RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 055
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

Kun aletaan oikein ekoilemaan ja ajetaan öljyllä sen 30tkm niin kannattaa varmaankin käyttäã valmistajan suosittelemaa luokitusta. Samoin hiukkasloukun kanssa vähätuhkaista öljyä. Muuten sillä luokituksella tuskin on niin suurta merkitystä. Erikoisöljyjä, kuten jotain Toyotan 0w-20 öljyä ei kannata myöskään laittaa mihin tahansa moottoriin.
Toisaalta miksi käyttää väärän luokituksen öljyä kun oikeilla luokituksilla olevia öljyjä on kuitenkin kohtuulliseen hintaan saatavilla.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

Tipitce sanoi:
Petsku76 sanoi:
Katselin huvikseni Mobilin tuotehaulla, mitä öljyjä se tarjoilee tuohon 1,2 -litraiseen tce suorasuihku H5ft -turbomoottoriin.

Muutamalla eri haulla löysin ainakin kolmea eri Mobil-öljytyyppiä, jota suositeltiin kyseiseen moottoriin riippuen automallista - tai siitä onko kyseinen kone Rellun sijaan Nissanin tai Dacian nokalla...
RN- luokitusta ei kait löydy noista kaikista suositelluista öljyistä.
Liekkö esim. Nissanilla omat suositukset. Herääkin kysymys, kuinka tärkeää sen RN-luokituksen löytyminen on, jos öljy muutoin täyttää uusimmat nykyaikaiset luokitukset ja viskositeetti on sopiva.
Hajooko 1,2 turbomylly ennenaikaisesti, jos siihen kaataa Nissanin siihen sopivaksi luokittelemaa omantyyppistä öljyä tai päinvastoin? ;)

Tietenkin RN-luokituksen omaavan purkin valitseminen antaa mielenrauhan ja voinee varmistua, että litku sopii 100% varmasti sen enempiä ihmettelemättä. Mutta asia ei liene kuitenkaan muidenkin öljyjen sopivuuden suhteen niin mustavalkoinen.
Kuka haluaa takuun alaiseen autoon jotain muuta öljyä kuin mitä valmistaja suosittelee ja maksaa siitä merkkiliikkeessä vielä törkyhinnan? Jos valmistajan ohjeita noudattaa, niin tuohon omaani löytyy tasan yksi Mobilin öljy, vaatimukset RN710 luokitus ja viskositeetti 0W-40 tai 5W-40. Miksi sitä öljyn sopivuutta pitäisi testata autolla jonka on uutena ostanut neljän vuoden takuulla, kun kerran valmistaja tai öljy-yhtiöt on tehnyt tämän työn puolestasi?

Vähintä mitä merkkiliikkeeltä voi odottaa on että käyttävät edes suositeltuja öljyjä, vaikkei se moottori siitä öljystä ilman luokitusta rikki menisikään.
Niinkuin kirjoitin, ainakin yksi iso öljy-yhtiö ja voiteluainetoimija tarjoaa täysin samaan moottoriin ainakin kolmea eri öljyä - riippuen siitä, minkä mallin/merkin nokalla tuo 1.2 tce turbo on. Ja kaksi niistä ei ole Renault RN luokiteltuja. Joten siitä voi päätellä, kuinka tärkeää se on, että tuijottaa ainoastaan RN -luokiteltua öljyä ja kuvittelee niiden olevan jotenkin ylivertaisia kyseiseen moottoriin.
Nissanilla täysin samaan moottoriin luultavasti kaadetaan jotain Nissanin omat speksit täyttävää RN -luokittelematonta täyssynteettistä, enkä suostu mitenkään uskomaan, että kyseinen brändi tinkisi yhtään sen enempää öljylaadusta kestävyyden kustannuksella.
Eri brändi, sama moottori, eri öljyluokitus mutta sama kestävyys.

Toisinsanoen, se spekseiltään RN-luokittelematonkin joku muukin öljytyyppi voi aivan hyvin käydä Renaultin turbokoneeseen ja tämän varmasti tietävät merkkien valtuutettujen huoltojen hankinnoista vastaavat.

Mutta kuten sanoin, RN luokitus helpottaa nimenomaan maallikon aprikointia. Tavallisen jantterin on näiden merkkien luomien omien tyypitysjärjestelmien ansiosta helppo kävellä Motonettiin ja ottaa se ohjekirjassa suositeltu RN-xxxx tyypitetty öljy. Pääsee helpoimmalla eikä erehtymisen riskiä ole. (Vaikka se Nissaninkin luokittelema joku toinen öljytyyppi siihen identtisellä moottorilla olevaan Renuun varmasti sopisi).
Ajoin vaan sitä takaa, että ei se automaattisesti tarkoita sitä, että öljy on sopimatonta, jos siitä ei löydy sitä valmistajan omaa tyyppiluokitusta.
 

Tipitce

Jäsen
Viestejä
153
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

"Toisaalta miksi käyttää väärän luokituksen öljyä kun oikeilla luokituksilla olevia öljyjä on kuitenkin kohtuulliseen hintaan saatavilla."

Tässä se on kiteytettynä, lisäksi se oikean luokituksen öljy on kuitenkin siinä puolen metrin päässä eri pistoolissa. Ja olisihan se asiakkeelle hyvä perustella miksi käytämme juuri tätä "väärää" öljyä. Se mitä Nissan tai Dacia huolto laittaa ei ole olennaista, kun kerran jokaiselle mallille on määritelty tietty öljyluokitus.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

Tipitce sanoi:
"Toisaalta miksi käyttää väärän luokituksen öljyä kun oikeilla luokituksilla olevia öljyjä on kuitenkin kohtuulliseen hintaan saatavilla."

