Trafic latauksen vikavalo

salla

Jäsen
Ensimmäinen pakkasaamu... ja heti tuli "stop" ja akunkuva auton kojelautaan :(

Eipä ole aikaisemmin poltellut juurikaan mitään valoja koelaudassa kun käynnistyksen yhteydessä. Nyt tuli siis nuo kaksi varoitusvaloa (punaiset) eli stop ja akku.

Villi veikkaus, mistä tämä mahtaisi kertoa?

Valitettavasti ei ole kauheasti ole ollut aikaa tutkia autoa, mutta akkujännitteen mittasin ja koneen ollessa pysähdyksissä, näytti 12,5 V. Aivan tyhjäkäynnillä saattaa hetkellisesti sammua, mutta kun kierrokset nousevat yli 1000 rpm, niin valo tulee takaisin. Itse ajattelin, että olisikohan laturin hiilet kuluneet ja ei jaksa siten ladata? Voisiko tämä valoyhdistelmä indikoida muutakin vikaa?

Millainen urakka on laturin vaihto/korjaus Traficissa?

salla

Jäsen
Hyvä pointti!

Viimeksi kesällä kokeilin ja se hinha tuntui ihan asialliselta, siis kireältä. Kireyttähän en pysty mitenkään todentamaan, mutta kädellä tuntui ok (napakalta).

Ei vinkaise mitään, eikä missään vaiheessa. Ei ole koskaan pitänyt mitään ainakaan minun havaitsemaa ääntä. Ei pidä ääntä vaikka paikalla joutuu renkaita vääntämään tai ilmastointi on/menee päälle.

Vähän vanhemmista autoista muistan sen, että niissä V-kiilahihna vikisi jopa uutenakin, mutta se taisi olla enemmänkin ominaisuus eikä vika? Mielestäni tässä 7-urainen hihna. Käsittääkseni tuollainen pitää varsin hyvin vaikka olisi lähes naurattavan löysällä? Mutta kuten sanottu, että nyt ei taida hihnan luistaminen olla syy.

Joskus joku viisas sanoi, että laturi pitäisi huoltaa 100 tkm välein ja nyt mittarissa se vajaa 130 tkm. Eli tunnit taisi tulla täyteen tässä tapauksessa, joko kilometrit tai aika.

Jotenkin tulin siihen lopputulemaan, että hiilet taitaa olla loppu. Samalla tavalla on käyttäytynyt muutama muukin auto/laturi. Voiko hiilien "ennenaikaiseen" kulumiseen vaikuttaa se, että autossa hieman normaalia suurempi akku. Suositus taisi olla 70 Ah, ja nyt sisällä 100 Ah akku Webaston takia?

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Eikös tuo vaikuta siltä että laturi on tullut tiensä päähän. Juuri eilen startattiin Sotaratsu Trafic korjaamon matkaan ja apuvirralla annettiin virtaa (autossa uusi laturi) ja jännite oli sen 14.4 v.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Tuli vielä mieleen,että Scudossa tuo kulunut laturi vinkaisi/ujelsi aina kaikilla kierroksilla,loppuaika meni noin puoli vuotta että tuli tiensapäähään ja valo alkoi palaa. Kulunut vanha laturi oli tämä syy. Uudella laturilla ei ujeltanut eikä vinkunut. Traficissa oli vähän sama homma,mutta ei niin suurta ujellusta. Siinä voi olla myös syynä laturin laakerit/liukurenkaatkin. Eivät ne ikuisia ole. Kysyin muuten tarjousta uuteen Webaston thermotopE malliin,jollainen löytyy Trafic/Vivaroista alkuperäisasennuksena. Vanha pitää meteliä,kolisee,mellastaa eikä lähde edes päälle aina. Mielestäni lähes 17 vuotta vanha saa lähtee vaihtoon. Kalliimmaksi tulee korjata,vaihtaa osia yms kun tuon ikäinen on. Webastoa osaa arvostaa kyllä tänä sähköautoaikana. Olen viime vuodet ollut ilman,niin syksyt ja talvet ovat olleet jäätäviä ja kylmiä.

Megane

Aktiivinen jäsen
Tuli vielä mieleen,että Scudossa tuo kulunut laturi vinkaisi/ujelsi aina kaikilla kierroksilla,loppuaika meni noin puoli vuotta että tuli tiensapäähään ja valo alkoi palaa. Kulunut vanha laturi oli tämä syy. Uudella laturilla ei ujeltanut eikä vinkunut. Traficissa oli vähän sama homma,mutta ei niin suurta ujellusta. Siinä voi olla myös syynä laturin laakerit/liukurenkaatkin. Eivät ne ikuisia ole. Kysyin muuten tarjousta uuteen Webaston thermotopE malliin,jollainen löytyy Trafic/Vivaroista alkuperäisasennuksena. Vanha pitää meteliä,kolisee,mellastaa eikä lähde edes päälle aina. Mielestäni lähes 17 vuotta vanha saa lähtee vaihtoon. Kalliimmaksi tulee korjata,vaihtaa osia yms kun tuon ikäinen on. Webastoa osaa arvostaa kyllä tänä sähköautoaikana. Olen viime vuodet ollut ilman,niin syksyt ja talvet ovat olleet jäätäviä ja kylmiä.
Oletko saanut tarjouksia?Tuolla hieman vertailupohjaa ==>>https://www.ebay.com/itm/193730353708?hash=item2d1b3a9a2c:g:2YIAAOSwoJxhDNHb&LH_ItemCondition=3

