Virtajohto takakonttiin??

Megane

Aktiivinen jäsen
Megane break -01:seen olisi tarkoitus laittaa tupakansytkärin pistoke 12V jääkaappia varten,onkohan tuonne lähellekään vedetty valmiiksi ylimääräistä virtajohtoa vai pitääkö vetää akulta asti??

Megane

Aktiivinen jäsen
Vs: Virtajohto takakonttiin??

Tai tarkennetaan vielä kysymystä,että onko takana valmista pistoketta tai johdotusta vetokoukun sähköjohtojen liittämistä varten,vai kytketäänkö johdot rosvoliittimillä takavalojen johtoihin??

dci

Aktiivinen jäsen

Jos käyttö on jääkaappia varten, niin voisiko ajatella että laittaisi 'jatkoroikan' keskikonsolin tup.sytyttimen liittimestä. Taitaa olla niin että ko. liittimen sähköt on päällä vain kun virta on kytketty virta-avaimesta - hyvä vai huono asia tässä tapauksessa?

j81509

Jäsen

Itse olen ajatellut vetää rosvoliittimen tupakansysyttymeen menevästä johdosta takakonttiin. Johdon olen ajatellut vetää mattojen alta.

Tällä hetkellä on takakonttiin menevä johto kiinni tupakansytyttimessä ja johto menee takapenkin välistä takakonttiin.

Olisiko johtoa parempia tapoja kytkeä, kuten esimerkiksi suoraan akusta+virtalukosta ja johtoon sitten oma sulaka? Tai onko tupakansytyttimenjohdon rosvoaminen hyvä tapa?

dci

Aktiivinen jäsen

Jos akulta asti vetää, niin kannattaa laittaa tarpeeksi paksua johtoa. Virtaahan siinä tullee kulkemaan vähintään kymmenen ampeeria, vai mikä onkaan jääkaapin sähköteho? Itse laittaisin akulta tulevaan johtoon myös kytkimen ja merkkivalon - tästä pääseekin ajatukseen että sittenkin voisi olla hyvä vetää johto olemassa olevasta tup.sytyttyminen johdosta. Periaatteessa rosvoliitin on hyvä, mutta melko vaikea tehdä se hyvin, ongelmana on että liitoskohdasta ei tule tarpeeksi tiivistä ja sitten se ajansaatossa hapettuu yms. Minkalainen lienee varsinaisen tup.sytyttimen kanta, voisiko siihen vaikka juottaa lisäjohdot?

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Megane sanoi:
Tai tarkennetaan vielä kysymystä,että onko takana valmista pistoketta tai johdotusta vetokoukun sähköjohtojen liittämistä varten,vai kytketäänkö johdot rosvoliittimillä takavalojen johtoihin??
Kuule hämärä muistikuva on että tuossa mallissa vois olla joko myynnissä takavalojen liittimiin suoraan tulevat liittimet koukunjohtosarjalle, tai sitten ihan ryöstöillä. Mun 2000 lagunassa ryöstöillä hoitui tuo homma. Brinkin johtosarja oli sitten ihan *tusti liiian lyhyt = kuraa.

Ja 12v tup.sytkä takaboksiin tuli lagunassa ihan liittimellä, niin että keskikonsolin tup.sytkän paikkkaan tuuttaan ihan siihen sopivan tup.sytkän liittimen ja siitä on vaan johdot taakse. En tuunannu sitä sen enempää kun en jaksanu. Toimi tarpeekshyvin ja jätin sen vastaisuudenvaralle. Takaluukkuun en tehnyt naarasliitintä vaan jätin johdot suojattuina koteloon piiloon (oli sellainen jääkaappi ettei olis voinu laittaa tup.syt. pistoketta, vain karvaliitäntä passas..)

P

PappaX

Vieras

muistattehan, että jo se on ns suorassa virrassa on akku äkkiä kuiva. Ja näitä nykyhärveleitä ei oikein voi vetää käyntiin. ;)

Nihilistinä selviää, jos normi kylmälaukun vuoraa sanomalehdellä, pohjalle jäätä/kylmäkalleja, tmv jäistä hyydykettä ja täyttää sitten sen lootan + teippaa kannen kiinni. Siinä ne kamppeet kestää kylmänä pidempään, kuin näissä autoviilentimissä.

Sama toimii myös toistepäin, eli jätetään jää poikkeen ja nostaa liharuuat suoraan uunista lootaan ja kansi kiinni. Mökin pihassa saa nauttia todella muhevasta ruuasta. Siinä kypsyy perunat samoilla lämpimillä folioon pakattuina.

Ylös Bottom