Uusi megaanikko

mekanoita

Elämä on kovaa, ja Rellun kanssa aivan timanttia
Hyvää huomenta kaikille.

Olen lurkkinut täällä verhojen takana tsekkailemassa jo muutaman viikon, ja täytyy sanoa että uskomattoman asiantuntevaa porukkaa täällä näyttää pyörivän.

Meillä on nyt pihassa muiden kulkuvälineiden ohessa -01 (1,4) ja -06 (1,6) farkkumekanot, ja mitä olen täältä kattellut niin aika paljon pystyy tarvittaessa vaikka tuossa pihassa tekemään itse kun lukee täältä mitä kokeneemmat neuvoo, jos vähänkin työkalut käsissä pysyy. Ja itse asiassa haluankin tehdä, kun tykkään että pojatkin oppivat siinä samalla mukana ährätessään että miten päin voima ja vääntö pitää vetoakseliin asentaa.

Niin tuo -01 (1,4) mekano on ollut meillä jo ainakin kuus vuotta, ja on pelannut aivan ällistyttävän hyvin. Ei oikeastaan mitään isompaa sanomista. Vehjettä hommatessa hiukan epäilin että onkohan tuollaisesta moottorin puolikkaasta mihinkään, mutta täytyy sanoa että se on ollut todellakin positiivinen yllätys, kertaakaan en ole pettynyt (tietenkin realiteetit muistaen) koneen vetoon tai tehoon, vaikka koukkuun on ripusteltu vedettäväksi aika painaviakin mällejä. Alunperin tuo laite tuli vaimon kauppakassiksi, mutta on se kyllä ollut melkoinen Tarzan käyttökuluihinsa nähden. Silloin ostoaikana ei vaihtoehtojakaan tosin kovin montaa ollut, kun piti olla ilmastoitu näppärä pienikulutuksinen kohtuuhintainen pikkufarkku.

Onhan siihen vaihdeltu tietysti öljyjä, polttimoita, renkaita, jarrupaloja , tulppia, suodattimia, etujouset (toinen paukahti poikki tuosta vaan, ja se oli pieni ylläri), se naurettava huonekaluprofiilinpätkä takapyörien väliin, akku, pakoputken takapönttö, ja ehkä jotain muutakin tuollaista kuluvaa materiaalia, mutta ei mitään eriskummallista. Meillä ollessa sillä on ajettu hiukan yli 100 000 km ja nyt sen mittarissa on n 175 000 km. Syksyllä vaihdettiin jakohihna ja vesipumppu, auton historiassa toisen kerran. Bensan kulutus on luokkaa naurettava eli bensa "melkeinpä lisääntyy" tankissa kun ajelee. Mielestäni tuo rellun 1,4 kone on kyllä kokoisekseen aivan mainio. Siis mulla on prätkässä about samankokoinen kone ja se vie ajossa aivan saman bensamäärän vaikka painoa on vain noin neljännes. No ehkä ajotapa prätkällä on luonnostaan hiukan erilainen.

Eilen tuon kulkimen juuri katsastin ja meni jälleen kerran sukkana läpi. Leimauksessa ei ole kertaakaan ollut mitään sanomista.

Uudempi -06 (1,6) mekanofarkku tuli pari kuukautta sitten n 90 000 ajettuna. Todella siisti vehje ja sekin on toiminut ainakin tähän asti hienosti, ja kyyti on aika hiljaista ja muutenkin aivan kelvollista. Ohjaustuntuma on tuohon vanhempaan verrattuna "erilainen", mutta vaimo tykkää eli ajelkoon sillä sitten. Onhan se -01 mekanoon verrattuna huomattavasti tilavampi noin kun kolme murkkuikäistä "lasta" sovittaa kyytiin kaikkine tavaroineen mökkireisuun, niin että koko perheen roudaukseen se on kaikin puolin huomattavasti väljempi eli parempi.

Miksi ei Laguna? No eipä sattunut sopivaa ehdokasta (vaimo katsoi lähinnä värejä) juuri siihen saumaan kun asia oli ajankohtainen. Vaihtoehtona oli muitakin farkkuja kuten sitikan C5 tai pösön, tojon, volkkarin, jne ... vastaavan kokoiset mutta noh, tuo mekano nyt jäi käsiin. Ei vähiten siksi että omat kokemukset tuon -01 mekanovehkeen toimivuudesta ovat olleet niin hyviä. Hinta/laatu näytti aika hyvältä eli parhaalta mitä tarjolla oli. Hm, aika näyttää säilyykö hyvä tuurini tämän uudemmankin kanssa.

Niin lämppärin yläpään valot siitä ovat pimeänä, mutta kun olen täältä tsekkaillut niin osaan ne jo vaihtaa vaikka silmät ja kädet sidottuina. Ja radion kooditkin lasken jo vaikka päässäni.

Eli eipä paljon pelota kun apu on näin lähellä.

Ylös Bottom