Megane

Aktiivinen jäsen
En ole vielä saanut. Tuo on kyllä hyvä huomio, tosin tuo linkkisi on bensa autoihin. Tarkistin,että heillä oli dieseleihin tarkoitettu joku 448€+ kulut. Vaihtolaite siis. Suomessa ainakin tuplat kalliimpi..;)
Onko noissa jotakin niin merkkikohtaista,ettei esim. tuollainen vaihtowebasto käy?https://www.ebay.com/itm/193730353835?epid=18034864606&hash=item2d1b3a9aab:g:~rMAAOSwuwpgXbR1&LH_ItemCondition=3 Kun kerran tuo bensawebastokin jonka linkin laitoin kävi BMW;hen ja Renuun?(Ainakin tuon ilmoituksen mukaan kävisi Renuun,nyt kun selasin yhteensopivuuslistaa niin eipä tuolta Renua löydykään :eek:) Itse olen askarrellut noitten -90 luvun webastojen parissa,käyvät autoon kuin autoon...l :cool:Kellokytkimellä olevia,ei niin että olisi aina tarvittaessa automaattisesti päällä,nykydieselautot kun kuluttavatkin niin vähän että lämpöä ei vaan synny ilman webastoa...

Viimeksi muokattu:

salla

Jäsen
Eikös tuo vaikuta siltä että laturi on tullut tiensä päähän. Juuri eilen startattiin Sotaratsu Trafic korjaamon matkaan ja apuvirralla annettiin virtaa (autossa uusi laturi) ja jännite oli sen 14.4 v.
Juu sillainen mielikuva minulla oli. Loppujen lopuksi sitten laturi meni vahtoon. Nyt toivotaan vaan huolettomia ajokilometrejä :rolleyes:

Mitä kautta muuten tuo laturin vaihto onnistuu parhaiten?

salla

Jäsen
Kysyin muuten tarjousta uuteen Webaston thermotopE malliin,jollainen löytyy Trafic/Vivaroista alkuperäisasennuksena. Vanha pitää meteliä,kolisee,mellastaa eikä lähde edes päälle aina. Mielestäni lähes 17 vuotta vanha saa lähtee vaihtoon. Kalliimmaksi tulee korjata,vaihtaa osia yms kun tuon ikäinen on. Webastoa osaa arvostaa kyllä tänä sähköautoaikana. Olen viime vuodet ollut ilman,niin syksyt ja talvet ovat olleet jäätäviä ja kylmiä.
Tämä on sitten se seuraava joka hieman arvelluttaa :confused: Hyvin on toiminut sen +14 vuotta. Koskahan mahtaa tulla ongelmia - tuuntuu vähän, että jo nyt ollaan lisäajalla...

Minä kyllä arvostan Webastoa ja sillä saavuttaa varmemman käyntiinlähdön varsinkin diesel autossa - varsinkin jos ei ole "tolpan päässä". Itseasiassa Traficissa tuo lohkolämmitin on mielestäni aivan onnettoman surkeassa paikassa (siellä letkuhässäkässä) joten se ei oikeastaan lämmitä juuri mitään :mad:. Useimmiten tuo patruunavastus vaan palaa kun se ei pääse jäähtymään (neste kiertämään) ja minullakin vastus vaihdettu sen kaksi kertaa.

Itse teen niin, että jos on kova pakkasaamu (alle -10 °C), niin ensin lämmitän Webastolla sen n. 10 min ja jyräyytän sen jälkeen käyntiin - niin ei akkukaan ehdi tyhjentyä, ettei starttaisi enää. Sisätilan lämmityksen pistän sitten päälle vasta kun auto on käynnissä, koska käsittääkseni sisätilan puhallin vie sähköä suhteellisen paljon?

En ole koskaa avannut mitään lisälämmitintä. Jossakin verkossa löytyy varaosia Webastoonkin, ihan kohtuullisilla hinnoilla. Jotenkin (hetkellisessä mielenhäiriössä) olen suunnitellut, että jos Webasta alkaa pottuilemaan, niin tutkisin sitä ensin itse. Jotenkin tuntuu siltä, että se on kuitenkin suhteellisen yksinkertainen laite. Voihan se toki olla niinkin, että +14 vuotta on saanut koko laitteen romukuntoon kaikin puolin, että huolto ei enää palauta sitä iskuun, mutta ajattelin kuitenkin katsoa ensin, ennen kun maksaa tonneja uudesta... Toivottavasti ei vain hajoa keskellä kovinta talvea :oops:

otto

tipan tuntija + R 19
siitä webarista, sen perushuoltoon tarvii uuden hehkutulpan, höyrystinhuovan ja puhdistusainetta. mallista riippuen polttoainesuodinkin.

salla

Jäsen
En tiedä mikä on suurin syy Webaston toimimattomuuteen (tai minkä tahansa lisälämmittimen toimimattomuuteen)?

