Lampun sulake on F13 7,5A ja ilmastointipaneelin pääsulake F28 20A.
Ilmastointi ei lähde päälle, jos; kylmäainetta on liian vähän tai sitä on liikaa (kotikonstein pullotäytetty).
Korkeapainepuolella, kuivaajapöntön kannessa tai jossain siinä alumiiniputken kyljessä on painekytkin; se valvoo liian matalan ja liian korken paineen varalta kompressorin kykeytymistä.
Voisi huollossa mitata paineet ja täyttää samalla aineet. Ilmastoinnin täytöstä käydään juupas-eipäs nastarengas-kitkarengas -keskustelua monella saitilla. EI tartte, huijaavat hyväuskoisia. Mää-ä kyllä uskon käytyäni ammattimiehen luona. Se ties kattoa just kaiken ja mää-ä olin ihan onnesta soikeena.
Painekytkin ja kuivaajapönttö on joskus heti jäähdyttimen säleikön takana - sähköpistoke kannattasi tsekata. Jos se on hapettunut eikä sähköliitosta ole, se antaa silloin tiedon LOW PRESSURE eikä ilmastointi inahdakaan.
Jäähdyttimen puhaltimien sulakkeet tai releet epäkunnossa. ELi jos nyt kevään kunniaksi puhaltimet yritti käyntiin, ovat ruostuneet jumiin ja -niks, sulake! Kun painat ilmastoinnin päälle, toisen puhaltimista pitäisi hyrähtää käyntiin, vaikka auto olisi moottori kylmänä juuri käynnistetty.
Etsi konehuoneesta vielä releitä tai sulakkeita. Mulla on korealaisessa kahdessa paikkaa releitä ja kolme sulaketta siellä täällä peräkkäin jotka tekisivät sinun kertomasi vian.
Kävin juuri muun merkkisen auton kanssa ilmastointihuollossa. Alipainetesti kesti 20 minuuttia. Alle satasella sain tiiveyskokeen, uudet öljyt ja kylmäaineet. Olin sitä ennen melkein hajottanut koko laitteiston älyvapaalla releiden ja sähkökytkentöjen räpeltämisellä. Käytin kompressoria väkisin hyppylangalla, kunnes varoventtiili posautti puolet kylmäaineesta pihalle. Kaamea pilvi, pamaus, suhaus ja netissä sanottiin: "your compressor is 100% dead now". Ei onneks, mutta pliis, pliis kohtalontoverit; viekää asiantuntijalle!
Päätin, etten enää ikinä räpellä, jos en tiedä. Ja lupasin itselleni, että pyytäisin muitakin jättämään laitteistonsa rikkomisen väliin. Vaarana on tyhjenneen tai viottuneen kompressorin luovuttamien metallipartikkelien joutuminen koko systeemiin ja sieltä takaisin juuri uusittuun kompuraan.
Nyt kun oikein herkutellaan kauhulla, niin viallinen ilmastointikompura katkaisee hihnan ja samalla menne nokkahihna ja auto pilalle ja kesäloma kans ja avioliitosta on enää puoli vuotta varmasti tiedossa. Ja kuumakin on.
Ei kannata tosiaan korjata ilmastointia, ellei ole täysin varma mitä tekee. Puhutaan kuitenkin aika korkeista paineista. Tavallisin syy ilmastoinnin toimimattomuuteen on kylmäainevajaus joka johtuu vuodosta. Eli ilmastoinnin huollolla/painemittauksella kannattaa lähteä liikkelle, ennenkuin mittaat painonappien kuntoa.
Se alipainetesti minkä ilmastoinninhuoltolaite tekee ei löydä juuri minkäänlaisia vuotoja, vaan se on järjestelmän kuivausta varten. Vuototesti suoritetaan paineistamalla järjestelmä typellä.
Kuulkaas jäämiehet! Mä löysin vian Kiasta, kerron nyt Kian viasta;
Ilmastoinnin pääsulakkeen lanka oli kai murtunut. Vaihdoin sellaisia isoja neliskanttisia japanilaismallisia pääsulakkeita valojen ja ilmastointitsydeemien sulakekoteloon konepellin alla. Ihan vaan kokeeksi. Siis aika mieluinen vika ... ohjainyksikön bugiin verrattuna... ilmastointi kävi vian ollessa päällä aluksi jotenkuten ja sitten enää satunnaisesti, aina vain pieniä nykäisyjä. Eli sulake katkoi kuumetessaan? Ilmeisesti!
Nyt pelittää ja piti laittaa oikein takki päälle ajaessa kun oli niin raikasta!
Aivan, ei alipaineella saa letkuja ja lauhduttimia vuotamaan. Jotain viitteitä tiiveydestä kuulemma saa tyhjennysvaiheessa; jos paineista/tavarasta on vaikka puolet jäljellä ja huollosta vuosia, se kertoo kohtuullisen tiiviistä systeemistä.
Lauhdutin eli syylari ja se kuivainpönttö on siis kaiket ajat suola-itikka-kiveniskukäsittelyssä auton keulilla ja ammattilaiset osaa katsoa oikeisiin kohtiin, olisko pahaakin putkimätää.
Netissä vaitellään kuivainpöntön kyvystä huolehtia hommastaan vuositolkulla. Että vaihtaa vai eikö vaihtaa? Mä en tiedä! Mulla on Laguna ja koreanmersu mennyt vuosikaudet vanhoilla vermeillä ja kylmää on piisannut. Hyvää säkää?
Voisiko olla niin, että nettikeskustelujen kiistely johtuu eri sukupolvien kylmälaitteitten ja kylmäaineiden eroavaisuuksista? Se otsinikerrosta eniten tuhoava vanhanajan freoni on ilmeisesti kaikkein parasta kylmätekniikkaan ja nykyiset aineet ja vehkeet on vaativampia toteuttaa. Ja totuus muuttuu tekniikan rinnalla - väittely jatkuu vanhoilla tiedoilla ja spekseillä????