Tässä se on kiteytettynä, lisäksi se oikean luokituksen öljy on kuitenkin siinä puolen metrin päässä eri pistoolissa. Ja olisihan se asiakkeelle hyvä perustella miksi käytämme juuri tätä "väärää" öljyä. Se mitä Nissan tai Dacia huolto laittaa ei ole olennaista, kun kerran jokaiselle mallille on määritelty tietty öljyluokitus.
Tietenkin on selkeää käyttää luokiteltua öljyä, jos sitä on helposti saatavilla, koskee myös huoltoa. Mutta halusin vain avata, että miten tärkeää noin teknisessä mielessä on, että se RN luokitus purkista löytyy, kun täysin samaan tekniikkaan tarjotaan aivan oikeana öljynä muitakin luokituksia. Eihän se RN-luokitus silloin voi olla ainakaan kestävyyden kannalta ainoa validi asia.
Sillä vaan kun ihmiset pohtivat päänsä puhki, mistä löytää RN luokiteltuja öljyjä ja tilailevat niitä ympäri maailmaa tai raahaavat itse ostamiaan öljykannuja uusien autojensa vuosihuoltoihin. Tai nostavat huollossa nuohan "väärän öljyn käytöstä".

Uskoisin kyllä, että ainakin merkkihuolloissa käytettävä öljytyyppi kullekkin automallille harkitaan suhteellisen tarkkaan Suomen olosuhteisiin ja huoltovälille sopivaksi yhdessä maahantuojan kanssa. Se on totta, että huollon olisi hyvä kysyttäessä kyetä perustelemaan asiakkaalle miksi, esim. RN -luokituksesta poiketaan, jos näin tehdään. Voiko esim. olosuhteet tai esim. Suomeen sovitettu huolto-ohjelma antaa joustoa laatuluokitukseen?
En usko, että valtuutetun merkkihuollon ja automerkin jälkimarkkinointiketjun intresseihin kuuluu poiketa valmistajan laatuvaatimuksesta ainakaan huonompaan suuntaan. Tämä jo senkin takia, että jos vääränlainen öljy aiheuttaisi jossain vaiheessa ongelmia, olisi ainakin aukottomasti merkkihuollettujen autojen kohdalla tilanne maksajasta mielenkiintoinen. Samaa öljyä kuitenkin kaadetaan merkkihuolloissa vuodessa tuhansiin autoyksilöihin. Aika riskiä olisi käyttää sopimatonta öljyä?
Siksi itse luotan siihen, että kun vien auton valtuutettuun merkkihuoltoon, siellä kaadetaan autooni passaava öljy. Mitä väliä sillä on, löytyykö se Rellun jumal-leima siitä öljypurkin kyljestä, jos öljy varmasti tiedetään teknisesti sopivaksi autooni?

Tämähän alkaa kuulostamaan jo MP-puolen keskustelusta, jossa toiset vannovat erään raskaaseen dieselkalustoon kuuluvan öljyn nimeen ja ajavat sillä vuosikaudet tyytyväisenä. Toiset taas sanovat, että jos pyörään ei kaada valmistajan luokittelemaa kallista öljyä ja käyttää em. öljyä, räjähtää kone välittömästi, jos sitä kaataa tilkankin prätkäänsä.... :)

Jossain vaiheessa Rellujen vaihdelaatikot olivat kuulemma erittäin tarkkoja öljylaadusta ja ainakin puheiden mukaan kaikki muut kuin Elfin omat lisäaineistetut aiheuttivat selkeästi jonkinlaisia ongelmia. Vaihteistoissa en tinkisi pätkääkään valmistajan leimoista.
En tosin tiedä, onko Nissanin käyttämissä täysin samoissa laatikoissa sama öljy vai joku oma luokitus. Samanlailla ne JH ja TL:t lootat niissäkin tuntuvat pyörivän.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 055
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

Myönnän itsekin poikenneeni siitä periaatteesta että laittaisin oikean luokitusmerkinnän omaavan öljyn moottoriin viimeiseimmässä uudemman Meganen öljynvaihdossa. Syy oli yksinkertaisesti se, että vanhemman Meganen jäljiltä oli jäänyt kanisteri Mobilin 0W-40 öljyä hyllyyn. Mobil ei noihin perusöljyihin ole hakenut Renaultin luokituksia, siinä taisi olla vain ACEA A3/B4 luokitus, mutta koska vaihdan moottoriöljyn 10 tkm välein niin en ole huolissani ollenkaan tämän öljyn toimivuudesta. Toisaalta en kyllä mitään muutakaan öljyä pitäisi moottorissa 30 tkm, koska aion noilla autoilla ajaa sen 400 tai 500 tkm eikä kiinnosta alkaa vaihtamaan turboa tai alkaa muutakaan koneremonttia tekemään. Perushuolloilla mennään ja tehdään ne mieluummin useammin kuin harvemmin.

Hiukkasloukulliseen Lagunaan laitan RN720 öljyä. Periaatteessa voisi mennä ACEA C3 öljylläkin, mutta ei ole ollut tarvetta kokeilla. Eihän se hiukkasloukku tuhkasta tukkoon 100tkm ajolla mene millään öljyllä, mutta taas jos aikoo ajaa useamman 100 tkm niin ei viitsi alkaa kokeilemaan meneekö tukkoon väärällä öljyllä kun kerran oikeaakin on tarjolla.

