Uusi Scenic (Scenic III keskustelua)

Jysky

Megane Electric
Vs: Uusi Scenic

Moi,

onko muiden autot huurtuneet oikein huolella näin pakkasten tultua?

Siis mallit jossa on Automatic Air Sensor.

Taitaa kyseinen toiminto pitää sisäilmankiertoa päällä koska jos säätää käsin suuntauksen lasille ja alas (siis se A ympyrän sisällä pois näytöstä)
niin ikkunat eivät mene huuruun.

Soitan huomenna paikalliseen Rellu puljuun ja tiedustelen onko ollut ko ongelmia muilla.

mVm

Ex

Jysky sanoi:
Moi,

onko muiden autot huurtuneet oikein huolella näin pakkasten tultua?
Ei mitään ongelmia - 1.5dCI lämpenee hitaasti mutta lämpenee kuitenkin. Huurunpoisto-nappia joutuu joskus käyttämään mutta ei ole pahasti huurtunut vaikka nyt on ollut tavallista pidempään pelkkää lyhyttä taajama-ajoa.

stap

Jäsen

Piti tuosta huurtumisesta itsekin kysyä, on nimittäin sama ongelma ja aika ihmeellinen juttu.

Kesäloman lopussa ihmettelin eka kerran, kun aamuvarheisella liikkellä ja noin +8C. Autoilmastointi päällä +20c ja välillä ikkunat humahtivat aivan yht´äkkiä sisäpuolelta kosteiksi. Siinä sitten huurteenpoistonapin kautta sai ikkunat kuivaksi ja sama toistui useita kertoja. Kun ulkolämpotila kohosi sinne normaaliin viime kesän lukemaan, niin ei ollut enään mitään ongelmia.

Eilen -6 - -8c ja sai taistella huurujen kanssa oikein tosissaan. Välillä pitkän aikaa hyvä ja sitten yht`äkkiä alkaa vetämään ikkunoiden sisäpinnat kosteiksi. Pahimmillaan sivuikkunat kokonaan huurussa ja tuulilasissa keskellä kaksi hieman jalkapalloa suurempaa aukkoa.
Huurteenpoistoasennolla sai kuivattua, välillä nopeasti, välillä hitaammin.
Koitin kokeilla eri vaihtoehtoja tuuletuksen säätämisessä ja lopulta hyväksi osoittautui: ilmastointi pois päältä ja ilman suuntaus ylös ja alas, tuuletttimen nopeus piti olla vähintään 2 ja 1/2 apilanlehteä.
Lämpö sisänsä autossa riitti hyvin, ainakin noilla pikkupakkasilla.

Itse mietin, että ei kai automatiikka voi välillä katkoa ilmastoinnin päällä oloa sen mukaan tarvitaanko pyydetyn lämpotilan saavuttamiseksi lämpimämpää vai kylmempää ilmaa, se voisi selittää äkillisen huurtumisen. Toinen mahdollisuus olisi tuo sisäilmankierron meneminen päälle.

Laitatin autoon Webaston ja näillä muutamilla käyttökerroilla ikkunat on sulanneet ihan kohtuullisesti ja autokin on sisältä lämmin, mutta tuulilasin alareunassa on kauttaltaan kosteutta. Sisätiloissa voi haistaa Webaston jäljiltä pienen katkun, joten voisko tuossakin huurtumisessa olla kyse siitä, että Automatic Air Sencor on säätänyt sisäilmankierron päälle, kun on haistanut ulkoa tulevan hajun.

Joka tapauksessa huurtumisongelma on sen verran kiusallinen, että itsekin aioin kysyä asiaa Renaultin liikkeestä.

RemuGS

KaikkiMerkkinen- niinkuin ruokainenkin!

Itse olen kanssa neitsyt reisusta lähtien tuskaillut huurtumisen kanssa.
Pidän kahta syytä isoimpina
- puhallin ei metelistä huolimatta toimita ilmaa suuttimista niinkuin pitäisi.
- ilman poistoilmaventtiilli. Rellusta en ole sitä vielä etsinyt. Aikanaan Octaviassa ulosmeno oli takapyörän takana aukko, joka oli tukittu superlonilla- kun asensi kuraläpät ei loska enää ko aukkoa tukkinut ja huurtuminen loppui.

Jos automatiikka kääntää sisäilmankierron päälle, niin eikö silloin syty tuo merkkivalo ko nappulassa?

stap sanoi:
Laitatin autoon Webaston ja näillä muutamilla käyttökerroilla ikkunat on sulanneet ihan kohtuullisesti ja autokin on sisältä lämmin, mutta tuulilasin alareunassa on kauttaltaan kosteutta.

