Vetokoukun pistorasia Espace IV facelift

Neloskoppa

Jäsen
Otti vetokoukun pistorasia sen verta osumaa, että uusi pitää laittaa. Vaihtopaikkaa ei oikein ole, joten kävin paikalliselta yleiskorjaamolta kysymyssä hommalle hintaa ja meinasin perseelleni lentää, pyysivät 205€!! Sanoin harkitsevani asiaa ja luikin pois paikalta :)

Pistorasia vaikuttaa ihan normaalilta 13-pinniseltä, maksaa esim. Biltsussa reilun kympin. Kun en autoista paljon ymmärrä, niin onko tuossa joku ohjelmointia vaativa CAN-väylä tai muu juttu, joka oikeuttais moiseen hintaan?

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
No kaikki maksaa, laitto, pistoke, työ, sähkö, polttoaine jne... Jos tuntihinta on sen 80€ niin, tuo loppusumma voi suurinpiirtein olla sen. Itsellä oli sama homma, kun vanha pistoke oli jo hapertunut. Piti vaihtaa pistoke+ johtoa ja ihan bilteman huonointa pistoketta en halunnut, niin loppusumma oli noin 150€. Tunnin verran aikaa siihen meni tai tunnista maksettiin. Jos sähkökynä pysyy hyppysissä, niin kyllä sen osaava vaihtaa helposti.

Neloskoppa

Jäsen
No kaikki maksaa, laitto, pistoke, työ, sähkö, polttoaine jne... Jos tuntihinta on sen 80€ niin, tuo loppusumma voi suurinpiirtein olla sen. Itsellä oli sama homma, kun vanha pistoke oli jo hapertunut. Piti vaihtaa pistoke+ johtoa ja ihan bilteman huonointa pistoketta en halunnut, niin loppusumma oli noin 150€. Tunnin verran aikaa siihen meni tai tunnista maksettiin. Jos sähkökynä pysyy hyppysissä, niin kyllä sen osaava vaihtaa helposti.
Purin vanhan tänään pois itse, siis sen rikki olevan kuoriosan. Menihän siinä aikaa, kun ei ole nosturia ja ruosteiset pultit piti vetäistä Makitan multitoolilla poikki. Pistokeosan jätin vielä roikkumaan johtoihin. Jos siinä ei ole mitään CAN-väylää??, niin kyllä vaihto menee loppuun asti itse. Eläkeukko ei laske niin oman aikansa tuntihintaa. Noita 13-pistokekytkentöjä näyttää netistä löytyvän ja vanhan kannessa oli pinnit numeroitu.

teekeepee

Jäsen
Niin sitä pitää. Ota varoiksi vaikka muutama kuva piuhoista. Noin tuoreessa ovat johdot varmaan hyvässä kunnossa. Mulla on ollut joskus tapauksia, että rasia on täynnä harmaanvihreetä mössöä, niin johtojen väreistäkään ei ole ollut takeita. On pitänyt kokeilla tapaus kerrallaan vilkuttelemalla ja jarrua painamalla. Tässä iässä riittää, kun on hyvä valaistus ja kunnon lukulasit ( 2.0), Aikaahan meillä on ja kellosta saa lisää.

kimbe

Tunnettu jäsen
Jos siinä ei ole mitään CAN-väylää??, niin kyllä vaihto menee loppuun asti itse.
Miksi tämä CAN-väylä asia tässä niin kovin huolettaa, jos pelkkää pistorasiaa olet vaihtamassa? Ei tuossa Espacen rasiassa käsittääkseni CAN-piuhoja ole, ellei joku ole jotain omiaan sinne joskus säveltänyt. Ja vaikka olisikin, niin johtoa sekin vaan on, ei sen kummempaa.

Neloskoppa

Jäsen
Miksi tämä CAN-väylä asia tässä niin kovin huolettaa, jos pelkkää pistorasiaa olet vaihtamassa? Ei tuossa Espacen rasiassa käsittääkseni CAN-piuhoja ole, ellei joku ole jotain omiaan sinne joskus säveltänyt. Ja vaikka olisikin, niin johtoa sekin vaan on, ei sen kummempaa.
Kun en ole minkään tason autosähköspesialisti, niin olen kuullut vain kerrottavan, että CAN-väylä hankaloittaa itseasennuksia? Mutta tarkoittaa ilmeisesti tilannetta, jossa jälkiasennettaan jotain? Mun tapauksessa koukku vaikuttaa jopa tehdasasennetulta. Kun se pinniosa on hyvässä kunnossa ja johdot myös, niin katsotaan käykö niin hyvä tuuri, että saan sen asennettua uusiin kuoriin?

kimbe

Tunnettu jäsen
CAN-väylä hankaloittaa itseasennuksia? Mutta tarkoittaa ilmeisesti tilannetta, jossa jälkiasennettaan jotain?
Toki joo näin, jos ajoneuvon valo-ohjaus kokonaisuudessaan känniväylässä on ja uutta koukkua johtosarjoineen on asentamassa, ja kärryssäkin vaikka led-valot, niin huomioonhan se on otettava. Mutta tässä tapauksessa, kun laitteetkin on jo paikoillaan olleet ja pelkästä rasian vaihdosta kyse, niin ei tuossa pitäisi mitään ongelmaa sen suhteen olla.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Jos itse lähtee värkkäämään niin siinä pinnissä 9 saattaa olla jatkuva jännite, joten kannattaa ainakin mitata ensin ja jos on jännite niin ottaa sulake tai akun kenkä irti ettei sulake turhaan kärähdä.
Tuli Lagunaan laitettua koukku johtosarjoinen itse aikanaan. Kyllähän siinä vähän aikaa meni, mutta asennushommat on mukavia, kunhan vain on kaikki osat ja ne sopivat vielä paikoilleenkin.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Toki joo näin, jos ajoneuvon valo-ohjaus kokonaisuudessaan känniväylässä on ja uutta koukkua johtosarjoineen on asentamassa, ja kärryssäkin vaikka led-valot, niin huomioonhan se on otettava. Mutta tässä tapauksessa, kun laitteetkin on jo paikoillaan olleet ja pelkästä rasian vaihdosta kyse, niin ei tuossa pitäisi mitään ongelmaa sen suhteen olla.
Mitäs erityistä huomioonotettavaa kärryn LED-valloissa on?

kimbe

Tunnettu jäsen
Mitäs erityistä huomioonotettavaa kärryn LED-valloissa on?
Ei ole itselle kohdalle osunut, mutta aika herkästi ne can-väyläiset vehkeet, joissa valojen sytyts/sammutus on väylässä ja joissa valvontajärjestelmä haistelee polttimoiden kuntoa, ottaa noista led-valoista nokkiinsa - sytyttelee vikavaloa, eikä valot toimi kunnolla. Sen takia markkinoilla on näitä välipalikoitakin, joilla noita ongelmia pitäisi saada taklattua. Esim: https://www.biltema.fi/autoilu---mp...nen/sovitinkaapelit/led-valosovite-2000042843

jani1977

Jäsen
Ei uus cliokaan tarvi can väylä palikkaa lisävaloille. Eikä 13 napaiseen mene väylätietoa. Jos can hi ja can lo väylän kytkee ristiin, se ei riko mitään mut lakkaa toimimasta.

Ylös Bottom