Renault Megane pallonivel

Kapeksi

Nuorempi jäsen
Hei!

Tarvis jeesiä ja mielipiteitä fiksummilta erikoiseen tilanteeseen. Hommahan alkoi jo viimevuonna kun katsastuksessa huomautettiin että nivel alkaa olla löysä. Noh siitä nyt ei koitunut ongelmia ja kävin vasta äskettäin uudestaan katsastuksessa jossa ei nivelestä sanottu sanaakaan?

Vika tuskin itsestään korjaantuu niin varmaan jäi tältä tuoreelta katsastajalta huomaamatta.

Olen päättänyt varret vaihdattaa molemmilla puolille mutta sain ajan valitettavasti parin viikon päähän. Mitä mieltä ihmiset on uskaltaako autolla ajaa kaikesta huolimatta? Ääniä ei nivelistä kuulu ajaessa tai en ole huomannut mitään erikoista.

pasiv

Aktiivinen jäsen
Vs: Renault Megane pallonivel

Uskaltaa tuolla ajella, kerran ei kolise eikä vaeltele kiihdyttäessä ja jarruttaessa. :) Olisikohan katsurilla vain ollut huono päivä.

Juntunen

Aktiivinen jäsen

Ei niveliä kannata varmuuden vuoksi vaihtaa. Huonolla tuurilla saa tilalle nivelet, jotka ovat vaihtokunnossa aikaisemmin kuin mitä edelliset olisivat olleet.
Kerran avasin väljistyneen Megane I:n alapallonivelen enkä enää ihmettele miksi nuo väljistyvät ennen aikojaan. Pallon vastakappaleena on muovia, varmaankin tarkoituksella, jotta nivelkauppa käy. Jos nivelen sisuskalut olisivat metallia ja oikeanlainen voiteluaine sisässä, nivel kestäisi auton iän.

kekeV

Aktiivinen jäsen

Tuosta varmuuden vuoksi vaihtamisesta olen Juntusen kanssa täysin samaa mieltä.

Mutta ei muovi nivelessä mielestäni mikään huono asia ole, edellyttäen käytetään oikeanlaista ja jousi on muutakin kuin ulkokuori.
Mutta jos nivel maksaa kaupassa kympin, se lähtee tehtaalta eurolla - puolellatoista. Ei siihen hintaan nailonia laiteta.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)

Ei niissä metallisissakaan sitä rasvaa ole kuin muodon vuoksi pieni nokare ja siksi itse ne aina rasvasinkin ennen asennusta pienellä lääkeruiskulla, suojakumia hieman raottaen, kunnon vaseliinit sisään. Suojakumia puristellen ja mahd. niveltä käsin liikutellen vielä varmistin että se rasva tosiaan menee joka paikkaan => kyseisen nivelen kertavaihto on aina riittänyt = uusi osa on kestänyt paikallaan pidempään kuin mitä kyseinen auto on minulla tuon jälkeen talossa vielä ollut, oli kyse sitten alapalloista tai rt.päistä 8)

Ylös Bottom