Jotenkin vaan olen tullut siihen johtopäätökseen, että eniten valitetaan siitä, että laite on kovin likainen sisältään (nokeentunut). Syitä en ihan kauheasti tiedä/tunne, mutta ilmeisesti ainakin diesel lämmittimet tuppaavat likaantumaan herkästikin, jos niitä käytetään väärin. Kuulemma suurimmat syyt väärinkäyttämiseen ovat liian lyhyet lämmitysajat. Onko tämä sitten huhua vai totta en tiedä. Käyttöohje taisi mainita, että ainakaan saannollisesti ei ole syytä käyttää alle puolen tunnin lämmitysaikoja.

Jos ja kun laite likaantuu sisältä syystä tai toisesta, ajan ja käytön takia, niin olettaisin jo pelkän puhdistuksenkin auttavan paljonkin asiaa? En tiedä, pitääkö hehkutulppa vaihtaa orjallisesti joka kerran kun sen aukaisee, mutta ainakin hehkutulpan puhtaudesta (ja mahdollisesti suojaverkosta) kannattaa pitää huolta kun laite kerran on auki.

Mielestäni koko poltinosa vaihtuu ainakin kokonaisuutena koska joissakin malleissa ilmeisesti poltinhuovan paikallaan pitävien osien ”pois ruostuminen” on ongelma, mitä ei korjata pelkällä huovan vaihdolla.

Toki tietysti, kun laitteen avaa ja se on vuosikausia ollut kasassa, niin likaantumisen ja kiinni juuttumisen takia pitänee ainakin kaikki aukeavien pintojen tiivisteet vaihtaa uusiin ja vetreihin. Saattaa ilmeisesti ne vanhat ”kiinni palaneet” tiivisteet hajota jo ihan aukaisussakin.

Itse en henkilökohtaisesti todellakaan tiedä, tämä on sellaista spekulointia sen perusteella, mitä keskustelupalstoilta olen lukenut. Kuten sanottu, en ole tällaista laitetta koskaan itse avannut. Tosin kyllä tällaisessa tapauksessa pitää jälleen todeta yleisesti, että jos se on ihmisen tekemä laite, niin sen osaa korjata ihminen. Toki kun kyseessä laite jonka ”pitäisi” pitää liekki sisällään, jotain täytyy ymmärtää laitteen oikeasta korjaamisesta, jos ei meinaa auton palovakuutusta kovasti koe ponnistaa :rolleyes:

Megane

Aktiivinen jäsen
Tämä on sitten se seuraava joka hieman arvelluttaa :confused: Hyvin on toiminut sen +14 vuotta. Koskahan mahtaa tulla ongelmia - tuuntuu vähän, että jo nyt ollaan lisäajalla...

Minä kyllä arvostan Webastoa ja sillä saavuttaa varmemman käyntiinlähdön varsinkin diesel autossa - varsinkin jos ei ole "tolpan päässä". Itseasiassa Traficissa tuo lohkolämmitin on mielestäni aivan onnettoman surkeassa paikassa (siellä letkuhässäkässä) joten se ei oikeastaan lämmitä juuri mitään :mad:. Useimmiten tuo patruunavastus vaan palaa kun se ei pääse jäähtymään (neste kiertämään) ja minullakin vastus vaihdettu sen kaksi kertaa.

Itse teen niin, että jos on kova pakkasaamu (alle -10 °C), niin ensin lämmitän Webastolla sen n. 10 min ja jyräyytän sen jälkeen käyntiin - niin ei akkukaan ehdi tyhjentyä, ettei starttaisi enää. Sisätilan lämmityksen pistän sitten päälle vasta kun auto on käynnissä, koska käsittääkseni sisätilan puhallin vie sähköä suhteellisen paljon?

En ole koskaa avannut mitään lisälämmitintä. Jossakin verkossa löytyy varaosia Webastoonkin, ihan kohtuullisilla hinnoilla. Jotenkin (hetkellisessä mielenhäiriössä) olen suunnitellut, että jos Webasta alkaa pottuilemaan, niin tutkisin sitä ensin itse. Jotenkin tuntuu siltä, että se on kuitenkin suhteellisen yksinkertainen laite. Voihan se toki olla niinkin, että +14 vuotta on saanut koko laitteen romukuntoon kaikin puolin, että huolto ei enää palauta sitä iskuun, mutta ajattelin kuitenkin katsoa ensin, ennen kun maksaa tonneja uudesta... Toivottavasti ei vain hajoa keskellä kovinta talvea :oops:
Heh,huumor naisia....Laita linkki edes yhteen kohtuullisen hintaiseen Thermo Top T BW50 webaston osaan? :D :D

Ylös Bottom