Twingo I C066M5 OBD II -diagnostiikan luku

Meikä

Jäsen
Alustan tämän kysymyksen kunnolla (toisin kuin monet muut kyselijät), jotta koko kysymyksellä olisi järkeä ja siihen saataisiin vastaus.

Kyseessä on Twingo I otsikon mukaisella malli- ja varustelukoodilla. Auto on ensirekisteröity 2.3.2001. Se on otettu tieliikennekäyttöön 1.3.2002. VIN koodin mukainen mallivuosi on 2002.

Rekisteriotteessa lisätiedoissa on ns. AKEn häntäpäätös lyhennettynä: "... ajoneuvon päästöt ja kulutus hyväksytään 31.12.2000 voimassa olevien vaatimusten mukaisina.

Olen täällä aiemminkin tästä Kiposta kirjoittanut ja kertonut ettei OBD II -portin kautta saada yhteyttä moottorinohjaimeen. Joko valmistaja ei ole tätä yhteyttä luonut tai maahantuoja on tämän yhteyden poistanut. Tuo ns. häntäpäätös mahdollistaa sen, ettei OBD II -testiä vaadita katsastuksessa.

Nyt minulla olisi mahdollisuus kytkeä OBD II -portti niin että kyseinen yhteys saataisiin (en toki tuota kytkentää itse olisi tekemässä).

Varsinaiset kysymykset: Millaisen OBD II -lukijan tällainen ajoneuvo vaatiin? Käykö mikään yleismallin lukija? Tarvitaanko Renault Clip tai jokin muu erikoislukija?

Nämä kysymykset siksi, että minulla ei toistaiseksi ole erikoislukijoita ja jos en niitä hanki, en tee yhteydellä mitään ja se voi vain sotkea katsastuksia.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Aika varma valinta olisi Renault Clip. Ainakaan 2002 vm. Megane 1, 1.9 dCi:stä ei saanut mitään ulos jollain peruslukijalla. Bensakoneissa voi olla eri tilanne.

Miten se OBD2 yhteyden kuntoon laittaminen katsastukseen voisi vaikuttaa?
Toki jotkut ottavat päästötestissä moottorin kierrosluvun sieltä jos se on mahdollista. Kunnossa oleva autohan menee katsastuksesta kuitenkin läpi.

Viimeksi muokattu:

Meikä

Jäsen
Toivottavasti jollain on varma ja selkeä tieto kysymykseeni. Muiden Renault -mallien tiedoista ei ole hyötyä. Katsastushuomautukseni on epäolennainen, mutta en halua että katsastuksessa tehdään OBD II testiä tälle ajoneuvolle.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Laitetaanpa sitten vastaukset kaikkiin kysymyksiin. Joku asiantuntija voi sitten korjata.

Millaisen OBD II -lukijan tällainen ajoneuvo vaatiin?
Renault Clip.

Käykö mikään yleismallin lukija?
Ei käy, jos haluaa lukea kaikista yksiköistä kaikki koodit.

Tarvitaanko Renault tai jokin muu erikoislukija?
Kyllä tarvitsee jos haluaa päästä kaikkiin yksiköihin kiinni ja lukemaan kaikki koodit

Puuha-Pete

Jäsen
Jos Clip ei kiinnosta, niin sitten iCarsoftila löytyy Renaultin kanssa juttelevia kapuloita. Äkkiä katsoen hinnat alkaen n. 130€.

Ja jos obd-liitin ja katsastus jostain syystä arveluttaa, niin laita korjaamisen jälkeen liittimen jännitelinjaan katkaisija jonnekin kojelaudan alle.

Heikki.L.

Aktiivinen jäsen
Eikä ne leimalla mitään ala OBD.n kautta syynäileen, koska sehän maksaa muutenkin katastuksessa lisää, jos on sen vuotinen että lukeminen vaaditaan.

Ylös Bottom