RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

TurboJ

Jäsen
Viestejä
369
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

Castrol Magnatec C3 5W/40 on menettänyt RN0700 ja RN0710 -luokituksensa, ainakin virallisesti. Varaosaliikkeiden hyllyissä on tällä hetkellä sekä vanhempaa kanisteria, joissa luokat vielä ovat sekä uudempaa kanisteria joissa luokkia ei enää ole. Castrolin nettisivut varmistavat asian, että nuo luokitukset puuttuvat nyt virallisten listausten mukaan uusista öljyistä.

Epäselvää on toki se onko öljy oikeasti muuttunut jollain tavalla vai onko vain Castrolin ja Renaultin diili vanhentunut tms. Kuitenkin kannattanee olla tarkkana jos meinaa Castrolin öljyillä ajella - luokituksilla on omat syynsä olla olemassa, ja kuluttajan on harvoin mahdollista tietää mitä kaikkea luokituksenmukaisuus öljyssä vaikuttaa. Oma mielipiteeni moottoriöljyjä n. 10 vuotta työkseni myyneenä on, että valmistajan asettamista luokituksista ei kannata poiketa. Usein ne ongelmalliset haittavaikutukset ilmenevät vasta pitkän ajan kuluessa, mistä syystä naapurin Rane ja Shellin baari eivät tiedä ongelmista hölkäsen pölähtävää vaan kertovat joviaalisti kaikkien öljyjen sopivan aina ilman muuta kaikkiin moottoreihin.

Suomessa yleisin merkkiöljy mitä vieläkin saa em. luokituksilla on Mobil 1 Super 3000 5W/40. Se ei mikään huippuöljy ole, mutta ainakin täyttää luokat. Ja ulkomailta saa halvalla tilattua vaikka minkä merkkisiä öljyjä oikeilla luokilla, esim. Motulia ja Totalia jos laatu kiinnostaa.

Ja muistattehan myös vaihtaa öljynne kymppitonnin välein mikäli autossa on turboahdin ;)
 

hhelminen

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 707
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

TurboJ sanoi:
Castrol Magnatec C3 5W/40 on menettänyt RN0700 ja RN0710 -luokituksensa, ainakin virallisesti.
CASTROL MAGNATEC 5W-40 A3/B4 löytyy vielä nuo RN 0700 / RN 0710 luokitukset..
Kuin myös Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40 (castrolin mukaan soveltuu myös renaultin turbollisille bensakoneille).
 

TurboJ

Jäsen
Viestejä
369
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

hhelminen sanoi:
TurboJ sanoi:
Castrol Magnatec C3 5W/40 on menettänyt RN0700 ja RN0710 -luokituksensa, ainakin virallisesti.
CASTROL MAGNATEC 5W-40 A3/B4 löytyy vielä nuo RN 0700 / RN 0710 luokitukset..
Kuin myös Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40 (castrolin mukaan soveltuu myös renaultin turbollisille bensakoneille).
Kiintoisaa! Dieseliin tehty öljy on kuitenkin yleensä aika erilaista kuin bensakoneöljyt (!). Tuo A3/B4 Magnatec olisi kai lähinnä sitä mitä Renault haluaa suositella. Ei ole joka kaupassa myynnissä sitäkään, mutta näköjään sentään useampi ketju tuotakin myy.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

Nyt pääsee pienellä rahalla kiinni Renaultin hyväksymään laatuöljyyn!!
Katselin nimittäin Jyväskylän Kärkkäisellä, että siellä oli tarjouksessa Belcon täyssynteettinen 5W-40 hintaan 13,90 eur 4 litran kannu!!!

Kärkkäisen verkkosivuilla tuoteselosteessa RN hyväksynnästä ei ole mainintaa, mutta niin vain trukkilavan päällä nököttävissä kannuissa luki etiketeissä selvillä kirjaimilla muiden hyväksyntien perässä myös RN-luokitukset.

