Scenic 2 vm-04 cruise control fault-vikailmoitus

juhis90

Jäsen
Morjesta kaikille. Otsikonmukainen teksti tulee heti kun kiertää/kytkee vakkarin päälle, mikähän lie?

Eilen toimi vielä normaalista ja vaikka mulla onkin maagiset kädet hajottaa aina jotain samalla kun korjaan niin ei varmaan eilisen illan sumuvalon polttimon vaihtamisesta voi tuo johtua?

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Kuvassa trafic.in jarruvalo katkasija eli tuo mihin menee keltanen ja valkonen johto, kytkinpolkimessa samankaltainen.
Jarrupolkimessa voi olla kaksi.

Ei varmastikkaan scenikissä samanlainen mutta jotakin tuohon tyyliin.

Liitteet

• IMG_20200127_142043-1040x780.jpg
    IMG_20200127_142043-1040x780.jpg
    153,3 KB · Katsottu: 11

juhis90

Jäsen
Kiitoksia vastauksista, tänään käydä osa ostamassa ja huomenna laittaa paikoilleen josko sitten taas toimisi.
Vissiin samanlainen osa on tuohon kytkinpolkimeen kun ei erikseen löydy varaosaa?

Kokeilen ensin vaihtaa tuon jarrupolkimeen tulevan, kytkimen kohdalla olevaa varten joutuu purkamaan kun ei käsi mahdu.

juhis90

Jäsen
Jarrupolkimen kohdalle vaihdettu, ei vaikutusta. Jos vain jotain vinkkiä tuon etupuolen purkamiseen (jotta pääsee käsiksi kytkinpolkimessa olevaan osaan) ehjänä löytyy niin kiitän, vissiin aika laajalta tuota pitää purkaa? Äkkiseltään yksi torx-ruuvi löytyi.

Varmaan tää on yksinkertainen juttu jne. mut mun korjailujen pahimmat vahingot on tullu näit "verhoiluja" availlessa kun ilman ohjeita tehnyt. Monta hyvää kuvilla ohjeistettua topikkia oviverhoilun avaukseen löytyy mut tähän ei mitään vaikka kuinka etsin.
Eli kertokaa hölmölle.

Viimeksi muokattu:

Sgs0506

Nuorempi jäsen
Minulla Gran Scenic sama vika. Antaa jostain väylään vuotovirtaa. Mittaamalla jännitehäviöt olen löytänyt että jostain antaa vaihtelevasti 0,7-0,2 volttia peruutus, jarru tai takasumuvalon + liittimelle. Kun ottaa uch sulakkeen irti virran syöttö häviää, Katkeaa myös vuotovirta. Maajohtoja olen mitannut ja kaikki tähän mennessä mitatut on kunnossa. Kytkin vetokoukun johdot irti jolloin Abs herjat väheni. Ogelma oli liittimissä joista tuli takavalojen virtapiiriin 0,2V jännitehäviö. Tähän perustuen en epäile komponenttivikaa vaan jossain johdoissa olevaa ongelmaa. Palaan asiaan kun jaksan ja viitsin jatkaa tutkimuksia. Oli tarkoitus raportida case, kun vika löytyy ja auto kunnossa. Pistän tämän vietin varoitukseksi ettei meinaa käydä niin kuin minulle meinasi 1 Lagunan kanssa. Bilia olisi halunnut vaihtaa abs yksikön 1500€. Vika oli taka-akselin päällä menevä hapettunut tunnistinjohto 2,80€.

Selviää kun ensin lukee vikakoodit. Voi johtua hapettuneista liitoksista tai johdoista. Renaultin sähköasentajan jo aikaa sitten heitetty kommentti, sun täytyy etsiä jostain se vihreäksi muuttunut johtoliitos tai johdonpätkä.
Kokeile toimiiko ratissa olevat napit Speedlimiter asennossa.
Toimmiko pyyhkijät, takavalot jarruvalot, vetokoukun pistoke ym. oikein.

juhis90

Jäsen
Speedlimiter toimii hyvin ja sitä pitänytkin käyttää ettei karkaa ylinopeudeksi kun suurin osa mulla maantieajoa.
Kaikki toimii paitti täl viikol alkoi/huomasin tuon lisäjarruvalon jäävän palamaan aina kun virrat kytkee ja normaalit jarruvalot ei toimi ollenkaan.
Kaveri heitti arvailuks et maadotuksessa vikoja eli et hinkkais akun navat jne.

