Renault Scenic Electric / Vision Concept

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
958
Eilen tuli omaankin autoon vihdoin tuo Sähkömoottoripäivitys. Korjaisikohan tuo päivitys sen pienen nypytyksen, joka voimalinjassa tuntuu olevan. Onko muilla tällaisesta havaintoa? Eli tasakaasulla tuntuu sellainen pieni nypytys tai jatkuva töksähtely. Vähän niinkuin rengas olisi epätasapainossa mutta tuntuu molemmilla rengassarjoilla, joten tuskin siitä on kyse.
 

markkul

Jäsen
Viestejä
330
Eilen tuli omaankin autoon vihdoin tuo Sähkömoottoripäivitys. Korjaisikohan tuo päivitys sen pienen nypytyksen, joka voimalinjassa tuntuu olevan. Onko muilla tällaisesta havaintoa? Eli tasakaasulla tuntuu sellainen pieni nypytys tai jatkuva töksähtely. Vähän niinkuin rengas olisi epätasapainossa mutta tuntuu molemmilla rengassarjoilla, joten tuskin siitä on kyse.
Itse en ole huomannut mitään muutosta sähkömoottoripäivityksen jälkeen, ei havaintoja nypytyksistä tai muista voimalinjan outouksista.
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
958
Joo, tuskin tuo moottoripäivitys vaikuttaa tähän nypytykseen mitenkään. Aika huomaamattomasta asiasta on siis kyse, jonka välillä huomaa ja välillä sitten taas ei. Oon miettinyt, että liittyykö se jotenkin regenerointiin mutta mene ja tiedä. Voi tietysti liittyä johonkin alustan osiinkin. Täytyy seurailla ja koittaa saada vikaa vielä paremmin esiin ja reklamoida sitten tarvittaessa.

Autossa on ilmennyt sellainenkin vika, että "rattiakselin" muovit pitää ääntä. Luulin ensin tuon äänen tulevan kojelaudasta mutta sain sen sitten paikannettua ratin alapuolelle. Sieltä kun painelee, niin ääni poistuu hetkeksi. Nämä nyt on tietty aika pieniä juttuja kun auto muuten toimii hienosti mutta ärsyttää toki uudessa autosssa.
 

relluttelija

Jaa mitä että?
Viestejä
338
10kk Scenicillä ajelua takana, 20tkm ja 3270kWh ladattu energiaa.
Yllättävän pieni 16,4 kWh/100km kulutus tulee keskiarvoksi. Kuitenkin vuoden alusta kylmällä keskikulutus nousi isoksi, kun muutaman kilometrin pätkäajoja ja auto höyrysi aina lämpimänä odottamassa kuljettajaa.

Alkuun näytti että tämä kuluttaa paljon enemmän kuin Megane, mutta melkein samoihin näyttää menevän.
Mistä tuon kokonaislatausmäärän näkee? Itselläni kulutus kesällä jossain 20,5 luokkaa ja nyt talvirajoitusten aikaan vähän päälle 19.
 

juakoppi

Jäsen
Viestejä
112
Mistä tuon kokonaislatausmäärän näkee? Itselläni kulutus kesällä jossain 20,5 luokkaa ja nyt talvirajoitusten aikaan vähän päälle 19.
Kelec sovellus näyttää tuon. Näkyy tosin minulla puuttuvan ensimmäinen reilu kuukausi, eli sovelluksen aktivoinnin jälkeen vasta kerännyt datan. Reilu 500kWh siis puuttuu ja nousee se kokonaiskulutuskin lähelle 19kWh.

Pitääpä kaivaa joskus tuo alkuajan energiamäärä, kun laitoin niitä alkuvaiheessa ylös, niin saa tarkan lukeman...
 

relluttelija

Jaa mitä että?
Viestejä
338
Kelec sovellus näyttää tuon. Näkyy tosin minulla puuttuvan ensimmäinen reilu kuukausi, eli sovelluksen aktivoinnin jälkeen vasta kerännyt datan. Reilu 500kWh siis puuttuu ja nousee se kokonaiskulutuskin lähelle 19kWh.

Pitääpä kaivaa joskus tuo alkuajan energiamäärä, kun laitoin niitä alkuvaiheessa ylös, niin saa tarkan lukeman...
Mulla puuttuu Kelecissä auton 4 ekaa kuukautta. Enkä tiedä kuinka paljon sinä aikana on ajettu kun ostin käytettynä. Itse olen nyt rullannut 30tkm vajaassa kahdeksassa kuukaudessa.
 

markkul

Jäsen
Viestejä
330
Kaikki lataukset eivät silti mene My Renaultin taustajärjestelmään (jota myös Kelec käyttää), syistä mistä hyvänsä. Jos oikein muistelen, ainakin samana päivänä tapahtuneista AC-lataussessioista jälkimmäinen on saattanut puuttua, ja seuraavan päivän lataus on taas näkynyt normaalisti, vaikka mihinkään asetuksiin ei oltu koskettu.