Ei ole hinnalla pilattu.
 

cliok

Jäsen
Viestejä
32
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

Tällä kertaa tuli teetettyä Clion (2015/Tce90) vuosihuolto parin Laakkos-vuoden jälkeen Autoverkkokaupassa, jossa koneeseen kaadettiin oletuksena Elfin evolution rn-tech elite 5w-30:a, joka keskiraskaan googlailun perusteella näyttäisi olevan 0710-luokiteltua tavaraa. Hintaahan tuolla oli, 20e/l, mutta onpahan nyt ensimmäistä kertaa luokitukset täyttävää öljyä merkkihuollon jäljiltä.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 055
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

Pari viikkoa sitten ostin Valvolinen All-climate 5w-40 öljyä jossa on myös RN0710 luokitus, 3,50€/litra. Samaa öljyä myi joku verkkokauppa yli 3 kertaisella litrahinnalla. Ainoa huono puoli tuossa öljyssä on että jähmepiste on vain -45C kun Valvolinen samaviskositeettisella parhaalla öljyllä jähmepiste on 3 astetta kylmemmässä. No kai tuolla pärjää, harvemmin on yli 30 asteen pakkasia
 

Tipaton_Rellu

Jäsen
Viestejä
60
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

Otin ylimielisen ilmeen ja vaihdoin Elf-merkkiin 8) "Designed for Renaut", joten kannattaako noissa yrittää säästää?
Hintaero Mobiliin aika mitätön.

Vieläkin jaksaa ihmetyttää miksi ne tuolla merkkiliikkeissä tyrkyttävät noita Mobilin öljyjä (New Life sekä 3000 X1).
Ensin mainitusta puuttuu kokonaan tuo RN 0710 -luokituskin, toinen voi ollakin ihan kuranttia tavaraa.
 

TurboJ

Jäsen
Viestejä
369
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

Tipaton_Rellu sanoi:
Otin ylimielisen ilmeen ja vaihdoin Elf-merkkiin 8) "Designed for Renaut", joten kannattaako noissa yrittää säästää?
Hintaero Mobiliin aika mitätön.

Vieläkin jaksaa ihmetyttää miksi ne tuolla merkkiliikkeissä tyrkyttävät noita Mobilin öljyjä (New Life sekä 3000 X1).
Ensin mainitusta puuttuu kokonaan tuo RN 0710 -luokituskin, toinen voi ollakin ihan kuranttia tavaraa.
Mobililla on Suomessa pitkä ja laaja tuontihistoria. Varaosaketjut ja korjaamot saavat Mobilin öljyä varsin halvalla vrt. muut merkit ja siten paremman katteen myynnilleen. Mobil harrastaa myös "laajaa soveltuvuutta" öljyissään, ei sillä, että olisi jotenkin muita paremmat öljyt mutta luokitukset pidetään hyvin ajan tasalla. Siksi helppoa Suomen erämaissa käyttää yhtä öljymerkkiä kun sama purkki sopii niin moneen eri autoon.

Jos vain valikoimaa on olemassa, niin tottakai kannattaa käyttää parhaiten soveltuvia öljyjä. Ei autonvalmistajakaan turhan takia käytä tehdasasennusöljynä juuri jotain tiettyä, vaikka raha puhuukin yhteistyösopimusten muodossa. Virallisöljyjen toimivuudesta takuun antaa nimenomaan takuu, eli koska öljyä laitetaan tehtaalla uusiin, takuun alaisiin autoihin sen öljyn on pakko olla ko. moottoreihin hyvin soveltuvaa jottei tule ylimääräisiä takuutapauksia. Tuleehan niitä silti, mutta soveltuvuudessa liikutaan kuitenkin sellaisella tasolla että normaalikuluttajan on äärimmäisen vaikeaa saada mistään niin tarkkaa tietoa mistään öljystä, että pystyisi aidosti päättelemään jonkin toisen öljyn olevan omaan autoon virallisöljyä parempaa.

Ja nyt kun suurin osa uusista automalleista kärsii jonkinasteisista öljynkulutusongelmista (mallit, ei joka yksilö) niin on paljon entistä tärkeämpää huolehtia siitä että käyttää oikeaa öljyä - ja lisäksi vaihtaa öljyjä tarpeeksi usein. 30-40 tkm vaihtovälit ovat pitkässä juoksussa ongelmallisia jos ei ensimmäiselle omistajalle niin ennen pitkää kuitenkin.
 

Tipaton_Rellu

Jäsen
Viestejä
60
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)



Mobililla on Suomessa pitkä ja laaja tuontihistoria. Varaosaketjut ja korjaamot saavat Mobilin öljyä varsin halvalla vrt. muut merkit ja siten paremman katteen myynnilleen. Mobil harrastaa myös "laajaa soveltuvuutta" öljyissään, ei sillä, että olisi jotenkin muita paremmat öljyt mutta luokitukset pidetään hyvin ajan tasalla. Siksi helppoa Suomen erämaissa käyttää yhtä öljymerkkiä kun sama purkki sopii niin moneen eri autoon.

