Säikähdinpä motarilla kun kiekkamittari katosi ja henkilö jota ei autossa ole halusi auton mukaan irroittaa turvavyönsä. Mistä pitäisi vikaa hakea? Takaistuimet ovat olleet haamuhälytyksen aikana tyhjiä, ei ollu mun treenikassia eikä turvaistuimia kiinni.
Mulla on satunnaisesti (harvoin) tullut sama hälytys. Ongelma lienee turvavöiden vastakappaleen ("naaraspuoli") johdotuksessa. Mulla vastakappaleissa on johdot kiinni jotka haistelevat onko vyö kiinni vai ei (varmaan samalla tavalla kuin sinulla) ja niissä on jonkinmoista kosketushäikkää. Minä sain selville tämän kun laitoin kaikki takapenkin vyöt kiinni vian ollessa päällä ja seurasin kojetaulusta mitä tapahtuu kun otan ne yksitellen irti. Näin sain paikallistettua sen "ongelmavyön" (näytön mukaan "ei auennut") ja varovainen liittimen "renkkaaminen" auttoi. En tiedä lähteekö liitin irti, en uskaltanut koittaa. Mikäli sen saa irti niin varovainen elektroniikkasuihkeen käyttö voisi auttaa. Minulla tuo tilanne tulee eteen niin harvoin (ehkä kerran vuodessa) etten ole sen enempää viitsinyt aiheeseen paneutua.
Meillä vaihdettiin Grand Sceniciin takuuseen noita johtoja, mutta eipä siitä tainnut ollut apua edes hetkellisesti. Edelleen piipitys jatkuu satunnaisesti ja varsinkin silloin kun ulkolämpötilat ovat nollan tietämissä - liittyisikö jotenkin kosteuteen tms.? Se meilläkin auttaa, että ronklaa vyöt kiinni ja auki kertaalleen. En ole kiinnittänyt huomiota siihen onko kyseessä aina sama vyö. Luulen, että syy on ehkä osittain siinäkin, että turvavöiden vastakappaleissa tärinä, pöly tai jokin muu siirtää tai kanittaa sisuskaluja niin, ettei anturi tiedä onko vyö auki tai kiinni. Ja olen huomannut, että myös mutkaan ajo saattaa tehdä nämä temput silloin kun on otollinen aika. Lisäksi meillä nuorin poika ilmeisesti avaa vyön joskus huolimattomasti/painaa vapautinta kevyesti tai jotain, koska hänen jäljiltään monesti hälyt laukeavat. Auttaisiko puhdistus?
Äsryttävintä on, jos kesken ajon vyöt menevät peräjälkeen "auki" ja "kiinni" toistuvasti, jolloin tietokone piipittää lähes jatkuvalla syötöllä. Tosin ajotietokoneen napeista viiksestä sen saa hetkellisesti hiljenneltyä painamalla ylös tai alas. Onneksi kuitenkin piipitys on hyvinkin ajoittaista ja saattaa mennä pitkä tovi ennen kuin vika uusiutuu.
Huomiona vielä, että tämä ei koske pelkästään Sceniciä, vaan tuossa omassa Lagunassakin vyöt satunnaisesti huutavat hoosiannaa vaikka takapenkillä harvoin kukaan edes istuu. Ja taas yleensä syys- ja kevättalvisin nollan tietämissä. EDIT: No olihan tuossa ylempänä juuri toinenkin Laguna mainittu, silmä käteen jne. Tää on taas niin tätä työviikon päätteeksi...