Puhaltaako sulla tuo puhallin webasto käytöllä niin että huomaa? Minulla ei tuulilasi aukea oikein nimeksikään webastolla. Puhallus on niin pienellä etten tiedä onko edes auton oma puhallin pelissä ollenkaan. Otin webaston autoliikkeestä ostaessa ja myyjä silloin kertoi, että lämmitin pitäisi autoa sammutettaessa asettaa manuaalisesti asetuksiin, jotka toivoo olevan aamulla päällä. Tälläkään ei mielestäni ole ollut vaikutusta asiaan.

stap

Jäsen

Mulla ei aikaisempia kokemuksia Webastosta ja odotukset olivat aika suuret sen erinomaisuudesta. Itsekin ihmettelin, kun tuulilasi ei sitten pakkasaamuna ollutkaan kauttaaltaan sula ja lisäksi sisäpuolella lasin alalaidassa oli kosteutta. Mielessä kävi, että mitenkähän sitten kunnon pakkasilla ja samalla tuli tarkistettua, että mitenkään voimakasta puhellusta ei tuulilasille Webaston käytön aikana tule, mutta kuitenkin sen verran, että sen helposti huomaa. Itse en ole huomannut, että omilla manuaalisilla edellisen käyttökerran asetuksilla olisi vaikusta toimintaan.

Näin minäkin arvelisin, että merkkivalon pitäisi palaa, jos sisäilmankierto menee (automatiikalla) päälle ja samoin ilmastoinnin kohdalla. Joskus huurtumisen aikana tai sen alkaessa automatiikka tekee äänestä päätellen (puhalluksen voimakkuus aaltoilee) jotakin, mutta mitä?

Voiko olla niin, että on/off merkkivalo palaa vain itse tehdyistä kytkennöistä, ja automatiikka ei säädöistään ilmoittelisi muuta kuin sen ympyrän sisällä olena "A":n.

Jysky

Megane Electric

Autot joissa ei ole tota Sensor automatiikkaa eivät tod näk vedäkkään huuruun kuten edellä kuvatut tekevät vaan voi olla pientä huurtumista.

Pakkasilla ei ilmastoinnin kuulu lähteä päälle joten se ei auta nollan alapuolella mutta syksyn kosteissa keleissä se on hoitanut homman.
Laitoin tänään @postia rellulle kun en saanut ketään vastaamaan puhelimeen, katotaan koska vastaavat. Voisin kyllä kävästkin ohiajaessa kysäsemässä.

Ja ei se automaattiilmastointi ilmoittele millään valoilla tekemisistään, äänestä voi arvailla että nyt tapahtui jotain.

Mulla toimii tällä hetkellä parhaiten se kun huurteenpoisto toiminnon kytkemisen jälkeen säätää käsin puhalluksen lasille ja alas ja nopeuden sopivaksi niin että A ei tule takaisin näyttöön niin ei lasit huurru.

jami

Jäsen

Koskeekos tuo huurtumisongelma ainoastaan autoja joissa on webasto asennettuna?
Nimittäin ooppelin puolella ainakin insignioita on vaivannut kova ikkunoiden huurtuminen. Syynä niissä on ollut webaston virheellinen asennus jonka seurauksena sisäilmankierto kytkeytyy päälle silloinkin kun ei pitäisi.
En tiedä onko vääränlainen ohjeistus ollut opelin vai webaston käsialaa mutta tuollainen mahdollisuus tuli mieleen...

jami

Jäsen

Onkos tuota sisäilmankierron automatiikkaa mahdollista kytkeä jostain napista tai valikosta pois päältä että pystyisi vertailemaan tilannetta?

Jysky

Megane Electric

Tässä on relluliikkeen vastaus:

En pysty sanomaan näin suoraan vaan on katsottava , että tuleeko ilma läpi vai mikä on ?

Aikas asian tunteva vastaus.....

samikki

Jäsen

Huurtumisen kanssa tapellaan täälläkin - ihan sama juttu kuin muillakin kirjoittajilla. Eikä ole webastoa. Minulla on näytöllä nuolien sisällä oleva A-kirjain jatkuvasti silloin kun ollaan automaatti-ilmastoinnilla. Sisäilmankierrollehan on sitten lisäksi oma merkkivalonsa, joka syttyy käsin päällekytkettäessä.

