalla. Samassa kohdassa näkyi iskemänaarmu pohjassa. Liittimessä tai johdoissa ei näkynyt vikaa, joten laitoin sen takaisin kiinni. Tällä ei kuitenkaan ollut mitään vaikutusta. Auto ei siis starttaa, vaan virtojen ollessa päällä ainoastaan ohjaustehostin näyttää toimivan. Aina kun autoa yrittää startata niin kuuluu piippaus ja huoltonäytön varoitustekstit alkavat pyöriä. Siis esim. öljynpainevaroitus, vaikka auto ei edes käy. Lisäksi kun hinatessa yritimme vetää autoa käyntiin syttyi myös jarrujen varoitus kuvake ja tuli lisäteksti Breakin fault.
Ongelmana on että OBD-pistokkeesta ei saa yhteyttä moottoriohjausyksikköön. Olen kokeillut kolmella eri lukijalla ja aina tuloksena on yhteysvirhe. Sellaisellakin laitteella, jolla on aiemmin pystynyt poistamaan perusvikakoodeja, kuten jarruviat. Onko kellään käsitystä minkä merkkinen ja tyyppinen OBD-lukija pitäisi varmasti toimia Renun kanssa yhteen. Katastusmies sai kuitenkin jokin aika sitten yhteyden aivan hyvin. Onko kukaan törmännyt muuten yllä kuvattuihin ongelmiin, päältä ja alta katsottuna mitää syytä vikavaloille ei löydy. Liitteenä muutama kuva huoltonäytöstä. Varsinaisesta käynnistyksen estosta, eli avainviasta ei pitäisi olla kyse, koska punainen käynnistyksenestovalo ei vilku. Olen myös kokeillut molempia avaimia.
Ongelmana on että OBD-pistokkeesta ei saa yhteyttä moottoriohjausyksikköön. Olen kokeillut kolmella eri lukijalla ja aina tuloksena on yhteysvirhe. Sellaisellakin laitteella, jolla on aiemmin pystynyt poistamaan perusvikakoodeja, kuten jarruviat. Onko kellään käsitystä minkä merkkinen ja tyyppinen OBD-lukija pitäisi varmasti toimia Renun kanssa yhteen. Katastusmies sai kuitenkin jokin aika sitten yhteyden aivan hyvin. Onko kukaan törmännyt muuten yllä kuvattuihin ongelmiin, päältä ja alta katsottuna mitää syytä vikavaloille ei löydy. Liitteenä muutama kuva huoltonäytöstä. Varsinaisesta käynnistyksen estosta, eli avainviasta ei pitäisi olla kyse, koska punainen käynnistyksenestovalo ei vilku. Olen myös kokeillut molempia avaimia.
Liitteet
Viimeksi muokattu: