Renault Zoe

Aapi5

Nuorempi jäsen
Hei Harri,
Mukava lukea kokemuksiasi. Tuo uudempi 50kWh malli lieneekin sellainen, että ei kysymystäkään etteikö sillä minun työmatkani taittuisi. Facelift malli tuntuu tuohon "alkuperäiseen" verrattuna aikuisemmalta. Katkaisimet löytyvät paikoiltaan, eivätkä enää ole ranskalaisittain hajasijoitetut. Positiivista vanhaan verrattuna lukemani mukaan myös paremmat ajovalot ja äänieristys. Range on siinä myös sen verran parempi, että 150km matkan voisi olettaa onnistuvan myös 30° pakkasilla, jopa tilanteessa jossa SOH on jo jonkin verran laskenut. Facelift mallin haluttavuus lienee myös selkeästi kovempi, koska niiden hinnoittelu on tuolla 25t€:n molemmin puolin. Oma tilanne on kuitenkin se, että vaihtoehtoja ovat oikeastaan vain tuo vanhempi malli tai sitten 160tkm huolto jakoketjunvaihtoineen nykyiseen autoon ja sähköauton hankinnan siirto vielä muutamalla vuodella. Todella paljon kiinnostaisi nähdä minkälainen ja minkä hintainen uudesta R5 ev:stä tulee.

relluttelija

Jaa mitä että?
Moro! Minä ajelin ensimmäisellä Zoellani 8/2021-11/2022. Tuona aikana en ehtinyt ajaa kuin 74 tkm. Muuten toimi oikein hyvin, mutta ilmalämpöpumpun kompressori laukesi ja vaihdettiin toki takuuseen. Ostin auton 13400 ajettuna, oli ollut liikkeessä sijais/esittelyautona. Vuosimalli tais olla -19, eli vanhempi versio. Tuossa taisi olla n. 90% akun toimintakyky tällä hetkellä. Pääasiassa ladannut kotona ja töissä, eli 2 kertaa/työpäivä lataus 30%->100%. Nyt aljelen -21 mallisella Zoella, jossa siis isompi akku ja myös 50 kW pikalaturi. Tuo pikalaturi vaan ei oikein hätäiselle sovi, koska tuossa ei ole akun esilämmitystä, joten kun laittaa piuhan kiinni, niin lataa matalalla teholla aika pitkään ennen kuin akku lämpiää. Mun kokemuksen pohjalta uudempi kuluttaa jostain syystä vähemmän kuin vanha. Nykyisessä autossa kantama on mun ajotyylillä pikkupakkasilla noin 230 km. Kesällä en ole vielä ajanut. Jos pudottaa nopeuden tasan sallittuun, tai hieman alle, niin sitten mennään varmaan jonnekin hieman vajaaseen 300 km kantamaan pikkupakkasella. Kotilataus onnistuu hyvin 3*25A pääsulakkeilla, jos ei ole iso suorasähkölämmitteinen talo. Meille vaihdettiin pääsulakkeet, niin ei ole pelkoa ettei lataisi.

relluttelija

Jaa mitä että?
Mahtaako joku tietää, onko Zoessa akun esilämmitystä? En ole ainakaan löytänyt ja tuntuu aika turhalta laittaa tehokkaaseen (kalliiseen) laturiin jos lataa jollain 10-20 kW teholla.

Vastarakki

Jäsen
Ei ole. K-latauksen ja ABC:n laturit toimivat wattituntihinnoilla, joten stöpseliin vaan. Onko muilla kuin Rechargella minuuttihinnoiteltuja? Akku lämpiää DC-latauksessa itsekseen ja nopeudet nousevat - varsinkin jos aloitat matalalla varauksella (alle 20 %). Yli 50 % latingissa Zoea tuskin kannattaa laittaa pikalaturiin. ID3:kaan ei nosta keskitehoa yli 50 kW jos akku on yli puolillaan.

relluttelija

Jaa mitä että?
Ainakin osa K-latauksen tolpista on minuuttihinnoittelulla, Virta, Plugit, Helen, onhan noita. Taitaa ABC olla ainoita joilla ei ole minuuttihinnoittelua. Plugitilla jopa 22kW tolppia minuuttihinnoittelulla. Zoessa maksimilatausteho on 50kW. Toki kun Zoe ottaa vastaan Type2 laturista sen 22kW maksimissaan, niin silläkin kyllä aika hyvin saa matkaa jatkettua yhden ruokailun aikana. Ja näköjään näillä keleillä akku lämpiää ajossa sen verran, että 22kW laturilta alkaa ottaa täyttä tehoa vastaan muutaman minuutin jälkeen.