Jos haluaa käyttää jonkin muun luokituksen öljyä kuin mitä valmistaja suosittelee, niin kannattaa tutustua siihen mitä ne luokitusvaatimukset pitävät sisällään.
 

Tipitce

Jäsen
Viestejä
153
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

"Mitä väliä sillä on, löytyykö se Rellun jumal-leima siitä öljypurkin kyljestä, jos öljy varmasti tiedetään teknisesti sopivaksi autooni?"

Niin eihän sen öljyn tarvitse olla myöskään jumalöljy Mobil ykköstä. Samat luokitukset API SN, ACEA A3/B3 löytyy lähes kaikista markkinoilla olevista öljyistä ja ovat siten teknisesti varmasti ihan yhtä sopivia kuin Mobil1.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

Tipitce sanoi:
"Mitä väliä sillä on, löytyykö se Rellun jumal-leima siitä öljypurkin kyljestä, jos öljy varmasti tiedetään teknisesti sopivaksi autooni?"

Niin eihän sen öljyn tarvitse olla myöskään jumalöljy Mobil ykköstä. Samat luokitukset API SN, ACEA A3/B3 löytyy lähes kaikista markkinoilla olevista öljyistä ja ovat siten teknisesti varmasti ihan yhtä sopivia kuin Mobil1.
Tätä hain. ;) Kuten Juntunen sanoikin, useimpien öljyjen sopivuudesta "teknisesti" tuskin tarvitsee olla huolissaan, niihin ei ole vain Rellu hakenut omaa merkkikohtaista luokitustaan (mikä siis on vain heidän kuluttajalle osoitettu käyttösuositus). Siksi esim. Mobil tarjoaa öljyvalitsimessaan H5fb:hen useita eri eri öljyjä, kys. luokituksella ja ilman luokitusta. Kenties näin on muillakin öljyvalmistajilla, en katsonut. Toisinsanoen nykyaikaisten useiden täyssyntteetisten laatuöljyjen kestävyydessä ja ominaisuuksissa ei luultavasti ole todellisia isoja eroja.
Toki matatuhkaiset jne. erikoisöljyt ovat asia erikseen.

Jos takuunalaisen auton huoltoon päätyy vaikkapa säästösyistä viemään itse omat öljyt mukana, kannattanee siinä tapauksessa ehdottomasti valita se RN-luokiteltu ja pistää kuitit talteen huoltokirjan väliin. Nimittäin jos joskus jotain moottoripuolella hajoaa, eivätpähän ainakaan pääse siinä tilanteessa vetoamaan itse tuotuihin öljyihin. Tuossa tilanteessa lienee vahvoilla, jos pystyy osoittamaan, että on käytetty juurikin sitä RN-luokiteltua, vaikka tuskin se luokittelematonkaan sen kummemmin vahinkoa edesauttaisi. Virhevastuusta luistamiseen saatetaan etenkin takuuajan jälkeen kääntää joka kivi ja tuo öljyyn takertuminen voi olla yksi pointti.
Jos öljy on puolestaan ostettu huoltoliikkeestä, tällöin asia on selvä. Huoltoliike vastaa.
 

Tipitce

Jäsen
Viestejä
153
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

"Jos takuunalaisen auton huoltoon päätyy vaikkapa säästösyistä viemään itse omat öljyt mukana, kannattanee siinä tapauksessa ehdottomasti valita se RN-luokiteltu ja pistää kuitit talteen huoltokirjan väliin."

Tätä hain ;). Siis jos asiakas itse vie omat öljyt niin luokituksen pitää olla kunnossa, muuten ei. Mihin niitä kuitteja tarvitsee? Kai mekaanikko katsoo että asiakas on tuonut kuitenkin moottoriöljyä ja sehän riittää.

Tästä itseasiassa perimillään onkin kyse. Kun käytetään sitä öljyä mitä valmistaja suosittelee, niin ei tarvitse puolin eikä toisin todistella mitään. Se että joku muukin öljy käy on sivuseikka.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

Näin asiaa puolin ja toisin tuumatessamme olisi muuten mielenkiintoista tietää, onko jonkun tietyn öljyn, esim. ei RN-luokitellun käytön takia koskaan käyty vääntöjä Rellujen takuuasioissa.
Sen tiedän, että mm. Pösön ja VW:n jakoketjuongelmissa on asian mennessä varsinaisen takuuajan jälkeen ns. goodwillin piiriin otettu suurennuslasit käyttöön huoltohistorioiden kanssa. Pienikin epäkohta missä tahansa ja vääntö maksajasta on alkanut.

- Itse ajatellen hulluahan se olisi että vääntöä olisi ollut, koska ilmeisesti valtuutetuissa Renault -huolloissakaan ei noudateta orjallisesti tuota RN-luokitusta öljyjä valitessa.
Kenties näitä katsotaan tapauskohtaisesti mahdollisten ongelmien, kuten vaikka lisääntyneen öljynsyönnin kohdalla??

Toisaalta, eipä tuo RN-luokitus olekkaan tarkkaan katsottaessa kuin Renaultin suositus - ei vaatimus - aivan kuin suositus käyttää Elf-öljyjä. Kävin tämän muotoseikan mielenkiinnosta tarkistamassa kummankin Rellumme takuu/huolto-pumaskoista.
 

