Uusi Scenic (Scenic III keskustelua)

$cenillac

Jäsen
Vs: Uusi Scenic

...joo kokeilin väännellä ovimuoveja, mutta tiukoilla klipseillä nekin on kiinni. Usein lisäksi nuo ovet ovat sen verran ummessa ja ikkunannostinhärveleillä täytetty, että harvoin sielläkään pääsee vapaasti huseeraamaan. Tilasin sellasen työkalun netistä millä noita klipsejä voi kokeilla irroittaa... saa nähä onko edes passeli.

Ostin juuri Cobran Parkmaster parkkitutkan... http://www.cobravehiclesecurity.co.uk/products/parking-aids/4-eye-rear-parkmaster-a0158.aspx

Jos saapuisi ensiviikolla, niin pääsis asentelemaan. Pitäisi olla laatupeli. Tuossa peräkoukun sähkösarjassa oli ohjausboksissa yksi pinni parkkitutkalle. Pitäisi vissiin tuosta vetää piuha releelle, joka katkaisee sitten automaagisesti tutkalta virran kun koukku käytössä. Olispa kätevä tutka, jos siinä ittessään olisi ohjaus valmiina. Ei muutako kytkisi piuhan kiinni. No suhteellisen helppo pitäisi olla releellä tuo rakentaa.

Sami J

Nuorempi jäsen

$cenillac sanoi:
...joo kokeilin väännellä ovimuoveja, mutta tiukoilla klipseillä nekin on kiinni. Usein lisäksi nuo ovet ovat sen verran ummessa ja ikkunannostinhärveleillä täytetty, että harvoin sielläkään pääsee vapaasti huseeraamaan. Tilasin sellasen työkalun netistä millä noita klipsejä voi kokeilla irroittaa... saa nähä onko edes passeli.

Ostin juuri Cobran Parkmaster parkkitutkan... http://www.cobravehiclesecurity.co.uk/products/parking-aids/4-eye-rear-parkmaster-a0158.aspx

Jos saapuisi ensiviikolla, niin pääsis asentelemaan. Pitäisi olla laatupeli. Tuossa peräkoukun sähkösarjassa oli ohjausboksissa yksi pinni parkkitutkalle. Pitäisi vissiin tuosta vetää piuha releelle, joka katkaisee sitten automaagisesti tutkalta virran kun koukku käytössä. Olispa kätevä tutka, jos siinä ittessään olisi ohjaus valmiina. Ei muutako kytkisi piuhan kiinni. No suhteellisen helppo pitäisi olla releellä tuo rakentaa.

Miten toi parkkitutka futaa.?! Integroituuko se jonnekin, vai onko vaan "piippari" ??
Kun saat asennettua niin kerrohan kokemuksia.

**
Sami

RemuGS

KaikkiMerkkinen- niinkuin ruokainenkin!

Rauhallista tämä keskustelu täällä... ilmeisesti pakkasen poistumnen on rauhoittanut kojetaulun valoshowt- hyvä näin.

Ensi keskiviikkona on totuudenpäivä- ilmestyy TM, jossa vertailussa myös GS!
Melkein voisi laittaa veikkauskisan pystyyn- miltä sijalta Rellu löytyy? En kyl tiedä kaikkia autoja jotka ovat mukana.
(Oiskos Touran, Picasso, 5008, Verso, Altea XL- Zafira ei kai kun poistuva malli??) Korealaisilla ei taida olla 7-paikkasia tarjolla.

En usko että Renault voittaa, mutta eihän tää nyt huonoinkaan voi olla....vai voiko ???
Ennustan että GS keskivaiheilla- ohjaustuntumaa moititaan ja tietenkin jälleenmyyntiarvoa.

Muistakaa äitienpäivä- viekää ranskalaiselle visiitille!

3Gee

Aktiivinen jäsen

RemuGS sanoi:
En usko että Renault voittaa, mutta eihän tää nyt huonoinkaan voi olla....vai voiko ???
Ennustan että GS keskivaiheilla- ohjaustuntumaa moititaan ja tietenkin jälleenmyyntiarvoa.