Noista luvuista myös puuttuu lataushäviöt eli kokonaiskulutusta ei niillä tiedoilla saa. Itsellä on Scenicin kokonaiskulutus 22,26 kWh/100 km, 13 kk ja 24400 km, laskettuna laskutetuista sähköistä eli laturien hyväksytyistä mittareista. Asun lähellä moottoritietä ja käytössä on vapaa autoetu (pidän silti itseäni kohtuullisen tiedostavana sähkönkuluttajana).
 

juakoppi

Jäsen
Viestejä
112
Niimpä näyttää puuttuvan. En ole tajunnutkaan että tuolta puuttuu joku lataus kokonaan. Lokakuulta siltä ajalta kun oli se joku mobiilikatkos, niin lataus ei näy kummassakaan sovelluksessa!

Tuon olen huomannut, että My Renaultissa näkyy vähemmän latauksia kuin Kelecissä. Nyt kun noita tutkin, niin tuommoiset alle 1kW lataustapahtumat, että on ehtiny laittaa auton lataukseen, mutta pitänytkin hoitaa joku pikkuajo ensin alta pois ei näy MyRenaultissa, mutta näkyy Kelecissä. Tuo lienee joku aplikaatioon koodattu ominaisuus...

Luotettava sitten auton kulutuslukemaan:) Lataushäviöitä en laske auton kulutuksiin, ne näkyy sitte laskussa
 

Kojuvi

Jäsen
Viestejä
83
On yhä vaan enemmän sekoilua sovelluksen ja yhteyksien kanssa. Yksi lataus ei tullut historiaan ilmeisesti kun auto oli lopettanut tietojen jakamisen. Jaon uudelleenaktivoinnin jälkeen kaikki näyttää sovelluksesta katsoen toimivan, mutta esim. latauksen ajoitus ja latausprosentin muutos eivät autoon asti menneetkään. Sovellus kyllä näytti akun latautuneen yöllä, mutta autossa mitään ei ollutkaan tapahtunut. Ei kai auta muu kuin hoitaa ajoitukset pelkästään autossa, jospa sitten toimisi.

Kokeilin myös Keleciä ja tuo tietojen jaon lopetus sattui samaan aikaan. Liekö asioilla mitään yhteyttä, mutta poistin Kelecin, koska se ei tuo mielestäni mitään lisäarvoa MyRenaultiin nähden.
 

markkul

Jäsen
Viestejä
330
Sovellus kyllä näytti akun latautuneen yöllä, mutta autossa mitään ei ollutkaan tapahtunut.
Hmm, eli sovellus näytti, että prosentteja on tullut lisää, mutta auto ei ollut saanut sähköä? Jos näin oli, niin eihän se sovellus/palveli "voi" kuvitella latauksen edistymistä itsekseen, eli onko se sitten näyttänyt jonkun muun auton tietoja silloin (mikä ei tietysti kuulosta hyvältä). Itsellä ei onneksi ole tuollaista kokemusta (vielä...).
 

Kojuvi

Jäsen
Viestejä
83
Hmm, eli sovellus näytti, että prosentteja on tullut lisää, mutta auto ei ollut saanut sähköä? Jos näin oli, niin eihän se sovellus/palveli "voi" kuvitella latauksen edistymistä itsekseen, eli onko se sitten näyttänyt jonkun muun auton tietoja silloin (mikä ei tietysti kuulosta hyvältä). Itsellä ei onneksi ole tuollaista kokemusta (vielä...).
Joo, noin oli jonkun aikaa. Istuin autossa puhelin kädessä ja sovelluksessa oli isommat prosentit kuin auton ruudulla. Kun laitoin moottorin päälle, niin hetken päästä sovelluksen arvot laskivat samaksi kuin autossa. Käynnistys on ollut muutenkin ainoa varma tapa saada tiedot päivittymään sovellukseen, pelkkä lukkojen avaus ei auta. Tätä tapausta ennen lisäsin sovelluksella akun tavoiteprosenttia ja se tuntui onnistuvan, koska mitään herjaa ei tullut, samoin latauksen ajoitus yölle. Autossa tavoite ei kuitenkaan ollut muuttunut ja siksi kai latauskin jäi tekemättä. Aiemmin tuli ilmoitus ongelmasta, jos etätoiminnot eivät onnistuneet.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 074
Joo, noin oli jonkun aikaa. Istuin autossa puhelin kädessä ja sovelluksessa oli isommat prosentit kuin auton ruudulla. Kun laitoin moottorin päälle, niin hetken päästä sovelluksen arvot laskivat samaksi kuin autossa. Käynnistys on ollut muutenkin ainoa varma tapa saada tiedot päivittymään sovellukseen, pelkkä lukkojen avaus ei auta. Tätä tapausta ennen lisäsin sovelluksella akun tavoiteprosenttia ja se tuntui onnistuvan, koska mitään herjaa ei tullut, samoin latauksen ajoitus yölle. Autossa tavoite ei kuitenkaan ollut muuttunut ja siksi kai latauskin jäi tekemättä. Aiemmin tuli ilmoitus ongelmasta, jos etätoiminnot eivät onnistuneet.
Vois kuvitella, että se isompi lukema on sovelluksen muistissa ja korjaantuu kun saa autosta luettua todellisen lukeman.
 

