Toisen puolen renkaiden kuluminen

keijok

Jäsen
Viestejä
131
Huomasin tuossa GSII:een talvirenkaita laittaessa että kesärenkaat olivat kuluneet hullunkurisesti: oikealla puolella sekä etu- että takarengas olivat selvästi kuluneemmat kuin vasemmanpuoleiset, eroa noin milli pinnassa. Kaikki neljä rengasta ovat muutoin aivan tasaisesti kuluneet (ei siis sisä-/ulkokulman kulumista tms), pyöränkulmat on tarkistettu ja säädetty säännöllisesti noin kerran vuodessa ihan vaan mielenrauhan vuoksi. Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta ja tietoa mistä moinen ilmiö saattaisi johtua? Itselle ei 25 autoiluvuoden ja kymmenien autojen mittaiseen kokemukseen moista ole mahtunut...
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 106
Vs: Toisen puolen renkaiden kuluminen

Olisiko joku pitänyt noita kahta nyt kuluneinta joskus etupyörinä. Vai oletko ajanut itse noilla renkailla uudesta asti?
Oman Lagunan renkaista on kaksi suunnilleen saman verran kuluneet, yksi näitä vähemmän ja yksi enemmän eli mahdollisesti edellisen omistajan aikana ei ole ollut kovin tarkkaa mihin kulmaan minkin pyörän asentaa. Sen verran hyvät vesiliirto-ominaisuudet noissa alkaa olemaan, että uusiksi menee koko setti kuitenkin ensi kesäksi.
 

kp

Jäsen
Viestejä
233
Vs: Toisen puolen renkaiden kuluminen

Yleensä etuvetoisessa autossa oikeanpuolen eturengas kuluu eniten.
Jos renkaissa pyörimissuunta tällöin normaali juttu.
Syytä en varmaksi osaa sanoa mutta hyvä selitys voisi olla: Aina kun autolla ajetaan niin vasemmalla istuu
kuljettaja jolloin vasemman puolen eturenkaalla on enemmän painoa eikä se "luista" mutkissa/risteyksissä
niin helposti kuin oikea.
Muitakin selityksiä olis mukava kuulla.
 

kekeV

Aktiivinen jäsen
Viestejä
914
Vs: Toisen puolen renkaiden kuluminen

En kyseenalaista selitystä, mutta meni kyllä yli hilseen.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 106
Vs: Toisen puolen renkaiden kuluminen

kp sanoi:
Yleensä etuvetoisessa autossa oikeanpuolen eturengas kuluu eniten.
Tällaista en ole kyllä havainnut, jos pyöränsuuntaukset ovat kunnossa. Jos eivät ole, niin sitten epätasaista kulumista voi esiintyä ja yksi selitys voi olla, että normaali maantie viettää hitusen oikealle, jotta vesi valuu ojaan. Kallellaan oleva tie vaatii, että autoa ohjataan hieman vasemmalle, jotta se kulkee suoraan. Jos pyöränäsuuntaukset ovat pielessä, toinen rengas ei pyöri täysin oikeassa asennossa ja kuluu siksi epätasaisesti.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 106
Vs: Toisen puolen renkaiden kuluminen

kp sanoi:
Monestako autosta vuoden aikana olet asiaa seurannut ?
Otos on kyllä pieni, keskimäärin 2 autoa ajossa 16 vuoden aikana ja yhteensä jotain reilu 600 tkm. En ole pahemmin mittaillut renkaiden urasyvyyksiä vaan ovat joutuneet silmämääräisen tarkastelun seurauksena vaihtoon.
 
A

ArskiGS

Vieras
Vs: Toisen puolen renkaiden kuluminen

Ja tähän, siis että oikea etunen kuluu eniten, on todella yksinkertainen syy. Asia on siis täyttä totta.

Kun käännyt oikealle, käännyt huomattavasti jyrkemmin kuin vasemmalle kääntyessä.


Juntunen sanoi:
kp sanoi:
Monestako autosta vuoden aikana olet asiaa seurannut ?
Otos on kyllä pieni, keskimäärin 2 autoa ajossa 16 vuoden aikana ja yhteensä jotain reilu 600 tkm. En ole pahemmin mittaillut renkaiden urasyvyyksiä vaan ovat joutuneet silmämääräisen tarkastelun seurauksena vaihtoon.
 

kekeV

Aktiivinen jäsen
Viestejä
914
Vs: Toisen puolen renkaiden kuluminen

Eivät kaikki aja pääsääntöisesti kaupungissa ja kaupungeissa myös yksisuuntaisia katuja.
Ja eikös oikealle käännyttäessä vasen rengas kulje pidemmän matkan ?
 

skara

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 187
Vs: Toisen puolen renkaiden kuluminen

Alkaa olla taas niin pirun viisaita kommentteja ettei tavallinen tallaaja oikein kässää :D
 

kekeV

Aktiivinen jäsen
Viestejä
914
Vs: Toisen puolen renkaiden kuluminen

Tämmöisestä aiheesta on hyvä vääntää ja jokaisen helppo käydä silmäilemässä omat renkaat.
Ite en ole koskaan huomannut kulutuseroa, en kyllä myöskään koskaan mitannut.
 

hejuni

Jäsen
Viestejä
435
Vs: Toisen puolen renkaiden kuluminen

Loogista selitystä tuolle ei ole. Auto kulkee suoraan??? Ei puolla? Rengaspaineet samat?? Ei kyllä osu omaan historiaan tuollaista "toisen puolen kulumista". On ollut vain toisen eturenkaan kuluminen - syynä väärä pyöränsuuntaus.
 