Tipitce

Jäsen
Viestejä
153
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

"Toisaalta, eipä tuo RN-luokitus olekkaan tarkkaan katsottaessa kuin Renaultin suositus "

Takuu-ja Huolto-ohjelma
NESTEET: noudata valmistajan suosituksia huolellisesti.
MOOTTORIOLJY
Standardi :RN0710
Moottorin keskitilavuus:4.80 Litraa

Tuossa teksti oman autoni takuu ja huolto-ohjelmasta. Mitenhän sitä suositusta noudatetaan huolellisesti käyttämällä jotain muuta kuin suositus vaatii? Kuten itsekin totesit joillakin automerkeillä vääntöä on ollut. Kelpaako monimerkkikorjaamon käyttämä "väärä" öljy jos ongelmia ilmenee? Riittääkö "väärän" öljyn käyttöön että "katsoin Nissanin suosituksia ja siihen tuo käy." Kukapa haluaa omalla rahalla kokeilla kuinka "väärää" öljyä voi käyttää.

Itse käytän merkkihuoltoa juuri sen takia että en jaksa alkaa vääntämään mahdollisissa ongelmatapauksissa, mutta silti edellytän että suosituksia noudatetaan huolellisesti. Omat öljyt veisin joka tapauksessa, vaikka se oikea pistooli mekaanikon käteen vahingossa osuisikin, sen verran kallista tavaraa isossa tynnyrissä on.

Jos asiakkaat olisivat kiinnostuneita miten autoa huolletaan, niin huollossa alettaisiin käyttämään suositusten mukaisia öljyjä. Koska kukaan ei nosta asiasta meteliä, niin jatketaan valitulla tiellä. Ihmettelen miksi merkkiliikkeen toimintaa pitää puolustaa, kun tietoisesti toimivat suositusten vastaisesti.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

Tipitce sanoi:
"Toisaalta, eipä tuo RN-luokitus olekkaan tarkkaan katsottaessa kuin Renaultin suositus "

Takuu-ja Huolto-ohjelma
NESTEET: noudata valmistajan suosituksia huolellisesti.
MOOTTORIOLJY
Standardi :RN0710
Moottorin keskitilavuus:4.80 Litraa

Tuossa teksti oman autoni takuu ja huolto-ohjelmasta. Mitenhän sitä suositusta noudatetaan huolellisesti käyttämällä jotain muuta kuin suositus vaatii? Kuten itsekin totesit joillakin automerkeillä vääntöä on ollut. Kelpaako monimerkkikorjaamon käyttämä "väärä" öljy jos ongelmia ilmenee? Riittääkö "väärän" öljyn käyttöön että "katsoin Nissanin suosituksia ja siihen tuo käy." Kukapa haluaa omalla rahalla kokeilla kuinka "väärää" öljyä voi käyttää.

Itse käytän merkkihuoltoa juuri sen takia että en jaksa alkaa vääntämään mahdollisissa ongelmatapauksissa, mutta silti edellytän että suosituksia noudatetaan huolellisesti. Omat öljyt veisin joka tapauksessa, vaikka se oikea pistooli mekaanikon käteen vahingossa osuisikin, sen verran kallista tavaraa isossa tynnyrissä on.

Jos asiakkaat olisivat kiinnostuneita miten autoa huolletaan, niin huollossa alettaisiin käyttämään suositusten mukaisia öljyjä. Koska kukaan ei nosta asiasta meteliä, niin jatketaan valitulla tiellä. Ihmettelen miksi merkkiliikkeen toimintaa pitää puolustaa, kun tietoisesti toimivat suositusten vastaisesti.
Suositusta voi noudattaa huolellisesti vaikkapa valitsemalla joku toinen öljy, jossa on täysin samat acea luokitukset kuin tuossa RN-leimatussa tölkissä. Ei se RN-luokituksen puuttuminen tee siitä huonompaa tai "väärää". Ja näin ne "ei RN-luokiteltua" käyttävät merkihuollotkin varmasti tekevät, eli valitsevat öljyt joissa on täysin samat acea -luokitukset kuin RN-leimatuissa öljyissä..
Kai sitten viet myös vain sitä Elfin öljyä mitä valmistaja suosittelee?? Vai lipsutko siitä huolellisuudestasi siltä osin?

Minulle on sinäänsä aivan sama puuttuuko valmistajan RN-leima merkkihuollon käyttämästä öljystä, kunhan se muutoin on oikean tyyppistä, sillä he itsehän vastaavat takuusta.
Ja takuun jälkeenkin olen varmasti ns. goodwill-tapauksissa vahvoilla, tai jopa auton seuraava omistaja, kun auto on käynyt alusta saakka merkkihuollossa ja on käytetty merkkiin erikoistuneen liikkeen valitsemia öljyjä. Voihan sitä itsekkin jatkaa saman öljytyypin käyttöä kuin mitä merkkihuolto alusta saakka käyttää - siis senkin jälkeen kun auto vanhenee.

Kuten moneen kertaan sanottu: Nimenomaan itse öljyjä huoltoon kanniskelevan tai villejä huoltoja käyttelevän kannattanee mahdollisia takuuvääntöjä välttääkseen viedä se RN-leimattu pönttö. Takuuaikana.

