scenic -98 automaattiongelmat/huolto itse/Rakennekuvat lisätty!

jjvirtan

Aktiivinen jäsen
-98 2.0 Scenicin automaattivaihteisto menee kylmänä vikatilaan ja valo syttyy mittaristoon,vika vielä suht harvinainen.Auto ajettu 235tkm.Kun auto lämpiää vika ei häiritse,vikatila tulee hassusti usein alaspäinvaihtaeesa,tämä askarruttaa.

Haulla olen kahlannut vanhoja automaattijuttuja ja mietinkin nyt kumpi vaihteistotyyppi autossani on, vanha AD4 vai joku uudempi?Samaten olisi joku paineventtiili jonka voisi vaihtaa?

Onko kukaan vaihtanut ölyjä laatikkoon itse ja olisiko vinkkejä työhön?

jjvirtan

Aktiivinen jäsen
Vs: scenic -98 automaattiongelmat/huolto itse

Selailin nettiä ja näyttäisi DP0 vaihteisto olevan.Öljysuositus atf 220 tai renaultmatic d2.

Mietin ongelmaa ja epäillään öljyn vähäisyyttä syyksi,laatikossa on öljyvuotoa.Ohjekirja ei neuvo mitem öljyä lisätään/tarkistetaan,ei ihme jos laatikot hajoaa!!!!

Täältä sain vinkin että täyttötulppa on vaihteenvalitsimen vieressä,siinä on hankala joku 7mm nelikanta proppu ettei pääsisi öljyä lisäämään.Laikkasin tangosta avaimen joka sopi proppuun.

Lisätty summassa 1 litra atf 220 öljyä,ei vaikuttanut laatikon toimintaan.Tuossa on kuitenkin vuodot niin runsaita että jos litra ei riittänyt?Osaako joku neuvoa pinnan tason "virittämisessä".

http://www.automaticchoice.com/Catalogue/dp0.pdf

epe

Jäsen

DP0 laatikkoon kuuluu Renaultmatic D3 öljy, D2 ei ole synteettistä vaan aivan eri öljyä.
Öljyn pinnan tarkastuksesta olen muistaakseni kirjoittanut tälle saitille aikaisemmin.

jjvirtan

Aktiivinen jäsen

Näkyy tuossa vaihteistossa olevan ihan perinteiset pannat,eikä nuo kuuluisi kiristää momenttiin?Pääseekö öljypohjan kautta kiristämään,,

http://www.automaticchoice.com/Catalogue/dp0.pdf

jjvirtan

Aktiivinen jäsen

Vaihteeksi hyviä uutisia :D :D :DLaatikko parantui öljynvaihdolla!

Laatikko on DP0 ja oikea öljy tuo edellämainittu Renaultmatic D3,vastaava on kuitenkin Dexron III synt.Tuota löytyi Motonetistä 7.5 e-litra hintaan ja sillä toimii erinomaisesti.Vaihdoin laatikkoon öljyt ja putsasin pohjassa olevan paineanturin(öljynpaineanturi?).Koeajossa jo kuin aivan eri laatikko,vaihdot pehmeitä huomaamattomia eikä mennyt vikatilaan enää,pamahtelevat vaihdot ovat poissa....Ei tietoa mitä öljyä laatikossa ollut aiemmin.
Vinkkejä öljynvaihtoon:täyttöproppu on vaihteenvalitsin jutun vieressä,keppi täytyy olla tietyssä asennossa että täyttö onnistuu.Lämpötila täytyisi öljypintaa säätäessä olla 60 C, pintalämpömittari mittauksia varten.Pohjaproppu putkimainen,ulompi mutteri öljypinnan tason virittämiseen,sisempi öljyntyhjennykseen.Vaihde P asennossa.
Kävin myös merkkihuollossa vikakoodin luvussa,vikakoodi:öljynpaineen säätely.
Huollosta sain hyviä neuvoja ja tietoa,ventiilliremonttia ehdottivat se olisi ollut hinnaltaan n. 700e uusi laatikko monta tonnia.Suosittelivat kuitenkin ensin öljyn vaihtoa jonka pysytyy itsekkin tekemään ja nyt onneksi näyttää siltä ettei venttiiliremonttia tarvita lainkaan.Sanoivat myös ettei laatikossa ole suodatinta.Mutta taitaa tuolla osaluetteloiden mukaan olla kuitenkin joku suodin venttiilikoneistolle,mutta hankalasti vaihdettava?