A

ArskiGS

Vieras
Vs: Toisen puolen renkaiden kuluminen

Vasen rengas kulkee pidemmän matkan oikealle kääntyessä mutta loivemmassa kulmassa tai siis isommalla kehällä.
Oikealle käännyt jyrkemmin kuin vasemmalle, ellet käänny yksisuuntaiselle.
Veto on päällä vain sisärenkaalla, ulompi pyörii vapaasti. Ellei siis ole lukkoa.
Mitä painavampi auto tai kaasujalka sitä helpommin esiintyy.
kekeV sanoi:
Eivät kaikki aja pääsääntöisesti kaupungissa ja kaupungeissa myös yksisuuntaisia katuja.
Ja eikös oikealle käännyttäessä vasen rengas kulje pidemmän matkan ?
 

hejuni

Jäsen
Viestejä
435
Vs: Toisen puolen renkaiden kuluminen

Renkaan kuluminen on kyllä kääntäessä huomattavasti kuluttavampaa (erään testin mukaan näin: 50 km/h jyrkkä käännös 600% kuluttavampaa) kuin suoraan ajaminen, mutta kuitenkaan, en usko että tästä on kysymys... Tien kaltevuuskulma on kyllä olemassa, ja kulumista ei normioloissa huomaa kumpi puoli kuluisi enemmän. Jos eturenkaan aurauskulma on pielessä - yleensä myös toinenkin puoli saa tästä jotenkin siipeensä eli / \ tekee sen että kumpikin rengas kuluu nopeammin kuin normaalisti.... mutta jos tilanne onkin näin | / niin tämäkin pitäisi kyllä "tuntua" ja myöskin näkyä, mutta vain yhdellä akselilla - ei siis toisella puolella autoa. Toisaalta, kesärenkaassa varsinkin tuntee kun rengas pyörii toiseen suuntaan, niin jättöpuolelle tulee terävämpi kulma kulutuspintaan. Helppo todeta, kun kädellä pyyhkii renkaan pintaa, kumpaan suuntaan hangastaa pahemmin.
 
A

ArskiGS

Vieras
Vs: Toisen puolen renkaiden kuluminen

hejuni sanoi:
- ei siis toisella puolella autoa. Toisaalta, kesärenkaassa varsinkin tuntee kun rengas pyörii toiseen suuntaan, niin jättöpuolelle tulee terävämpi kulma kulutuspintaan. Helppo todeta, kun kädellä pyyhkii renkaan pintaa, kumpaan suuntaan hangastaa pahemmin.
Jos tekee niin kuin moni tekee, eli ei vaihda renkaiden pyörimissuuntaa, niin näin saa aikaan toisen puolen renkaiden kulumisen.

Tästä oikean puolen eturenkaan kulumista esiintyy paljon raskaalla kalustolla Matkailuautoissa kovin yleistä.

Ei varmaan esiinny paljoakaan enää näillä nykyautoilla joissa kevyt "ompelukone" nokalla.
 

ALI_HASSAN

Jäsen
Viestejä
263
Vs: Toisen puolen renkaiden kuluminen

Juntunen sanoi:
normaali maantie viettää hitusen oikealle, jotta vesi valuu ojaan. Kallellaan oleva tie vaatii, että autoa ohjataan hieman vasemmalle, jotta se kulkee suoraan.
Tuo on minunkin näkemys asiasta. Tuossahan auto on myös kallellaan oikealle, joten painoa on enemmän oikeanpuoleisilla pyörillä. Enemmän varmaan vähän painavammilla autoilla vaikuttaa ettei välttämättä ihan millään sardiinipurkeilla. Tutulla on XF Jaguaari (eli takaveto) ja siinä oikea takakummi kuluu eniten.
 

keijok

Jäsen
Viestejä
131
Vs: Toisen puolen renkaiden kuluminen

hejuni sanoi:
Loogista selitystä tuolle ei ole. Auto kulkee suoraan??? Ei puolla? Rengaspaineet samat?? Ei kyllä osu omaan historiaan tuollaista "toisen puolen kulumista". On ollut vain toisen eturenkaan kuluminen - syynä väärä pyöränsuuntaus.
Auto kulkee suoraan, ei puolla, paineet katsotaan meidän taloudessa max 2 viikon välein, en minäkään mitään logiikkaa keksi tuohon. Ainut mikä voisi olla että olen merkannut renkaat joskus irroittaessa väärin ja mennyt sitten saman akselin kumit samalle kyljelle perätysten. Olisin toisn turhantarkkana miehenä huomannut kulumuseron jo tuolloin. Outo juttu joka jäänee vaille selitystä.

