scenic II vilkkuvika=> sähköt sekaisin

RakasPatonki

Nuorempi jäsen
Nyt alkaa loppua huumori ranskanihmeen kanssa.. kaikki mahdollinen ja mahdoton vika jo ollut ja nyt taas uusi&outo
Auto siis grand scenic -04
ja tällä kertaa vikana on, että vilkkua käyttäessä sähköt menevät oikoseen ja sitten auto on kuin joulukuusi, vilkkuu yhtä jos toista valoa ja tekstinä ruudussa autolights detected..
mistähän alkaisin vikaa tällä kertaa etsiä?
Sama vika ilmenee hätävilkkua käyttäessä.
Vilkut toimivat ja vilkkuvat.
Vika ei ilmene pitkiä valoja käyttäessä vaikka sama viiksi niitä kytkee.
Näillä pakkasilla ei huvittaisi arpomalla alkaa tuota tuohon pihalle purkamaan niin jos jollain olisi joku vihje antaa mistä aloittaa.

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: scenic II vilkkuvika=> sähköt sekaisin

Mulla oli joskus tuossa mun allekirjoituksen Lagunassa vikaa siinä vilkkujen releessä. Siinä oli Y kirjaimen mallinen se "rele". Y-n sakaroiden kärjissä oli pienet tinatut napit, alle ½milliä halkaisijaltaan, jotka ottivat kontakteihin kiinni. Toinen näistä minikokoisista napeista irtosi paikaltaan ja siinä pimeni vilkut kertalaakista. Hätävilkut toimi, normivilkut ei toiminu. Ei tosin ollu muita vikoja. Josko otat irti tuon releen, ja heilutat sitä, kuuluuko sisältä pieni terävä kolina? Jos kuuluu... voi olla samaa vikaa. Se on vaan ikävä se pieni metalinen nysä siellä sisällä kun se kytkee millon mitäkin sieltä... Mulla meni samalla jarruvalojen sulake pimeeksi sekä vilkkujen sulake. Voit kuvitella mun voitonriemuista ilmettä kun releen (65€ marmorilla) vaihdon jälkeen vilkut ei toiminu ja sulakkeen (vilkkujen) olin vaihtanut. Sitten joko googlasin tuon jarruvalojen sulakevinkin netistä tai otin kaikki sulakkeet irti yks kerrallaan ja hoksasin tuon palaneen..

Jos vilke ja välke on mittaristossa, niin sun mittaristo voi olla myös tulossa korjauksen tarpeeseen. Sieltä loppuu yhdestä transistorista käyttötunnit kesken ja saattaa olla muutama huono juotos mittariston tinauksissa. Jos joudut korjauttaan sitä, suositteen omien kokemusten pohjalta thatinen@gmail.com eli ((äääh nyt täytyy jatkaa live-elämässä, palaan jahka ehdin.)..
Jatkuu: Elikkä täältä lisätietoja mittariston korjauksesta. http://thatinen.wix.com/mittaristokorjaus Sain itse korjautettua tuon omani kahteen sataan viikonloppuna. Erittäin tyytyväinen olen lopputulokseen. Tämä oli toisessa firmassa aiemmin korjattu jo tämä minun mittaristo. Silti tuli kuntoon :)

RakasPatonki

Nuorempi jäsen

Kiitos siulle eli releen ja sulakkeiden tarkistuksella alotan.
Vilkkeellä ja välkkeellä tarkotin erilaisten kivojen varotusvalojen määrää. Viimeksi tuosta sekosi sähköt ja kiikutin sen autosähkölle, jotka nosti kädet pystyyn, merkkihuoltoon, jossa setät arpo kaikkea kallista ja lopulta googlettelin itse ja vika paikallistui ajovalonpolttimoon lopulta.. Tämä vian alkusyyn etsintä tässä on hankalinta, korjaamiseen kyllä löytyy ohjeet.

