Tyhjäkäynnin aaltoilu?

rellunpippana

Aktiivinen jäsen
Vs: Tyhjäkäynnin aaltoilu?

Eiköhän ole parempi viedä auto korjaamolle jos arvelet että 4-tahtikoneessa voi mennä pakoputki tukkoon..
[/quote]

Kummasti mulla ainakin meni Lagunasta katti tukkoon. Sisuskalut oli irrallaan ja aina välillä aukes, ku menivät sopivaan asentoon. Välillä auto ei kulkenu juurikaan yli sataa. Kummasti vaan vika helpotti, kun katti vaihdettiin. Vaan kaipa se vika oli sitten omistajan päässä :o
Tyhjäkäynnin aaltoiluhan perinteisesti johtuu lisäilmaluistista.

jarkko88

Jäsen

Auto kulkee yli satasta ja ottaa kierroksia vaikka 6500 :D Mutta tokihan tommosen suhinan paikallistaminen on vaikeaa. Ja ku ku tuo joutokäynti ei aaltoile ku kylmänä. Lämpösenä käy tasasesti.

kurkimies

Aktiivinen jäsen

ekalakuvikalaku sanoi:
Meillä kanssa yhä edelleen ton käynnissäpysymisen kanssa ongelmia. Kesäkuumalla pysyi hyvin käynnissä mutta nyt kun tuli kylmät niin auto vikuroi koko rahan edestä. Ei vaan jaksa pysyä käynnissä. Tai siis sitten pysyy kun reilu vartti ajettu. Harmi kun ei ole pidempää työmatkaa.

Vaihdettu keväällä akku, tulpat, sytytyspuolat, toinen lämpötila-anturi, (se kuskin puoleisessa päädyssä oleva) toista en ole löytänyt (ei toimi lämpötilamittari), map-anturi putsattu, tyhjäkäyntiventtiili vaihdettu vuosi sitten, p-a aktiivihiilisuodatin, kaikki liittimet otettu irti mitä löydetty ja crc-käsitelty, ja versiohan oli 1,8 16 v vm. 99.

Ainakin 2l 8v bensakoneessa löytyy termostaattikotelosta tasantarkkaan 2lämpöanturia. Vihreä ja valkoinen. Ensimmäinen vaikuttaa mittariston lämpömittariin ja takimmainen polttoainesaantiin. Vihreä on helppo vaihtaa, mutta valkoinen on vaikeampi. Kun edessä on kaikkea muuta. Seuraa mihin menee ylävesiletku.

Kai olet vaihtanut ennen imusarjaa ja ilmanputsarin jälkeen olevan tuloilmanmäärämittarin ja putsannut johdon?

jarkko88

Jäsen

eipä oo tullu vaihettua,oisko sulla kuvaa tosta osasta? Kato tietäsin varmasti missä vois vika olla?

kurkimies

Aktiivinen jäsen

jarkko88 sanoi:
eipä oo tullu vaihettua,oisko sulla kuvaa tosta osasta? Kato tietäsin varmasti missä vois vika olla?

Ensimmäisessä kuvassa lähtee tuollainen putki ilmanputsarikotelon jälkeen. Näkyy anturia

Toinen kuva on, missä näkyy paremmin kuva siitä anturista. Eli tuo valkoinen anturi.

Tuo anturi kertoo nimenomaan sitä tuloilmanmäärää moottorille.

Tuo anturin päällä menevä johto melkein on sitten kaasuvaijeri.

Anturi löytyy kyllä, kunhan ottaa pois anturinjohdon.

Kyseinen anturi löytyy automerkistä riippumatta kaikista ruiskuautoista.
Olkoon yksipiste/monipisteruisku.

[ylläpito on poistanut liitteen]

kurkimies

Aktiivinen jäsen

Kyseinen tuloilmanmääräanturi vaikuttaa suoranaisesti polttoainekulutukseen.
Nimenomaan sillä, jos ilmanputsari on tukossa, anturi tulkitsee, että polttoainesyöttöä lisätään turhaan. Joka näkyy kulutuksen nousuna.

Myös sillä on vaikutusta tehoihin.

Korkeammalle vuoristoon menossa ilmassa on vähemmän happea.

Myös vähemmän tehoa.

Myös tuo anturin tiedoilla on vaikutusta turbollisessa autossa.

Varaosamyyjät tietävät osan nimen mukaan melkeinpa myydä oikean anturin.

Tuloilmanmäärämittarianturille taitaapi löytyä oma puhditusaine, mutta en usko olevan kallis osa.

kurkimies

Aktiivinen jäsen

Alppilan huolto/suutinhuollot voisivat säädättää suuttimen toimintaa. 30e/suutin. Vaikuttaa kuulemma jopa huonoon käyntiinlähtöön talvella.

jakues

Jäsen

Itsekin olen tuota tyhjäkäynnin aaltoilua havainnut -94 kaksykkösessä. Ja nimenomaan kylmällä koneella. Mun mielestäni se on enemmän ominaisuus kuin vika. Mulla siis kierrokset heiluu ehkä siinä 900-1100rpm väliä. Ja tuo kierrosten heiluminen menee ihan lambda-anturin signaalin tahdissa, joten olen tulkinnut että se on ihan normaalia polttoaineen määrän säätöä. Polttoaineseos vaihtelee laihan ja rikkaan väliä ja kylmästä herätetyssä koneessa on vielä kylmät öljyt, niin koneen saama polttoainemäärä näkyy sitten pyörimisnopeudessa.

Suhinan paikallistamiseen kokeilisin "letku korvaan" -kikkaa. Eli pätkä letkua jostakin ja toinen pää korvaan ja toisella päällä osoitellaan kohti mahdollisia suhinoita.
Itse en usko että pakoputki voi olla niin tukossa että se suhisee moottorin sammuttamisen jälkeen, varsinkin jos autolla kuitenkin pääsee satasta.
Mulla oli katti hajonnut ja kennonpalaset löytyi kekseinä takavaimentimesta. Auto ei mennyt päästöjen takia läpi katsastuksesta. Autosta tuntui puuttuvan tehoa. takapuolituntumalla sanoisin että moottoritielle kiihdyttäessä oli käytössä 65 heppaa 95 sijasta. katti vaihdettiin korjaamolla ja kosla meni päästöistä läpi, mutta itse piti tyhjätä se takapönttö.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Ylös Bottom