Eiköhän GS siellä kärkipäässä kuitenkin ole. Voittihan Meganekin oman vertailunsa samassa aviisissa.. :D

Jälleenmyyntiarvo näytti olevan ainakin uudessa Meganessa ihan keskitasoa Iltasanomien jutussa. Nettiauton mukaan omastakin saisi vielä yli 20 000 euroa, mitä pidän ihan kohtuullisena arvonalenemana jos tuo on uutena maksanut n. 24 500€. :D

mVm

Ex

RemuGS sanoi:
Rauhallista tämä keskustelu täällä... ilmeisesti pakkasen poistumnen on rauhoittanut kojetaulun valoshowt- hyvä näin.
Juu, kohta kymppi mittarissa ja auto kulkee kuten uuden auton pitääkin. Apukuskin paikalla takaa oikealta kuuluu jotain vaimeaa muovista natinaa mutta en ole vielä paikallistanut sitä ja eiköhän sekin vaimene kun siirtyy kuskin paikalle.

Kulutuksisia en ole seurannut mutta silti kiva nähdä mitä kesällä kuluu pidemmällä reissulla. Polttoaineen hinta on kyllä nousussa, diisselikin on nyt noussut hinnaltaan kovaksi.

d_a_mage

Jäsen

RemuGS sanoi:
Ensi keskiviikkona on totuudenpäivä- ilmestyy TM, jossa vertailussa myös GS!
Melkein voisi laittaa veikkauskisan pystyyn- miltä sijalta Rellu löytyy? En kyl tiedä kaikkia autoja jotka ovat mukana.
(Oiskos Touran, Picasso, 5008, Verso, Altea XL- Zafira ei kai kun poistuva malli??) Korealaisilla ei taida olla 7-paikkasia tarjolla.

Chevrolet Orlando, Ford Grand C-Max, Mazda5, Nissan Qashqai, Peugeot 5008, Renault
Grand Scenic, Toyota Verso ja Volkswagen Touran.

Oma veikkaus.
1. Touran
2. C-Max
3. 5008
4. Scenic
5. Verso
6. Orlando
7. Mazda5
8. Qashqai

tluaner

Jäsen

Ihme juttu tää autolehtien ainainen Rellun ohjaustuntuman moittiminen. Ainkaan Megane Sport Tourerissa se mikään huono ole. Muissa autoissa se tuntuma on vaan on turhan jäykkä ja kankea, Rellussa näppärä ja kiva. Höh, sanon minä. Jos joku tykkää jäykästä, kankeasta ja kovasta menosta, tytäktöön. Mie tykkään mun Rellusta!

$cenillac

Jäsen

Sami J sanoi:
Miten toi parkkitutka futaa.?! Integroituuko se jonnekin, vai onko vaan "piippari" ??
Kun saat asennettua niin kerrohan kokemuksia.

**
Sami

Kyseessä Cobran uusi 0258 piipparitutka... edellisen sukupolven relluissa käyttivät vielä näitä cobran vermehiä. Nyt en tiedä mitä ovat. Ainakin jonkun mallinen tehdastutka integroituu autoon siten, että näkyy näytössä graafisesti esteen etäisyys. Tosin jonkun tutkimuksen mukaan turvallisin ja käytännöllisin on tuo äänimerkki. Hinnaksi tuli tosiaan n. 85€ postikuluineen. Eilen sain asennuksen valmiiksi ja hyvin tuntuu toimivan, eikä välitä edes siitä jos irroitettava koukku on perässä. Itte asensin nuo kaksi keskimmäistä anturiakin tuohon maalattuun puskuriosaan, enkä niin kuin tehdasversiossa siihen mustaan alalippaan. Ovat anturit nyt nätisti rivissä ja tuossa alareunassa ne olisivat olleet muutenkin optimaalista korkeutta selvästi alempana. Täytyy napata kuva malliksi kun ehdin.

RemuGS

Oma veikkaus aikas samanlainen. Tää on kyllä ehkä mun oma haluttavuus järjestys, jos ei oteta hankintatalous näkökulmia kovin vahvasti esiin.
Kaikkia en ole ajanut mm Mazda 5 oli auto jota ajattelin odottaa kun syksyllä kuume alkoi, en odotellut eikä kyl yhtään sytyttänyt kun kävin tutustumassa- edes koeajoon en innostunut. C-Max oli pettymys kuskin tiloiltaan tai ainakin tilatuntumaltaan- tämän auton näkemättä silloin päätin melkein seuraavaksi autoksi.