Merkkihuoltoja ja heidän öljyjä käyttävä voi olla huoleti. Tätä tarkoitin myös esimerkissäni Pösöstä ja VW:stä.
Vanhassa autossa johon ei mitään takuita enää sovelleta, tällä ei ole mitään merkitystä, kunhan muut luokitukset riittää. Tällöin voidaan takuuasiat unohtaa ja keskittyä öljyn teknisiin ominaisuuksiin. Ja useimmissa täyssynteettisissä acea-luokitusten puolesta tekniset ominaisuudet riittäähän ne. Samaa huttua ne ovat ilman Rellun "maksakaa miljoona, niin saatte suosituksen" leimaa. Toimivat käytetyssä Rellussa 100% varmasti oikein ja hyvin.
Miksi siis pitää meteliä jonkun merkkikohtaisen suositus-leiman puuttumisesta, jos tiedossa on, että öljy luokituksiltaan muutoin sopii kyseiseen moottoriin ja merkkiliike joka sitä takuuaikana käyttää puolestaan vastaa takuun säilymisestä?

Mutta kukin tyylillään. Jokainen tehköön mitä parhaaksi näkee. :) Itse kyllä luotan siihen, että autoni takuu ja ajokunto säilyy, kun käytän sitä merkkihuollossa. Käyttivätpä sitten mitä öljyjä hyvänsä, joissa vaan acea luokitukset piisaa..

PS: Voidaanhan tämä asia myös ratkaista kysymällä öljysuosituksista Minun Renaultista. Sieltä saa maahantuojan vastauksen, riittääkö valmistajan riittävän huolelliseksi suositusten noudattamiseksi, kun käyttää jotain RN tyypitystä vastaavan acea luokituksen omaavaa öljyä, vai pitääkö öljyssä olla ehdottomasti olla RN0710 luokitus? Ja jos pitää, miksi osa jopa Renaultin (maahantuojan itsensä) valtuuttamista merkkihuolloista ei noudata suositusta?
 

TurboJ

Jäsen
Viestejä
369
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

Petsku76 sanoi:
Uskoisin kyllä, että ainakin merkkihuolloissa käytettävä öljytyyppi kullekkin automallille harkitaan suhteellisen tarkkaan Suomen olosuhteisiin ja huoltovälille sopivaksi yhdessä maahantuojan kanssa. Se on totta, että huollon olisi hyvä kysyttäessä kyetä perustelemaan asiakkaalle miksi, esim. RN -luokituksesta poiketaan, jos näin tehdään. Voiko esim. olosuhteet tai esim. Suomeen sovitettu huolto-ohjelma antaa joustoa laatuluokitukseen?

En usko, että valtuutetun merkkihuollon ja automerkin jälkimarkkinointiketjun intresseihin kuuluu poiketa valmistajan laatuvaatimuksesta ainakaan huonompaan suuntaan. Tämä jo senkin takia, että jos vääränlainen öljy aiheuttaisi jossain vaiheessa ongelmia, olisi ainakin aukottomasti merkkihuollettujen autojen kohdalla tilanne maksajasta mielenkiintoinen. Samaa öljyä kuitenkin kaadetaan merkkihuolloissa vuodessa tuhansiin autoyksilöihin. Aika riskiä olisi käyttää sopimatonta öljyä?
Siksi itse luotan siihen, että kun vien auton valtuutettuun merkkihuoltoon, siellä kaadetaan autooni passaava öljy. Mitä väliä sillä on, löytyykö se Rellun jumal-leima siitä öljypurkin kyljestä, jos öljy varmasti tiedetään teknisesti sopivaksi autooni?
Valitettavasti tuollainen luottamus ei Suomessa vastaa alan realiteetteja kovinkaan usein. Erittäin moni merkkikorjaamo käyttää bulkkiöljyä ja laskee sen varaan, että ongelmia ei tule tai jos tulee, niin vasta riittävän pitkän ajan päästä jotta vältytään virhevastuun kustannuksilta.

Jotkin merkkikorjaamot kyllä käyttävät oikeita öljyjä, mutta esim. omalla seudullani jossa olen tilannetta seurannut melkoisen tarkasti vajaan 20 vuotta niin suurin osa toimijoista käyttää sitä yleisöljyä millä on halvin sisäänostohinta. Tiedän, voi kuulostaa uskomattomalta, mutta valitettavasti asia on näin, jotkut korjaamot jopa itse myöntävät kysyttäessä, että laittavat samaa öljyä kaikkiin autoihin ellei asiasta erikseen muuta sovita. Se on ihan puhtaasti rahakysymys; korjaamo haluaa käyttämälleen öljylle parhaan mahdollisen myyntikatteen ja siinä se.

Tottakai ne yleisöljyt mitä näin käytetään ovat Suomeen sopivia ja monilla luokituksilla varustettuja öljyjä. Mutta valitettava tosiasia on se, että monissa tapauksissa ne tärkeimmät luokitukset puuttuvat kun samaa öljyä laitetaan kaikenmerkkisiin ja -mallisiin autoihin. Eikä ongelma ole esim. ekopuolella niinkään, vaan ihan aikuisten oikeasti moottorin pitkäaikaiskestävyydessä. Jos moottorissa on pinnoitetut sylinteriseinämät (esim. Ford) tai erikoismateriaalia nokka-akselikoneistossa (esim. VW-Group) niin MOOTTORI KULUU kun käytetään väärää öljyä. Usko tai älä, mutta näin se asia on. Pahimmat vahingot tapahtuvat usein vasta 100 tkm+ ajon aikana, ja silloin ei korjaamolla ole kovinkaan suurta riskiä joutua maksamaan korjauskuluja. Varsinkaan kun kuittiin ei lähtökohtaisesti kirjoiteta mitä öljyä moottoriin on huollossa kaadettu, vaan sen tiedon saamiseksi on käytävä korjaamohallin puolella ja jututettava työn suorittanutta asentajaa henkilökohtaisesti. Jos kysyt palvelutiskillä mitä öljyä autoosi laitettiin, niin vastaus on yleensä "emme tiedä" tai "juuri oikeata öljyä". Korjaamon puolella sitten vahvistavat, että samalta lavalta on otettu öljykannu kuin jokaiseen muuhunkin huollossa käyvään autoon.