Jos vain valikoimaa on olemassa, niin tottakai kannattaa käyttää parhaiten soveltuvia öljyjä. Ei autonvalmistajakaan turhan takia käytä tehdasasennusöljynä juuri jotain tiettyä, vaikka raha puhuukin yhteistyösopimusten muodossa. Virallisöljyjen toimivuudesta takuun antaa nimenomaan takuu, eli koska öljyä laitetaan tehtaalla uusiin, takuun alaisiin autoihin sen öljyn on pakko olla ko. moottoreihin hyvin soveltuvaa jottei tule ylimääräisiä takuutapauksia. Tuleehan niitä silti, mutta soveltuvuudessa liikutaan kuitenkin sellaisella tasolla että normaalikuluttajan on äärimmäisen vaikeaa saada mistään niin tarkkaa tietoa mistään öljystä, että pystyisi aidosti päättelemään jonkin toisen öljyn olevan omaan autoon virallisöljyä parempaa.

Ja nyt kun suurin osa uusista automalleista kärsii jonkinasteisista öljynkulutusongelmista (mallit, ei joka yksilö) niin on paljon entistä tärkeämpää huolehtia siitä että käyttää oikeaa öljyä - ja lisäksi vaihtaa öljyjä tarpeeksi usein. 30-40 tkm vaihtovälit ovat pitkässä juoksussa ongelmallisia jos ei ensimmäiselle omistajalle niin ennen pitkää kuitenkin.
Naseva yhteenveto. Samoilla linjoilla.

Olen huomannut myös hieman alhaisempaa polttoaineen kulutusta uuden öljyn myötä.
 

Tipitce

Jäsen
Viestejä
153
Mä yllätyin positiivisesti tuossa öljynvaihdon yhteydessä. Löysin Prismasta Valvolinen 5W40 öljyä joka on RN0700/RN0710 speksattua.
https://www.prisma.fi/fi/prisma/valvoline-synpower-5w-40-moottorioljy-4-l
Ei huono :) Katsotaanpa miten tykkää toimia.
Ainakin omassa 1.2TCe:ssä öljynkulutus pienentynyt Valvolinen Synpower 5W-40:llä. Synpowerillekin tullut seuraaja josta RN-luokitukset puuttuvat 5W-40 öljystä, 0W-40 öljyssä luokitukset löytyy, miten lie saatavuus. Saa nähdä kaunko vanhaa varastoa vielä riittää.
 

kurkimies

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 154
Naseva yhteenveto. Samoilla linjoilla.

Olen huomannut myös hieman alhaisempaa polttoaineen kulutusta uuden öljyn myötä.
Itse oon huomannut ainakin sen, että venttiilikoneiston ääni on pehmeämpi uusilla öljyillä kuin vanhoilla öljyillä. Tietysti vanhoilla öljyillä kuluu lisäaineet ja uudet öljythän vissiin aina paksummat.
 

TurboJ

Jäsen
Viestejä
369
Itse oon huomannut ainakin sen, että venttiilikoneiston ääni on pehmeämpi uusilla öljyillä kuin vanhoilla öljyillä. Tietysti vanhoilla öljyillä kuluu lisäaineet ja uudet öljythän vissiin aina paksummat.
Viskositeetin aleneminen on yksi suurimmista ongelmista paljon ajetulla öljyllä. Synteettisissä öljyissä usein alkuperäinen viskositeetti perustuu monimutkaiseen lisäaineistukseen ja kun nuo lisäaineet "leikkautuvat" kilometrien myötä ja menettävät tehoaan niin öljyn viskositeetti laskee ja siksi tulee kolinoita esim. juuri venttiilikoneistoon koska vanha öljy on ohuempaa eikä kestä suuria paineita samaan tapaan kuin uusi, paksumpi öljy. Lisäaineiden heikentyminen aiheuttaa monia muitakin ongelmia. Ja öljyn sekaan muodostuu tietenkin lisäksi paitsi likaa niin myös happoja, erit. rikkihappo (jota muodostuu moottoriöljyyn) tekee hallaa laakeripinnoille jopa silloin kun moottoria ei käytetä. Tämän takia kaikissa tarkan miehen ohjeissa kehotetaankin tekemään aina öljynvaihto ennen ajoneuvon pidempää seisotusta.