1. Touran
2. 5008
3. Scenic
4. C-Max
5. Verso
6. Qashqai
7. Orlando
8. Mazda 5

tluaner sanoi:
Ihme juttu tää autolehtien ainainen Rellun ohjaustuntuman moittiminen. Ainkaan Megane Sport Tourerissa se mikään huono ole. Muissa autoissa se tuntuma on vaan on turhan jäykkä ja kankea, Rellussa näppärä ja kiva. Höh, sanon minä. Jos joku tykkää jäykästä, kankeasta ja kovasta menosta, tytäktöön. Mie tykkään mun Rellusta!

GS ssä minua hiukan ärsyttäää pieni rauhattomuus suuntavakavuudessa- lienee tuuliherkkyyskin voi olla osasyynä.

Pappa

Jäsen

RemuGS sanoi:
tluaner sanoi:

GS ssä minua hiukan ärsyttäää pieni rauhattomuus suuntavakavuudessa- lienee tuuliherkkyyskin voi olla osasyynä.

Kaksi vähän erilaista näkemystä ohjauksesta. Tavallaan olisin RemuGS:n kanssa samoilla linjoilla. Kovin on herkkä ja kevyt ST:n ohjaus, kuten Tluaner kertoi. Näillä routaheittoisilla teillä auto ja kuski heilahtelee vähän eri tahtiin ja ruori nytkähtää helposti vähän => auto luikertelee. Tuulen vaikutus on samanlainen. Ja vaikka olosuhteet olisivat hyvätkin, aika paljon rentoa keskittymistä vaatii ajaminen.

Eikös näissä vekottimissa ole ajonopeuden mukaan muuttuva ohjaustehostin? Millähän asteikolla se toimii? Olisiko mahdollista saada säädettyä tehostimen toimintaa? Näinhän sen oikeastaan pitäisi ollakin: käsitys mukavasta ohjauksesta vaihtelee. Itse kaipaisin maantienopeuksiin vähän lisää vastetta.

tluaner

Jäsen

Sica sanoi:
RemuGS sanoi:
tluaner sanoi:

Kaksi vähän erilaista näkemystä ohjauksesta. Tavallaan olisin RemuGS:n kanssa samoilla linjoilla. Kovin on herkkä ja kevyt ST:n ohjaus, kuten Tluaner kertoi. Näillä routaheittoisilla teillä auto ja kuski heilahtelee vähän eri tahtiin ja ruori nytkähtää helposti vähän => auto luikertelee. Tuulen vaikutus on samanlainen. Ja vaikka olosuhteet olisivat hyvätkin, aika paljon rentoa keskittymistä vaatii ajaminen.

Eikös näissä vekottimissa ole ajonopeuden mukaan muuttuva ohjaustehostin? Millähän asteikolla se toimii? Olisiko mahdollista saada säädettyä tehostimen toimintaa? Näinhän sen oikeastaan pitäisi ollakin: käsitys mukavasta ohjauksesta vaihtelee. Itse kaipaisin maantienopeuksiin vähän lisää vastetta.

No joo, voisi sitä vastetta ehkä hiukka enemmän olla noissa yli 80 km/h:n vauhdeissa suoraan ajettaessa, mutta kokonaisuuten ohjauksesta pidän. Itse asiassa, kun ohjausta ei sen kummennin ala pohtia, huomaakin, että parisataa kilometriä meni taas ihan huomaamatta eikä ohjaukseen tarvinnut erityisesti huomiota kiinnittää. Joka tapauksessa ollaan aivan eri tasolla kuin edellisessa kärryssäni Nissan Almerassa. Siinä ohjaus oli kankea, tahmea ja päälle vielä tunnoton. Ja alusta eli omaa elämäänsä. Tämä Rellu on mutkaisilla asfattiteillä mielestäni paras ajamistani autoista tähän päivään mennessä.

Pappa

Jäsen

tluaner sanoi:
Tämä Rellu on mutkaisilla asfattiteillä mielestäni paras ajamistani autoista tähän päivään mennessä.

Kyllä, mutka-asfaltilla aivan mainio ja niin varmaan myös GS. Mutta kuskin pitää olla herkkä, sillälailla iholla koko ajan. Koska tuntoa on, mutta se tuntuu vain niin kevyellä otteella=>voimalla.

tluaner

Jäsen

Sica sanoi:
tluaner sanoi:
Tämä Rellu on mutkaisilla asfattiteillä mielestäni paras ajamistani autoista tähän päivään mennessä.