Luokitusten suhteen on kaikkein tärkeintä tietää mitä tarkoitusta varten jotain tiettyä luokitusta käytetään. Jos autossa on Nikasil-sylinterit, niin öljyn on todellakin oltava siihen soveltuvaa laatua. Jos autossa on turboahdin, öljyn pitää täyttää tiukemmat vaatimukset kuin perusöljyssä. Jos moottorissa on valmistusteknisiä erikoisuuksia, kuten erityispienet välykset tai erikoismateriaalit voideltavissa osissa, öljyn luokitus vastaa näihin tarpeisiin. Jos käyttää muuta öljyä, ongelmia tulee jossain vaiheessa. Se ei ole välttämättä auton nykyisen omistajan murhe, mutta lopulta murheita tulee ellei autoa poisteta käytöstä jostain syystä sitä ennen.

Moni muistanee Roope Ankan pöydällä seisovan muistutuksen: "Älä luota kehenkään". Jos itse haluat säästää eurosi ja paljon aikaasi, älä luota huolto-ja korjaamoalalla kehenkään muuhun kuin sellaiseen toimijaan, joka ensin todistaa olevansa luottamuksen arvoinen. Äläkä silloinkaan luota sokeasti vaan muista aina kysyä oleelliset kysymykset vaikka henkilökunta olisikin vastahakoinen antamaan vastauksia.

Erittäin moneen autoliikkeestä ostettuun käytettyyn autoon olen joutunut tekemään itse öljynvaihdon heti kaupanteon jälkeen kun olen saanut selville mitä öljyä moottoriin on luovutushuollossa laitettu.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

Ainakin merkkivaltuutetun Hämeen Auton huoltokuitissa on aina lukenut erittelyssä, mitä öljyä autoon on laitettu. Kokemusta neljästä Renaultista ja yhdestä Daciasta. Joskus kysyin myös jonkun upouuden Relluni kohdalla öljytyyppiä omamekaanikolta ihan sen takia, että kykenin hankkimaan litran pönikän samaa öljyä mahdolliseen lisäilyyn. Uudessa autossa kun ei ole tavatonta, että alkukilometreillä voi öljyä joutua hieman lisäilemään.
Hän katsoi heidän käyttämänsä öljyn koneelta kyseisen auton huolto-ohjelmasta, ja kertoi sen ihan reilusti salailematta ja ilman salaliittoteorioita..
Ongelmaahan ei siis pitkälläkään juoksulla ole, jos luokitukset tässä "bulkkiöljyssäkin" ovat riittävät ja vastaavat sitä RN-luokituksen saanutta öljyä.
Tuskin mikään öljyvalmistaja muutenkaan tekee öljyä vain yhdelle autovalmistajalle tai jopa yhdelle moottorityypille. Kyllä näissä luokituksissa ja öljyjen lisäaineistuksissa aina joku "yleisluontoisuus" on, jotta kyseinen öljy voidaan luokitella mahdollisimman monelle valmistajalle kelpaavaksi.
Mitä nyt itse tallessa olevia huoltokuitteja tuossa katselin, ihan asiallisia ja uusimmat acea -luokitukset täyttäviä täyssynteettisiä laatuöljyjä nämä "bulkkiöljyt" ovat kuittien mukaan olleet. Aivan samat laatuvaatimukset niissä on ainakin Mobilin osalta ollut kuin niissä RN-luokituksen saaneissa.

Kuten TurboJ sivusi, itselläni uuden auton pitoaikakin on ollut sitä luokkaa, että mitään merkitystä pitkäaikaisella satojen tuhansien kilometrien aikana osoittautuvalla mahdollisella liikakulumisella ei ole ollut. Toisinsanoen asia öljylaatujen pitkäaikaisvaikutuksista ei ole omalla kohdalla edes kovin validi.

Käytettynä autonsa ostava ei puolestaan enää voi vaikuttaa siihen, mitä öljyjä auton ensimmäisinä käyttövuosina on huolloissa käytetty, joten on kysymysmerkki, voiko käytetyn omistaja enää edes vaikuttaa öljylaaduilla auton lopulliseen kestoikään merkittävästi.
Ja sekin on totta, että jos toistasataatuhatta ajetusta autosta hajoaa vaikka turbo, kuka sen pystyy luotettavasti osoittamaan, että vika ylipäätään johtuu öljystä? Muuttujia on liian paljon. Tämä siis silloin, jos käytetään edes lähellekkin vaadittua öljylaatua.
Osviittaa saattaa antaa yleinen keskustelu automallin tyyppivioista vanhenpana. Onko esimerkiksi Renaultien turbomoottoreita hajonnut poikkeuksellisen huomattavasti suuremmilla kilometreillä mahdollisten voiteluvirheiden takia? Jos on, on täysin mahdollista, että väärillä öljylaaduilla on tekemistä asian kanssa. Jos ei, asia on päinvastainen.