Vastarakki

Jäsen
Aivan, aivan. Virran ja Helenin pikavärmeitä ei käytännössä ole mun reiteillä. Tulee käytettyä oikeastaan vaan ABC:tä ja K-latausta tuon hinnoittelun takia.

Aapi5

Nuorempi jäsen
Onko Rellulta tullut jotain korjausta Zoe:n moottorin laakerivikaan? Parannus esim. Faceliftin yhteydessä. Vai koskeeko vika muutenkin vain jotain tiettyjä vuosimalleja? Vai onko r/q210 -malli riippuvainen. Q-malleissa ulkopuolinen moottoritoimittaja, muistelen lukemani perusteella.

laspa

Nuorempi jäsen
Suunnittelen kakkosauton vaihtoa sähköiseksi, Zoe päällimmäisenä mielessä. 100km pitää päästä säässä kuin säässä, olen siis uskossa että ze40 on ok.

Lämpöpumppu kuulemma kannattaa olla, mutta mistä sen tietää onko autossa sellainen vai ei? Myynnissä olevat näkyy valtaosa olevan tuotu jostain, edes renun Suomen sivuihin ei voi luottaa siis.

Onko kaikissa noissa aina 3x16 (3x32) AC lataus?

bilzug

Nuorempi jäsen
Mitä mieltä olette kyseisestä täyssähkö autosta?. Olen ajellut n. 1/2 kk ja puutteista huolimatta tuntuu tosi kivalta pikku kinniäiseltä. 100 km hinnaksi Lidl lataus pisteessä suurin piirtein 1,50€. Ei paha ja kilowateissa se tekee 12.8kw/100km. Akuston kunto eri mittausten perusteella 67-80% uuteen verrattuna ja kykenee kaupunkiajossa 170-190km. Tulevana talvena totuus sitten mitataan??. Zoe on vuosimallia -16 22 kW akulla varustettuna ja ajettu vain 27800 km, eli tosi vähän. 1. omistaja ajoi reilu 6000km ja 2. Omistaja pyöreät 21000km jonka jälkeen auto tuotiin Ruotsista Suomeen, niinkuin lähes kaikki Suomessa liikkuvat Zoet. Olis kiva kuulla muittenkin mielipiteitä Zoesta ja yleensäkin sähköautoilusta.

Viimeksi muokattu:

kkuula

Nuorempi jäsen
Piti tännekin kirjautua, ostin tuossa muutama päivä sitten 20 vuosimallin ze50 15000 ajetun suomi auton hän niinkuin sika säkissä. Pitkään olen sähköautoa haaveillut ja olihan tämä ominaisuuksiltaan, sisätilat ja ajettavuus melkein yllätys! Kesällä ajoin n. 500km reissun melko uudella s mallin teslalla ja heti ensimmäinen mieliyhtymä tuli tän rellun puikoissa ettei siinä teslassa ssa rahalleen hääviä vastinetta.

Sitten asiaan, tämä taitaa olla zen varustetasolla? Ja on ominaisuuksiltaan aivan karsittu mikä nyt ei sinällään haittaa.
Nyt oon kyllä ihan amatööri näiden kansa, onko tässä etäohjaus mahdollisuutta sovelluksen kautta? Tai muutalämmityksen ajastusmahdollisuutta?

relluttelija

Jaa mitä että?
Nyt oon kyllä ihan amatööri näiden kansa, onko tässä etäohjaus mahdollisuutta sovelluksen kautta? Tai muutalämmityksen ajastusmahdollisuutta?
Nyt en kuolemaksenikaan muista mikä varustetaso minulla on, mutta ainakin omassa pystyy ajastamaan lämmityksen ja myös sovelluksella laittamaan lämmityksen/jäähdytyksen päälle. Sovelluksesta pitää toki maksaa joku maksu, olisko ollut tyyliin 70€/3 vuotta tai jotain. Ja jälleenmyyjän tiskiltä tilata tämä.

Harza K

Nuorempi jäsen
No niin nyt on Zoe palannut kotiin oltuaan 99 päivää korjaamolla. Sähkömoottori uusittiin tehtaantakuuseen eli minä en tuosta maksanut pennin jeniä vaikka auto oli vielä virallisesti Ruotsin rekisterissä. Kilometrejä nyt 68 000 km, tuntuisi toimivan nyt niin kuin pitää. Ei se tosin viimeksikään mitään herjannut ennen kuin hajosi.
Katsos vaan, meikäläisen -18 vm 41kWh pläjäytti saman vian melkein päivälleen vuotta myöhemmin. Aikansa vatuloituaan myyjä (2 kk kaupan jälkeen) vaihdatti moottorin tehdastakuuna. Varaosan (koko moottori) toimitusaika oli suurin hidaste n 60 päivän korjausjumpan kanssa. Kilometrejä oli vain 50 tkm. Kuulemma ei ollut laakerivika...