Nykyaikaiset öljyt kestävät kyllä kilometrejä paremmin kuin 80-luvun öljyt, mutta virallisissa vaihtoväleissä on myös mainoslisä mukana, se että halutaan antaa mielikuva vähäisestä huollon tarpeesta. Yksi asia mitä harva tulee edes ajatelleeksi on se, että nykyaikaisissa moottoreissa öljyt joutuvat myös suuremmalle rasitukselle kuin vanhemmissa moottoreissa. Joo, vanhoissa moottoreissa epäpuhtaudet olivat suurempi ongelma, mutta nykyajan "superhyöysuhdemoottorit" kuormittavat jo puhdastakin öljyä ns. pienvälystekniikan takia (voiteleva kalvokin on ohuempi) ja suurempien maksimilämpötilojen takia (ahdetut, jopa kaksoisahdetut moottorit ja korkeamman lämpörajan termostaatit, korkeampi puristussuhde ja -paine jne.)

Viisas tekee niin, että käyttää valmistajan suosittelemaa öljyä, mutta vaihtaa sitä jokseenkin useammin kuin valmistajan suositus on. Niin, ja suodattimillakin on eroja. Jos haluaa käytännön todisteen asiasta niin voi kokeilla tavallista vaakaa. Halpatuotantosuodattimissa on sisällä vähemmän suodatinmateriaalia. Suodatin painaa vaa'alla vähemmän kuin laadukas. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että suodatin tukkeutuu helpommin ja aika monessa moottorissa on nykyään ylipaineventtiili (usein itse suodattimen sisällä), jolloin öljy kiertää suodattamattomana jos suodatin alkaa olla tukossa... Ja kyllä vain moni suodatin aika tukossa alkaa olla jos samoilla öljyillä on menty 40-50 tkm.
 
Viimeksi muokattu:

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Ymmärtääkseni tuo rikki ei ole nykyään enään sellainen ongelma kuin ennenvanhaan. Aikanaan sitä rikkiä päätyi hiljalleen öljyn sekaan polttoaineista, mutta kun nykyään polttoaineissa ollaan menty rikittömiin/vähärikkisiin menovesiin, rikkihapon muodostuminen öljytilaan ei ole enää niin suuri ongelma kuin ennen. Tästä aiheesta on aika paljon keskusteltu tuolla prätkäpuolella talvisäilytyshuoltoon liittyvissä keskusteluissa.
Toki muita haitallisia epäpuhtauksia öljy kerää ajan kanssa nykyäänkin itseensä ja sehän on osin niiden tarkoituskin..
 

Jonitsi

Jäsen
Viestejä
334
Annan oman suosituksen Belco 5W-40 sis. RN700/RN710 luokituksen. Viimeiset 4 öljynvaihtoa ajanut, hyvää ja halpaa! Oli 12e/4L.
Valvoline Allclimate 5W-40 RN700/RN710 kokeilen seuraavaksi. 19,50e/5L.
Älytöntä laittaa 30-40e öljykannuun jos 20eurolla saa saman luokituksen öljyä.
 

kurkimies

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 154
Viskositeetin aleneminen on yksi suurimmista ongelmista paljon ajetulla öljyllä. Synteettisissä öljyissä usein alkuperäinen viskositeetti perustuu monimutkaiseen lisäaineistukseen ja kun nuo lisäaineet "leikkautuvat" kilometrien myötä ja menettävät tehoaan niin öljyn viskositeetti laskee ja siksi tulee kolinoita esim. juuri venttiilikoneistoon koska vanha öljy on ohuempaa eikä kestä suuria paineita samaan tapaan kuin uusi, paksumpi öljy. Lisäaineiden heikentyminen aiheuttaa monia muitakin ongelmia. Ja öljyn sekaan muodostuu tietenkin lisäksi paitsi likaa niin myös happoja, erit. rikkihappo (jota muodostuu moottoriöljyyn) tekee hallaa laakeripinnoille jopa silloin kun moottoria ei käytetä. Tämän takia kaikissa tarkan miehen ohjeissa kehotetaankin tekemään aina öljynvaihto ennen ajoneuvon pidempää seisotusta.

Nykyaikaiset öljyt kestävät kyllä kilometrejä paremmin kuin 80-luvun öljyt, mutta virallisissa vaihtoväleissä on myös mainoslisä mukana, se että halutaan antaa mielikuva vähäisestä huollon tarpeesta. Yksi asia mitä harva tulee edes ajatelleeksi on se, että nykyaikaisissa moottoreissa öljyt joutuvat myös suuremmalle rasitukselle kuin vanhemmissa moottoreissa. Joo, vanhoissa moottoreissa epäpuhtaudet olivat suurempi ongelma, mutta nykyajan "superhyöysuhdemoottorit" kuormittavat jo puhdastakin öljyä ns. pienvälystekniikan takia (voiteleva kalvokin on ohuempi) ja suurempien maksimilämpötilojen takia (ahdetut, jopa kaksoisahdetut moottorit ja korkeamman lämpörajan termostaatit, korkeampi puristussuhde ja -paine jne.)