MIun patonki on vähän sellanen maanantaimalli.
Mittaristo on mennyt pimeeksi ja korjattu.
Ikkunat on jo kaikki tippunu alas ja korjattu vaihtamalla se muovipalikka minkä sain tarpeeksi kiukuttelemalla.
Jarruboksi on tilattu Saksasta ja vaihdettu itse ja koodattu korjaamolla.
Ja sitten sellasta pientä vikaa mitkä lasken ihan vaan auton ominaisuuksiksi. Vikakoodin lukija ja nollaajakin miulla on kotona ihan sen takia, että saan rakkaan ranskikseni katsastuksesta läpi ;)

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Tuo releen kieli, mitä tarkoitan, on sitten sen releen suojakuoren sisällä. Sen aukaiseminen on hieman haastava rasti muistaisin. Ei sattuisi olemaan videota näytille tuosta värivalosuorasta?

RakasPatonki

Nuorempi jäsen

Ei oo videota, mutta kunhan lähdetään rellulla hakemaan varaosia volkkariin niin koitan kuvata :D
Sen tiedän jo, että koska airbagin merkkivalo ei vilku niin vika ei ole siinä ohjainboksissa ratin jälkeen.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)

Duodaa... Ei taida olla tuossa pappa-Scenessä vilkkurelettä :-[ Sehän on aikalailla 1:1 sama kuin Megane II ja itsekin tuosta -04 Megsusta vilkkurelettä joskus etsineenä sitä koskaan siitä löytänyt. Lopulta paljastuikin että noita vilkkuja ohjaa tietokone suoraan ja se ei ilm. edes mene minkään releen kautta :o Syy tuohon releen etsintään oli kun halusin vaihtaa LED-polttimot noihin vilkkujen polttimoiden tilalle ilman mitään vastus-härdeleitä, mutta eihän siitä sitten koskaan mitän tullut juuri tuon releettömyyden johdosta :-\

Mutta siis tuohon perustuen itse kävisin joka tapauksessa kaikki nuo vilkkupolttimot läpi, yksi kerralaan ja tarkistaisin että niillä jokaisella on kunnon maakontakti, sillä juuri maaviat ne autoissa aiheuttavat yleensä mitä kummallisimpia tepposia ???

Tai ota vilkkupolttimot irti ja kokeile miten sitten "vilkkuu", sekoileeko mittaristo yhä nytkin. Jos sekoaa, niin silloin kyse ei ole polttimoiden virrankulutuksesta tai maakontakteista vaan jostain ihan muusta. Esim. onko autossa vetokoukkua? :-\

RakasPatonki

Nuorempi jäsen

Ei ole koukkua ja mies just totesi kanssa, että ei relettä löydy..
aletaan tutkia vilkkuja ja maadoituksia kunhan saadaan ensin purettua volkkarin turbo irti ja haettua siihen osat.
Tässä huushollissa nää autot hajoaa aina yhtäaikaa :/
Vilkkuja varmaankin ohjaa juurikin se ratin takana oleva tietokoneloota mihin viiksi menee kiinni? Merkkihuollon mukaan siinä lootassa, jos on jotain vikaa niin silloin syttyy airbagin valo eli sen pitäs tällä tiedolla olla toimintakunnossa.
Ajaahan tuolla pystyy kyllä, se vaan ilmottelee autolights activated ja stop ja service ja sammuttaa lämppärin, jos vilkkua käyttää. Sen saa kuitattua pois sammuttamalla virrat ja taas toimii siihen asti, että vilkkua käyttää eli suoraa tietä, kiitos.
Tarpeeksi monta kertaa, kun vilkkua käyttää niin sitten menee virrat niin jumiin, että autoa ei saa sammumaan eikä virtoja pois pieneen hetkeen.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)

Juuri tuo sekoaminen ja siitä seuraava jumiutuminen viittaisi näihin "virrat väärässä paikassa" -juttuihin. Siis aivan kuten perinteisesti takavalon maadotus kun temppuilee, niin jarrua poljettaessa tai vilkku päällä siellä takana saattaa lopulta palaa ihan mitä tahansa, vaikka parkit päällä kaikk ihan OK näyttäisikin olevan 8)

keijok

Jäsen

Oireiden perusteella tutkisin sen vilkkuviiksen, nehän tuppaa kaikissa autoissa ajan myötä kulumaan jolloin virta voi loikkia hassustikin paikasta toiseen. Tuohon viittaisi esim juurikin ajovalojen liittyminen häiriöön, samoin se, että kaukovaloasennossa vika ei ilmene.