Niin tai näin öljyt aion vaihtaa 20-30 tkm välein jatkossa,kustannus on kuitenkin vain n. 30 eur öljyihin.

epe

Jäsen

Hyvä kun huolto onnistui.
Itse vaihdoin eilen 03 Lagunan DP0 laatikkoon Renaultmatic D3 öljyt.
Edellisestä kerrasta oli 25000 km, silloinkin vaihdoin itse, tarkoitus on jatkaa samoilla vaihtoväleillä eli noin kerran vuodessa, mittarissa on n.140 000km.
Vaihteiston toiminta muuttui vaihdon myötä hiukan pehmeämmäksi.

mrjj

Jäsen

Liittyen DP0 vaihteistoon...kyseessä Kangoo 03 jossa oli hajalla oleva vaihteisto, vaihtaminen ei toiminut kunnolla, tökki ja repi yms, rikki siis.
Vaihdettiin toinen uudenveroinen kolariauton laatikko, venttiilipöydän kohdalle yläkulmaan tullut pieni osuma. Silminnähden näytti ehjältä ja kannen sai oikaistua tiiviiksi.
Aluksi oli ajatus viedä pajalle ja pyytää yhdistämän osista yksi ehjä laatikko mutta kun vaurio oli noin pieni niin herkutti ajatus laatikon käyttämisest sellaisenaan.
Nyt kuitenkin tilanne on se että toimii vain pakki, laittaa D/N/1/2/R asentoon niin aina pakki päällä. Välillä D/N/1/2 ei tee mitään mutta R pelaa aina.
Öljy tarkistettu ja uusittu juuri.

Kuuluuko öljy oli harmahtavaa ja sameaa ? Mielestäni se oli moista vanhassakin mutta enpäs nyt ole varma enään.
Laatikkoon laitettiin Castrolin öljyt merkkihuollosta ja se oli kirkasta hieman punertavaa.
Määrä oli yllätys, tilavuus pitäisi olla 3.5L mutta sinne meni 5.5L ennenkuin tuli vajaat puoliltraa ulos tarkistuksessa.

Mitä veikkauksia ? Voisko venttiilipöytä aiheuttaa tuon vian ?
Koneella kun katsoo niin vaihteisto tunnistaa vaihteet ja väittä olevan D simässä mutta taaksepäin mennään.
Vikakoodia tulee ajoittaa VehicleSpeed ja TurbineSpeed.

Janne

jjvirtan

Aktiivinen jäsen

Ainakin itsellä myös öljyt melko harmaat ja sameat,kannattaa lukea jutut myös Citroen foorumilta.

Sain hankittua DP0 käsikirjan Saksasta,laittelen kuvia kuvablogiin ja tänne kun saan aikaiseksi.Ei kirjakaan kyllä venttiilikoneistoa syvemmälle mene,harvalla tuntuu olevan tietoa enää tuosta eteenpäin.Väittävät että moni laatikko alkanut toimia venttiiliremonteilla ja uusilla öljyillä.

Jani_R

Nuorempi jäsen

Saiskos ihan tarkkoja ohjeita kuinka tuo ölpän vaihto tapahtuu. :)

jjvirtan

Aktiivinen jäsen
Vs: scenic -98 automaattiongelmat/huolto itse/Rakennekuvat lisätty!

Tässä ne DP0 rakennekuvat nyt olisi!

http://kuvablogi.com/blog/21061/2/

Ylös Bottom