Aion kuitenkin kysyä mielenkiinnosta maahantuojan kannan öljylaatu asiaan. He ovat kuitenkin linkki autotehtaan ja valtuutetun huolto/myyntiverkoston välillä, he valtuuttavat huollot, kehittävät huolto-ohjelmat maakohtaisesti, vastaavat takuiden toiminnasta ja myös kouluttavat mekaanikot merkkikohtaisesti. Renaultin tapauksessa sama maahantuoja toimii myös muissa pohjoismaissa ja osassa Baltiaa. Joten heidän kommenttinsa öljylaaduista koskevat jo valmistajankin näkökulmasta kohtuu suurta autokantaa.
Se Rellun hansikaslokerosta löytyvä takuu -ja huoltopumaskakin missä nämä laatusuositukset mainitaan on heidän itsensä kynäilemä. Se tulostetaan auton huolto/ohjekirjan kaveriksi uuden auton luovutuksen yhteydessä.
 

Tipitce

Jäsen
Viestejä
153
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

"Kai sitten viet myös vain sitä Elfin öljyä mitä valmistaja suosittelee?? Vai lipsutko siitä huolellisuudestasi siltä osin?"

Jos tuota Elffiä olisi helposti saatavissa voisin hyvin viedäkin. Vaikka hieman yrität provosoida, niin varmaan itsekin ymmärrät suositellun luokituksen ja mainoksen eron.

"Samaa huttua ne ovat ilman Rellun "maksakaa miljoona, niin saatte suosituksen" leimaa."

Esim. tuo Mobilin tapaus on että kalliimmalla Mobil1 öljyllä RN710 luokitus puuttuu ja halvemmasta Mobil Super öljystä se löytyy. Syy ei varmastikaan ole raha, koska tuo RN710 luokitus löytyy monilta pieniltä valmistajilta ja hieman tuntemattomimmilta öljymerkeiltä. Joku syy siihen on että luokitus ei täyty, muuten se olisi siinä purkin kyljessä.

Onko Renault ihan piruuttaan keksinyt kyseisen luokituksen, kun sillä ei mukamas ole vaikutusta mihinkään, enpä usko. Onko kaikkien muidenkin automerkkien luokitukset huvikseen keksittyjä, enpä usko sitäkään.

Se miksi Nissan tai Dacia ei vaadi tuota samaa luokitusta on sitten hieman mysteeri. Onko koneet prikulleen samoja vai ei. Ainakin useita eri tehoversioita löytyy samasta peruskoneesta.

Mielenkiinnolla odotan maahantuojan vastausta Petsku76 tiedusteluun.

Tuolta voi käydä ihmettelemästä eri luokituksia, saattaa vaatia sivun uudelleen päivittämisen että valikkoon tulee eri hyväksynnät.

https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

Tipitce sanoi:
Se miksi Nissan tai Dacia ei vaadi tuota samaa luokitusta on sitten hieman mysteeri. Onko koneet prikulleen samoja vai ei. Ainakin useita eri tehoversioita löytyy samasta peruskoneesta.

Mielenkiinnolla odotan maahantuojan vastausta Petsku76 tiedusteluun.
Katsoin, että samaan tehoversioonkin Mobil tarjoaa RN-luokiteltua ja luokittelematonta riippuen minkä auton/mallin keulalla kone on.
Pikaisella tsekkauksella esim. Dacia käyttää samalla suffixillä olevaa 115 heppaista versioo H5Ft:tä kuin Renault.

Oma uskomukseni on, että näitä autovalmistajien luokituksia ei vain yksinkertaisesti haeta kaikkiin valmistajan tarjoamiin öljyihin riippumatta siitä, vaikka vaatimukset täyttyisivätkin. Onko syynä raha tms, sitä en tiedä.

Itse veikkaan, että nuo valmistajien omat luokitusstandardit on tehty kuluttajille helpottamaan öljyjen valintaa. Riittää, kunhan varmistaa, että kannun kyljessä lukee huoltokirjasta tuttu RNxxxx tai Volkkarin kohdalla vaikkapa VWxxxx, niin tietää saavansa juuri omaan autoonsa varmasti oikean öljyn.
Huomattavasti yksinkertaisempaa kuin painaa ohjekirjaan pitkä rimpsu tarvittavia vaatimuksia ja sitten kuluttaja raapii kaupan hyllyllä päätään ja yrittää perehtyä öljyjen jo perin monimutkaisiksi käyneisiin luokitusjärjestelmiin.
Eli kyseessä lienee luokitusstandardien yksinkertaistaminen kuluttajatasolle.
Jos esim. Mobililla lopetetaan sen brändin valmistus, jolle on nykyään haettu RNxxx -luokitus, haetaan sama luokitus jollekkin toiselle Mobilin vastaavalaatuiselle öljylle ja homma jatkuu. Tämä voi selittää sen, että valmistajien laatustandardileimat eivät seuraa öljyjen lanseerausvuosia tai hintaluokkia. Tämä olisi myös avain sille, että voidaan käyttää muitakin öljyjä kuin tarkasteluhetkellä olevia RN-luokituksen saaneita. Jos siis ne kaikki muut speksit täyttyvät.
Tämä siis omaa mutuilua.

Yritän tehdä kysymyksen öljylaaduista tänäiltana tai viimeistään huomenna "Minun Renaultin" kautta.
Sitten kuulemme mikä heidän kantansa on, vai vastaavatko lainkaan.

EDIT: Kysymys on heitetty.
 

kimbe

Tunnettu jäsen
Viestejä
3 155
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

Tipitce sanoi:
Onko Renault ihan piruuttaan keksinyt kyseisen luokituksen, kun sillä ei mukamas ole vaikutusta mihinkään, enpä usko.