MMi

Nuorempi jäsen

Kokeillaan josko tänne vielä tulisi vastauksia, sen verran wanha ketju. Eli, mulla juuri tuota joulukuusiongelmaa joten luonnollinen kysymys on että ratkesko tämä ja miten? Mulla kyllä on takavalon umpiossa reikä joten todennäköisimmin kosteus siellä tekee temppuja. Jos siinä ei kuitenkaan vikaa niin tästä vois saada arvokasta vinkkiä.

maanma

Aktiivinen jäsen

Onkos lasinpyyhkijän alla olevan muovin alusta puhdas? Siis se johon sadevesi valuu ja jossa on reiät sadevettä varten.

Tyyppivika on että alle kertyy neulasia ja lehtiä. Sitten vesi tulee matkustamoon jostain ja kastelee mittariston / ohjausboksit. Ohjausboksien ympärillä pitäisi pitää kosteutta imevää silikaattirouhetta jossain pikkupusseissa.

MMi

Nuorempi jäsen

Kiitti, maanma vinkistä. Ei ollut tuo ongelmana, olen sen tarkistanut ja puhdas oli, tai puhtaahko. Tuossa takavalon liitimessä oli hapettumaa mutta sen putsaaminen ei auttanut. Olen nyt käynyt kaikki valojen liitännät läpi, mutta ei muita hapettumia ole näkynyt. Seuraavana varmaankin tuo koukun pistokkeen liitännät. Katsotaan olisko siellä vikaavikaa.

Artificial

Helsinki

Mulla oli vastaavat "sekoilu" oireet vastaavassa autossa. Mulla oli lisäksi lasipyyhkijöillä ihan oma elämä eli toimivat ihan ittekseen miten sattuu. Syynä oli löystynyt virtajohto siinä plus navan puoleisella johtohässäkällä.

maanma

Aktiivinen jäsen

Melkoisella todennäköisyydellä ohjausyksikössä on liikaa kondenssivettä. Auto lienee niukalla käytöllä?

Ratkaisu voisi olla jotain tällaista http://www.biltema.fi/fi/Koti/Siivoaminen-ja-peseminen/Varusteet/Kosteudenpoistaja-2000019534/
kondenssikuivain tai lämpöpuhallin.

Ei kannata käyttää autoa ennenkuin kosteus on saatu pois, koska boksi voi mennä täysin oikkariin, jolloin johtojakin sulaa. Mielestäni akku kannattaisi irrottaa heti ja kuivata auto kunnolla sisältä (jos tuo yksikkö on sisällä).

MTI

Aktiivinen jäsen

Kannattaa varmaan ensin tarkistaa ne koukun sähköt. Ota kokeeksi koukun sähköt pois välistä ja auton oma liitin suoraan lamppuun. Trafikissa se piirilevy siinä liittimien välissä aiheutti valosirkuksen. Oli kulunut kupari johtimet

MMi

Nuorempi jäsen

Kiitti kaikille vinkeistä, hieno foorumi on tämä. Artificialin neuvo oli se joka johti mun ongelman ratkaisuun. Eli siinä plussanavan kengässä on kaksi sulaketta, joista toinen oli sopivan löysällä juuri siten että todennäköisesti tärinä sen jossain välissä aina sai menettämään kytkennän. Kiristämällä korjaantui - lisäksi se oli päässyt muoviosastaan halkeamaan joten piti ostaa uusi ja vaihtaa tilalle.

Liitteenä vielä kuva, jossa ympyröitynä tuo ongelmakohta - näkyy tuo sulakkeen toinen siipi vähän kiertyneenä pois paikaltaan.

Nyt sitten seuraavien ongelmien pariin... ::)

Liitteet

• 20151102_205502.jpg
    20151102_205502.jpg
    29,7 KB · Katsottu: 34
Ylös Bottom