Mikä tuo uch-sulake muuten on?

Viimeksi muokattu:

Sgs0506

Nuorempi jäsen
Kojelaudan luukun alla olevassa rasiassa no 20 rivin alimmainen. Löysin tässä jalkavaivaisena sohvalla surffaillessa originaali kytkentäkaavion ja vianetsintäohjeen. Aion perehtyä ja yrittää Selvittää vian. Mulla tän electronic faultin seurauksena on ongelmia. Sadeanturi toimii oikein kun painaa jarrua, sisävalot, takalasin pyyhin, cruisecontrol. Jarruvalot vilahtaa kun painaa takaluukun kytkintä jos ovet on lukossa. Samoin vilahtaa jos avaa keskuslukon tai oven kun auto ollut seis yli 20 min. UCH kuuluu kytkee kaikki virrat poikki 20minuutin seisomisen jälkeen. Tässä ainakin ajastin toimii.

Kaavioita selatessa maadoitusvika on edelleen ykkösvaihtoehto. Toinen on vikakoodeihin perustuva väylässä että jarrut koko ajan päällä vaikka ei ole. Samoin jo aiemmasa päivityksessä mainittu vuotovirta. Vikavaihtoehtoja tällaisessa väyhirviössä riittää. Mutta uusi Seat nelivedolla sytyttää abs anturista noin 10 varoitusvaloa. Lisäksi vikakoodeja 20+.
Tulevaisuutta ajatellen ja edelleen edullisesta autoilusta nauttien aion selvitttää tämän vian. Ja toivottavasti myös oppia jotain. Lopputuloksen aion sitten raportoida täällä. Vaimo kehotti jo luopumaan näistä Renaulteista. Opelista luopuminen onneksi onnistui.

juhis90

Jäsen
Kuulostaa pahalta, mutta hienoa että kirjaat tänne. Oppimistahan tässä riittää ja mikäs siinä opiskellessa. Itellä tää auto on sitä tonnin luokkaa euroissa niin aikalailla mahdoton skenaario viedä mihinkään huoltoon sen takia olen kiitollinen jokaisesta vinkistä.
Ajaminenhan tällä rellulla on ollut nautinto vakkarin toimiessa ja muutenkin, mutta ihan hivenen ikävä sitä ruosteista 97v opel vectraa rupeaa hiipimään :D

juhis90

Jäsen
Oma ongelma ratkesi, sumuvalon polttimon kun vaihdon niin meni epähuomiossa kaksinapainen polttimo paikoilleen ja sen takia häröili :D
Nyt toimii valot ja vakionopeudensäädin niin kuin pitää.

Sgs0506

Nuorempi jäsen
Minulla ongelma ratkesi irrottamalla airbag ja sitten cruise controllin nappulat. Nappuloille on jokaiselle eri vastusarvo niissä oli heittoa. Purin ja putsasin nappuloiden kosketuspinnat. Tämän jälkeen ne olivat ohjaarvojen mukaiset. Speed limiter toimi mutta cruise ei. Vikakoodi: jarruvalot palaa koko ajan, vaikka jarruvalot ei palaneet. Katkaisin oli vaihdettu 2 kk sitten. Kyllästyin kuukaudeksi vianetsintään kunnes ne jarruvalot oikeasti palo koko ajan. Miljoonalaatikosta vanha alkuperäinen katkaisin takaisin paikoileen. Seuraus kaikki sähköongelmat oli pois. Ei vikakoodeja. Näiden halpiskatkaisijoiden laatu on sitten mitä on. Lisäksi katkaisija on säädettävä oikein. Eli aiemmassa vastauksessa olevia maavikoja etsin ja korjasin takavalojen pohjista, huolellisella puhdistamisella ja kojelaudan alta, jossa johtosarja on maadoitettu ruuviliitoksella. Sekä A-pilarin liittimestä. Ilmeisesti edellisen omistajan aikana puhallinvika on aiheuttanut paljon kosteutta auton sisätilaan. Liittimien avaamien ja kytkeminen takaisin lienee saanut kontaktit palautumaan. Liittimissä,ei silmämäärin näkynyt ranskalaista valko- eikä viherhometta. Jännitehäviöt putosivat alle 0,1V tasolle. Vianhaussa esim. sisävalon jännitehäviö oli n. 0,25V. Vielä pitäisi laitta vetokoukun johtosarja takaisin ja käydä hinaamassa kärryä, jotta näkisi pelaako kaikki varmasti.

Ylös Bottom