Renault Laguna II ajovalonpesin & pyyhkijäongelma & ilmastoinnin taustavalo

Apsiapina

Nuorempi jäsen
Moi,
Ostin tuossa keväällä Renault Laguna II:sen vuosimallia 2002, 1.8 16V. Nyt alkaa ilmat viilentyä ja huolestuttaa, kuinka olen lukenut täältä foorumeilta, että talvella pyyhkijät jäätyvät tuulilasiin kiinni pakkasella. Asennutin autooni juuri sisätilanlämmittimen ja se on sulattanut tähän asti pyyhkijät irti lasista. Millä keinolla olette saaneet yli -5C asteen pakkasissa pysymään pyyhkijät sulana?

Toinen kysymykseni koskee ajovalonpesimiä. Toinen pesin on enää jäljellä ja se nousee ylös, muttei enää palaudu takaisin alas. Olen koittanut öljytä sitä CRC-öljyllä muttei se ole auttanut. Vinkkejä? Lukemieni keskusteluiden perusteella olisi järkevää ottaa pesimet kokonaan pois käytöstä. Onnistuuko se tälläiselta maallikolta vai pitääkö viedä huoltoon? Toinen ajovalonpesimen kotelo on tyhjä, mutta olen huomannut että sieltä kyllä tulee jonkin verran nestettä. Tiedä sitten miten edellinen omistaja on sille tehnyt. Hintahaarukkaa olisi hyvä myös saada.

Viimeisimpänä olen lueskellut täältä, että ilmastoinnin taustavalon pystyy korjaamaan jotenki juottamalla. Toisissa keskusteluissa on vaadittu kokonaan uusi osa. Tällä hetkellä automaatti-ilmastoinnin paneelin taustavalo on pimeänä. Minkä hintainen merkkihuollossa on tälläinen korjaus?

Tuhannet kiitokset avusta :)

RanskanLagu

Hyvin suunniteltu jää tekemättä
Vs: Renault Laguna II ajovalonpesin & pyyhkijäongelma & ilmastoinnin taustavalo

Kuulin, että tuon taustavalon ledin saattaa suostua tinaamaan ihan joku tv-/radiohuolto pikkurahalla.

Renaultisti

Aktiivinen jäsen

No kovemmilla pakkasilla ei pyyhkijöitä tarvi jos ei nyt aivan tolkuttomasti ole teitä suolattu että pysyy sulana. Ja kyllä ne lasista irtoaa kun varovasti nitkuttaa, jos pääsee välillä jässähtämään lasiin. Nostamalla pyyhkijät pystyyn talvella aina kun et aja on kaikkein parhain keino, aivan sama mitä keliä tulee nìin ei jäädy kiinni.

kimbe

Tunnettu jäsen

Renaultisti sanoi:
Nostamalla pyyhkijät pystyyn talvella aina kun et aja on kaikkein parhain keino, aivan sama mitä keliä tulee nìin ei jäädy kiinni.

Ei oikein tässä tapauksessa sovi keinovalikoimaan tuo, eli aika paljon helpommin sanottu kuin tehty kakkoslagunan kohdalla.

Renaultisti

Aktiivinen jäsen

No mikäs siinä, ne on piilossa lepoasennossa? Kai niissä joku sulanvaihtoasento on? No ajossa ne yleensä sulaa irti kun auto lämpenee niin laittaa tihkulle ja kun pyyhkijät on pystyssä niin virta pois, sitten saa nostettua. Vai kummoisen systeemin patonginsyöjät ovat keksineet? Faija on ostamassa kakkoslagunaa myös niin olis hyvä tietää tämä.

ALI_HASSAN

Jäsen

Apsiapina sanoi:
Millä keinolla olette saaneet yli -5C asteen pakkasissa pysymään pyyhkijät sulana?
Mulla on semmoiset rungottomat "luirumalliset" pyyhkijän sulat. Ne ei kuulemma jäädy niin helpolla lasiin, tai ainakin ovat helppo irroittaa. Pystyyn niitä ei tosiaan saa, kun ottavat konepeltiin kiinni, eikä saisi muutenkaan pyyhkijän varren rakenteen takia.

Hanskalokeron takana on releitä rivissä muutama ja joku niistä on lampunpesimien rele. Kuuntele mikä niistä napsuu, kun käytät lampunpesimiä ja revi se mäkeen sieltä.

Renaultisti

Aktiivinen jäsen

Patonginsyöjillä on tainnut leivän kanssa nautittava viini hurahtaa liikaa päähän kun tuollaisesta hommasta pitää tehdä noin vaikeaa. Tai en tiedä onko se vaikeaa mutta nettiselailu paljasti ihmisten tuskan tässä laguna 2 sulannostoasiassa. No 2kW sisätilanlämppäri/lerppusulat toimii ::)

Apsiapina

Nuorempi jäsen

Kiitoksia vastauksista.
Ja tosiaan pyyhkijöitä ei saa nostettua irti lasista niin se tässä juuri harmittaa.
Mitä tuo "lerppu" tuulilasinpyyhkijässä tarkoittaa? Mikä on sen virallinen nimi pyyhkijänsulan paketissa? :D

ALI_HASSAN

Jäsen

Apsiapina sanoi:
Kiitoksia vastauksista.
Ja tosiaan pyyhkijöitä ei saa nostettua irti lasista niin se tässä juuri harmittaa.
Mitä tuo "lerppu" tuulilasinpyyhkijässä tarkoittaa? Mikä on sen virallinen nimi pyyhkijänsulan paketissa? :D
"Rungoton sulka" on kai sellainen virallisempi nimi. Ja kyllä sen paketissa tunnistaa. Se on sellainen ohut ja ilman niitä metalliosia, lähinnä vain pelkkä kumi ja keskellä tietysti se kiinnityskohta. Uusissa autoissahan näitä on kokolailla kaikissa nykyään. Mulla on Valeo merkkiset ja ne ainakin on hyvät. Maksoi reilu 20e/kpl ja edelliset ainakin kesti kaksi vuotta. Ja todella helppo laittaa.

Eikä noiden pyyhkimien kanssa nyt suurta ongelmaa ole, vaikkei nousekaan pystyyn. Jos on lumisadetta tiedossa niin mä pysäytän pyyhkijät tuonne "yläasentoon" eli sinne missä ne vaihtaa suuntaa. Sitten on helpompi putsata lumet tuulilasin alareunasta. Pitää vaan muistaa ainakin silloin vetää mahdollisesti jäätyneet sulat irti lasista ennen, kuin laittaa virrat päälle.

Ylös Bottom