Kyllä, mutka-asfaltilla aivan mainio ja niin varmaan myös GS. Mutta kuskin pitää olla herkkä, sillälailla iholla koko ajan. Koska tuntoa on, mutta se tuntuu vain niin kevyellä otteella=>voimalla.

No, myönnetään. Hiukan herkkä se ohjaus on, mutta käytetyillä renkaillakin lienee vaikutusta. Itse olen jo niin tottunut tuohon ohjaukseen, ettei sen kevys haittaa lainkaan. Ja autohan kulkee itsekseen suoraan.

mVm

Ex

Onhan se ohjaus GS:ssässässässä jopa GS II:sta kevyempi mutta jotain tuntumaa on sentään saatu tuotua uuteen malliin. Ekat kilometrit meni GS III:lla ihmetellessä ohjausta kunnes tajusin lopettaa ylimääräisen ratin heiluttelun. Tuntuma olis kuitenkin se että auto reagoi tien kallistuksiin ja uriin aika herkästi.

Parin päivän päästähän TM kertoo minulle miltä tämä auto tuntuu mutta sitä ennen voi lainata jotain lehteä (olisko TL) jossa todettiin että "auton ajo-ominaisuudet ovat tässä luokassa riittävät".

Mazda 5 oli muuten ihan kiinnostava mutta sitä ei saanut automaatilla kun auton vaihto oli ajankohtainen.

mVm

Ex

No ni, TM 10/2011 tuli ja Grand Scenic oli jaetulla toisella tilalla Touranin ja 5:sen kanssa niukasti 5008:n edellä, C-Max voitti. Ensimmäiset 5 autoa välillä 8,6 - 8,4 pisteissä joten ei kovin isoista eroista ole kyse ja minullakin on auto eri moottorilla, valoilla ja varustetasolla joten vertailua muihin on vähän heikko tehdä.

Ainakin ensilukemalta perusteella auton arvio kuulostaa objektiiviselta ja ominaisuudet tutuilta joten kärkiviisikon erot muodostuvat varmaankin ostotilanteessa selkeimmin tuntumassa ja yleisfiiliksessä (johon vaikuttaa ainakin itselläni myös vaihtohyvitys suuresti ;D ).

tluaner

Jäsen

Niin ja tuon Scenicin ohjausta kehuttiin tarkaksi ja tunnokkaaksi. Olisi varmaan tullut parempi kokonaisarvio, jos jousitus ja iskunvaimennus olisi toiminut paremmin kuormattuna huonoilla teillä.

$cenillac

Jäsen

Rellun tulos tosiaan varsin hyvä. Testitulos vahvistaa vielä kummasti 1.5dCi koneella varustettujen Extra -mallien hinta/laatusuhdetta. Mielestäni ko. pienempi kone riittää täysin tehoiltaan auton tarpeeksi rivakkaan kuljettamiseen ja vielä kun ottaa EDC-mallin niin varsin maukas paketti on valmis. Vinkkinä autosta kiinnostuneille... Rovaniemen Rinta-Joupilta näyttäs löytyvän ainakin vielä yksi koeajossa 1tkm ollut Grand Scenic Expression Extra 2011 malli 1.5dCi EDC-paketilla. Lehdessä oli hintapyynti 27400€. Ittellä auto ollut nyt hieman yli puoli vuotta ja jos nyt pitäisi olla autoa hankkimassa, niin ko. auto olisi kyllä vieläkin aivan kärkipäässä omalla listallani.

RemuGS

Onhan se hyvä että voi hiukan kavereiden kommentteja rauhottaa!

Pari juttua pisti miettimään:

Tiloja arvioitaessa vahvistui näkemykseni siitä, että nuo mitattavissa olevat sentit ei ole niin ratkaisevia- niin pienet erot ja silti saatiin tekstiin syntymään "tilava><ahdas" maininnat. Yllätti että GS sai kolmannen rivin ominaisuuksistaan kiitosta. En ole vielä sinne vielä ketään tunkenut kun oon ajatellut että on lähinnä jalattomille tarkotettu. Itsellä oli kylmätyyppien mukaan käsitys että Touran olisi ollut näistä paras tässä(kin) pointissa. Oon niin iso kaveri ettei viitsinyt myyjiä tappaa nauruun testaamalla kolmansia rivejä ihan omakohtaisesti- mulla olis riittäny 5 paikkasetkin.