Viisas tekee niin, että käyttää valmistajan suosittelemaa öljyä, mutta vaihtaa sitä jokseenkin useammin kuin valmistajan suositus on. Niin, ja suodattimillakin on eroja. Jos haluaa käytännön todisteen asiasta niin voi kokeilla tavallista vaakaa. Halpatuotantosuodattimissa on sisällä vähemmän suodatinmateriaalia. Suodatin painaa vaa'alla vähemmän kuin laadukas. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että suodatin tukkeutuu helpommin ja aika monessa moottorissa on nykyään ylipaineventtiili (usein itse suodattimen sisällä), jolloin öljy kiertää suodattamattomana jos suodatin alkaa olla tukossa... Ja kyllä vain moni suodatin aika tukossa alkaa olla jos samoilla öljyillä on menty 40-50 tkm.
Joo tiedän, että ne lisäaineet kuluvat moottoriöljystä.

Pari ensimmäistä öljynvaihtoa meni Mobil Super X1 5w-40, mutta nyt viimeiset öljynvaihdot Mobil 1 New Lite/FS 0w-40 öljyillä sillä 12-13tkm öljynvaihtovälillä. Suunnilleen kaikki ilmoittaa tuolle mun Cliolle sen normaalissa ajossa 30tkm/2v ja vaikea 15tkm/1v. Jos olisi 2000, niin tuolle taas ilmoitetaan max 20tkm/1v ja itsellä on taas clio mk2 phase 1 2001. Öljyt on sellaista "lirua" kieltämättä ja tosi mustaa. Varaosaliikkeessä ja myös korjaamotuotetta meinattiin öljyn vaihdon aikaan pari viikko sitten, että öljyn seassa olisi bensiiniä. Epäili, että kävisi kylmänä, mutta sanoin, että pari vuotta sit vaihdettu lämpötila-anturi ja moottorin lämmöt nousee sinne 88-asteeseen.

Ymmärrän kyllä valmistajien pointin LL-öljyihin, mutta moottorilme kuin moottorille tekee hyvää vaan se öljynvaihto aikaisemmkn.

Ja vieläkin väitetään, että kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria sen saman kuin 600km lämmin ajo, mutta tähä kait perustuu siihen -80 luvun norjalaistutkimukseen. Olisin halunnut nähdä niiden ilmeen, jos niille olisi toimitettu nykyajan hyvät öljyt.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 055
Annan oman suosituksen Belco 5W-40 sis. RN700/RN710 luokituksen. Viimeiset 4 öljynvaihtoa ajanut, hyvää ja halpaa! Oli 12e/4L.
Valvoline Allclimate 5W-40 RN700/RN710 kokeilen seuraavaksi. 19,50e/5L.
Älytöntä laittaa 30-40e öljykannuun jos 20eurolla saa saman luokituksen öljyä.
Vähän vanha ketju, mutta jatkan tähän silti. Pisti silmään tuossa

Belcossa luokitus ACEA A3/B4/C2
ACEA C2 on mid-SAPS ja ns. polttoaineensäästö-öljy joka on tyypillisesti kuumana juoksevampaa. Miltään muulta öljyvalmistajalta ei löydy vastaavalla luokitysyhdistelmällä öljyä, C3 on kyllä joissain A3/B4 öljyissä. Kaikki muut ACEA C2 öljyt on 0W-30 tai 5W-30.

Eli onko Belco kehittänyt ennennäkemättömän lisäaineistuksen vai onko tämä vain huijausta. Kyseistä öljyä tai mitään vastaavaa ei löydy kuin Suomesta mutta tuskin tänne on erikseen omaa öljyä kehitetty.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 055
Kyllä niitä luokituksia löytyy esim. Mobil 1 ESP Formula 5W-30:lleki läjä kun vaan kaivelee. Kaikkea ei vaan ole printattu purkin kylkeen. Vielä jää ihmetyttämään että jos täyttää ACEA C2 luokituksen eikä ole 5W-30 öljy eli ei ole kuumana kuitenkaan niin juokseva niin miksei täyttäisi myös C3 luokitusta. C2 öljy saa olla ohkasempi kuin C3 eli onko tuo sitten kuumana niin ohkanen ettei täytä C3 vaatimusta.
 
Ylös Bottom