Petteri75

Jäsen
Viestejä
221
Nyt kun taas alkaa tulemaan hiukan kylmempää, miten on e-Scenicien käyttösäteiden kanssa käynyt?

Kollegalla on 11-vuotias Tesla, joka on toiminut ihan OK, tai ei oikeastaan mitään vikaa. ~40tkm/v ja latauskulut alle 1k€. Omat bensakulut ovat olleet 300-480€/kk, joten sähkövaihtoehto alkoi kiinnostamaan aivan uudella tapaa, järkyttävästä arvonalentumasta huolimatta koska tämän vaikutus liudentuu pitoajan pidentyessä, varsinkin jos eteen tulisi aidosti koroton ja kuluton rahoitustarjous.
 

markkul

Jäsen
Viestejä
330
Nyt kun taas alkaa tulemaan hiukan kylmempää, miten on e-Scenicien käyttösäteiden kanssa käynyt?
Kävin äsken 287 km lenkin (puolivälissä parin tunnin seisonta), suurin osa moottoritietä, lämpötila 0-1 astetta, välillä satoi lunta/räntää, kosteaa ja välillä kuivaa tietä, R5 EV kitkat alla. Akkua meni 90% -> 13%. Tästä laskennalliseksi 100% kantamaksi tulisi 372 km.

Muoks: nuo 90% ja 13% olivat auton näyttämiä, Car Scanner näytti alussa "SOC Display" = 87.84% ja "SOC" = 88.56%, lopussa "SOC Display" = 14.9% ja SOC = 20.31%. Eli jos laskeekin kulutukseksi vaikka 88,56 - 20,31 = 68,25, siitä tulisi laskennalliseksi kantamaksi 287 / 68,25 * 100 = 420 km.
 

Petteri75

Jäsen
Viestejä
221
Oliko kyseessä Comfort vai Long Range? Juuri tuota haluaisi välttää, koska melko säännöllisesti joutuu ajamaan yli 400km siivua myöhäänkin yöllä ja myös kunnon pakkasessa (-28°C ). 612km käyttösäde innostaisi teoriassa, mutta nyt sitten vähän vähemmän..
 

markkul

Jäsen
Viestejä
330
Tämä on LR. 400 km pysähtymättä ei tule onnistumaan kaikissa olosuhteissa. Itse toki pidän tuollaisella matkalla tauon muutenkin, joten jos lähtö olisi 100% ja saapumisprosentilla ei olisi väliä, max 10 min pysähdys riittäisi, jos kiire olisi. Teholatureitahan on nykyään ns. joka paikassa, paitsi jotkut tietyt osuudet Lapissa ja Kainuun suunnalla. Noh, itse pyrin käytettävissä olevien helppojen maksuvälineiden (autoetu) takia kyllä katsomaan pysähdykset etukäteen pitkillä reiteillä.
 

relluttelija

Jaa mitä että?
Viestejä
338
Tilasin Ranskasta irrotettavan vetokoukun ja liittimillä olevan johtosarjan. Yhteensä 464,90€ toimituskuluineen. Saas nähdä onko hyvä. Aika paljon jää edullisemmaksi kuin Koukkupajan koukku, ja huomattavan paljon edullisemmaksi kuin alkuperäinen.
Asensin koukun. Työaika katoksessa alla maaten 4 tuntia. Nosturilla olis voinu olla lyhyempikin aika. Johtosarja täysin plug and play, ei tarvitse ohjelmointia. Läpivientireikää en autosta löytänyt, mutta hyvän paikan reiälle kyllä.
 
Ylös Bottom