Mietin itsekin että voisiko vekotin mennä sisäilmankierrolle tien päällä esim. muiden autojen päästämistä pakokaasuista ja sitten alkaa vetää lasia huuruun.

Saisikohan tuota automaattisensoria pois päältä jostain piilotetusta valikosta? Mielummin olisin vaikka kokonaan ilman.

Jysky

Megane Electric

Joo niin on mut on kyseessä tänä vuonna käyttöön otettuja autoja......

Tää AAS säätelee juurikin sisäilmankiertoa hajujen ulkona pysynmisen vuoksi joten se ihan itekseen kääntää sisäkierron päälle....

Pappa

Jäsen

Onko Scenicissä todellakin tämmöinen automaattinen sisäilmankierto? Mitähän kaikkia hajuja se tunnistaa? Ja mitkä hajut käynnistävät automatiikan? Entäs pöly? Onse yhtä pirua, kun Meganessa joutuu itse laittamaan sisäilmankierron päälle. :(

RemuGS

KaikkiMerkkinen- niinkuin ruokainenkin!

Minun GS -10 vuoden lopulla maahantullut auto- muistaakseni tässä ei ole vielä (onneksi) tuota Air Sencoria, mutta silti osaa huurtua (valitettavasti).
Edellisessä autossani Volvo S80 ko lainen automatiikka eikä ollut ongelmia. En kyllä tiedä kääntelikö koskaan mitään.

samikki

Jäsen

Sen ilmanlaatusensorin olemassaolon/olemattomuuden näkee helposti siitä, että keskuslukituksen napin alla kojelaudassa lukee teksti "Air Quality Filter" (tjsp) jos autossa moinen härpätin on.

Ja ilmansuodatin tosiaan tuskin on vielä tukossa 3 viikkoa vanhassa autossa...

Jysky

Megane Electric

Automatic Air Sensor ( AASi ) on teksti ja kait noi uudet meganetkin on varustettu ko vempeleellä?

Meillä emäntä laittoi vanhassa useasti sisäkiertoa päälle jos edellä meni esim haiseva disu, mut tällä uudella ei ole kuulemma tarvinnut sitä tehdä joten taitaa toimia hyvin siltä osin.

Mut jos kyytiläiset haisee niin siihen ei aasi auta ;D

jami

Jäsen

samikki sanoi:
Saisikohan tuota automaattisensoria pois päältä jostain piilotetusta valikosta?

Tämä on kyllä mutua mutta tulipa mieleen että eikös sen sisäilman kierron automatiikan saa pois päältä painamalla kierron napista pois? Ainakin yleensä automaatti-ilmastoinnit toimivat siten että itse säädetyt asetukset (esim. puhallinnopeus tai ilman suuntaus) muuttuvat manuaalisiksi ja automatiikka jää muiden asetusten osalta päälle...

samikki

Jäsen

Jami sanoi:
samikki sanoi:
Saisikohan tuota automaattisensoria pois päältä jostain piilotetusta valikosta?

Tämä on kyllä mutua mutta tulipa mieleen että eikös sen sisäilman kierron automatiikan saa pois päältä painamalla kierron napista pois? Ainakin yleensä automaatti-ilmastoinnit toimivat siten että itse säädetyt asetukset (esim. puhallinnopeus tai ilman suuntaus) muuttuvat manuaalisiksi ja automatiikka jää muiden asetusten osalta päälle...

Sisäilman kierrolla näyttäisi olevan kaksi asentoa - automaatti ja päällä. Eli sisäilmankiertonapista kierto menee päälle (syttyy merkkivalo), toinen painallus sammuttaa merkkivalon ja A niinkuin Automaatti syttyy jälleen näytöllä.

Ei taida olla mitään indikaattoria, joka kertoisi milloin automatiikka käynnistää sisäilmankierron.

Tai jos on niin että merkkivalo syttyy automatiikan siirtyessä sisäilman kierrätykseen, ei semmoista ole koskaan minulle tapahtunut ja siinä tapauksessa ikkunoiden huurtuminen johtuisikin jostain ihan muusta. Tiedä häntä.

pajatso

Nuorempi jäsen

Jysky sanoi:
Mulla toimii tällä hetkellä parhaiten se kun huurteenpoisto toiminnon kytkemisen jälkeen säätää käsin puhalluksen lasille ja alas ja nopeuden sopivaksi niin että A ei tule takaisin näyttöön niin ei lasit huurru.

Sama tekniikka täällä.

Aika monenlaisia tekstejä autoissa. Itsellä on Air Quality Sensor.... :)

p

Ylös Bottom