Tuo käyty keskustelu yksittäisen renkaan kulumisesta on ihan mielenkiintoista väittelyä eri teorioiden ja koulukuntien välillä mutta mikään noista ei selitä sitä että sekä etu- että takarengas samalta puolen autoa kuluisi nopeammin kuin toinen puoli.
 

raihalin

Jäsen
Viestejä
55
Vs: Toisen puolen renkaiden kuluminen

Hei,

Minulla on ihan samanlaisia havaintoja raskaskeulaisesta autosta renkaiden epätasaisesta kulumisesta. Toisella puolella autoa renkaat kuluvat nopeammin. Itse olen järkeillyt, että kuljettajan ajolinjan valinta maantiellä vaikuttaa myös renkaiden kulumisnopeuteen. Tien pinta ei ole yhtä sileä/karhea koko leveydeltään. Erityisesti urissa asfaltin pinta on selvästi karheampaa kuin urien vieressä. Jos ajaa urien vieressä, niinkuin koulussa opetetaan, kulkevat toisen puolen pyörät sileämmällä pinnalla, kuin toisen puolen. Kuljettajan ajotottumuksista riippuu ovatko sileämmällä pinnalla vasemman vai oikean puolen renkaat. Itselläni ovat tottumukset olleet niinpäin, että oikean puolen renkaat ovat kuluneet pientareen puolella vähemmän. Näihin kulumispuoli asioihin vaikuttaa toki myös ajoneuvon leveys. Omat havaintoni ovat espacesta, jonka raideleveys on keskivertoa suurempi, ja näin pyörät eivät edes sovi teillä olevien urien pohjalle yhtäaikaa. Toinen puoli kulkee aina sileämmällä pinnalla kuin toinen.

Ainakin meillä tallissa olevassa Clio 3:ssa muuten takarenkaat kuluvat nopeammin kuin eturenkaat. Syynä tähän on taka-akselin suurenpuoleinen auraus. Miksi aurausta sitten taka-akselilla on niin paljon? Olisiko syynä hyvien ajo-ominaisuuksien tavoittelu, vai olisiko kyse vain ihan silkasta "vahingosta". Auraus on symmetristä, eli mistään ajamalla syntyneestä vauriosta ei todennäköisesti ole kysymys.
 

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Viestejä
3 180
Vs: Toisen puolen renkaiden kuluminen

Jos putosi on 2 kopan espa (91-96), niin renkaiden epätasainen kuluminen loppui lähes seinään,kun tarkistin kylmänä oikeat rengaspaineet,kuluneet alapallonivelet vaihdettiin,samalla vaihdettiin yläpallo nivelet. Olisin vaihtanut mieluummin tukivarret,mutta esteenä oli hinta (tosin uudet kumipuslat siinä olisi tullut), lisäksi vaihdatin kaksi isoa puslaa,ja sen jälkeen ohjaus on ollut lookisempaa.
 

raihalin

Jäsen
Viestejä
55
Vs: Toisen puolen renkaiden kuluminen

Jep,

Tiedän toki, että väljyydet pyöränripustuksessa ja ohjauksessa aiheuttavat renkaiden epätasaista kulumista, mutta tarkoittamani epätasainen kuluminen ei todellakaan johdu näistä syistä. Autoon josta havaintoni ovat on todellakin Espace vm. -95, mutta siinä ovat KAIKKI pyöränripustukseen ja ohjaukseen liittyvät osat uusia. Eli väljyyksiä ei todellakaan löydy mistään. Sitä paitsi väljyyksistä johtuvat epätasaisuudet näkyvät yleensä renkaan olka-alueella, ei tasaisesti koko kulutuspinnassa, niinkuin tässä tapauksessa. Tällainen raskaskeulainen jäykällä taka-aksellilla varustettu auto, jonka akselipainot (tyhjänä) ovat kutakuinkin sellaiset, että etuakselilla on 1000kg ja taka-akselilla 500kg kuluttaa eturenkaita huomattavasti enemmän kuin takarenkaita. Saattaapa olla että (yhden) kesän ajoilla takarenkaista ei kulumaa ole edes juuri mitattavissa. Joten (kesä) renkaiksi kannattaa valita sellaiset, joille ei ole määritetty pyörintäsuuntaa ja kierrättää niitä auton alla ahkerasti paikasta toiseen. Näin ei toinen eturenkaista pääse sileäksi ennen muita.

Väljyyksien lisäksi asuin- ja ajomaakunnalla on myös merkitystä. Ainakin täällä satakunnassa, missä itse enimmäkseen liikun, ovat tiet todella rupisessa kunnossa. Väitän, että täällä renkaiden epätasainen kuluminen ja jopa rengasvauriot ovat yleisempiä kuin muualla suomessa saatikka maailmalla. Muutama vuosi sitten Mikkelistä kotiin palatessa olisi silmät sidottunakin voinut kertoa, koska saavuttiin koti maakuntaan. Riitti, että kuunteli rengas- ja pyöränripustuksen ääniä. :( (Vaikka Espace niiden osalta melko hiljainen onkin)
 
Ylös Bottom