Scenic -05 sulakkeista (takasumuvalo-ongelma)

mopopoika

Nuorempi jäsen
Tervehdys.
Katsastus-setä huomautti toimimattomasta takasumuvalosta ja kuljettajan puoleisista parkkivaloista. Ohjekirjassa on vaan tieto sulakerasioiden sijainnista, mutta ei sulakekarttaa. Missähän ko. sulakkeet ovat, osais ettiä edes oikeasta paikasta?

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Scenic -05 sulakkeista

Takasumariin sellainen pieni detail, jos on uudempi, moninapainen koukun sähköliitin ja siinä on paikoillaan sovitin siihen wanhempaan, vähempipiikkiseen, niin tuo mokkula disabloi auton oman takasumarin, oli mokkulassa kiinni kärryä tahi ei 8)

mopopoika

Nuorempi jäsen

Nonnii, sulakkeet löytyi. Mukava paikka edessä akun vieressä. Parkit alkoi toimimaan sulakkeenvaihdon jälkeen, mutta takasumarin sulake on ehjä, valo vaan ei tahdo palaa (ja juu, olen tarkastanut polttimon).

JPE

Megane II 1,6 2004

mopopoika sanoi:
Nonnii, sulakkeet löytyi. Mukava paikka edessä akun vieressä. Parkit alkoi toimimaan sulakkeenvaihdon jälkeen, mutta takasumarin sulake on ehjä, valo vaan ei tahdo palaa (ja juu, olen tarkastanut polttimon).
Vetokoukun pistorasiassa todennäköisesti vikaa.

Draga

Jump in, lets save the world.

Tässä vinkki siihen takasumariin:
http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=7455.0

Lamppuja katsoisi vasta sumarin korjattua... Kun muistaakseni tuo voi oireilla myös jännillä tavoilla.
Maadoituksia sitten rassaamaan ::)

mopopoika

Nuorempi jäsen

Jees. JPE oli täysin oikeassa, eli vika löytyi vetokoukun pistorasiasta. Pistorasiassa on pieni kytkin, joka katkaisee takasumuvalon sähkönsyötön, kun perävaunun pistoke työnnetään rasiaan (ei saa kuulemma palaa auton ja kärryn sumarit yhtä-aikaa). Tämä pieni kytkin oli jäänyt jumiin. Eli rasvausta vaan useammin. :-[

HiTec

mopopoika sanoi:
Pistorasiassa on pieni kytkin, joka katkaisee takasumuvalon sähkönsyötön, kun perävaunun pistoke työnnetään rasiaan (ei saa kuulemma palaa auton ja kärryn sumarit yhtä-aikaa).
No sitähän mä sanoin ;D

mopopoika

Nuorempi jäsen
Vs: Scenic -05 sulakkeista (takasumuvalo-ongelma)

Heh, juu paljon sanoit, mutta mitään et kertonut. Itse en tajunnut sun sepustuksestas yhtään mitään. Mut mähän oonkin vaan sähkäri...
Niin tai tartteeko täällä Renuvoorumilla tietää heti ekalla kerralla kaikki slangisanat. Hä?

JPE

Megane II 1,6 2004

mopopoika sanoi:
Heh, juu paljon sanoit, mutta mitään et kertonut. Itse en tajunnut sun sepustuksestas yhtään mitään. Mut mähän oonkin vaan sähkäri...
Meillä sähkäreillä on keskenämme ymmärrystä ;D

HiTec

mopopoika sanoi:
Mut mähän oonkin vaan sähkäri...
Tuleekos tässä nyt sähköinsinöörin ja -asentajan välinen kielikuilu vastaan ;)

Ekalla kerralla itse törmäsin tuohon katsastuksessa. Insinööri merkkasi pokkana papruihin että takasumari ei toimi. No wanhempi katsuri siinä sivukorvalla kuuli mistä oli tullut sanomista, chekkasi auton, irroitti ko. adapterin auton perästä ja sano jotta kokeiles nyt. No hämmästyksissäni tietty kokeilin ja toimihan tuo sumari ;D Case kuitenkin kävi nuoremman katsurin luonnolle että ei vain suostunut printtaamaan uusia papruja, ilman moisia turhia korjauskehoituksen merkintöjä ::)

Kyse on siis esim. Motonetin osasta 48-1223
481223.jpg

Pistorasiatulkki 13-napaisesta autorasiasta -> 7-napaiseen vaunupistokkeeseen.

mopopoika

Nuorempi jäsen

Tuleekos tässä nyt sähköinsinöörin ja -asentajan välinen kielikuilu vastaan ;)

Tiijä häntä. Sähkömestari kun olen.

incertain

Jäsen

Tämä asiahan ei mihinkään liity, mutta osaisko joku sähköistä enemmän tietävä valaista, miksi vaihdettuani lämmönsäätimen taustavalojen tilalle led-polttimot , lakkasi mittarivalojen kirkkauden säätö toimimasta? Laguna II:n kyseessä.

HiTec

LED on hyvinkin tarkka, joko palaa tahi ei. Tuo "säätövara" on kovin kaponen - tai sitten se pitää tehdä elektroniikalla vilkuttamalla LED:ejä hyvin tiheään, pulssisuhteen vaihdellessa esim. 90% ja 10% välillä. Hehkulampullahan tuota säätöä riittää halvalla potikalla ruuvattavaksi hyvinkin laajalla alueella ja siksi pulssisuhteella noita harvemmin säädellään => et voi vain vaihtaa hehkujen tilalle LED:ejä ja olettaa niiden toimivan myös kirkkaudensäädöllä 8)

Ylös Bottom