Se miksi Nissan tai Dacia ei vaadi tuota samaa luokitusta on sitten hieman mysteeri. Onko koneet prikulleen samoja vai ei. Ainakin useita eri tehoversioita löytyy samasta peruskoneesta.
Pitää kuitenkin huomioida se, että nykyautoissa moottoriöljy vaikuttaa jo ihan päästövaatimustenkin takia muihinkin asioihin, kuin pelkästään moottorin sisälmyksiin. Ja niiden suhteen on jo ihan eri asia, että puhutaanko Renaultista, Nissanista vai Daciasta.

Liitteenä renun oma brosyyri tästä aiheesta, jos ei ole aiemmin jo täällä ollut.
 

Liitteet

kimbe

Tunnettu jäsen
Viestejä
3 155
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

Petsku76 sanoi:
Tämähän alkaa kuulostamaan jo MP-puolen keskustelusta, jossa toiset vannovat erään raskaaseen dieselkalustoon kuuluvan öljyn nimeen ja ajavat sillä vuosikaudet tyytyväisenä.
Heh joo. Pitäiskö muuten tosiaan testata Delvacia renunkin koneessa, kun se kawankin myllyssä toimii ilmeisen hyvin :D.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

kimbe sanoi:
Tipitce sanoi:
Onko Renault ihan piruuttaan keksinyt kyseisen luokituksen, kun sillä ei mukamas ole vaikutusta mihinkään, enpä usko.

Se miksi Nissan tai Dacia ei vaadi tuota samaa luokitusta on sitten hieman mysteeri. Onko koneet prikulleen samoja vai ei. Ainakin useita eri tehoversioita löytyy samasta peruskoneesta.
Pitää kuitenkin huomioida se, että nykyautoissa moottoriöljy vaikuttaa jo ihan päästövaatimustenkin takia muihinkin asioihin, kuin pelkästään moottorin sisälmyksiin. Ja niiden suhteen on jo ihan eri asia, että puhutaanko Renaultista, Nissanista vai Daciasta.

Liitteenä renun oma brosyyri tästä aiheesta, jos ei ole aiemmin jo täällä ollut.
Tuo Kimben linkkaama brosyyri osaltaan vahvistaa sen, mitä epäilinkin ja olen kokoajan epäillyt.

Vapaasti suomennettuna: Öljyjen on perustuttava ACEA -luokitukseen ja "Renaultin insinöörit" antavat läpäistyjen testien perusteella hyväksyntänsä kyseiselle öljylle.
Tämän myötä se öljy sitten saa sen RN-luokituksen.

Tuo oikean reunan sepustus onkin sitten täsmälleen sitä, mitä yllä kirjoitin RN-standardin tuomasta helpotuksesta kuluttajille öljyvalinnan suhteen.

En nyt oikein enää näe, mikä se ongelma on käyttää muitakin laadukkaita öljyjä kuin RN-luokiteltuja, jos riittävät ACEA-luokitukset löytyvät?
Kun näyttää siltä, että RN-luokitus on käytännössä vain kuluttajan helpotukseksi kuuteen merkkiin tiivistetty muoto monimutkaisiksi käyneistä kansainvälisistä laatuluokituksista.

Tietysti, onhan se Rellun insinööri ainakin jossain vaiheessa tarkastanut, että öljyssä luvatut ACEA-laatuvaatimukset oikeasti täyttyvät. Mitään erikoista sisältöä tai lisäarvoa riittävillä ACEA-luokituksella varustettuihin vertailuöljyihin itse RN-luokitus ei voiteluaineeseen tuo (paitsi Rellun insinöörien laatutarkastuksen silloin kun RN -luokitus on aikanaan haettu), kuten olen jo moneen kertaan tuumaillut.

Valmistajan luokituksen saannin jälkeen öljyn laadunvalvontakin lienee öljyvalmistajan itsensä käsissä.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

kimbe sanoi:
Petsku76 sanoi:
Tämähän alkaa kuulostamaan jo MP-puolen keskustelusta, jossa toiset vannovat erään raskaaseen dieselkalustoon kuuluvan öljyn nimeen ja ajavat sillä vuosikaudet tyytyväisenä.
Heh joo. Pitäiskö muuten tosiaan testata Delvacia renunkin koneessa, kun se kawankin myllyssä toimii ilmeisen hyvin :D.
;D ;D ;D Itse en ole vielä Hondassakaan uskaltanut. :D
 

kimbe

Tunnettu jäsen
Viestejä
3 155
Vs: RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)

Petsku76 sanoi:
Vapaasti suomennettuna: Öljyjen on perustuttava ACEA -luokitukseen ja "Renaultin insinöörit" antavat läpäistyjen testien perusteella hyväksyntänsä kyseiselle öljylle.
Tämän myötä se öljy sitten saa sen RN-luokituksen.
Niin, enemmän kun tonkii, niin ehkä ei sittenkään noin yksiselitteinen asia. Tuo renun esite ei pureudu tarpeeksi syvälle, eikä kerro sitä, että nuo ACEA-luokitukset on se perustaso, jonka vaatimukset kaikilta osin täyttyy, mutta jonka päälle renu on asettanut vielä joitain lisävaatimuksia.

Esim. RN0720 osalta ELF väittää näin:
"For 30,000 km covered, an RN0720 standard oil oxidizes 3 times less than an ACEA C4 oil and 6 times less than an ACEA C3 oil"

Ja lubrizol.com sivustolta lainattuna:
"ACEA C4 is usually coupled with Renault RN0720.
Renault's RN0720 performance specification builds on top of an ACEA C4 baseline with additional performance requirements in areas such as detergency, oxidation and durability."
 
Ylös Bottom