ZowieHomie

Nuorempi jäsen
Terve

Löytyisiköhän mistää sähkökaavioita Zoelle? Uusinta mallia -20 eteenpäin, z135 50.

Otin pelkääjän puolen penkin irti. Nyt auto ilmoittaa keltaista valoa että tarkista airbag.
Pitäisi tietää mitä tietoa menee pelkääjän puolen penkin liittimeen, jos saisin huijattua tietokonetta hyppylankalla että penkki on normaalisti paikoillaan.

Antaa kuitenkin ajaa normaalisti, josta yllätyin. Odotin jotain pimputusshowta, mutta pelkkä keltainen jakarivalo :)

Muoks: Ja saako luistonestoa jostakin pois päältä? Piilotettuna toimintona edes? Kävi näin että käytin ekalla leimalla autoa ja sehän jäi rullille koska luistonesto. Työnnettiin eteenpäin sitten, aika nöyrää, mutta kuulemma ihan peruskauraa uusien kitkuttimien kanssa.

Viimeksi muokattu:

Tapani1000

Nuorempi jäsen
Äskettäin ostin Renault Zoe 2017, 44 kwh akulla. Hyvin toimii.
Kotilaturina on Hyundain laturi, jossa 8, 10 ja 14 A valinnat.
Muuten ok. Mutta kun auto näyttää 100% tasoa, jatkaa laturi edelleen latausta, eikä osaa lopettaa.
Pitääköhän tässä olla Rellun oma laturi vai onkohan autossa jotain vikaa. Laturihan tiedottaa standardin mukaan autolle vain maksimivirran ja auton hommana on sitten säätää sopiva virta.

juakoppi

Jäsen
Varmaan se lopettaa, kunhan annat vaan ladata täyteen. Renaulteissa on aika iso se viimeinen prosentti. Sillä ajaa melko monta kilometriä :)

Tapani1000

Nuorempi jäsen
Semmoinen kumma ilmiö lämmityslaitteessa, että kun käännytään vasemmalle risteyksessä, alkaa puhaltaa kuumempaa ilmaa. Sitten oikealle kääntyessä alkaa puhaltamaan viileämpää ilmaa. Olen nyt kuukauden päivät tätä ihmettä hämmästellyt ja miettinyt, että mitä tapahtuu.
Onko kenelläkään Zoelaisella ilmennyt vastaavanlaista ilmiötä. Mistä mahtaa johtua?

relluttelija

Jaa mitä että?
Semmoinen kumma ilmiö lämmityslaitteessa, että kun käännytään vasemmalle risteyksessä, alkaa puhaltaa kuumempaa ilmaa. Sitten oikealle kääntyessä alkaa puhaltamaan viileämpää ilmaa. Olen nyt kuukauden päivät tätä ihmettä hämmästellyt ja miettinyt, että mitä tapahtuu.
Onko kenelläkään Zoelaisella ilmennyt vastaavanlaista ilmiötä. Mistä mahtaa johtua?
Hauska ominaisuus. Vähän niin kuin vesiputket hanassa, kuuma vesi vasemmalla ja kylmä oikealla. En ole omissa huomannut tuollaista, mutta mielestäni molemmissa mitä mulla on ollut, niin kuskin jalkatila on ollut aina kylmempi kuin apukuskin.

Tapani1000

Nuorempi jäsen
Voisikohan olla joku lämmityslaitteen läppä pois saranoiltaan, joka tuon lämpötilan vaihtelun tekee. Eli heiluisi vapaasti jossain kohtaa keskipakovoiman myötä. Nimittäin paikalla rattia kääntäessä ei vaihtelua ole. Ajaessa on, vieläpä niin, että kovemmassa vauhdissa loivakin käännös vasempaan lisää lämpimän ilman tuloa. Ja oikealle käännettäessä vähenee. Siis kojetaulun molemmat säleiköt avoinna.. Tunteeko joku lämppärin rakennetta, että olisiko tällainen "teoria" mahdollinen.

Tapani1000

Nuorempi jäsen
canZE softan kanssa tarvitaan KONNWEI 4.0 obd adapteri. Saatavana on joka puolella 5.0 bluetooth versiota, joka ei toimi. Onko tietoa, että mistä saisi ko. 4.0 version.

Ylös Bottom