Toinen oli tää hinta edellä valitut autot. Onhan se tietenkin niin, että kun kauppaan lähtee niin on tietty summa jolla ajatellaan selviävän. Minusta kuitenkin olisi ollut mielenkiintoisempi vertailu, jossa kaikissa olisi ollut näitä nykysuuntauksen mukaisia "maitopurkin" kokosia moottoreita- olisiko Touran pärjännyt paremmin kun silläkin olisi sit ollut 2 litranen, eikä hinta olisi kumminkaan mennyt Peugeotin/Verson ohi. Peugeotkin olisi ollut lähempänä muita hinnallisesti pikkudieselillä ja preniumina- ois tainnu sijoitus laskea vielä tästä? Ja ois saattanu Renukin olla muilla sijoilla, jos ois pikkukone ollut huonommalla ohituskiihtyvyydellä- toisaalta olis ollut nafta/verokuluja vähemmän. Tietenkin autokaupallakin tulee katsottua mitä muutamalla tonnilla sais lisää.

Ihmettelin kun Rellun mittaristo ei aiheuttanut erilaisuudellaan kommnentteja- hallintalaitteisiin ei paljoa puututtu- kaivattiin Renuun vaan kertapyyhkäsyä. Ilmeisesti ollut hyvät kelit kun eivät pissapoikaakaan muistaneet kokeilla- taatusti olisi sanottu!?

Itse olen ehkä jopa yllättynyt kuinka tyytyväinen olen autoon ollut, pienistä purnauksistani huolimatta (sehän se harmittaa kun pienillä säästöillä on pilattu). Hieman jo pohtinut löytyykö Scenicistä versiota seuraavaksi autoksi (>2 vuotta)- pikkudieseliä ei saa xenoneilla, isoo ei saa EDC llä jne. Maahantuoja taitaa laittaa kapuloita rattaisiin. Vaikka olen kyl muutenkin ostanut samanlaiset autot peräkkäin vain kerran- silloinkin Mondeo oli jonkin verran faceliftattu.

edit: Olihan mulla tuolla vuonna 1 ja 2 B-kadettejakin kaksi, mutta toinen olikin sitten Festival!

Sica sanoi:

Volvossa oli tietsikassa kolmen portaan säätö, ja kyllä se mulla oli "jäykimmällä". Siinä taidettiin säätää nopeuden mukaan säätelyn voimakkuutta.
Tämän vertailun mukaan maantierauhattomuus johtui alustasta.

Pappa

Jäsen

RemuGS sanoi:
Volvossa oli tietsikassa kolmen portaan säätö, ja kyllä se mulla oli "jäykimmällä". Siinä taidettiin säätää nopeuden mukaan säätelyn voimakkuutta.
Tämän vertailun mukaan maantierauhattomuus johtui alustasta.

Tässähän menee iloisesti sekaisin Scenicit ja Meganet. Menkööt, maailmassa tapahtuu paljon pahempiakin asioita.
Omassa ST:ssa ohjaus on keskiasennossa herkkä pienellekin liikkeelle maantienopeuksilla ja suorahkolla tiellä. Motarilla meno on jämäkämpää ja suorastaan nautinnollista.
Täytyy nyt vielä erikseen korostaa, että ohjaus on hyvä, minulle vaan turhan kevyt maantiellä.
Tluanerin mainitsema rengastuksen vaikutus voi myös olla isokin.
Vai olisko kuitenkin motoriikka, joka takkuaa? :)

$cenillac

Jäsen

Joo maahantuoja laittaa kapuloita rattaisiin pikkudiisseli-dynamique paketille. Ainakin Saksassa tuollaisen pystyy tilaamaan myös tomaatilla ja xenoilla varustettuna.

Tässä aprikoin, että näyttäisikö expression - versio suhteessa turhankin korkealta, jos tosiaan maalaisi nuo mustat sivuponttoonit korinväriin. Mustana katkaisevat kyljen ja ehkä antavat vaikutelman matalammasta autosta kuin onkaan.

Ylös Bottom